درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 14:14   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
  آغاز افت تولید گاز پارس جنوبی؛ شتاب قطر در برداشت
  زنگ خطر افت شدید گازی تا 1420
  مصرف بخاری گازی هرمتیک نصف بخاری‎های معمولی
  در صورت عدم سرمایه‌گذاری میدان گازی پارس جنوبی، از حدود 680 میلیون مترمکعب تولید روزانه در سال 1401 به روزانه 350 میلیون مترمکعب در 1410 خواهد رسید.
  کاهش قابل توجه فشار گاز پارس جنوبی از 5 سال آینده
  ضرورت فوری اجرای پروژه های ازدیاد برداشت در ایران
  700هزاربشکه تولید بیشتر با پمپ های درون چاهی
  درون جنگ در سایه ایران و امریکا / تهران به ۳ دلیل، یک بازی پر ریسک و مهمی را کلید زده است
  ربیعی: بیش از نیم میلیون رای باطله در تهران وجود داشته است
  پروژه بعدی عربستان: ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع باورنکردنی ۲ کیلومتر
  آماری از خطوط لوله نفتی و گازی جهان
  بهره برداری کامل از طولانی ترین خط لوله گازی جهان در چین
  برخی از خطوط لوله گاز طبیعی/بجز ایران عمده خطوط لوله گاز جهان بین المللی یا برای تامین گاز صنایع است نه خانگی
  درباره خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا چه می‌دانید؟
  قطر چگونه پنج برابر ایران گاز فروخت و تا امروز 1500 میلیارد دلار کسب کرد؟
  قطر همچنان بزرگ‌ترین صادر کننده ال‌ان‌جی در جهان است
  دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی در کشور
  واکاوی دلایل شدت مصرف انرژی در کشور
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 44669صفحه نخست » اخبار رسانه هایکشنبه، 15 اردیبهشت 1398 - 09:04
سهم شستا در پتروشیمی؛فولاد، دارو، سیمان و حمل ونقل دریایی چقدر است
  
پیام نفت:

مدیرعامل شستا با رد برخی اظهارات در باره سهم ۳۰ درصدی شستا از اقتصاد کشور تصریح کرد: براساس عملکرد واقعی شستا در قالب گزارشات مالی تلفیقی حسابرسی شده، جمع کل ارزش کالا وخدمات فروخته شده در گروه شستا در سال منتهی به ۳۱ خرداد ۹۶ مبلغ 27 هزار و 900 میلیارد تومان محقق شده است. از مقایسه این مبلغ با ارزش کل تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت جاری در سال ۱۳۹۵ (به مبلغ ۲،۳۱۳،۸۷۶ میلیارد تومان (منبع امار بانک مرکزی))، سهم شستا از اقتصاد ملی حدود ۲/۱ درصد است.

 به گزارش ایسنا، مرتضی لطفی در نشست هم اندیشی با محسنی بندپی سرپرست  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مدیران عالی این شرکت که در محل ساختمان مرکزی شستا برگزار شد با اشاره به چگونگی شکل گیری شستا گفت: این مجموعه با هدف حفظ و ارتقای ارزش ذخایر و سرمایه‌های بیمه شدگان تأمین اجتماعی و استفاده بهینه از قابلیتهای بالقوه خود به دنبال توسعه پایدار و فعالیت اقتصادی شفاف، قانونمند، پاسخگو، مطمئن در چارچوب نظام حاکمیت شرکتی است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۷۴ شرکت در قالب ٩هلدینگ افزود: ۹۵ شرکت از طریق رد دیون دولت، ۱۱۶ شرکت بصورت احداثی و ۵۴ شرکت نیز رأساً خریداری شده است که بیش از ۸۰ درصد سودآوری شستا از طریق شرکتهای احداثی و خریداری شده صورت می‌گیرد.

 لطفی با تبیین راهبردهای شستا تصریح کرد: اصلاح نظام بنگاهداری، کاهش سطح مالکیت پرتفوی تا ۴۰ درصد سهم بازار کالا و خدمات و خروج از شرکتهای زیانده، کم بازده و خارج از استراتژی، گسترش فعالیتهای بین‌المللی، تکمیل زنجیره ارزش، توسعه حضور در بازار سرمایه و افزایش بهره وری و تقویت نظام راهبری شرکتی با هدف ارتقاء پاسخگویی و شفافیت و رشد سطح نظارت و کنترل شرکت‌های تابعه از جمله مهمترین این راهبردها است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی با اشاره به برنامه پنج ساله شستا در افق ۱۴۰۱ گفت : اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بهینه سازی پرتفوی موجود شستا، خروج از بنگاهداری با هدف تأمین مالی پروژه‌های در دست اجرا به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان در افق ۵ ساله، تکمیل و بهره برداری پروژه های سرمایه گذاری نیمه تمام به مبلغ ۵۳ هزار میلیارد تومان، استفاده از منابع مالی خارجی، افزایش سرمایه شستا در دو مرحله از ۳۹۰۰ میلیارد تومان به ۸۰۰۰ میلیارد تومان مطابق مصوبه مجمع و در مرحله دوم از ۸۰۰۰ به ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۰، ورود به بورس شرکتهای تابعه از جمله هلدینگ صدر تأمین، پتروشیمی غدیر، پرسی ایران گاز، ایرانسازه، ملی نفت کش و ...، بهبود ساختار منابع انسانی و کاهش هزینه‌های مالی تا ۵۰ درصد از مهمترین محورهای این برنامه ۵ ساله است.

وی با اشاره به جایگاه مهم شستا در صنعت و تولید افزود : سهم شستا از ظرفیت تولید پتروشیمی ۲۳ درصد، فولاد ۱۸ درصد، دارو ۲۲ درصد، سیمان ۳۰ درصد، حمل ونقل دریایی نفت ۳۳ درصد و حمل ونقل دریایی بار ۱۸ درصد و...  است.

 

مدیرعامل شستا خاطر نشان کرد: ارزش کل داراییهای شستا (خالص ارزش پرتفوی سرمایه گذاری ها) حدودا مبلغ ۳۶۵۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با ارزش کل بازار بورس(ارزش کل بازار بورس و فرابورس ۵۱۰ هزار میلیارد تومان) سهم شستا حدود ۷ تا ۱۰ درصد در طی ۳ سال گذشته در نوسان بوده است.


وی گفت : سهم صادرات محصولات تولیدی گروه شستا شامل فراورده های پتروشیمی، فولاد، سیمان و دارو به میزان ۲/۱ میلیارد دلار در سال ۹۶ است که بطور متوسط حدود ۴ تا ۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور (ارزش صادرات غیرنفتی کل کشور در سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار بوده است) را شامل می‌شود.

لطفی طرحهای مهم در دست اجرا در گروه شستا را، پالایشگاه میعانات گازی بندر عباس، اوره دوم خراسان شمالی، طرح متانول هفتم، متانول دوم فناوران، طرح منو اتیلن گلایکول، پالایشگاه میعانات گازی سیراف، پالایش نفت اناهیتا، اسیاب سیمان در العماره عراق و انتقال سیمان فارس به منطقه خرامه و...  عنوان کرد.

وی با اشاره به برنامه های گسترده شستا در بخش ایجاد شفافیت و پاسخگویی افزود : استقرار سیستم هوش تجاری ( BI) برای دسترسی به هنگام به اطلاعات مالی و عملکردی، استقرار کمیته حسابرسی در تمام شرکتها، تعیین کمیته انتصابات یرای انتخاب هیات مدیره شرکتها، برگزاری کانون ارزیابی مدیران شایسته برای ۱۱۰ مدیر با هدف توسعه شایستگی ها و جانشین پروری از جمله این تدابیر است.

مدیرعامل شستا با تاکید بر تسریع در روند واگذاریها و خروج از بنگاهداری گفت : در فاز نخست واگذاری  ۱۰۶ شرکت با مساعدت همه دستگاهها، استانداران، اتاقهای بازرگانی و... و.   آغاز و با سرعت بیش از گذشته و تلاش در رفع مشکلات فرا روی واگذاریها، اقدامات  وسیع و عملیاتی در حوزه بورس، سفر به استانها، برپایی نشستهای معرفی وعرضه سهام  در اقصی نقاط کشور  و... انجام شده است و  این پروسه  قطعا محقق خواهد شد.

وی در پایان بااشاره به رشد ۱۶ درصدی فروش تجمیعی گروه شستا در سال ۹۶ در قیاس با سال ۹۵ افزود: میزان صادرات ارزی گروه شستا با ۲۶ درصد رشد از مبلغ ۹۵۰ میلیون دلار در سال ۹۵ به ۱۲۰۰ میلیون دلار در سال ۹۶ افزایش و سود خالص تجمیعی با ۶۰ درصد رشد از مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ به مبلغ حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، ترکان، مشاور رئیس جمهورو رئیس هیئت مدیره شستا نیز گفت: با وجود محدودیت منابع و عدم دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی دولت، سازمان تامین اجتماعی پرداخت حقوق بازنشستگان را به موقع انجام داده است.

وی  انتصاب مدیران شرکت ها از درون این مجموعه ها را اولویت مهم شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) عنوان کرد و گفت: از ٣٧٠ انتصاب صورت گرفته، ٩٠ درصد مدیران از بدنه خود شرکت ها هستند.


رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی گفت: نظام تامین اجتماعی در کشور ما از وضعیت صندوق بیمه ای خارج شده و در حال اتکای بیشتر به بودجه دولت است که این شرایط محصول تصمیم های نادرستی است که در دولت های قبل اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از تصمیم ها در ادوار گذشته با نیت درست اما با سواد اندک نسبت به صندوق های بازنشستگی اتخاذ شده است، ادامه داد: در سازمان تامین اجتماعی افرادی تحت پوشش قرار گرفته‌اند که دولت باید برای همیشه سهم کارفرمایی آنها را پرداخت کند و مکانیزم معیوبی در این حوزه ایجاد شده است.


مشاور رئیس جمهور گفت: در شرایط فعلی اصلاح مکانیزم فعالیت صندوقهای بیمهگر و رفع مشکلات با دشواریهای زیادی مواجه است و کسی جرات ورود به این مسائل را ندارد.
رئیس هیئت مدیره شستا بر اجرای کامل استراتژی خروج از بنگاه داری تاکید کرد و افزود: در حال حاضر در ٢٨۵ شرکت سهام دار هستیم که پس از تکمیل برنامه خروج از بنگاه داری در ١۵ شرکت اول بورس ۵ تا ١۵ درصد سهام خواهیم داشت.


 ترکان ادامه داد: اجرای برنامه خروج شستا از بنگاه داری موجب می شود که به جای تصدی گری و مالکیت بر چندین شرکت کوچک بخش اندکی از سهام بزرگترین و موفق ترین شرکتهای کشور را در اختیار بگیریم.


وی گفت: ما از مدیران سیاسی که در ادوار گذشته در شستا زحمت کشیدند تشکر میکنیم اما در حال حاضر در این مجموعه به مدیران حرفهای و از بدنه شرکتها نیاز داریم.

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
  گزارش: هیدروژن سبز، انقلاب بعدی انرژی در حوزه خلیج فارس
  سالانه 180 میلیارد دلار انرژی در ایران مصرف می‌شود
  مصرف 6 کیلووات ساعت برای تولید یک متر مکعب هیدروژن و نیم متر مکعب اکسیژن
  انقلاب هیدروژن چگونه می‌تواند زمین را نجات دهد؟
  میزان مصرف انرژی در ایران از 2.5 برابر میانگین جهانی بیشتر شده است
  بزرگترین مشکل تبدیل هیدروژن به سوخت آینده چیست؟
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار