درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 12:49   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
  آغاز افت تولید گاز پارس جنوبی؛ شتاب قطر در برداشت
  زنگ خطر افت شدید گازی تا 1420
  مصرف بخاری گازی هرمتیک نصف بخاری‎های معمولی
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 44196صفحه نخست » اخبار رسانه هاپنجشنبه، 16 فروردین 1397 - 19:50
کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)
  
پیام نفت:

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

 

پلی اتیلن (پلی ­اتن یا پلی­ تن) مهم ترین پلاستیک در جهان است و هرساله بیش از ۸۰ میلیون تن تولید می شود. به دلیل تنوع گونه های پلی اتیلن، این پلیمر کاربردهای وسیعی دارد و با انتخاب گرید متناسب با کاربرد پلی اتیلن، می توان هم زمان به خواص مکانیکی و قیمت مناسب دست یافت. همان طور که در بخش اول بیان شد، پلی اتیلن ها بر اساس چگالی به سه گرید اصلی سنگین (HD)، سبک خطی (LLD) و سبک (LD) تقسیم می شوند. از ویژگی های این پلیمر این است که سمی نبوده و معمولا در صنایع غذایی به کار می رود. در جدول ۱، کاربرد و استفادۀ نهایی انواع گریدهای پلی اتیلن مشاهده می شود:

 

جدول ۱: نمونه های استفاده از پلی اتیلن

گرید پلی اتیلن کاربرد استفادۀ نهایی
HDPE نوار جهت دار، کیسۀ بافته شده، تک رشته، لوله، فیلم دمشی، قالب گیری تزریقی و قالب گیری دمشی کیسۀ بافته شده و تک رشته ای، لولۀ معمولی یا تحت فشار، کانال کابل های فیبر نوری، فیلم بسیار براق و کاغذی، ظروف صنعتی بالای ۱۰۰ لیتر، قالب گیری لایه نازک، مستربچ
LLDPE فیلم دمشی، فیلم ریخته گری، پوشش اکستروژن، قالب گیری/کامپاندینگ تزریقی، قالب گیری چرخشی فیلم گرید ضد بلاک برای کاربری های سنگین و خاص، فیلم لایه ای، ریخته گری و کششی، بسته بندی خصوصا برای مایعات، مستربچ، کیسۀ حمل و نقل، سبد خرید، پوشش پارچۀ بافته شده، ورقه، فویل آلومینیومی
LDPE فیلم دمشی/ریخته گری، فیلم ریخته گری، گرید اکستروژن پوششی، قالب گیری تزریقی مستربچ، پوشش پودری و اکستروژنی، قالب گیری نرم، بسته بندی، فیلم تک و دو اکسترود برای بسته بندی مایعات، کاربری سنگین، جمع شونده، UV، لایه سازی چسبنده، فوم، کشاورزی، فیلم لایه ای حرارت و فشار

 

یکی از مهم ترین کاربرد های انواع گریدهای پلی اتیلن، ساخت انواع مستربچ افزودنی، رنگی و پرکننده است. باید توجه داشت با توجه به گرید های مختلف پلی اتیلن، کاربری آن ها در ساخت قطعات پلاستیکی متفاوت است. در شکل ۱، نمونه ای از کاربرد هریک از گریدهای پلی اتیلن نشان داده شده است:

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

 

با وزن مولکولی بسیار بالا (UHMWPE)

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

با دانسیته بالا (HDPE)

 

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

متوسط (MDPE)

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

سبک خطی (LLDPE)

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

سبک با دانسیتۀ پایین (LDPE)

 

 

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

 

با اتصالات عرضی (PEX)

شکل ۱: کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن در ساخت قطعات پلاستیکی

 

انواع روش های شکل دهی پلی اتیلن ها بر اساس کاربرد نهایی

تنوع خواص فیزیکی و مکانیکی و در نتیجه گریدهای مختلف پلی اتیلن باعث شده که این پلیمرها در محدودۀ وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار گیرند. مهم ترین تقسیم بندی پلی اتیلن ها بر اساس چگالی آن ها است. از طرف دیگر، پارامتر اساسی برای انتخاب گرید مناسب پلیمرها، شاخص جریان مذاب است. نموداری که در شکل ۲ مشاهده می شود، دید اولیۀ مناسبی برای انتخاب گرید مناسب پلی اتیلن به ما می دهد:

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

شکل ۲: تقسم بندی گریدهای پلی اتیلن براساس چگالی و شاخص جریان مذاب

 

باید توجه داشت که با توجه به کاربرد نهایی و گرید پلی اتیلن مصرفی، روش شکل دهی آن نیز متفاوت است. همان طور که در شکل ۳ مشاهده می شود، LLDPE و LDPE عمدتا برای ساخت فیلم بسته بندی و عایق حرارتی استفاده می شوند. HDPE نیز از طریق قالب گیری دمشی برای ساخت ظروف نگه داری مواد شیمیایی مانند مایع شوینده و ظروف استوانه شکل برای بسته بندی صنعتی به کار می رود. این گرید پلی اتیلن به صورت لوله نیز شکل دهی می شود.

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

HDPE

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

LDPE/LLDPE

شکل ۳: کاربردهای پلی اتیلن

 

در اکثر روش های فرآوری، گرانول های پلی اتیلن را از طریق قیف درون سیلندری می ریزند تا گرم شوند. درون این سیلندر یک پیچ دوار، تودۀ مذاب را با فشار از خروجی انتهای آن، به بیرون می راند که در آن جا قبل از سرد شدن و جامد شدن پلی اتیلن می توان آن را به محصولات مختلف تبدیل کرد. این سیلندر دارای پیچ که برای ذوب مواد به کار می رود، اکسترودر نامیده می شود. این روش، در ساخت صندلی های باغ، رویۀ پیچ، دستگیرۀ در یا بطری های فشاری و … در شکل و اندازه های مختلف ممکن است. همان طور که در شکل ۴ مشاهده می شود، در حین فشار دادن، مواد می توانند صاف شده و تبدیل به صفحه شوند یا کشیده شده و به صورت فویل شکل دهی شوند. به طور کلی، روش های شکل دهی عبارتند از قالب گیری (به دو روش تزریقی و دمشی)، فویل (به دو روش دمشی و سطحی)، ورقه و و فوم. لازم به ذکر است که می توان از خروجی اکسترودر نیز به طور مستقیم برای ساخت قطعات ساده بهره برد.

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

شکل ۴: شمای کلی اکسترودر و انواع شکل های پلاستیک

 

  1. قالب گیری: شکل دهی به روش قالب گیری از طریق تزریق، دمش و چرخش امکان پذیر است. با تزریق مذاب به قالب می توان محصولات بزرگ و کوچک مانند درپوش، پوشش، دستگیره، وسایل باغ، سبد و ظروف سبزی، میوه و ضایعات باغ را تولید کرد. قالب گیری دمشی نیز طی چهار مرحلۀ اکستروژن، بسته شدن قالب، دمش و خروج محصول نهایی انجام می گیرد. این روش برای ساخت بطری ها به کار می رود. در شکل ۵، کلیۀ مراحل قالب گیری دمشی و محصولات نهایی آن مشاهده می شود. روش قالب گیری چرخشی نیز روش خوبی برای ساخت اشیای بزرگ توخالی مانند ظروف بزرگ یا اتاقک های کوچک است. در این روش پودر پلی اتیلن درون قالب داغ ریخته می شود و با چرخش شدید آن، شکل دهی و ساخت محصول نهایی انجام می گردد.
کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)
کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

شکل ۵: مراحل قالب گیری دمشی و محصولات نهایی آن

 

  1. ساخت فویل: فویل های پلی اتیلن نیز به دو روش دمشی و صفحه ای ساخته می شوند. در روش دمشی، همان طور که در شکل ۶ مشاهده می شود، در جهت ورود مواد مذاب، هوای فشرده دمیده می شود. پس از خنک شدن میل ها، فویل دو لایه روی هم قرار گرفته و رول می شوند. این روش برای ساخت کیسه های زباله و حمل و نقل بسیار مناسب هستند.
کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن) کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

شکل ۶: شمای دستگاه تولید فویل به روش دمشی و محصولات نهایی آن

 

در روش سطحی ساخت فویل، مواد مذاب از طریق عبور از خروجی بسیار باریکی فشرده می شوند و با عبور از روی کلندرهای متوالی به شکل تک لایه شکل دهی می شوند. این لایۀ بسیار نازک، رول شده و سریعا سرد می گردد. این نوع فویل ها برعکس فویل های دمشی، تنها در یک جهت امکان کشیدگی دارند. فویل سطحی اغلب برای چسباندن روی لایه های مواد دیگر به کار می رود. این شکل دهی در طی مراحل اکستروژن، کلندرینگ  و شکل دهی حرارتی انجام می گردد. در شکل ۷، مراحل شکل دهی این روش و محصولات نهایی آن مشاهده می شود:

 کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)  کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)
 کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

شکل ۷: شمای دستگاه تولید فویل به روش صفحه ای و محصولات نهایی آن

 

  1. ساخت ورقه: شکل دهی برای ساخت ورقه، کاملا مشابه روش سطحی ساخت فویل است، با این تفاوت که در این جا ضخامت نمونه بیشتر است. ورقه های پلی اتیلن اغلب در ساخت اشکال برجسته به کار می روند.
  1. ساخت فوم با کاربرد عایق: پلی اتیلن ماده ای است که به عنوان عایق حرارتی یا الکتریکی بسیار شناخته شده است. فوم، با افزودن مادۀ فوم یا گاز به پلی اتیلن مذاب ایجاد می شود. این مواد به دلیل ساختار سلولی، برای کاربرد عایق حرارتی بسیار مناسب هستند. همۀ گریدهای پلی اتیلن را می توان به حالت فوم فرآوری کرد که در شکل ۸، انواع آن مشاهده می شود:
کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

با وزن مولکولی بسیار بالا (UHMWPE)

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

با دانسیته بالا (HDPE)

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

سبک خطی (LLDPE)

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

سبک با دانسیته پایین (LDPE)

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

با اتصالات عرضی (PEX یا XLPE)

شکل ۸: کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن در ساخت فوم

 

افزودنی ها

پلی اتیلن گاهی می تواند به همان شکل طبیعی فرآوری شود اما در بیشتر مواقع، مادۀ دیگری نیاز است تا آن را متناسب با کاربرد خاصی اصلاح کند. مواد افزودنی در بهبود استحکام سایشی، مقاومت در برابر UV، جلوگیری از اشتعال پذیری، رنگ آمیزی آن ها و لیزکنندگی فیلم ها کاربرد دارند.

 

پلی اتیلن: پلیمر ارزشمند امروز و فردا

پلی اتیلن جزء ضروری زندگی امروز است و در بازار جهانی امروز، موقعیتی پایدار دارد. این ماده نوآوری زیادی در زمینۀ مواد عایق بندی و بسته بندی دارد. این پلیمر بهترین گزینه برای نگهداری و حمل و نقل مواد غذائی است و کاربرد گسترده ای در پوشش ها، عایق کابل ها و بسته بندی دارد. به دلیل خواص ویژۀ پلی اتیلن، نمی توان گزینۀ بهتر با قیمت مناسب تر از آن یافت. این پلیمر سخت ترین آزمون های دوام، ایمنی، بهداشت و سازگاری با محیط زیست را گذرانده است. بدون شک نیاز به این محصولات روز به روز افزایش خواهد یافت و همان طور که در شکل ۹ مشاهده می شود، همه چیز گواه آن است که در آینده می توان انتظاری بیش از پیش از این پلیمر ارزشمند داشت. اما لازم به ذکر است که پلی اتیلن در همۀ موارد بهترین گزینه نیست. مثلا برای کاربری لولا، پلی اتیلن دومین انتخاب است و بهترین پلیمر پلی پروپیلن است.

کاربرد انواع گریدهای پلی اتیلن LLD ،HD و LD (کاربرد پلی اتیلن)

شکل ۹: سرعت رشد نیاز جهانی پلی اتیلن

http://ariapolymer.ir

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار