درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 14:02   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
  آغاز افت تولید گاز پارس جنوبی؛ شتاب قطر در برداشت
  زنگ خطر افت شدید گازی تا 1420
  مصرف بخاری گازی هرمتیک نصف بخاری‎های معمولی
  در صورت عدم سرمایه‌گذاری میدان گازی پارس جنوبی، از حدود 680 میلیون مترمکعب تولید روزانه در سال 1401 به روزانه 350 میلیون مترمکعب در 1410 خواهد رسید.
  کاهش قابل توجه فشار گاز پارس جنوبی از 5 سال آینده
  ضرورت فوری اجرای پروژه های ازدیاد برداشت در ایران
  700هزاربشکه تولید بیشتر با پمپ های درون چاهی
  درون جنگ در سایه ایران و امریکا / تهران به ۳ دلیل، یک بازی پر ریسک و مهمی را کلید زده است
  ربیعی: بیش از نیم میلیون رای باطله در تهران وجود داشته است
  پروژه بعدی عربستان: ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع باورنکردنی ۲ کیلومتر
  آماری از خطوط لوله نفتی و گازی جهان
  بهره برداری کامل از طولانی ترین خط لوله گازی جهان در چین
  برخی از خطوط لوله گاز طبیعی/بجز ایران عمده خطوط لوله گاز جهان بین المللی یا برای تامین گاز صنایع است نه خانگی
  درباره خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا چه می‌دانید؟
  قطر چگونه پنج برابر ایران گاز فروخت و تا امروز 1500 میلیارد دلار کسب کرد؟
  قطر همچنان بزرگ‌ترین صادر کننده ال‌ان‌جی در جهان است
  دلایل بالا بودن شاخص شدت انرژی در کشور
  واکاوی دلایل شدت مصرف انرژی در کشور
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 44657صفحه نخست » اخبار رسانه هاچهارشنبه، 4 اردیبهشت 1398 - 07:45
نگاه تحلیلی به ریشه های سیاسی- تاریخی تقابل آمریکا با ایران
  
پیام نفت:

تهران- ایرنا- هماوردی آمریکا با ایران فرایندی محدود به چهار دهه اخیر و سال های پس از انقلاب اسلامی نیست بلکه ریشه های این تعارض را باید در دهه ها پیشتر جست وجو کرد. کارشناسان سیاسی در گفت وگو با ایرنا به ریشه ها و ابعاد اختلافات و کارشکنی های واشنگتن علیه ایران پرداختند.

گفته های تازه وزیر امور خارجه آمریکا در نشست دانشگاه «شیکاگو» مبنی بر نقش مستقیم واشنگتن در کودتای 28 مرداد 1332، تکرار برخی اعتراف های پیشین مقام های آمریکایی در زمینه مداخله جویی در ایران بود.
«جان کری» پنجشنبه هفته گذشته در دانشگاه شیکاگو اذعان کرد: سازمان سیا به طور مستقیم در کنار زدن نخست‌وزیر (محمد) مصدق در سال 1953 نقش داشت. پس از آنکه ایرانی ها در سال 1979 سفارت ما را اشغال کردند و گروگان‌هایی گرفتند این مساله روی سیاست‌هایمان تاثیری اساسی داشت و این یکی از دلایل اصلی شکست رییس جمهوری (جیمی) کارتر در برابر رونالد ریگان بود.
سخنانی از این دست، پیشتر هم از سوی مقام های آمریکایی بیان و دخالت ها و کارشکنی هایی واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران را به شکلی رسمی علنی ساخته بود. نگاهی به رفتارها و سیاست های مقام های واشنگتن در قبال ایران که به دهه ها پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد و اوج گیری دشمنی های آمریکا طی چهار دهه اخیر تاریخچه ای قابل تامل را به تصویر می کشد.
در این پیوند، گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا به منظور بررسی ریشه و ابعاد اختلاف های 2 کشور و کارشکنی و دشمنی های آمریکا با ایران، با «حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده مجلس شورای اسلامی و «مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسایل بین المللی گفت وگو کرد.

** نخستین تلاش های آمریکا برای ورود نرم به ایران
مطهرنیا در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا در زمینه تاریخچه ورود آمریکایی ها به ایران گفت: ورود ایالات متحده آمریکا به ایران از منظر نگرش دیرینه شناسانه به دهه دوم قرن نوزدهم میلادی بازمی گردد؛ زمانی که توجه به گرایش توده های مردمی به مذهب، حربه ای شد تا آمریکا با ارسال نیرو و مبلغان مذهبی وارد ایران شود که می توان آثار آن را در مناطق جغرافیایی همچون منطقه ارومیه در آذربایجان غربی ردیابی کرد. در واقع، پس از ورود ملبغان دینی، پیوند های مذهبی، فرهنگی، رد و بدل منابع اقتصادی و امتیاز های مالی بین کشورها ایجاد شد و همین امر زمینه نفوذ سیاسی را باز کرد تا آن جا که در دهه ششم از قرن نوزدهم میلادی تبادل سفیر میان ایران و آمریکا صورت گرفت.

**کودتای 28 مرداد، خشت اول دیوار بی اعتمادی ایران به آمریکا
به باور کارشناسان سیاسی، اختلاف ها میان ایران و آمریکا از زمان کودتای 28 مرداد سال 1332 خورشیدی و برکناری مصدق موضوعیت یافت. مطهرنیا تحلیلگر مسایل بین المللی در این باره گفت: ورود ایالات متحده آمریکا به ایران، با توجه به جهت گیری های مبتنی بر گسترش دموکراسی آمریکایی در نظام بین الملل ، زمینه ساز نگاه مثبت به این کشور به عنوان نیرویی در برابر نفوذ اتحاد جماهیر شوروی، انگلیسی ها و تا حدی آلمان ها در زمان رضاشاه یا پهلوی اول شد. اما این نگاه مثبت با کودتای 28 مرداد و نقش آمریکا در طراحی و برپایی آن، آرام آرام تغییر کرد.
به گفته مطهرنیا، دومین عامل تغییر نگاه ایرانیان به آمریکا و واگرایی از این کشور به حمایت های آمریکا از محمدرضا پهلوی در محدود سازی توسعه سیاسی در ایران و اتکای تک پایه ای به توسعه اقتصادی و رشد پولی برمی گردد. همین امر موجب شد تا ایرانیانی که گفته می شد به توسعه اقتصادی بیش از توسعه سیاسی اهمیت می دهند، به واسطه فقدان توسعه سیاسی به تحرک های انقلابی دست بزنند؛ تحرک هایی که در پانزدهم خرداد سال 1342 به طور برجسته خود را نشان داد و زمینه ساز ایجاد یک حرکت انقلابی در بهمن ماه 57 شد.

** اوج گیری اختلاف ها با کارشکنی آمریکا در انقلاب ایران
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 ، به دلیل بیداری ملت و دور شدن ایران از اهداف آمریکا، اختلاف ها و کارشکنی های آمریکا اوج گرفت؛ موضوعی که درباره آن، فلاحت پیشه در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، اظهار داشت: آمریکایی ها از سال 1350 به تدریج جایگاه انگلیس را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده و پایگاه هایی برای خود بنا کردند. در آن هنگام، ایران هم که به عنوان قلب خاورمیانه به شمار می رفت در زمره کشورهای مورد توجه آمریکا قرار گرفت تا در راستای منافع اقتصادی، به اهداف خود دست یابد. نخستین عملکرد آمریکا در ایران، جلوگیری از توسعه و پیشرفت و دخالت در کودتا بود به این معنا که هرگونه اقدام مترقی که در ایران شکل می گرفت، با مخالفت آمریکا مواجه می شد چرا که آمریکا ایران عقب مانده ای می خواست که به راحتی بتواند اهداف خود را پیش ببرد.
این نماینده مجلس با اشاره به افزایش کارشکنی های آمریکا در ایرانِ بعد از انقلاب اسلامی، افزود: بعد از انقلاب اسلامی در سال 1357، آمریکا به دلیل دور شدن از اهداف خود، در جناح مخالف با ایران قرار گرفت و در حدود چهل اقدام مختلف اعم از بایکوت، تحریم، تهدید، جنگ، حمایت از دشمنان ایران، راه اندازی کودتا و غیره را علیه ایران در پیش گرفت. همه این اقدام ها با هدف تضعیف جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. به همین دلیل می گوییم دیوار بی اعتمادی میان ایران و آمریکا بلند است.
مطهرنیا هم در مورد علت اوج گیری اختلاف ها پس از انقلاب اسلامی گفت: پس پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، شاهد یک روند آمریکاگریزی در متن و بطن انقلاب اسلامی بودیم. بافت موقعیتی که محمدرضا پهلوی به عنوان پادشاه خودمحور و مستبد مطرح کرده بود، زمینه های واگرایی و شکاف ملت- دولت و دولت-حکومت در ایران را فراهم کرد. این شکاف ها بعد از انقلاب اسلامی ظهور بیشتری پیدا کرد و جهت گیری ارزش های فرهنگی ناشی از پیشتازی قشر مذهبی در انقلاب اسلامی، موجب شد که این اصطکاک ها با آمریکا افزایش یابد.
این کارشناس مسائل بین الملل و مدرس دانشگاه افزود: حمایت آمریکا از محمدرضا پهلوی موجب شد که این خاطره ناگوار در ذهن انقلابیون دهه پنجاه در ایران باقی بماند و در عملکرد دانشجویان پیرو خط امام در حمله به سفارت آمریکا در تهران بازتاب پیدا کند. در آن هنگام، آمریکا روابط خود را با ایران قطع کرد که همین قطع روابط موجب شد تا زمینه های ارتباط میان ایران و آمریکا، از نظر موقعیت زمانی، یک نقطه پایانی بعد از انقلاب اسلامی پیدا کند و همین امر رودررویی بیشتر و تضاد بیشتر میان ایران و آمریکا را فراهم کرد.

**پابرجایی اختلاف های ایران و آمریکا پس از مذاکرات هسته ای
کارشکنی های آمریکا در برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و مذاکرات هسته ای، نمونه دیگری از تضادهای آمریکا با ایران است. در این مورد فلاحت پیشه با اشاره به روند کارشکنی های آمریکا در موضوع برنامه هسته ای و وضع تحریم ها علیه ایران گفت: در زمان کنونی و به رغم رسیدن به توافق هسته ای هنوز هم کارشکنی ها ادامه دارد. باز هم شاهد این موضوع بودیم که آمریکایی ها نقش اصلی را در کارشکنی ها علیه ایران بر عهده دارند و همچنان به آن ادامه می دهند که ابعاد این دخالت ها، جنبه حقوقی به خود گرفته است.
مطهرنیا در این مورد معتقد است: در مورد کارشکنی آمریکا در مساله تحریم ها باید گفت تعریفی که آمریکا از برجام دارد یک تعریف محدود است و بیان می کند که تحریم هایی که در غالب توافق هسته ای وضع شده است برداشته می شود اما تحریم های خارج از پرونده هسته ای جزو تعهدهای آمریکا در برجام نیست.
به گفته این کارشناس مسائل بین الملل، ایران بر اساس دیدگاه های خود در زمینه برجام تعارضی نگرشی با آمریکایی ها می یابد و معتقد است تمام تحریم های اقتصادی برگرفته از اتهام های واهی هسته ای، موشکی و حمایت از تروریسم و حقوق بشر و غیره باید برداشته شود. این در حالی است که نگاه متفاوت آمریکایی ها با این خواست ایران همخوانی ندارد.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
خبرنگار: فاطمه دهقان نیری** انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی**پژوهشم*

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
  گزارش: هیدروژن سبز، انقلاب بعدی انرژی در حوزه خلیج فارس
  سالانه 180 میلیارد دلار انرژی در ایران مصرف می‌شود
  مصرف 6 کیلووات ساعت برای تولید یک متر مکعب هیدروژن و نیم متر مکعب اکسیژن
  انقلاب هیدروژن چگونه می‌تواند زمین را نجات دهد؟
  میزان مصرف انرژی در ایران از 2.5 برابر میانگین جهانی بیشتر شده است
  بزرگترین مشکل تبدیل هیدروژن به سوخت آینده چیست؟
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار