درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 05:51   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
  آغاز افت تولید گاز پارس جنوبی؛ شتاب قطر در برداشت
  زنگ خطر افت شدید گازی تا 1420
  مصرف بخاری گازی هرمتیک نصف بخاری‎های معمولی
  در صورت عدم سرمایه‌گذاری میدان گازی پارس جنوبی، از حدود 680 میلیون مترمکعب تولید روزانه در سال 1401 به روزانه 350 میلیون مترمکعب در 1410 خواهد رسید.
  کاهش قابل توجه فشار گاز پارس جنوبی از 5 سال آینده
  ضرورت فوری اجرای پروژه های ازدیاد برداشت در ایران
  700هزاربشکه تولید بیشتر با پمپ های درون چاهی
  درون جنگ در سایه ایران و امریکا / تهران به ۳ دلیل، یک بازی پر ریسک و مهمی را کلید زده است
  ربیعی: بیش از نیم میلیون رای باطله در تهران وجود داشته است
  پروژه بعدی عربستان: ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع باورنکردنی ۲ کیلومتر
  آماری از خطوط لوله نفتی و گازی جهان
  بهره برداری کامل از طولانی ترین خط لوله گازی جهان در چین
  برخی از خطوط لوله گاز طبیعی/بجز ایران عمده خطوط لوله گاز جهان بین المللی یا برای تامین گاز صنایع است نه خانگی
  درباره خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا چه می‌دانید؟
  قطر چگونه پنج برابر ایران گاز فروخت و تا امروز 1500 میلیارد دلار کسب کرد؟
  قطر همچنان بزرگ‌ترین صادر کننده ال‌ان‌جی در جهان است
  دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی در کشور
  واکاوی دلایل شدت مصرف انرژی در کشور
  تبدیل مستقیم آب دریا به هیدروژن سبز با یک روش جدید
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 44664صفحه نخست » اخبار رسانه هاجمعه، 13 اردیبهشت 1398 - 19:36
نقش پررنگ بورس و فرابورس در خصوصی سازی
  
پیام نفت:

از سال 1380 یعنی ابتدای تاسیس سازمان خصوصی سازی تا به امروز، بیش از 147 هزار میلیارد ریال از سهام بنگاه های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده که 79 هزار میلیارد آن از طریق بورس صورت گرفته است.


 

سید جعفر سبحانی گفت: تاکنون 147 هزار میلیارد ریال سهم از بنگاه های مشمول اصل 44 ، خصوصی سازی شده که سهم بورس و فرابورس از عرضه این بنگاه ها بیش از 66 درصد بوده است.

مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی سازی با اشاره به فعالیت های این سازمان در 17 سال اخیر در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، ابراز داشت: از سال 1380 یعنی ابتدای تاسیس سازمان خصوصی سازی تا به امروز، بیش از 147 هزار میلیارد ریال از سهام بنگاه های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده که 79 هزار میلیارد آن از طریق بورس صورت گرفته است.

وی با تاکید بر نقش پررنگ بورس و فرابورس در اجرای بهتر فرآیند خصوصی سازی گفت: از ابتدای تاسیس این سازمان 54 درصد از کل واگذاری ها از طریق بورس،12 درصد از طریق فرابورس و 34 درصد نیز از طریق مزایده بوده است.

 

سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاری ها به 100 درصد رسیده است

سید جعفر سبحانی درباره سهم دولت ها در واگذاری های صورت گرفته به بخش خصوصی واقعی از ابتدای تاسیس سازمان تا به امروز تصریح کرد: این نرخ از شروع فعالیت سازمان خصوصی سازی تا شروع دولت یازدهم یعنی شهریور 92، حدود 18 درصد بوده که در 4 سال فعالیت دولت یازدهم به حدود 67 درصد رسید.

وی ادامه داد: این در حالی است که میزان واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی از ابتدای فعالیت دولت دوازدهم و طی یک سال اخیر به 100 درصد رسیده است. این مساله به این معنی است که در این مدت حتی یک ریال از سهام شرکت های دولتی به شبه دولتی ها و خصولتی ها واگذار نشده است.

 

حضور 100 درصدی بخش خصوصی واقعی اتفاقی نبوده است

مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی سازی دستیابی این سازمان به بالاترین نرخ خصوصی سازی واقعی را اتفاقی ندانست و تاکید کرد: سازمان همواره برای رساندن این نرخ از 18 درصد به 100 درصد متحمل سختی هایی شده است. حتی در برخی موارد خود را ملزم به رویارویی با منتقدین و مخالفان کرده و برای حمایت از واگذاری های خود به بخش خصوصی واقعی حتی با حضور در دادگاه به دفاع از واگذاری خود پرداخته است.

وی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم برای افزایش حضور بخش خصوصی واقعی در واگذاری ها و شرکت در مزایده ها، مشوق هایی ایجاد شده است که در کنار سایر حمایت های دولت و سازمان خصوصی سازی نتیجه بخش بوده و باعث افزایش نرخ حضور بخش خصوصی واقعی در واگذاری ها شده است.

این مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی در تشریح برخی از این مشوق ها گفت: در واگذاری بنگاه ها بر اساس صلاحدید هیات واگذاری، به صورت نقد و اقساط عمل می شود. اگر بنگاهی به بخش شبه دولتی یا همان خصولتی واگذار شود، نرخ سود فروش اقساطی آن  14 درصد و اگر این واگذاری به بخش خصوصی واقعی صورت گیرد نرخ سود می تواند تا 3 درصد کاهش یابد. همچنین نحوه بازپرداخت برای یک بنگاه شبه دولتی به هر میزان باشد، بخش خصوصی واقعی می تواند یک سوم به این مدت زمان اضافه کند یعنی مثلابه جای 6 ساله، 9 ساله پرداخت کند یا این که اقساط را به صورت پلکانی پرداخت کند.

سبحانی به بیان برخی مقاومت های این سازمان در واگذاری های 5 ساله اخیر پرداخت و تصریح کرد: وقتی بنگاهی به بخش خصوصی واگذار می شود،انتقادها یا حتی مخالفت هایی نیز با حضور این بخش صورت می گیرد.در 5 سال اخیر این مخالفت ها در مواردی حتی به شکایت نیز منجر شده است. در این میان سازمان خصوصی سازی به مقاومت و دفاع از واگذاری ها و حمایت از حضور بخش خصوصی واقعی پرداخته است. نتیجه این امر این بوده که بخش خصوصی واقعی جرات پیدا کرده تا جلو بیاید.

وی به برخی از این موارد اشاره کرد و گفت: اگر در پرونده هایی مانند آهن المهدی سازمان خصوصی سازی کوتاه می آمد، امروز شاهد خریداری  کشت و صنعت مغان را به ارزش بیش از حدود هزار و 800 میلیارد تومان توسط یک خریدار بخش خصوصی واقعی نبودیم.

 

واگذاری ها در سازمان خصوصی سازی در کمال صحت و شفافیت است

مشاور سازمان خصوصی سازی درباره تکالیف این سازمان در واگذاری بنگاه های مشمول اصل 44 خاطرنشان کرد: سازمان برای واگذاری این بنگاه ها یک تکلیف قانونی دارد و آن این است که بنگاه های موجود در گروه یک و دو را به بخش خصوصی واگذار کند. بنگاه های گروهیک بنگاههایی هستند که 100 در صد سهام آن ها باید به بخش خصوصی واگذار شود.اما در واگذاری بنگاه های گروه 2 بر اساس قانون دولت می تواند تا حداکثر 20 درصد سهام آنها را نگه دارد و بقیه را واگذار کند. مثلا در بخش صنعت پالایشگاهی دولت 20 درصد خود را حفظ کرده است در بعضی بنگاه ها مانند بیمه ها این سهم را کمتر حفظ کرده است.

وی درباره رای های صادره در پرونده های این سازمان در دادگاه ها تاکید کرد: در 5 سال اخیر حتی یک رای هم علیه سازمان خصوصی سازی صادر نشده است.این امر به این دلیل است که واگذاری ها در سازمان خصوصی سازی بر اساس ضابطه و قانون و با شفافیت لازم صورت می گیرد.

 

واگذاری های 97 نشان از عملکرد بهتر سازمان نسبت به سال قبل دارد

مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی سازی در تشریح عملکرد این سازمان در سال جاری خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 97 بیش از 22 هزار میلیارد ریال واگذاری صورت گرفته که با وجود گذشت تنها 5 ماه از سال، نشان دهنده عملکرد بهتر سازمان نسبت به سال قبل بوده است.

سبحانی با بیان این که بخش عمده واگذاری های سال 97 هنوز در مرحله قیمت گذاری و طی کردن پروسه عرضه است گفت: ادامه واگذاری های امسال، سازمان خصوصی سازی را به آمارهای بهتری در سال 97 می رساند که نشان از جدیت این سازمان در واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی دارد.

 

وی ادامه داد: امسال حدود 630 بنگاه کوچک و بزرگ در لیست واگذاری ها قرار دارد که تاکنون 30 الی 40 بنگاه به فروش رسیده است. برنامه بعدی سازمان این است که 20 بنگاه دیگر در دوازدهم شهریورماه برای واگذاری عرضه شود که ارزش تقریبی قیمت پایه آنها در حدود 250 میلیارد تومان است. این امر چه از طریق بورس و فرابورس و چه از طریق مزایده دنبال می شود تا همه بنگاه هایی که در سایت سازمان قرار داده شده است تا پایان سال قیمت گذاری و فرآیند عرضه آن ها انجام شود.

 

کدام بنگاهها از طریق بورس خصوصی سازی می شود؟

مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی سازی درباره نحوه عرضه بنگاه های مشمول اصل 44 در شرایط فعلی گفت: همه بنگاه هایی که نماد آن ها در بورس باز است، توسط بورس عرضه خواهد شد ولی بنگاه ها و شرکت هایی که نماد بورسی ندارند از طریق مزایده واگذار خواهند شد.این بنگاه ها شامل تعدادی سردخانه، پیست های سوارکاری متعلق به شرکت تجهیز اماکن ورزشی،تعدادی اماکن ورزشی، تعدادی کشتارگاه، جایگاه های سوخت،تعدادی نیروگاه است که دوازدهم شهریورعرضه خواهد شد.

وی افزود:برخی بنگاه های بزرگ مانند کشت و صنعت مغان، کشت و صنعت و دامپروری سفیدرود رشت، نیشکر هفت تپه، کیش ایر، توسعه نیشکر و...شرکت های بزرگی هستند که در لیست واگذاری سال 97 سازمان خصوصی سازی قرار دارد.این شرکت ها اکنون در مرحله قیمت گذاری هستند و پس از تعیین قیمت نهایی تلاش خواهیم کرد که امسال به مرحله واگذاری برسد.

سبحانی درباره مرجع قیمت گذاری این بنگاهها نیز تشریح کرد:هیات واگذاری مرجع رسمی قیمت گذاری نهایی بنگاه های در حال واگذاری است.این هیات متشکل از دو وزیر دادگستری و وزیر اقتصاد و دارایی، دو نماینده  بخش خصوصی که رئیس اتاق تعاون و رئیس اتاق بازرگانی هستند، به علاوه دو نفر از نمایندگان مجلس و سازمان مدیریت به عنوان ناظر و بدون حق رای است که جلسات آن ها به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی برگزار می شود.

 

دو موفقیت سازمان خصوصی سازی در هفته دولت اطلاع رسانی می شود

مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی سازی با بیان برخی موفقیت های این سازمان در یک سال گذشته گفت: تلاش داریم تا در هفته دولت موفقیت های سازمان و به خصوص دو موفقیت را برای عموم مردم اطلاع رسانی کنیم. اول این که با تلاش مضاعف، همه واگذاری های سازمان خصوصی سازی در دولت دوازدهم در یک سال گذشته تنها به بخش خصوصی واقعی صورت گرفته است. دوم مسائل مربوط به سهام عدالت که در طول یک ساله گذشته اتفاق خوبی در این بخش افتاده است و حدود 49 میلیون از مشمولین به ما مراجعه کرده اند و 40 میلیون از آنها شماره شبای خود را نزد سازمان خصوصی سازی ثبت کرده اند.

سبحانی درباره میزان تقسیم سود سهام عدالت تا به امروز نیز گفت: از دی ماه سال گذشته با موافقت ریاست جمهوری سود عملکرد سال 95 شرکت های سرمایه پذیر پس از برگزاری مجامع آن ها در تابستان 96 برای 40 میلیون مشمول تقسیم شد.این امر بدون نیاز به حضور مشمولان، به صورت الکترونیکی و از طریق سامانهsamane.sd.ir  و ثبت مشخصات و شماره شبای آنان انجام شد.در حال حاضر بیش از 98 درصد مشمولان سود سال 95 خود را در سال گذشته دریافت کرده اند.بقیه که موفق به دریافت این سود نشده اند به این دلیل بوده که شماره شبای خود را با تاخیر در سامانه وارد کرده اند.

وی میزان سود تعلق گرفته به مشمولین را بر حسب گروه آن ها متفاوت خواند و افزود: سه گروه در سال 96 بیشترین سود را گرفته اند؛ گروه اول و دوم که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند و از تخفیف 50 درصدی مابه التفاوت برخوردار بوده اند، سود 100 درصدی گرفته اند که به میزان 150 تومان بوده است.گروه سوم که باید سهام خود را با پرداخت مابه التفاوت افزایش می دادند نیز کف سود یعنی 75 تا 80 تومان را سود دریافت کرده اند.

این مقام مسئول در سازمان خصوصی سازی درباره زمان و میزان سود سال 96 نیز گفت: در حال حاضر برخی از شرکت ها مجامع خود را برگزار کرده اند و برخی دیگر نیز منتظر اتمام سال مالی و برگزاری مجامع در مهرماه هستند. اکنون مشخص نیست که این سود چه میزان خواهد بود،اما آنچه مشخص است این است که سود سال 96 قطعا از سود سال 97 بیشتر خواهد بود.

 

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
  گزارش: هیدروژن سبز، انقلاب بعدی انرژی در حوزه خلیج فارس
  سالانه 180 میلیارد دلار انرژی در ایران مصرف می‌شود
  مصرف 6 کیلووات ساعت برای تولید یک متر مکعب هیدروژن و نیم متر مکعب اکسیژن
  انقلاب هیدروژن چگونه می‌تواند زمین را نجات دهد؟
  میزان مصرف انرژی در ایران از 2.5 برابر میانگین جهانی بیشتر شده است
  بزرگترین مشکل تبدیل هیدروژن به سوخت آینده چیست؟
  آیا هیدروژن، آینده جهان است یا یک سراب؟
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار