درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 22:38   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  اصل ۵۹ قانون اساسی درباره رفراندوم را باید «شدنی» کرد
  منافع ملی، شرق و غرب نمی‌شناسد
  سردار رادان درمورد طرح نور پیرامون حجاب: معمولا روسای جمهور به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، چون اعتقاد دارند باید کاری کنند که رای داشته باشند؛ ولی رئیس جمهور فعلی این حساب را نکرده؛ ایستاده تا حیا، دین و عفت در جامعه ساری و جاری باشد
  ایستگاه بعدی رویارویی تهران و تل آویو کجاست؟ / آیا پایان جنگ غزه، شروع جنگ اسرائیل با حزب‌الله خواهد بود؟
  واکنش همتی به سخنان قالیباف: بر مبنای مالیات بر عایدی سرمایه، از کسانى که به حکم عقل، در مقابل تورم از خود حفاظت می کنند، مالیات گرفته و صرفِ مخارجی می‌کنند که غالباً برای رشد اقتصادی زیان‌بار هستند / با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  نهادهای دولتی غزه: اسرائیلی‌ها ده‌ها نفر را در بیمارستان ناصر زنده به گور کردند
  تماشا کنید: مستند «دعا برای آخرالزمان» / ماجرای اونجلیست‌های آمریکا و قدرت سنگین شان در خاورمیانه! / قسمت چهارم
  تماشا کنید: خطرناک‌تر از «پایداری» / جریان «آکادمی» در حال رشد در ارکان مختلف کشور است
  کریمی قدوسی: کارشناسان به ما گفته‌اند که برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، «نصف روز» زمان لازم داریم
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 44826صفحه نخست » اخبار رسانه هاشنبه، 29 تیر 1398 - 13:04
خوراک، نقطه عطف مزیت های صنعت پتروشیمی ایران
  
پیام نفت:

تعیین نرخ گاز و خوراک مایع مصرفی واحدهای پتروشیمی در بازه زمانی بلندمدت موجب می شود تا سرمایه گذاران در سال های آتی به افق قیمتی مشخصی دست یابند و نگرانی نوسانات عوامل تأثیرگذار بر این فرمول رفع شود.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از نشریه وزارت نفت،مسئولان ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید براین مطلب که بانک های داخلی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران کافی نیستند، از ورود بانک ها و موسسه های مالی برای ورود به این صنعت ارزش آفرین استقبال کرده اند.

امروزه سرمایه گذاران در صورت تعیین نرخ های بلند مدت خوراک می توانند امکان سنجی بهتری برای حضور در طرح ها و آینده طرح های پتروشیمی در هر کشوری داشته و اقدام به سرمایه گذاری کنند.

اگر بخواهیم علاقه سرمایه گذاران را برای حضور در ایران عملیاتی کنیم باید سه اصل را رعایت کنیم: اول تعیین قیمت خوراک در دراز مدت که قابل رقابت با کشورهای رقیب باشد، دوم ایجاد زیرساخت‌ ها از سوی دولت و سوم ثبات قوانین.

صنعت پتروشیمی ایران که با اتکاء به خوراک فراوان مایع و گازی، نیروی کار تحصیل کرده و جوان، موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد با دسترسی به آب های آزاد و نزدیکی به بازارهای هدف، حمایت های دولت و سرمایه گذاری های کلان صورت گرفته، اکنون نقشی فراملی و فرا منطقه ای در اقتصاد ایران داشته و با وجود اعمال محدودیت های گوناگون سیاسی و تجاری، موقعیت ممتاز خود را در بازارهای بین المللی حفظ کرده است.

تعیین بلند مدت نرخ خوراک

اکنون فرمول قیمت خوراک برای پتروشیمی های موجود و جدید در ایران نهایی شده، بر اساس این فرمول، وزارت نفت ایران مکلف است قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی ها را با رعایت معیارهایی مانند درآمد حاصل از فروش گاز، قیمت گاز و یا مایع تحویلی برای سایر مصارف داخلی، متوسط قیمت گاز و یا مایع صادراتی و وارداتی و قیمت محصول تعیین کند.

علاوه بر این مقرر شده، تخفیف پلکانی تا 30 درصد با انعقاد قرارداد بلند مدت برای واحدهایی که بتوانند برای تأمین مواد اولیه واحدهای پتروشیمی داخلی که محصولات میانی و نهایی تولید می کنند اعمال شود و زنجیره ارزش افزوده را افزایش دهند. در این قرارداد، بنگاه هایی که در مناطق کمتر توسعه یافته راه اندازی می شوند، از تخفیف بیشتری برخوردار می شوند.

ایران با تعیین بلند مدت قیمت خوراک گازی مجتمع های پتروشیمی به نوعی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقه مند به حضور در این صنعت چراغ سبز نشان داد، چراغ سبزی که تا 10 سال آینده روشن خواهد ماند.

قرار است 21 درصد از تولید یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعبی گاز ایران به محصولات پتروشیمی تبدیل شود. امروزه سرمایه گذاران در صورت تعیین نرخ های بلند مدت خوراک می توانند امکان سنجی بهتری برای حضور در طرح ها و آینده آن ها داشته و اقدام به سرمایه گذاری کنند.

تعیین نرخ گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی در بازه زمانی بلندمدت موجب می شود تا سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و فعالان در این صنعت در سال های آتی به افق قیمتی مشخصی دست یابند و برای آنها نگرانی از بابت نوسانات عوامل تأثیرگذار بر این فرمول وجود نداشته باشد.

بی‌تردید مهمترین مزیت رقابتی برای سرمایه‌ گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است.

‌اکنون ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز در کشور حدود 800 میلیون متر مکعب در روز است که به زودی تا حد یک هزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و علاوه بر این، دسترسی به اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم وضعیت رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد.

با کامل شدن فازهای پارس جنوبی یعنی اتمام طرح‌ های توسعه فازهای 12 تا 27 این میدان به میزان 650 هزار بشکه در روز میعانات گازی و 6.7 میلیون تن LPG (شامل پروپان و بوتان) و چهار میلیون تن اتان در سال قابل وصول خواهد بود که اتان به طور کامل و سایر موارد بر حسب نیاز در اختیار صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرد.

اتان رمز موفقیت سرمایه گذاری

ایران با دارا بودن بزرگترین منابع گازی در جهان یکی از منابع اصلی خوارک برای مجتمع های پتروشیمی به شمار می رود، در این میان جداسازی و تولید اتان برای تامین خوراک پتروشیمی ها همواره یکی از اولویت های مسئولان این صنعت بوده است.

ایران مزیت های فراوانی برای سرمایه گذاری در بخش پالایش و صادرات اتان برای سرمایه گذاران جهانی را دارد. اتان گازی بی رنگ و بی بو در دما و فشار عادی بوده و بیشترین میزان مصرف آن خوراک اتیلن است و مصارف کمی همچون سوخت صنعتی و مصارف جزی دیگری نیز دارد.

بیشتر اتان تولید شده برای مصرف صنایع اتیلن استفاده می شود و رقیب دیگر خوراک ها از جمله نفتا، پروپان، بوتان و ... است. برای تولید هر تن اتیلن باید 1.2 تناژ اتان برش شود. اتان بهترین و ارزان ترین خوراک برای تولید اتیلن در جهان است و به همین علت پس از رکود اقتصادی سال های 2008 و 2009 بسیاری از پالایشگاه های برش بخار که توانایی داشتند به سمت اتان رفتند.

هزینه حمل گاز گران است و به همین دلیل سعی می شود تا فاصله حمل تا حد امکان کم شود و بر این اساس، تلاش می شود اتان نزدیک به منبع آن مصرف شود، ساخت مجتمع های پتروشیمی در کنار مخزن عظیم پارس جنوبی و پالایشگاه های گاز می تواند سودآوری خوبی برای سرمایه گذاران خارجی به همراه داشته باشد.

با توجه به اهمیت اتان برای صنعت پلاستیکی پلی اتیلن و قیمت مناسب آن به عنوان خوراک پالایشگاهی و پیش بینی افزایش تقاضای پلی اتیلن، اتان از اهمیت بالایی در صنعت پتروشیمی برخوردار است.

همچنین با برداشته شدن تحریم های علیه ایران، کشور ما توانایی پیشرفت و جذب سرمایه های خارجی را به دست آورده است. ایران با توجه به منابع فوق العاده خود موقعیت خوبی برای بالاتر آوردن رتبه خود را در تولید اتان دارد و حتی با مدیریت درست می تواند از آمریکا و عربستان پیش تازی کند.

مزیت های دیگر

ایران در کنار مزیت دسترسی آسان به خوراک در بخش پتروشیمی، مزیت‌ های رقابتی دیگری دارد که نمی توان به آسانی از کنار آن گذشت.

بازار بزرگ و روبه‌ رشد داخلی محصولات پتروشیمی، دسترسی به نیروی کار متخصص و ماهر، زیربناهای گسترده ارتباطی کشور، موقعیت جغرافیایی کشور در هم مرزی با 15 کشور دیگر به ویژه کشورهای آسیای میانه و قفقاز جنوبی، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی با لحاظ کردن ثبات سیاسی و وجود قوانین حامی سرمایه‌ گذاری، ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه‌ گذاران از جمله معافیت‌ های مالیاتی و در عین حال وجود زنجیره ‌ای از واحدهای فعال صنایع پتروشیمی برشمرد که هر کدام می‌توانند در توسعه صنایع پایین‌دستی و بالادستی خود نقش تعیین‌کننده ایفا کنند و استفاده از منافع صندوق توسعه ملی نیز امکان مهم دیگری است که تمرکز علاقه ‌مندان بر این فرصت نیز توصیه می ‌شود.

اکنون برای اجرای 55 میلیون تن پروژه در پتروشیمی نیاز به 33 میلیارد دلار سرمایه گذاری است، از این سرمایه گذاری می توان سالانه 26 میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

همچنین حدود 15 طرح در حال احداث وجود دارد که به عنوان اولویت به آنها توجه ویژه شده، این طرح ها تا چهار سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و حدود 10 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور اضافه خواهد کرد.

با نهایی شدن تامین مالی هفت پروژه متانول در عسلویه نیز حدود 10 میلیون تن متانول وارد بازار جهانی خواهد شد. پیش از این توسعه پتروشیمی کشور بیشتر در بخش اتیلن بوده، زیرا به علت وفور اتان بیشتر محصولات، اتیلن محور شدند و صنایع پایین دستی هم تا حدی که می توانستند رشد کردند اما برای رشد بیشتر این صنایع باید زمینه تولید پروپیلن را فراهم کرد.

پروپیلن زنجیره گسترده ای از صنایع پایین دستی را ایجاد و تعذیه می کند، از این رو برنامه ایران تولید پروپیلن از متانول است تا هم قیمت متانول در بازارهای جهانی افت نکند و هم زمینه تولید آن برای توسعه صنایع پایین دستی در کشور فراهم شود.

امنیت نقطه عطف مزیت های رقابتی

در ایران با توجه به ثبات سیاسی و امنیت بالا، سرمایه گذاران داخلی و خارجی مشغول فعالیت هستند و دور تا دور کشور ما به فاصله بیش از 100 کیلومتر گروه های تروریستی آزادانه به فعالیت های خود می پردازند و اجازه حضور هیچ سرمایه گذار خارجی را در کشور خود نمی دهند.

کاهش هزینه تمام شده، امنیت و سرعت انتقال، مهمترین دغدغه های سرمایه گذاران برای ترانزیت کالاست که هر سه از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق، در گستره مرزهای ایران تأمین شده است.

یکی از مزیت‌ های سرمایه‌ گذاری در ایران که هیات‌ های خارجی همواره به آن اشاره می ‌کنند، وجود نیروی انسانی ماهر در بخش‌ های مختلف مهندسی و ساخت و پیمانکاری است که اهمیت ویژه ‌ای در مقایسه با کشورهای رقیب برای ما ایجاد کرده است.

 

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار