درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 09:38   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
  آغاز افت تولید گاز پارس جنوبی؛ شتاب قطر در برداشت
  زنگ خطر افت شدید گازی تا 1420
  مصرف بخاری گازی هرمتیک نصف بخاری‎های معمولی
  در صورت عدم سرمایه‌گذاری میدان گازی پارس جنوبی، از حدود 680 میلیون مترمکعب تولید روزانه در سال 1401 به روزانه 350 میلیون مترمکعب در 1410 خواهد رسید.
  کاهش قابل توجه فشار گاز پارس جنوبی از 5 سال آینده
  ضرورت فوری اجرای پروژه های ازدیاد برداشت در ایران
  700هزاربشکه تولید بیشتر با پمپ های درون چاهی
  درون جنگ در سایه ایران و امریکا / تهران به ۳ دلیل، یک بازی پر ریسک و مهمی را کلید زده است
  ربیعی: بیش از نیم میلیون رای باطله در تهران وجود داشته است
  پروژه بعدی عربستان: ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع باورنکردنی ۲ کیلومتر
  آماری از خطوط لوله نفتی و گازی جهان
  بهره برداری کامل از طولانی ترین خط لوله گازی جهان در چین
  برخی از خطوط لوله گاز طبیعی/بجز ایران عمده خطوط لوله گاز جهان بین المللی یا برای تامین گاز صنایع است نه خانگی
  درباره خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا چه می‌دانید؟
  قطر چگونه پنج برابر ایران گاز فروخت و تا امروز 1500 میلیارد دلار کسب کرد؟
  قطر همچنان بزرگ‌ترین صادر کننده ال‌ان‌جی در جهان است
  دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی در کشور
  واکاوی دلایل شدت مصرف انرژی در کشور
  تبدیل مستقیم آب دریا به هیدروژن سبز با یک روش جدید
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 45171صفحه نخست » اخبار رسانه هاپنجشنبه، 28 آذر 1398 - 07:35
سرمایه‌گذاری در صنعت CNG؛ محدودیت‌ها و مزایا
  
پیام نفت:

سرمایه‌گذاری در صنعت CNG؛ محدودیت‌ها و مزایا

ارزان بودن گاز طبیعی نسبت به سوخت‌های مایع، شبکه گسترده گازرسانی در کشور و مصرف بسیار بالای سوخت‌های فسیلی مایع، انتخاب CNG را به عنوان سوخت جایگزین از لحاظ اقتصادی در کشور ما توجیه‌پذیر می‌کند.

به گزارش شانا، براساس اطلاعات موجود نخستین مورد بهره‌برداری از گاز طبیعی فشرده (Compressed Natural Gas) برای سوخت مصرفی خودروها به نیمه نخست قرن نوزدهم میلادی در ایتالیا بازمی‌گردد.

گرایش به استفاده از این سوخت به‌ مرور در دیگر کشورها نیز زیاد شد به‌طوری که امروزه کشورهای کانادا، نیوزلند، ایتالیا، ژاپن، روسیه، آمریکا، آرژانتین، برزیل، ترکیه، آذربایجان، هلند، چین و دیگر کشورها در این زمینه تجربه‌های قابل‌قبولی دارند و در برخی کشورهای پیشرفته موضوع استفاده از CNG به‌عنوان سوخت هواپیما نیز در حال بررسی است.

در کشور ما نیز نخستین تجربه استفاده از خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز مربوط به سال 1356 برای تاکسی‌های شیراز است، اما بهره‌برداری از این سوخت به‌دلیل گرانی هزینه‌ها و نبود امکانات در کشور به وادی فراموشی سپرده شد تا این‌که در سال 1379 وزارت نفت برای اجرای سیاست‌های راهبردی در بخش انرژی، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور را تاسیس کرد تا با متمرکز کردن فعالیت‌های خود در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی، تحولی قابل‌ملاحظه در ابعاد کمی و کیفی مصرف انرژی در کشور به‌وجود آورد.

مراحل ابتدایی این برنامه‌ها در سال 1382 به‌طور جدی با هدف‌گذاری احداث 2500 باب جایگاه عرضه CNG آغاز و سبب رفع بخشی از دغدغه‌های متولیان امر شد تا بخشی از مصرف سوخت کشور را در بخش حمل و نقل به سوی این منبع پاک سوق دهد.

سهمی که به گفته دست‌اندرکاران CNG حدود 20 درصد از سبد سوخت کشور در بخش حمل و نقل کشور را تشکیل می‌دهد، البته این سهم در استان‌هایی مثل آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، میاندواب، اردبیل، مشهد و اهواز حدود 30 تا 33درصد و در شهرهای بزرگی مثل تهران و کرج 13 تا 16 درصد است.

اما تحقق همین سهم میانگین 20 درصدی با موانعی هم روبه‌رو بود زیرا به گفته فعالان حوزه CNG از برنامه دولت برای تولید خودروهای پایه گازسوز تعداد بسیار محدودی موتور پایه‌گازسوز تولید شده است.

واکاوی دلایل دست‌ نیافتن به این هدف بنابر اطلاعات موجود حاکی از آن است که خودروسازان داخلی به‌ دلیل گرایش نداشتن مردم به استفاده از خودروهای پایه گازسوز تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند.

به گفته علی مهرابی، مدیر طرح احداث جایگاه‌های CNG در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دلایل عمده نبود اقبال عمومی از سی‌ان‌جی - به ویژه در سال‌های اخیر- را می‌توان در دو مشکل اساسی یافت.

نخستین مشکل شامل اختلاف «قیمت CNG» با بنزین در حد کم است در کشور و دومین اشکال هم «نبود خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز» به حد کفایت است. البته در این میان ذهنیت‌های نادرست مبتنی‌بر پرخطر بودن مخازن تعبیه‌شده در خودروها هم بی‌تاثیر نبوده‌ است. به همین دلیل بود که وزارت نفت در سال 1394 مبادرت به کاهش قیمت CNG از کیلویی 600 تومان به کیلویی 400 تومان نمود. (به صورت آزمایشی و موقت)

بنابر آمار منتشر شده وزارت نفت کل مصرف CNG کشور در ماه گذشته حدود 21 میلیون مترمکعب در روز بوده در صورتی‌که ظرفیت اسمی جایگاه‌های موجود بیش‌تر از 40 میلیون مترمکعب در روز است. این یعنی این‌که چیزی نزدیک به نصف ظرفیت جایگاه‌های CNG کشور بلااستفاده است و این ظرفیت به‌صورت بالقوه وجود دارد که روزانه حدود 19 میلیون مترمکعب سوخت پاک به خودروهای CNGسوز اضافه بر مقدار کنونی، تحویل شود و سهم این سوخت از سبد سوخت مصرفی در بخش حمل و نقل به 40 درصد افزایش یابد. افزایش سهم به 40 درصد به این معناست که از 79 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور 20 درصد دیگر کسر شده و مصرف بنزین با فرض ثابت بودن تقاضا در همین سطح به حدود 63.5 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

مصرف روزانه 63.5 میلیون لیتر بنزین،‌ به‌معنی تامین تقریباً 100 درصد نیاز بنزین کشور از محل تولیدات امروز شرکت‌های پالایش نف این پیام مهم را  به‌دنبال دارد که در عمل کشور -پیش از آغاز تولید بنزین در پالایشگاه ستاره‌ خلیج‌فارس- از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد شد، اما در شرایط کنونی بررسی روند مصرف CNG در کشور نشان می‌دهد که از سال 1392 تا سال 1396 مصرف CNG حدود 12درصد افزایش داشته که این افزایش با وجود برخی موانع بزرگ مثل قیمت غیراقتصادی عرضه آن به مصرف‌کننده نهایی حاصل شده است.

هم اکنون میانگین کار کمپرسورهای سی‌ان‌جی در کشور حدود هشت ساعت در روز است البته این میانگین در بعضی از شهرها مثل شهرهای استان آذربایجان‌غربی تا 13 ساعت در روز هم می‌رسد که در صورت رسیدن میانگین ساعات کارکرد به 16 ساعت،‌ می‌توان با ظرفیت کامل به خودروها سوخت تحویل داد. البته این افزایش ساعات کارکرد استهلاک تاسیسات را بیش‌تر می‌کند و نیاز به OVER HAUL جایگاه‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین میزان کارکرد جایگاه‌های سی‌ان‌جی برای این‌که دارای صرفه اقتصادی باشد می‌بایست حداقل پوشش‌دهنده هزینه‌های پرسنلی و سایر هزینه‌های جایگاه باشد.

با توجه به ضرورت توجیه اقتصادی برای هر سرمایه‌گذاری، هزینه‌های بالای احداث جایگاه‌های CNG نسبت به احداث جایگاه‌های عرضه بنزین و کمبود مصرف‌کننده این سوخت در کشور سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش به‌کندی پیش می‌رود.

با افتتاح 18 باب جایگاه جدید، تعداد جایگاه‌های CNG‌ کشور به 2400 باب خواهد رسید. این درحالی‌ است که بدون همراهی دولت با بخش خصوصی تحقق هدف طرح دشوار می‌شد.

براساس آمار؛ به‌جز 50 باب جایگاه CNG که به‌طور 100درصد از منابع بخش خصوصی احداث شده است در دیگر جایگاه‌ها که تعدادشان بالغ‌ بر 2350 باب است، کمک دولت چه در بخش تامین تجهیزات و چه در بخش احداث ابنیه طرح احداث جایگاه‌های CNG‌ را از طریق کاهش ریسک بازگشت سرمایه پیش برد.

دولت علاوه‌بر این مشوق‌های دیگری را نیز برای مدت معین به جایگاه‌داران CNG پرداخت می‌کند تا برگشت سرمایه‌گذاری آن‌ها «به‌ویژه در بخش تجهیزات» که بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد تضمین شود. هم اکنون بخش اعظمی از نیاز فناورانه صنعت CNG نظیر ساخت مخزن در کشور ازسوی شرکت‌های داخلی از طریق خطوط تولید و مونتاژ تامین می‌شود اما بخشی از تجهیزات از خارج وارد می‌شود.

به‌گفته علی مهرابی، با وجود مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران، بخش خصوصی همچنان راغب به مشارکت در صنعت CNG کشور است به‌طوری‌که در یک‌سال و نیم اخیر حدود 100 درخواست جدید برای احداث جایگاه واصل شده است که این تعداد با افزایش کارمزد پرداختی به جایگاه‌ها جذاب‌تر هم خواهد شد.اقدامی که آخرین بار در براساس محوز شورای اقتصاد صورت پذیرفت و تعدیل آن برای سال جاری منوط به همکاری کمیسیون زیربنایی دولت و سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای تامین منابع است.

بنابر اظهارات این مقام مسئول شرکت فولکس واگن هم که در اواسط سال 1395 آمادگی خود را برای تولید خودروی پایه گازسوز اعلام کرده‌ بود در اردیبهشت ماه امسال با وارد کردن تجهیزات لازم اقدام به نمونه‌گیری از ایستگاه‌های گاز CNGدر استان‌های اهواز، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و تهران کرد تا پس از بررسی‌های لازم، زمینه تولید خودروهای پایه گاز‌سوز متناسب با نوع گاز ایران را بررسی کنند.

بر اساس اطلاعات موجود هم اکنون حدود چهار میلیون خودرو گازسوز در کشور وجود دارد که حدود 2میلیون و 700 هزار خودرو توسط شرکت‌ها خودروساز داخلی دوگانه سوز تولید شده‌اند و حدود 900 هزار خودرو هم از طریق طرح CNG به خودروی دوگانه‌سوز تبدیل شده‌اند.

با توجه به ظرفیت بالقوه جایگاه‌های CNG کشور که امکان سوخت‌رسانی روزانه معادل 40 میلیون مترمکعب را دارند و با ملحوظ قراردادن دغدغه اصلی که همانا قیمت فروش سی‌ان‌جی است،‌ می‌توان ضمن برنامه‌ریزی صحیح ضمن رفع اشکالات قیمتی موجود، اطلاع‌رسانی را به‌عنوان عامل تسریع‌کننده در جلب‌نظر مصرف‌کنندگان سرلوحه کارها قرار داد و از طریق ایجاد تقاضا، شرکت‌های خودروساز را نیز متقاعد به تولید خودروهای باکیفیت از طریق نصب تجهیزات CNG در پلت‌فرم خودروها کرد، البته این‌ها همه مستلزم این است که خودروسازان، خودروهای پایه‌ گازسوز را گران‌تر از خودروهای مشابه به مصرف‌کننده عرضه نکنند.

از دیگر عوامل موثر بر ترغیب بازار به استفاده از گاز سی‌ان‌جی، هدف‌گذاری جهت ارتقای شرایط فنی و ایمنی در جایگاه‌های عرضه CNG است تا خطرات طبیعی ناشی از افزایش فشار در هنگام سوخت‌گیری و سایر مخاطرات را به حداقل کاهش داده و خسارات جانی احتمالی را به صفر برساند.

هدفی که شامل برنامه‌های جدید وزارت کشور مثل معاینه فنی ادواری و کنترل خورده‌گی داخل و خارج مخزن و دنبال می‌شود و هم‌چنین مشتمل‌بر برنامه‌هایی است که توسط وزارت نفت برای ایجاد زمینه‌های لازم به‌منظور مدیریت بر عملیات سوخت‌گیری از طریق سیستم‌های کنترل از راه دور در دست اقدام است.

به‌هرحال استفاده حداکثری از منابع گازی برای کشوری مثل ایران که نخست از مهم‌ترین دارندگان ذخائر گازی جهان می‌باشد و ثانیاً با مشکلات بی‌شمار ناشی از آلودگی سوخت‌های فسیلی مایع دست‌به‌گریبان است اولویتی استراتژیک می‌باشد که اجرای برنامه‌های راهبردی در این زمینه اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. برنامه‌هایی که اجرایی‌شدن آن‌ها در قالب ایجاد کنسرسیوم‌هایی متشکل از بخش خصوصی و مشارکت شرکت‌های قدرتمند این امکان را به کشور می‌دهد تا کم‌توجهی نسبت به مصرف گاز طبیعی فشرده رابه‌واسطه تولید خودروهای گازسوز جبران نموده و کشور را در حوزه مصرف گاز طبیعی فشرده به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر کند.

البته عزم جدی بخش دولتی و خصوصی برای ورود به بازار عرضه CNG به خودروها با مشایعت خودروسازان این امکان را فراهم می‌کند تا با توجه ‌به آمارهای مصرف بنزین در کشور میزان مصرف سوخت فسیلی مایع را تعدیل کرده و علاوه‌ بر کمک به بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی مردم را به استفاده از سوخت پاک CNG ترغیب کنند. این عزم با یک تغییر راهبردی به مقوله CNG دست‌یافتنی است.

در این تغییر راهبردی کافی است قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران با توجه به مزیت بزرگ کشور که همانا در اختیار داشتن منابع عظیم گازی و شبکه خطوط انتقال عادی و فشار قوی گاز است،نگرش‌شان به سوخت CNG که هم‌اکنون به‌عنوان یک سوخت جایگزین در کنار بنزین است را تغییر داده و CNG را به‌عنوان سوخت اصلی بپذیرند. در این شرایط بنزین به‌عنوان سوخت جایگزین در سبد مصرف انرژی جانمایی خواهد شد.

نیل به این هدف با توجه عدم وجود بسترهای لازم مثل «نبود جاذبه قیمتی کافی»، «بی‌رغبتی خودروسازان داخلی» و «فرهنگ‌سازی ناکافی» در این برهه از زمان مشکل می‌نمایاند بنابراین حرکت به‌سوی ایجاد تعادل میان بنزین و CNG در سبد مصرفی سوخت ایرانیان می‌تواند به‌عنوان گام نخست در نیل به این هدف بزرگ تلقی شود.

محمد ابراهیمی

کارشناس نفت

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
  گزارش: هیدروژن سبز، انقلاب بعدی انرژی در حوزه خلیج فارس
  سالانه 180 میلیارد دلار انرژی در ایران مصرف می‌شود
  مصرف 6 کیلووات ساعت برای تولید یک متر مکعب هیدروژن و نیم متر مکعب اکسیژن
  انقلاب هیدروژن چگونه می‌تواند زمین را نجات دهد؟
  میزان مصرف انرژی در ایران از 2.5 برابر میانگین جهانی بیشتر شده است
  بزرگترین مشکل تبدیل هیدروژن به سوخت آینده چیست؟
  آیا هیدروژن، آینده جهان است یا یک سراب؟
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار