درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 19:20   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 44037صفحه نخست » اخبار رسانه هایکشنبه، 19 آذر 1396 - 11:47
تبعات «بازنشستگی ۲۰ ساله زنان» و کمر خمیده صندوق‌های بازنشستگی
  
پیام نفت:
تبعات «بازنشستگی ۲۰ ساله زنان» و کمر خمیده صندوق‌های بازنشستگی

یک کارشناس حوزه رفاه و تامین‌اجتماعی ضمن بیان اینکه مصوبه اخیر مجلس مبنی بر بازنشستگی ۲۰ ساله زنان را تبعیضی در برابر سایر کارکنان زن شاغل و حتی مردان دانست که به نوعی زنان را زودتر از بازار کار خارج می کند گفت: علاوه بر این همین حالا هم کمر صندوق بازنشستگی خم است و تعهدات دولت نسبت به صندوق‌های بازنشستگی بسیار بالا و در حال افزایش است در حالی که توانایی پرداخت تعهدات را ندارد.

به گزارش زنان خبر، به نقل از ایسنا، مجید حسن زاده درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه کار و بدون شرط سنی اظهار کرد: یک اصل مهم در نظام های مبتنی بر راهبرد بیمه اجتماعی که در آن انتقالات بین نسلی وجود دارد این است که هر گونه تغییر و اصلاح در آنها باید بر اساس محاسبات بیمه‌ای و اکچوئری اعمال شود. در حال حاضر اکثر صندوق‌های بازنشستگی کشور  با کسری بودجه مواجه‌اند و به نظر می رسد از مرحله بحران مالی عبور کرده‌ و در صورت بی توجهی به مسائل مبتلا به این صندوقها به ویژه پایداری مالی آنها با یک بحران اجتماعی روبرو شویم.

وی عنوان کرد: از آغاز فعالیت دولت  یازدهم سه بحران و چالش اساسی کشور مورد توجه قرار گرفت. مشکلات مربوط به آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی که قرار بود در برنامه ششم توسعه در اولویت قرار بگیرد و  قرار گرفتن صندوق های بازنشستگی در ردیف سه چالش اول کشور نشان دهنده اهمیت آن است و لازمه رفع آن در پیش گرفتن رویکردهای اصلاحی است.
این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه از سوی دیگر ساختار جمعیتی کشور به سمت سالمندی حرکت می‌کند گفت: صندوق‌های بازنشستگی به دلیل این تغییر ساختار جمعیتی تحت فشارند و نسبت پشتیبانی تامین اجتماعی از حدود ۱۲ در اوایل دهه ۶۰ به ۶ رسیده است یعنی در برابر هر مستمری بگیر بازنشسته شش نفر شاغل‌اند که این نسبت در صندوق بازنشستگی کشوری بسیار پایین و کمتر از یک است. کاهش این نسبت، معضلی جدی برای صندوق‌های بازنشستگی است.
حسن زاده ادامه داد: تجارب جهانی نشان می‌دهد که اکثر کشورها که اصلاحات ساختاری را اعمال نکرده‌اند، حداقل دست به اصلاحات پارامتریک زده‌اند تا به نوعی تعهدات انباشت شده صندوقهای بانشستگی را که هم مستمری بگیران و هم  شاغلین را متأثر می سازد از طریق اعمال اصلاحات در پارامترهایی نظیر افزایش سن بازنشستگی متناسب با امید زندگی بدون درنظر گرفتن ارفاق، بازتعریف درآمد مبنای کسر حق بیمه، حذف طرح های بازنشستگی پیش از موعد، اعمال مالیات های جدید بر مزایای مستمری، اصلاح فرمول محاسبه مستمری و کاهش ترمیم های سخاوتمندانه مستمری ها بازسازی کنند.
وی افزود: نگاهی بر تجارب برخی از کشورهای درحال گذار (عمدتاً کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق) نشان می دهد که در اکثر آنها با وجود انجام اصلاحات سیستمی، سنین بازنشستگی افزایش یافته است. در این کشورها در سال ۱۹۹۵، سن بازنشستگی عادی برای مردان ۶۰ سال و برای زنان ۵۵ سال بود در حالی که اکنون میانگین سن بازنشستگی مصوب برای مردان ۶۵ سال و برای زنان ۶۳ سال است. در واقع در این نظام ها متناسب با افزایش امید زندگی، سن بازنشستگی نیز افزایش یافته است.
وی افزود: به طور کلی سیاست کشورها در زمینه بازنشستگی های پیش از موعد به طور قابل توجهی متفاوت است اما روند کلی جهانی به سمت کاهش این پدیده است. بازنشستگی زودهنگام اساساً میانگین دوره بازنشستگی و بالطبع مصارف و هزینه های نظام بازنشستگی را افزایش می دهد، با این حال اکثر کشورها امکان آن را فراهم می‌کنند. معمولاً بازنشستگی زودهنگام، به مشاغل یا صنوف خاصی مانند نیروهای نظامی، پلیس یا کارگران معدن ارائه می شود. هرچند کارفرمایان در این مشاغل اغلب ملزم به پرداخت حق بیمه بیشتر جهت تامین مزایای کامل این کارگران هستند اما همین هم برای پوشش هزینه های ناشی از بازنشستگی زودهنگام کفایت نمی کند و برنامه های بازنشستگی پیش از موعد را به نوعی یارانه بگیر کارگران سایر صنایع کرده و موجب بروز نابرابری های بین صنفی می شود.
تشویق زنان به بازنشستگی زودتر از مردان بدین معناست که زنان کمتر بیمه پردازی می کنند. این موضوع خود بر وقفه های دوره بیمه پردازی که زنان به واسطه زایمان و نگهداری از فرزند تجربه می کنند می افزاید. کمتر بودن سابقه بیمه پردازی باعث می شود زنان در مدت طولانی تر بازنشستگی، مزایای کمتری دریافت نمایند زیرا زنان نسبت به مردان طول عمر بیشتری دارند و طبق قانون زودتر بازنشسته می شوند. از نظر بین المللی عمده فقر بین سالمندان معطوف به زنان است که سابقه پرداخت حق بیمه نداشته یا به میزان محدود دارند. در حال حاضر روند بین المللی به سمت برابرسازی سن بازنشستگی در مردان و زنان است تا این اختلاف تاحدودی کاهش یابد.
وی در ادامه با بیان اینکه افزایش طول و دوره اشتغال، فشار وارده بر صندوق های بازنشستگی را کاهش می‌دهد گفت: با توجه به شرایطی که کشور ما داشته، بالا بودن نرخ تورم و فراهم نبودن زمینه های سرمایه گذاری مناسب ذخایر جهت حفظ ارزش آنها در گذر زمان، موجب شده تا پایداری مالی صندوق ها به مخاطره افتاده و نتوانند در قبال تعهدات آتی خود پاسخگو باشند.
این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی ادامه داد: اعمال اصلاحات پارامتریک اعم از افزایش سن بازنشستگی و تغییر فرمول محاسبه مستمری‌ها در زمانی که شاید نرخ حق بیمه را نتوانیم افزایش دهیم می‌تواند موثر باشد  و ایده‌آل آن است که کل سال‌های اشتغال افراد با ارزش روز در فرمول محاسبه مستمری دخیل باشد.
حسن زاده با اشاره به عدم توجه به موضوع اصلاحات پارامتریک در صندوق های بازنشستگی از سوی نمایندگان مجلس در برنامه ششم توسعه گفت: لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده نگاهی به این گونه اصلاحات در نظام های بازنشستگی با هدف برون رفت از بحران داشته است که به اعتقاد من تمام بندها نیازمند بررسی دقیق و کارشناسی و تجهیز به سند پشتیبان بود چرا که موضوع از اهمیت بالایی برای نظام برخوردار است و می تواند تبعات اجتماعی و حتی سیاسی فراوانی به همراه داشته باشد.
وی افزود: مصوبه اخیر در مورد بازنشستگی پیش از موعد زنان، تبعیضی در برابر سایر کارکنان زن شاغل و حتی مردان است و به نوعی زنان را زودتر از بازار کار خارج می کنند و نسبت جنسیتی جمعیت شاغل را دستخوش تغییر می‌کند.
این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی با  بیان اینکه این طرح متضمن بار مالی برای صندوق ها و البته دولت می باشد گفت: خروج زودهنگام گروه خاصی از زنان از بازار کار که دوره کسب تجربه را سپری کرده اند به طور حتم در زمینه های اجرایی و مدیریت حوزه اشتغال نیز کشور را دچار مشکل و بحران می سازد.
حسن زاده درباره بار مالی تحمیلی بر صندوق های بازنشستگی گفت: همین حالا هم کمر صندوق بازنشستگی خم است و تعهدات دولت نسبت به صندوق های بازنشستگی  بسیار بالا و در حال افزایش است در حالی که توانایی پرداخت تعهدات را ندارد.

 وی با اشاره به تبعات اجتماعی این قبیل تصمیمات عنوان کرد: یکی از ایراداتی که سازمان‌های حقوق بشری در حوزه تأمین اجتماعی و مباحث برابری و تساوی رفتار وارد می دانند این است که در ایران زنان ۵ سال زودتر بازنشسته می شوند و این نوعی تبعیض است. این واقعیتی است که جدای از موضوع بار مالی وارد بر کشور، در نظر گرفتن امکان بازنشستگی پیش از موعد برای گروه های خاصی از شاغلین باید با مطالعه دقیق و البته محاسبات بیمه‌ای و توجه به تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … صورت پذیرد.

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار