درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 13:16   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
  آغاز افت تولید گاز پارس جنوبی؛ شتاب قطر در برداشت
  زنگ خطر افت شدید گازی تا 1420
  مصرف بخاری گازی هرمتیک نصف بخاری‎های معمولی
  در صورت عدم سرمایه‌گذاری میدان گازی پارس جنوبی، از حدود 680 میلیون مترمکعب تولید روزانه در سال 1401 به روزانه 350 میلیون مترمکعب در 1410 خواهد رسید.
  کاهش قابل توجه فشار گاز پارس جنوبی از 5 سال آینده
  ضرورت فوری اجرای پروژه های ازدیاد برداشت در ایران
  700هزاربشکه تولید بیشتر با پمپ های درون چاهی
  درون جنگ در سایه ایران و امریکا / تهران به ۳ دلیل، یک بازی پر ریسک و مهمی را کلید زده است
  ربیعی: بیش از نیم میلیون رای باطله در تهران وجود داشته است
  پروژه بعدی عربستان: ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع باورنکردنی ۲ کیلومتر
  آماری از خطوط لوله نفتی و گازی جهان
  بهره برداری کامل از طولانی ترین خط لوله گازی جهان در چین
  برخی از خطوط لوله گاز طبیعی/بجز ایران عمده خطوط لوله گاز جهان بین المللی یا برای تامین گاز صنایع است نه خانگی
  درباره خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا چه می‌دانید؟
  قطر چگونه پنج برابر ایران گاز فروخت و تا امروز 1500 میلیارد دلار کسب کرد؟
  قطر همچنان بزرگ‌ترین صادر کننده ال‌ان‌جی در جهان است
  دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی در کشور
  واکاوی دلایل شدت مصرف انرژی در کشور
  تبدیل مستقیم آب دریا به هیدروژن سبز با یک روش جدید
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 44773صفحه نخست » محتوادوشنبه، 10 تیر 1398 - 08:57
سود عملیاتی شستا در 10 سال گذشته تاسف بار بود/شرکتهای شستا از طریق بورس به مردم واگذار شوند
سود عملیاتی شستا در 10 سال گذشته تاسف بار بود/شرکتهای شستا از طریق بورس به مردم واگذار شوندحتی اگر دارایی های شستا 60 هزار میلیارد تومان لحاظ گردد باز هم سود عملیاتی شستا کوچکترین محلی برای دفاع ندارد و این نتیجه مدیریت دولتی است. تنها راه چاره واگذاری شرکتهای تحت پوشش شستا تا پایان دولت به مردم است یا از طریق مزایده عمومی یا از طریق فروش سهام بلوک های 20 درصدی یا از طریق فروش سهام های خرد 5 درصد یا کمتر از طریق ساز و کار بورس که روش آخر مناسب تر و اجرایی تر و منطقی ترین راه به نظر می رسد
  

پیام نفت:

گزارش نگران کننده مدیرعامل سابق شستا در شهریور97 :

 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی" شستا" گفت: اگر تمام دارایی‌های شستا را بفروشند بین ۴ تا ۶ ماه می‌توانند حقوق بازنشستگان را پرداخت کنند.
 
به گزارش فانا، مرتضی لطفی اظهارداشت: بنده 11 ماه است که مسئولیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) را برعهده گرفته‌ام و سعی شده در این مدت به موضوعات توسعه اشتغال، توسعه اقتصاد و توسعه صنعت پرداخته شود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها نیز می‌توانند با اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی کمک کنند که کشمکش‌ها در موضوعات اقتصادی و صنعت کمتر شود.

لطفی افزود: ممکن است بنگاه‌های اقتصادی دیگری نیز وجود داشته باشند که شاید خیلی از شستا به لحاظ دارایی کمتر نداشته باشند ولی کمتر در معرض حاشیه قرار دارند ولی شستا به لحاظ جایگاهی که دارد در جامعه و مجلس با توجه به گذشته‌ای که برای این شرکت ایجاد شده است بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شستا افزود: از دوره‌ای که مرتضوی به سازمان تامین اجتماعی آمد این سازمان سیاسی شد و در مجموعه شستا افرادی ورود پیدا کردند که خیلی کار اقتصادی و بنگاه‌داری بلد نبودند.

لطفی یادآور شد: از روزی که به شستا آمدم شفافیت و پاسخگویی را معیار اصلی کار خود قرار دادم و در همین راستا نیز اقداماتی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: اگر پاسخگو باشیم و شفاف‌سازی کنیم قطعا کمتر در معرض انتقاد و حاشیه قرار می‌گیریم.

مدیرعامل شستا افزود: شستا 274 شرکت دارد که 184 شرکت را مدیریت می‌کند و مابقی را سهامدار است.


مدیرعامل شستا افزود: در 8 ماه گذشته تلاش کردیم مجموع شرکت‌ها را به بورس ببریم و 5 درصد از دارایی‌ها تا 15 شهریور ماه در بورس اضافه می‌شود.

وی گفت: کوچک‌سازی را به عنوان یک اصل در کنار شفافیت‌ قرار داده‌ایم و همه شرکت‌های ما حسابرس‌های مستقلی دارند.

لطفی گفت: به صورت پیامکی بسیاری از انحرافات را به مدیران عامل انتقال می‌دهیم که وضع نقدینگی بازار را بررسی کنند.


تمام دارایی‌های شستا خرج 6 ماه تأمین اجتماعی است

وی یادآور شد: شستا در حال حاضر 1.2 از سهم تولید ناخالص ملی را دارد و 3900 میلیارد تومان سرمایه بیشتر ندارد که 16 هزار و 500 میلیارد تومان قیمت تمام شده آن است که با توجه به بازار فعلی شاید بتوان گفت که کلی دارایی‌های شستا 45 هزار میلیارد تومان برآورد شد که با توجه به اینکه در هر ماه 6500 میلیارد تومان فقط تامین اجتماعی حقوق و مستمری پرداخت می‌کند اگر تمام دارایی‌های شستا را بفروشند بین 4 تا 6 ماه می‌توانند حقوق بازنشستگان را پرداخت کنند.

بدهی 140 هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی

مدیرعامل شستا گفت: از طرفی دیگر فلسفه شکل‌گیری شستا این بوده است که ذخایر کارگران را حفظ کنند و ارزشیابی کنند ولی دولت در پرداخت بدهی‌ها به سازمان تامین اجتماعی به دلیل تنگناهای اقتصادی که دارد اخیر ایجاد کرده است و 4 هزار میلیارد تومان بدهی در سال 90 تبدیل به 140 هزار میلیارد تومان شده است و تامین اجتماعی برای اینکه کسری پرداخت حقوق بازنشستگان را بدهد به سرمایه‌های شستا متوسل می‌شود.

وی گفت: بنده اعلام می‌کنم که امروز 90درصد سود شستا توزیع می‌شود و اگر برای طرح‌های خود بخواهیم اقدام کنیم مجبور خواهیم شد وام 28 درصدی بگیریم و امروز به جای اینکه سود برای کارگران ذخیره کنیم 1600 میلیارد تومان سود بانکی پرداخت می‌کنیم.

لطفی گفت: بنده می‌توانم به جرات بگویم در دهه گذشته حداقل 13 تا 15 هزار میلیارد تومان سود پرداخت کرده‌ایم و هنگامی که برای پرداخت حقوق و مستمری منابع لازم را نداریم مجبور می‌شویم که دارایی بفروشیم  یا اینکه تامین از بانک رفاه وام دریافت کند و پرداخت اصل و فرع آن را برعهده شستا می‌گذارند.

مدیرعامل شستا افزود:دولت امسال در بند «و» تبصره پنجم اختصاص 50 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های تامین اجتماعی یا شرکت‌ها را با بانک مرکزی تهاتر کرده است که اگر این اتفاق بیفتد اتفاق خوبی است.

وی گفت: دولت به غیر از بدهی 23 درصد سهم کارفرما که به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است در گذشته با مصوبه مجلس تعداد زیادی را هم سفره کارگران کرده است که به عنوان مثال بیمه قالیبافان، بیمه رانندگان و بیمه کارگران بوده است که منابع آن را ندیده بودند. بنابراین پیشنهاد ما به دولت این است که از امروز معوقه‌ای را ایجاد نکنند و به روز مطالبات خود را به تامین اجتماعی پرداخت کنند.

لطفی افزود: در برنامه پنج‌ساله دیده شده بود که دولت مکلف و موظف است ظرف 10 سال هر ساله 10 درصد از بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد که این اقدام انجام نشده است.

تجدید نظر در قانون بازنشستگی پیش از موعد

مدیرعامل شستا افزود: ما باید در قانون بازنشستگی زودهنگام تجدیدنظر کنیم و به اعتقاد بنده بهترین پینشهاد و خواسته مجموعه کارگری از دولت این است که اجازه ندهد تا دیون دولت به تامین اجتماعی افزایش پیدا کند.

وی افزود: تاکنون دولت بخشی از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است.

لطفی به اجرای طرح سلامت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه منابع این طرح دیده نشده بود بنابراین مشکلاتی ایجاد کرد که در حال حاضر نیز به دنبال تامین منابع آن هستند و شنیده‌ها حاکی از آن است که سازمان تامین اجتماعی 20 هزار میلیارد تومان در طرح نظام سلامت هزینه کرده است.

مدیرعامل شستا افزود: در حال حاضر میتوان گفت همه صندوق‌ها در آستانه ورشکستگی هستند ولی تامین  اجتماعی دارد با قدرت کار می‌کند و اگر این روند عدم پرداخت مطالبات ادامه پیدا کند ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی نیز اجتناب‌ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه کارگری بیشترین نقش را در بهره‌وری و کمترین حاصل را دارند.

مدیرعامل شستا افزود: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی 49 میلیون نفر تحت پوشش دارد که از این تعداد 4 میلیون و 800 هزار نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر هستند که سال ی72 هزار میلیارد تومان منابع و مصارف تامین اجتماعی است و حتی یک ریال هم سرفصل اعتباری در بودجه دولت ندارند.

 

رویکرد امروز ۴۲میلیون ایرانی در سال ۹۶ حدود ۹۴ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی حق بیمه واریز کرده‌اند. اما جالبه شستا (شرکت‌های سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی) که با حق بیمه ۴۲ میلیون ایرانی تاسیس شده، با ۱۱۵ هزار میلیارد تومان دارایی (مجموع دارایی ۲۷۴ شرکت) سال ۹۶  فقط ۲ هزار و ۳۵۲ میلیارد تومان سود به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت کرده... ه.


به‌عبارتی‌دیگر  ۹۶ درصد هزینه اداره تامین اجتماعی با حق بیمه مردم و فقط ۲.۳ درصد از طریق شستا تامین می‌شود.


اگر مردم ۱۱۵ هزار میلیارد تومان  را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کردند، با سود ۱۸٪ سالانه نزدیک به ۲۱هزار میلیارد تومان (۹ برابر سود فعلی شستا) درآمدزایی برای سازمان تامین اجتماعی داشت ...


‌ منبع: مجمع فعالان اقتصادی

حتی اگر دارایی های شستا  60 هزار میلیارد تومان لحاظ گردد باز هم سود عملیاتی شستا کوچکترین محلی برای دفاع ندارد و این نتیجه مدیریت دولتی است. تنها راه چاره واگذاری شرکتهای تحت پوشش شستا تا پایان دولت به مردم است یا از طریق مزایده عمومی یا از طریق فروش سهام بلوک های 20 درصدی یا از طریق فروش سهام های خرد 5 درصد یا کمتر از طریق ساز و کار بورس که روش آخر مناسب تر و اجرایی تر و منطقی ترین راه به نظر می رسد منتها باید برای تک تک شرکتها برنامه زمان بندی ارائه شود و اتلاف وقت که سیاست بسیاری از مدیران بنگاه ها برای لوث کردن خصوصی سازی است مانع اجرای این سیاست اصولی نشود.

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
  گزارش: هیدروژن سبز، انقلاب بعدی انرژی در حوزه خلیج فارس
  سالانه 180 میلیارد دلار انرژی در ایران مصرف می‌شود
  مصرف 6 کیلووات ساعت برای تولید یک متر مکعب هیدروژن و نیم متر مکعب اکسیژن
  انقلاب هیدروژن چگونه می‌تواند زمین را نجات دهد؟
  میزان مصرف انرژی در ایران از 2.5 برابر میانگین جهانی بیشتر شده است
  بزرگترین مشکل تبدیل هیدروژن به سوخت آینده چیست؟
  آیا هیدروژن، آینده جهان است یا یک سراب؟
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار