درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 12:16   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
  آغاز افت تولید گاز پارس جنوبی؛ شتاب قطر در برداشت
  زنگ خطر افت شدید گازی تا 1420
  مصرف بخاری گازی هرمتیک نصف بخاری‎های معمولی
  در صورت عدم سرمایه‌گذاری میدان گازی پارس جنوبی، از حدود 680 میلیون مترمکعب تولید روزانه در سال 1401 به روزانه 350 میلیون مترمکعب در 1410 خواهد رسید.
  کاهش قابل توجه فشار گاز پارس جنوبی از 5 سال آینده
  ضرورت فوری اجرای پروژه های ازدیاد برداشت در ایران
  700هزاربشکه تولید بیشتر با پمپ های درون چاهی
  درون جنگ در سایه ایران و امریکا / تهران به ۳ دلیل، یک بازی پر ریسک و مهمی را کلید زده است
  ربیعی: بیش از نیم میلیون رای باطله در تهران وجود داشته است
  پروژه بعدی عربستان: ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع باورنکردنی ۲ کیلومتر
  آماری از خطوط لوله نفتی و گازی جهان
  بهره برداری کامل از طولانی ترین خط لوله گازی جهان در چین
  برخی از خطوط لوله گاز طبیعی/بجز ایران عمده خطوط لوله گاز جهان بین المللی یا برای تامین گاز صنایع است نه خانگی
  درباره خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا چه می‌دانید؟
  قطر چگونه پنج برابر ایران گاز فروخت و تا امروز 1500 میلیارد دلار کسب کرد؟
  قطر همچنان بزرگ‌ترین صادر کننده ال‌ان‌جی در جهان است
  دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی در کشور
  واکاوی دلایل شدت مصرف انرژی در کشور
  تبدیل مستقیم آب دریا به هیدروژن سبز با یک روش جدید
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 45125صفحه نخست » یاد داشت دوشنبه، 6 آبان 1398 - 11:33
چگونه در کوتاه مدت ترافیک را کنترل کنیم
چگونه در کوتاه مدت ترافیک را کنترل کنیمنرم افزار سامانه جامع شبیه اسنپ یا تپسی مختص جابجایی شاغلین راه اندازی شود و همه شرکتهای دولتی و غیر دولتی واقع در سطح شهر تهران و سایر کلان شهر ها مکلف شوند محدود اقامت کارکنان خود را در آن ثبت کنند.
  
پیام نفت:

در حال حاضر ترافیک در شهرهای بزرگ و خصوصا شهرتهران یکی از دردناک ترین معضلات زندگی در این شهرهای بزرگ می باشد. هزاران نفر بخاطر آلودگی هوا به انواع بیماری ها گرفتار و یا از دنیا رفته اند. ترافیک منجر به افزایش شدید مصرف بنزین در کلانشهر ها شده است. در شهر تهران روزانه حدود 5 میلیون خودرو سواری تردد می کنند که مصرف بنزین آنها حدود 20 میلیون لیتر در روز است. با لحاظ قیمت جهانی بنزین ارزش این میزان بنزین روزانه 10 میلیون دلار  و سالانه 3.6 میلیارد دلار است. بطور متوسط بین 60 تا 70 درصد خودروهایی که در تهران و کلانشهرها تردد می کنند تک سرنشین هستند.

تعداد اتوبوس های فعال در شهر تهران حدود 7 هزار دستگاه است اینجا  و اینجا  هر اتوبوس در تهران روزانه 1200 نفر را جابجا می کند منبع  با لحاظ 12 ساعت فعالیت برای هر اتوبوس در هر ساعت 100 مسافر جابجا می شوند با لحاظ اینکه مسافر ها در طول مسیر مبدا تا مقصد پیاده و سوار می شوند این آمار نشان می دهد اتوبوس ها با سرعت کمی تردد می کنند یا در ترافیک ها توقف زیادی دارند. چنانچه ترافیک در تهران کاهش یابد تعداد رفت و برگشت های اتوبوس ها در هر مسیر بین 2 تا 3 برابر قابل افزایش است و اگر چنین شود تعداد مسافرین قابل جابجایی با 7000 اتوبوس موجود به 2 تا 3 برابر خواهند رسید یعنی از حدود 8 میلیون به 16 تا بیش از 20 میلیون جابجایی در روز خواهد رسید. البته با روان شدن ترافیک جابجایی مسافر توسط تاکسی ها و مینی بوس ها و خودرو های اسنپ و تپسی و سایر شیوه های حمل و نقل عمومی افزایش خواهند یافت.

روش های پیشنهادی جهت کاهش ترافیک تهران و سایر کلانشهرها:

 

1- جریمه حداقل 10 تا 20 هزار تومان برای هر خودرو تک سرنشین که وارد محدوده ترافیک شهر شود

- با توجه به تسلط دوربین ها به تردد خودروها در تهران و کلانشهرها امکان شناسایی خودروهای تک سرنشین وجود دارد.

- مبلغ جریمه های فوق که روزانه حداقل معادل خرید یک اتوبوس است می بایست صرفا در حساب خاصی جهت خرید اتوبوس توسط سازمان اتوبسرانی هر کلانشهر اختصاص یابد. با این مبالغ جریمه فقط در تهران می توان حداقل سالانه  200 تا 300 اتوبوس جدید خریداری نمود.

- با اجرای این طرح بسیاری از شاغلین در ادارات و مشاغل مختلف دیگر سعی در شناسایی همکاران و دوستانی که مسیر تردد مشترک دارند خواهند نمود و بدین ترتیب استفاده از خودروهای شخصی کاسته خواهد شد.

با اجرای این طرح قطعا از ترافیک تهران و کلانشهرها کاسته خواهد شد و سرعت تردد اتوبوس های عمومی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی افزایش و تعداد جابجایی مسافرین نیز به مرور  زیاد و زیاد تر خواهد شد.

2- ایجاد مسیر ویژه تردد موتور سیکلت و دوچرخه :

میزان مصرف بنزین موتور سیکلت حدود یک سوم خودروهای تک سرنشین و میزان فضایی که اشغال می کند حدود یک چهارم است لذا ایجاد مسیر ویژه تردد موتور سیکلت منجر به کاهش قابل توجه ترافیک و کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا خواهد گردید. این موضوع در برخی کشورها از جمله چین تجربه شده و اگر موتور سیکلت ها نبودند وضعیت ترافیک آن کشورها خیلی بدتر می شد.

3- حمایت از سامانه جامع جابجایی شاغلین

- نرم افزار این سامانه جامع تا حدودی شبیه نرم افزار اسنپ یا تپسی خواهد بود و همه شرکتهای دولتی و غیر دولتی واقع در سطح شهر تهران و سایر کلان شهر ها مکلف هستند محدود اقامت کارکنان خود را در آن ثبت کنند.

- نرم افزار مناطق مختلف را به زون یا بخش های با طول و عرض مشخص تقسیم و بر اساس تعداد افراد واقع در هر بخش و محل کار آنها تقسیم بندی لازم را انجام می دهد مثلا تعیین می کند که 20 نفر در نزدیک میدان استخر زندگی می کنند که محل کار آنها نزدیک خیابان طالقانی تقاطع قرنی است

- از طریق سامانه پیامکی برای شاغل واقع در هر بخش ارسال می شود و به آنها اطلاع رسانی می شود که ون یا مینی بوس یا اتوبوس یا ماشین سواری در فلان ساعت در فلان ایستگاه تعیین شده شما را به مقصد می رساند در صورت تائید عدد 1 را وارد کنیدبه این طریق و همچنین از طریق سایت و رمز عبوری که برای هر یک از شاغلین ارسال می شود افراد می توانند هم مسیرهای خود را انتخاب کنند محل انتظار خود برای آمدن سرویس مد نظر را انتخاب نمایند

بدین ترتیب سامانه جابجایی شاغلین متناسب با نظر و سلیقه آنها جمع کثیری از شاغلین را به صورت جمعی به محل های کار خود منتقل می نماید. انواع آپشن یا گزینه ها در این نرم افزار وجود خواهد داشت.

- وزارت نفت می بایست مکلف است طبق تبصره قانون برنامه بابت صرفه جویی که از این طریق در مصرف بنزین می شود به شرکت یا سازمان متولی این برنامه متناسب با میزان عملکرد آنها یارانه اختصاص دهد بخش کمی از این یارانه برای شرکت یا سازمان متولی و بخش عمده آن به عنوان تخفیف یا امتیاز یا پاداش استفاده از این سیستم از کرایه دریافتی از شاغلین کسر و به مالکین خودرو اختصاص می یابد. به این ترتیب کسانی که از مینی بوس  یا ون های این سیستم استفاده می کنند به دلیل میزان بالای صرفه جویی در مصرف سوخت کرایه بسیار کمتری پرداخت خواهند نمود و در زمان کوتاه با آرامش به محل کار یا منزل خود می رسند.

جزئیات بیشتر این سامانه در فرصت دیگری تشریح خواهد گردید و امیداست شهرداری تهران و کلانشهر ها و سایر دستگاه های متولی این پیشنهاد را پخته تر و تکمیل نمایند و شیوه های اجرایی آن را مشخص و آن را عملیاتی کنند.

 

4- حمایت شهرداری ها از ایجاد مراکز فروش در مناطق مختلف شهر و کاهش وابستگی به مراکز خریدموجود

- به عنوان مثال یافت آباد تهران معروف شده به مرکز فروش مبلمان و تخت خواب یا میدان جمهور، میدان 7 تیر و نقاط مختلف دیگر به عنوان مرکز خرید لوازم مختلف، این موضوع ترافیک کلانشهرها را افزایش می دهد. جمعیت مناطق مختلف تهران مثلا حکمیه، جنت آباد، چیتگر و سایر نقاط از بسیاری از شهرهای متوسط کشور بیشتر است اما مراکز خرید لازم در این مناطق وجود ندارد و مردم به مراکز معروف خرید می روند و این وضعیت قابل تداوم نیست چرا که ضمن اتلاف وقت و عمر ملت منجر به افزایش ترافیک  و اتلاف سوخت و آلودگی هوا می گردد  و قطعا شهرداری ها می بایست برای حل این معضل تصمیم های جدی و عملیاتی اتخاذ نمایند. البته افزایش قیمت بنزین این وضعیت را کاهش خواهد داد.

 

5- حمایت از فروش اینترنتی

ضرورت دارد شهرداری کلانشهر ها و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت(زیر مجموعه وزارت نفت) از ایجاد سامانه های جامع فروش اینترنتی همانند دیجی کالا حمایت کنند در چارچوب مشخصی بابت هر فروش کالا بصورت اینترنتی پاداش نقدی برای اینگونه فعالیت ها و فروش های اینترنتی لحاظ و هر ماهه پرداخت شود. توسعه فروش اینترنتی می تواند منجر به صرفه جویی ده ها میلیون دلار در مصرف بنزین در تهران و سایر کلان شهرها شود.

6- تغییر ساعت کار ادارات:

تعیین ساعت شروع ادارات از ساعت 7 صبح تا ساعت 14 منجر به کاهش ترافیک صبحگاهی می شود

احتمال می رود اجرای این طرح منجر به افزایش بهره وری کارکنان شود.

 

7- انتخاب مدرسه و تغییر ساعت شروع و پایان مدرسه ها

در تهران و کلانشهرها تعداد زیادی از دانش آموزان در مدارس با فاصله دور از محل زندگی دانش آموز ثبت نام می شوند و این موضوع ترافیک را از ابتدای مهر تا پایان فصل مدرسه ها افزایش می دهد. پیشنهاد می شود مدارس مکلف شوند هزینه ای تحت عنوان عوارض آلودگی هوا و لطمه به سلامت شهروندان از والدین اینگونه دانش آموزان دریافت کنند و این مبلغ صرف توسعه امکانات مدارس مناطق ضعیف تر آن شهرها شود.  همچنین تعیین ساعت شروع مدارس نیز از ساعت 9 تا 14.30 قابل بررسی می باشد.
 

در حال حاضر روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که بخش عمده آن مربوط به حمل و نقل درون شهری و خصوصا در کلانشهرها است. روزانه حدود 90 میلیون لیتر گازوئیل هم در کشور مصرف می شود که سهم حمل و نقل درون شهری قابل توجه است. قیمت جهانی هر لیتر بنزین و گازوئیل بین 45 تا 55 سنت معادل  5تا 6 هزار تومان است. با اجرای برنامه های فوق احتمالا روزانه حدود ده میلیون لیتر در مصرف بنزین و گازوئیل صرفه جویی شود که ارزش ریالی آن معادل 2هزار میلیارد تومان در سال می شود. انتظار است حداقل نیمی از این مبلغ جهت توسعه سریع مترو و شبکه ریلی درون شهری هزینه و خرید اتوبوس های مناسب حمل و نقل درون شهری اختصاص یاید.

منبع:

http://nedayehamvatan.blogfa.com
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
  گزارش: هیدروژن سبز، انقلاب بعدی انرژی در حوزه خلیج فارس
  سالانه 180 میلیارد دلار انرژی در ایران مصرف می‌شود
  مصرف 6 کیلووات ساعت برای تولید یک متر مکعب هیدروژن و نیم متر مکعب اکسیژن
  انقلاب هیدروژن چگونه می‌تواند زمین را نجات دهد؟
  میزان مصرف انرژی در ایران از 2.5 برابر میانگین جهانی بیشتر شده است
  بزرگترین مشکل تبدیل هیدروژن به سوخت آینده چیست؟
  آیا هیدروژن، آینده جهان است یا یک سراب؟
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار