درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 04:06   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
  آمریکا: در روزهای آینده، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنیم
  در پی وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان، خانه‌های مردم داخل آب رفته، راه‌های ارتباطی روستا‌ها هم کاملا قطع شده / زیرساخت‌های مدیریت بحران فراهم نیست / در حوزه زیرساخت‌ها، فقط نباید مسئولین بیایند و عکس بگیرند
  اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  سازمان ملل: جنگ غزه بیش از ۱۹ هزار یتیم برجای گذاشته است
  تصمیم غیرمنتظره کرملین: روسیه تمام سربازان خود را از قره باغ خارج می‌کند
  به محضِ اینکه صهیونیست‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد / تاکتیک ما این‌ بار متفاوت خواهد بود / توانمندی‌هایی داریم که زمان رونمایی از آن‌ها فرا نرسیده، اما اگر اتفاقی برای کشور بیفتد حتما از آن استفاده می‌کنیم
  بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
  سیل جان سه نفر در هرمزگان را گرفت
  در ماجرای پاسخ به اسرائیل، طرف مقابل، ۱۵ هواپیمای ضد سیگنالی به پرواز درآورد؛ علاوه بر این، آواکس‌های عربستان را به پرواز درآوردند/تمام تصورات این بود که جنگ تا ۳ ماه طول می‌کشد/ساعت ۱۹:۳۰ اولین دسته پهپادی راهی شد تا سیستم‌های پدافندی را درگیر کند/تمام ۱۲ موشک هایپرسونیک ما به هدف اصابت کرد/پس از پایان عملیات، سفیر سوئیس برای اولین بار بجای وزارت خارجه، به سپاه احضار شد
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 44822صفحه نخست » اخبار رسانه هاچهارشنبه، 2 مرداد 1398 - 10:58
فرمول تقویت احزاب در انتخابات مجلس
  
پیام نفت:

محسن تولایی ـ خبرنگار: دولت و مجلس متفق‌القول به این ایده مشترک رسیده‌اند که انتخابات مجلس یازدهم با سازوکار جدیدی متفاوت از همه ادوار گذشته برگزار شود. دادن نقش مستقیم به احزاب به‌طور قطع مهم‌ترین وجه تمایز چنین دیدگاهی است.

احزاب گفتگو

تعداد احزاب ملی و استانی کشور به بیش از ۲۵۰حزب رسیده ‌و حداقل کارکردهای این جمع کثیر تشکیلاتی می‌تواند برانگیختن اعتماد مردم در رأی‌دادن به احزاب باشد. مجلسی‌ها سهم ۵۰درصدی برای این کار درنظر گرفته‌اند و دولتی‌ها پیشنهاد حداقل ۲۰درصد انتخاب حزبی به مجلس داده بودند.

در بخش باقیمانده هم اگرچه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری پیشنهاد برگزاری انتخابات به همان روش اکثریتی را داده بود، اما نمایندگان مجلس شرط رأی کل یک استان به نامزدها را نیز لحاظ کرده‌اند؛ یعنی یک نماینده باید در سطح استان بالاترین رأی را برای حوزه انتخابیه‌اش به‌دست بیاورد. با لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره ‌نظرات مشترک دولت و مجلس در نحوه برگزاری انتخابات دوم اسفندماه۹۸ گفت‌وگو کردیم.

  • معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری بررسی‌هایی درباره نحوه برگزاری انتخابات مجلس داشته است. طرحی که اخیرا نمایندگان مجلس برای برگزاری انتخابات‌ به‌صورت استانی تناسبی به تصویب رسانده‌اند، چقدر وفق نظر دولت است؟

ما چارچوب پیشنهادی تخصصی در این ارتباط داشتیم. باید بررسی دقیق کنیم تا متوجه شویم چقدر چیزی که ارائه‌شده در قالب فرمول‌های دقیقی بوده است که ما دادیم. ما قبلا این فرمول‌ها را ارائه کرده‌ایم و در لایحه دولت نیز پیشنهاد دادیم، ولی اختلاف‌نظر بود. ما معتقد بودیم باید تأمل تخصصی بیشتری روی آن انجام شود؛ الآن متوجه شدیم که مجلس مواد استانی تناسبی را در طرح خودشان آورده‌اند.

  •  می‌توانیم بگوییم این طرح همان ایده دولت بوده است؟

بله. بخش‌هایی حتما بوده است. ما دنبال این ایده از یک سال‌ونیم تا ۲سال پیش بوده‌ایم و همان ابتدا که بحث انتخابات مطرح شد، این ایده را برای تقویت تحزب مطرح کردیم.

  •  در این ارتباط با معاونت حقوقی تعامل و همکاری وجود داشت؟

مجلس در این ارتباط به‌طور غیررسمی سؤالات تخصصی از ما کرده بود. ما دیدگاه‌های تخصصی‌مان را به مجلس گفته بودیم. به خانه احزاب نیز دیدگاه‌های تخصصی خودمان را گفته بودیم. ما مدل خودمان را در قالب برگزاری گونه‌ای از انتخابات ترکیبی به‌صورت اکثریتی و تناسبی ارائه داده بودیم؛ اینکه انتخابات در بخشی اکثریتی و در بخشی به‌صورت تناسبی اتفاق بیفتد.

  •  بنابراین با کلیت طرح نمایندگان موافق هستید؟

بله. مفهوم تناسبی‌بودن در فرمول ترکیبی ما بوده است. ما معتقد بودیم که این فرمول کمک قابل توجهی به حضور احزاب می‌کند و به همین علت نیز ایده خودمان را با خانه احزاب در میان گذاشتیم. ما انتخابات تناسبی را به خانه احزاب پیشنهاد دادیم؛ یعنی فرمول ترکیبی ما این بود که درصدی از نمایندگان به طریق تناسبی انتخاب شوند و این انتخاب می‌تواند در سطح استانی یا منطقه‌ای باشد. چارچوبی نیز برای آن استخراج کردیم. حتی اگر فرض بگیریم اجرای چنین مدلی سخت باشد، می‌شد کل کشور در بخش تناسبی یک حوزه دیده شود، ولی ما در چارچوب استانی یا حداکثر منطقه‌ای بحث کردیم. در بخش اکثریتی هم نظرمان همین بود که انتخابات مجلس به روال ادوار سابق برگزار شود و مردم به افراد رأی بدهند؛ یعنی درصدی از نمایندگان به‌صورت تناسبی و درصدی با مدل اکثریتی به مجلس راه یابند.

  •  نگرانی بابت اعتراض‌های منطقه‌ای نداشتید؟

ما در بخش تناسبی ملاحظاتی درنظر گرفتیم تا ببینیم آمادگی‌ها در طول زمان چگونه خواهد بود و یکباره تغییر عمده اتفاق نیفتد، بلکه یک تغییر متعادل اتفاق بیفتد. هدف اصلی ما تقویت حضور احزاب بوده است، چون سیستم تناسبی به تقویت احزاب و حضور آنان در مناسبات کشور بسیار کمک می‌کند.

  •  شما چه نسبتی را در پیشنهادهای خودتان درنظر گرفته بودید؟

طرح نمایندگان مجلس به این صورت است که نامزدهای انتخابات با کسب حداقل ۱۵درصد آرا مجاز به کسب کرسی استانی هستند. اینها با هم فرق می‌کنند. ترتیبی که مجلس می‌گوید همه ظرفیت به‌صورت تناسبی از همان ابتدا اعمال می‌شود ولی درصدهایی که ما گفته بودیم، بسته به میزان آمادگی مجلس در سیستم تناسبی اکثریتی بود که اگر تا ۵۰درصد نمایندگان نیز به‌صورت تناسبی به مجلس بروند، خوب است. پیشنهاد ما این بود که اگر مجلس این آمادگی را در خودش نمی‌بیند، از کف ۲۰درصد شروع کند و مرتب به آن اضافه کند.

  •  چرا این ایده‌ها را در همان لایحه جامع انتخاباتی دولت قرار ندادید؟

پیشنهاد ما ارسال شد و در داخل کارگروه‌های هیأت دولت نیز بحث شد. اگرچه آثاری بر لایحه گذاشت اما خود فرمول در لایحه نیامد، علتش هم آن بود که توافق در دولت به‌طور کامل حاصل نشد. کارگروه‌ها خیلی هم از این ایده از نظر تخصصی استقبال کردند ولی فکر می‌کردند از نظر آمادگی ذهنی ممکن است این آمادگی کافی در تمام نهادهای مربوطه وجود نداشته باشد.

  •  با توجه به اینکه قانون اساسی انتخابات مجلس را منوط به رأی مستقیم مردم می‌داند، سپردن نقش به احزاب در انتخابات مغایرتی با قانون اساسی ایجاد نمی‌کند؟

مردم انتخاب می‌کنند. کس دیگری انتخاب نمی‌کند و دومرحله‌ای نیست. در بخش تناسبی وقتی یک حزب می‌خواهد به انتخابات مجلس ورود کند، مثلا یک فهرست ۲۰نفره به‌صورت ۵۰درصد تناسبی و۵۰درصد اکثریتی می‌دهد. براساس مدلی که ما پیشنهاد دادیم اگر قرار باشد مدل تناسبی اکثریتی به‌صورت نصف به نصف (۵۰درصد اکثریتی، ۵۰درصد تناسبی) اجرا شود و فرضا یک استان یا ۲استان ۲۰نماینده داشته باشند، معنی‌اش این است که ۱۰نفر از این نمایندگان باید به‌صورت حزبی انتخاب شوند.

هر حزبی یک فهرست می‌دهد و نفرات اول تا دهم را در سیستم تناسبی مشخص می‌کند. وقتی مردم رأی می‌دهند توجه می‌کنند که نامزدهای مدنظر حزب کیست. درنهایت شمارش می‌کنند و ممکن است یک حزب ۵۰درصد رأی آورده باشد، حزب دیگری ۲۵درصد رأی بیاورد و احزاب دیگری ۱۵ و ۱۰درصد رأی بیاورند. معنی این حرف این است که ۵نفر از حزب اول از سر لیست انتخاب می‌شود و نفرات اول تا پنجم آن به مجلس راه می‌یابند و بقیه به نسبت از احزاب بعدی برگزیده می‌شوند. حتی مدل محاسبه اعداد اعشاری و خرده‌رقم‌ها را نیز در پیشنهادمان ارائه کرده بودیم. در این حالت بین احزاب رقابت شکل می‌گیرد و فرضا حزبی که ۸۰درصد آرا را از آن خود می‌کند، ۸نفر از ۱۰نفر سهم استان را به‌ترتیب از نفر اول تا هشتم به مجلس می‌فرستد.

  • چگونه مشخص می‌شود که هر نماینده به کدام حوزه و شهرستانی تعلق دارد؟

ببینید، آن فردی که به روال سابق از حوزه‌های انتخابیه به مجلس راه می‌یابد، به همان روش اکثریتی سابق انتخاب شده است، ولی فردی که در سیستم تناسبی می‌آید، بر مبنای سهم احزاب از رقابت‌ها و فهرست آنها انتخاب می‌شود. مردم به احزاب رأی می‌دهند.

  •  یعنی فرد نماینده یک استان، ۲استان یا هر منطقه انتخابی جدید محسوب می‌شود؟

بله. از سیستم تناسبی بالا می‌آید و نماینده آن مجموعه شناخته می‌شود. اگر حوزه را استان بگیرند، نماینده آن استان شناخته می‌شود؛ اگر منطقه بگیرند، نماینده آن منطقه حساب می‌شود. تفاوت طرح مجلسی‌ها این است که فعلا حوزه را همان استان درنظر می‌گیرد و ظاهرا می‌خواهد کلا تناسبی عمل کند ولی نمی‌دانیم معیارهای دقیق روش تناسبی را منعکس کرده‌اند یا خیر؟

 

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار