درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 10:10   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
  آمریکا: در روزهای آینده، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنیم
  در پی وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان، خانه‌های مردم داخل آب رفته، راه‌های ارتباطی روستا‌ها هم کاملا قطع شده / زیرساخت‌های مدیریت بحران فراهم نیست / در حوزه زیرساخت‌ها، فقط نباید مسئولین بیایند و عکس بگیرند
  اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  سازمان ملل: جنگ غزه بیش از ۱۹ هزار یتیم برجای گذاشته است
  تصمیم غیرمنتظره کرملین: روسیه تمام سربازان خود را از قره باغ خارج می‌کند
  به محضِ اینکه صهیونیست‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد / تاکتیک ما این‌ بار متفاوت خواهد بود / توانمندی‌هایی داریم که زمان رونمایی از آن‌ها فرا نرسیده، اما اگر اتفاقی برای کشور بیفتد حتما از آن استفاده می‌کنیم
  بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
  سیل جان سه نفر در هرمزگان را گرفت
  در ماجرای پاسخ به اسرائیل، طرف مقابل، ۱۵ هواپیمای ضد سیگنالی به پرواز درآورد؛ علاوه بر این، آواکس‌های عربستان را به پرواز درآوردند/تمام تصورات این بود که جنگ تا ۳ ماه طول می‌کشد/ساعت ۱۹:۳۰ اولین دسته پهپادی راهی شد تا سیستم‌های پدافندی را درگیر کند/تمام ۱۲ موشک هایپرسونیک ما به هدف اصابت کرد/پس از پایان عملیات، سفیر سوئیس برای اولین بار بجای وزارت خارجه، به سپاه احضار شد
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 43941صفحه نخست » اخبار رسانه هاچهارشنبه، 1 آذر 1396 - 12:07
وعده ای که ظالمانه محقق نشد
حذف یارانه پردرآمدها اولویت دولت در سال ۹۶
آیا این دولت توان تحقق این وعده در راستای عدالت اجتماعی را ندارد؟!
  
پیام نفت:
یارانه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که ۵۰ درصد از یارانه بگیران جزو افرادی هستند که نیاز به دریافت مبلغ ۴۵ هزارتومان در ماه ندارند.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، قائم مقام وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی می‌گوید: از سال گذشته تاکنون یارانه نقدی حدود 5 میلیون نفر از گروهای پردرآمد حذف شده و شناسایی افراد متمکن از طریق بانک های اطلاعاتی قوی صورت گرفته است.

"ابوالحسن فیروزآبادی "ملاک حذف یارانه افراد پردرآمد را توانایی و تمکن مالی آنها عنوان کرد و گفت:در جریان شناسایی افراد و گروه‌ها، وزارت کار آسیب پذیری و وضعیت زندگی خانوار را مدنظر قرار می‌دهد.وی درباره تعداد اعتراض کنندگان به حذف یارانه به عدد و رقمی اشاره نکرد اما گفت که تعداد این افراد اندک بوده است.

قائم مقام وزیر کار همچنین با تایید ارسال پیامک به افراد قبل از حذف یارانه آنها اظهارکرد:افرادی که پیامک حذف دریافت می‌کنند؛باید در فرصت داده شده مدارک و مستندات خود را برای اثبات نیازمندی وگرفتن یارانه ارائه کنند تا بررسی شود.

درهمین حال"محمد باقر نوبخت"رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور(شنبه، 14 اسفندماه) در جریان تصویب بودجه 96 در مجلس شورای اسلامی از قطع یارانه چهار میلیون و 853 هزار و 386 نفر از افراد تا اول بهمن ماه امسال خبر داد که درآمد ناخالص شان از سه میلیون تومان بیشتر بوده است.

نوبخت در این جلسه در مخالفت با تعدادی از نمایندگان مجلس که حذف یارانه 20 درصد افراد تا پایان سال 96 را پیشنهاد کرده بودند، گفته بود: تاکید مجلس برای قطع یارانه افرادی که تا سه میلیون تومان درآمد دارند، در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها مستاجر یا دارای بیمار صعب‌العلاج و فرزند دانشجو هستند و حذف آنها از دریافت یارانه نوعی بی عدالتی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد:تا تاریخ اول بهمن سال جاری یارانه نقدی 4 میلیون و 853 هزار و 386 نفر حذف شد؛چرا که مجلس نظر داشت هر فردی که درآمد او بالغ بر 3 میلیون تومان در ماه باشد یارانه اش حذف شود.

نوبخت تاکید کرد:سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از حذف یارانه کسانی که محرز شود مستحق دریافت یارانه نیستند استقبال می کند؛اما این گونه اجبارها جز اینکه نارضایتی ایجاد کند و به افراد نیازمند که در عسرت هستند فشار وارد آورد چیز دیگری نیست.

رئیس دیوان محاسبات از وُسع خانوارها می گوید

درهمین حال "عادل آذر"،رئیس دیوان محاسبات نیز درگفت وگو با خانه ملت درخصوص ملاک دولت برای شناسایی پردرآمدها و حذف یارانه نقدی آن ها براساس قانون هدفمندی یارانه ها گفته بود:دولت برای شناسایی پردرآمدها دستورالعملی تنظیم  و معیارهای نیابتی و جایگزین درآمد مشخص کرده است که براساس آن فرمولی به نام وُسع خانوار بدست آورده است که به جای درآمد ،محاسبه می شود که در فرمول وُسع خانوار،توان اقتصادی خانوارها از نظر ملاک هایی همچون مدل و قیمت خودرو،تعداد تسهیلات بانکی دریافتی، نوع فعالیت صنفی افراد،دارابودن کارت بازرگانی و... درنظر گرفته می شود.

هرچند که دولت یازدهم درگام اول برنامه هایی را برای حذف یارانه خارج نشینان و پردرآمدها اعلام و برهمین اساس مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها را از 20 فروردین 1393 و با ثبت نام از متقاضیان این مرحله آغاز کرد اما خبرها حاکی از آن بود که در نهایت تنها تعداد محدودی از خانوارهای متمول از دریافت یارانه انصراف دادند و برهمین اساس مشکلات یارانه ای دولت همچنان باقی ماند.

اما وزیراقتصاد با حضور درمجلس شورای اسلامی پس از جمع آوری های آماری اعلام کرد؛حدود 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد شناسایی شدند که اگر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند زمینه حذف آنها از سوی دولت فراهم است.

این درحالی است که درلایحه بودجه 95 که در مجلس به تصویب رسید و با تائید شورای نگهبان تبدیل به قانونی لازم الاجرا شده آمده است که دولت باید یارانه نقدی سه دهک پر درآمد ( حدود 24 میلیون نفر ) را از فهرست یارانه بگیران خارج کند.

در تبصره 14 بودجه 95 آمده است: در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب 15 دی‌ماه 1388 به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1395 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزارمیلیاردریال و ردیف‌های یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام نماید.

الف- دولت موظف است در سال 1395 یارانه نقدی خانوارهایی که سرپرست آنها مشمول عناوین زیر هستند؛ حذف کند.

1. همه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل سیصد و پنجاه میلیون (350.000.000) ریال باشد.

2. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان

3. همه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و همه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و همه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و همه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیون (350.000.000) ریال باشد.

4- همه مدیران و اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و همه مدیران و اعضای هیئت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانک ها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و همه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیون (350.000.000)ریال باشد.

5- ایرانیان مقیم خارج از کشور

6- اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد یاد شده، نامی از آنها نیامده است.

ب- از ابتدای تیر 1395 پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود.

ج- دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه را ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی می‌باشد.

در همین رابطه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت عنوان کردند که دولت موظف بوده از ابتدای اجرای قانون بودجه 95 نسبت به حذف سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه اقدام کند که مجموع این افراد به حدود 24 میلیون نفر می رسد و اینکه سخنگوی دولت از حذف 4 میلیون و 800 نفر خبر می دهد بدین معناست که هنوز حدود 20 میلیون نفر دیگر باید از فهرست یارانه بگیران حذف شوند.

مشروح این گفت و گو ها را در زیر بخوانید:

پورابراهیمی:رفتار دولت برای حذف یارانه پردرآمدها متناقض است

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی دولت در صحن علنی مجلس در خصوص مخالفت با حذف یارانه دهک های بالای درآمدی جامعه گفت: به نظر می رسد که دولت در این حوزه رفتاری متناقض و متناسب با فضای ملاحظات غیراقتصادی دارد و سال گذشته نیز شاهد همین رفتار از سوی دولت بودیم.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه اظهارات سخنگوی دولت درخصوص مخالفت با حذف یارانه پردرآمدها جای تعجب دارد و حاکی از رفتاری متناقض درحوزه تصمیمات اقتصادی دولت است، خاطرنشان کرد:دولت از یک سو می گوید که در پرداخت یارانه ها با مشکلات عدیده ای مواجه است به گونه ای که از تعبیر "شب عذاب الیم" برای شب واریز یارانه ها استفاده می شود؛اما ازسوی دیگر اعلام می کند که نباید یارانه پردرآمدها را حذف کرد.

پرداخت یارانه ها باید متناسب با درآمد باشد

وی در ادامه تاکید کرد:توصیه ما دراین خصوص به دولت این است که قانون را اجرا کند،افزود:مُرّ قانون می گوید که پرداخت یارانه باید براساس میزان درآمد باشد؛به گونه ای که دهک های کم درآمد یارانه بیشتر و دهک های پردرآمد یارانه کمتری بگیرند.

پورابراهیمی تصریح کرد:در زمینه حذف یارانه ها در دولت قبل  تخلف و عدول از قانون انجام شد و این دولت نیز از این حکم قانونی تخلف می کند و همه صحبت ما ناظر براین است که بتوانیم متناسب با شرایط کنونی، آنچه که قانون گفته را اجرا کنیم.

وی درخصوص ملاحظاتی که دولت در خصوص حذف بارانه دهک هدی بالای درآمدی مطرح می کند،تاکید کرد:اگر کسی مستحق دریافت یارانه باشد، یارانه به او تعلق می گیرد و اگر کسی نیز از درآمدی برخوردار بوده،اما نیازمند کمک است و به عنوان مثال فرزند معلول دارد،باید از طریق بهزیستی پشتیبانی و حمایت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر اعتباری باید در جای خود هزینه کرد،افزود:اینکه از کاری مهم در اقتصاد کشور طفره برویم که سالانه معادل دوبرابر بودجه عمومی کشور را صرف  خود می کند و هیچ خاصیتی از آن حاصل نمی شود،باید به تدریج به  سمتی برویم که یارانه به افراد غیرنیازمند تعلق نگیرد.

اثر قدرت خرید یارانه به یک چهارم رسیده است

پورابراهیمی خاطرنشان کرد:دولت که با حذف یارانه پردرآمدها موافقت نمی کند،نمی گوید که اثر قدرت خرید یارانه ای که پرداخت آن از 10 سال قبل شروع شده تا به امروز به یک چهارم رسیده است؛به طوری که مردم سبد کالایی که سال 86 می خریدند با سبدکالایی که امروز می خرند به هیچ وجه قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد:محاسبات انجام شده در مرکز پژوهش های مجلس و مرکز آمار نشان می دهد که تاثیر یارانه در هزینه های خانوارهای پردرآمد کمتر از 2 درصد است که بسیارناچیز است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسانی همچون افراد تحت پوشش کمیته امداد و مددجویان بهزیستی،رزمندگان معسر و کسانی که کمترین میزان درآمد را دارند؛باید یارانه دریافت کنند، خاطرنشان کرد:این افراد شامل 3 دهک درآمدی پائین جامعه هستند که  حدود 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند که هم نیازمند بوده و هم تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند؛از این رو باید به تدریج از تعداد یارانه بگیران کم کرد تا برابر قانون،میان کم درآمدها و پردرآمدها رابطه منطقی وجود داشته باشد.

مفتح:افرادی که یارانه در زندگی آن ها تاثیری ندارد، داوطلبانه انصراف دهند

محمدمهدی مفتح با اشاره به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص یارانه ها با بیان اینکه افرادی که درآمد بالایی دارند، نباید یارانه بگیرند، افزود: در بعضی از سال ها با مشخص شدن برخی ضوابط برای تشخیص پردرآمدها، مجلس تعیین کرد که چه کسانی و با چه میزان حقوق می توانند یارانه دریافت کنند.

دولت به حد کافی اطلاعات لازم برای تشخیص پردرآمدها را دارد

نماینده مردم تویسرکان درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصور می کنیم که دولت به حد کافی اطلاعات لازم برای تشخیص پردرآمدها را در اختیار دارد،تصریح کرد: دولت این کار را آغاز کرده و تاکنون تعدادی را حذف کرده است،هرچند که در حوزه انتخابیه بنده مراجعاتی داریم که بعضی از افراد به اشتباه حذف شدند؛اما دولت این موارد را اصلاح کرد و یارانه افرادی که اشتباه حذف شده بودند را دوباره به آن ها برگرداند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اقدامی که دولت در حذف پردرآمدها آغاز کرده ؛اقدام خوبی است که این افراد را پس از شناسایی دقیق از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی خارج کند و براساس تکلیف قانون، دولت اجازه این کار را دارد که باید به طور جدی ادامه پیدا کند،همچنین افرادی که مبلغ 45 هزارتومان یارانه در زندگی آن ها تاثیری ندارد، داوطلبانه انصراف دهند.

مفتح خاطرنشان کرد: دربودجه سال 96 رقم تخصیص یافته برای هدفمندی یارانه ها همان 48 هزار میلیارد تومان سال قبل است؛اما نکته ای به آن اضافه شده که بر اساس ماده 94 قانون برنامه ششم توسعه، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط 20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار مبلغی را دریافت کنند؛به این ترتیب که اگر حداقل دستمزد را 900 هزارتومان تا یک میلیون تومان در نظر بگیریم، این رقم حدود 180 تا 200 هزار تومان می شود که  از محل هدفمندی یارانه ها به این خانوارها پرداخت می شود.

وی یادآورشد:به طورطبیعی اگر این موضوع را با سال قبل مقایسه کنیم که پرداختی از محل یارانه ها به خانواده های تحت پوشش نهاد حمایتی وجود نداشته و با توجه به ثابت ماندن رقم 48 هزار میلیارد تومان یارانه ها،می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که قسمت عمده ای از این منابع باید از طریق حذف یارانه افراد پردرآمد تامین شود.

انجام اقدامات خیرخواهانه با اهدای یارانه

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 مجلس همچنین  تصریح کرد: در راستای ایجاد انگیزه برای اقشار پردرآمد مردم  که یارانه خود را دریافت نکنند،در گزارش کمیسیون حکمی به این منظور آمده است که درجهت افزایش مشارکت مردم، حضور نیکوکارانه و خیرخواهانه مردم در تقویت زیر ساخت های عمومی و فعالیت های عام المنفعه در صورتی که گروههای 500 نفری با رضایت نسبت به اهدای یارانه خود اقدام کنند، دولت مکلف است که یارانه این افراد را در همان حوزه، شهرستان و روستا برای احداث زیرساخت ها تخصیص دهد که آئین نامه اجرایی آن را نیز دولت تهیه می کند.

حسن پور بیگلری: 50 درصد مردم نیازی به دریافت یارانه ندارند

شهباز حسن پور بیگلری با اشاره به اینکه دولت اعلام کرده که 3 میلیون نفر از پردرآمدها را از فهرست دریافت یارانه حذف کرده است،گفت: این موضوع به هیچ عنوان برای ما پذیرفتنی نیست؛چراکه معتقدیم درحال حاضر 50 درصد یعنی 5 دهک بالای درآمدی جامعه نیاز به دریافت یارانه نداشته و نخواهند داشت.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مخالفت دولت با حذف یارانه پردرآمدها موضوعی است که دولت باید برای آن تدبیری بیندیشد،افزود: ما این موضوع را به دولت تکلیف می کنیم که یارانه تمامی افرادی که نیاز به یارانه ندارند را قطع کند و دولت طبق قانون،موظف به اجرا است.

عده ای با درآمد یک میلیاردی هنوز یارانه بگیر هستند!

وی تصریح کرد: درحال حاضر افرادی را می شناسیم که سالیانه بیش از یک میلیارد تومان درآمد دارند و هیچ نیازی به یارانه ندارند؛اما هنوز یارانه بگیر هستند و برای آن ها دریافت یارانه تبدیل به راه فراری برای عدم پرداخت مالیات شده است.

دولت کار شناسایی پردرآمدها را از استان ها شروع کند

حسن پور بیگلری در خصوص مکانیزم های شناسایی پردرآمدها برای حذف یارانه نقدی خاطرنشان کرد: دولت به راحتی می تواند کار شناسایی پردرآمدها را انجام دهد و می تواند این کار را با مکانیزم های استانی شروع کند؛چراکه در یک استان، شهرستان و یا بخش همه به خوبی یکدیگر را می شناسند و از این طریق می توانند مورد شناسایی قرار بگیرند.

مخالفت با سرکشی به حساب بانکی مغایر با شفاف سازی است

وی در خصوص مخالفت دولت با سرکشی به حساب های بانکی پردرآمدها به عنوان یکی از راههای تشخیص تمکن مالی آن ها برای حذف یارانه گفت: درآمد افراد مشخص است و مخالفت با بررسی حساب های بانکی درست نیست؛چراکه باید در کشور همه چیز شفاف باشد.

لزوم طراحی سامانه رصد نقل و انتقالات مالی و درآمد افراد

وی تاکید کرد: باید سامانه ای وجود داشته باشد که تمام نقل و انتقالات مالی، سرمایه و درآمد افراد از نماینده مجلس و شخص وزیر و رئیس جمهور گرفته تا یک کاسب بازاری رصد شود و این کاری است که برای پیش گیری از پولشویی در دنیا انجام می شود تا مشخص شود افراد سرمایه خود را از کجا آورده‌اند.

حسن پور بیگلری در ادامه با بیان اینکه باید کسی که 100 میلیارد وام می گیرد در این سامانه به مردم اعلام  شود که این وام در چه اموری صرف شده است، افزود: شاهدیم که فردی وام گرفته تا زمینی برای احداث کارخانه و شرکت خریداری کند؛اما به جای سرمایه گذاری آن را صرف واسطه گری و دلالی می کند.

وی ادامه داد: افرادی داریم که دهها و صدها میلیارد وام گرفته اند؛اما مشخص نیست که این پول ها را کجا برده اند، افزود: اگر از طریق راه اندازی این سامانه نظارت درستی انجام شود و تکلیف همه روشن باشد، آنگاه  مالیات واقعی می شود.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز اکثر کسانی که باید مالیات را بپردازند، این کار را انجام نمی دهند و مالیات یا  از کارمندان مستضعف دولت دریافت می شود یا چند بازاریِ متدینی که خودشان  از طریق خوداظهاری،مالیات می دهند اما  کسانی که درآمدهای بادآورده دارند، مالیات پرداخت نمی کنند.

دلخوش:حذف یارانه بگیران پردرآمد باید مرحله به مرحله انجام شود

سیدکاظم دلخوش اباتری با اشاره به ملاک تشخیص پردرآمدها برای حذف یارانه نقدی آن ها از درآمد به وسع خانوار گفت: درآمد خانوار به وسع آن نیز ارتباط پیدا می کند به طوری که هرگاه درآمد بالابرود وسع و توان خانوار نیز بالا می رود و اگر درآمد کاهش پیدا کند، وسع خانوار نیز پائین خواهد آمد.

تفکیک متمولان و نیازمندان با درصدبندی امکان پذیر نیست

نماینده مردم صومعه سرا درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وسع خانوار همان توان است، درباره قابل شناسایی بودن درصد کمی از پردرآمدها به دلیل عدم ثبت اطلاعات اقتصادی  تصریح کرد: تشخیص دارا و ندار با درصد بندی امکان پذیر نیست و اینکه چه زمانی چه کسی دارا می شود و چه کسی ندار می شود، با آمار و ارقام قابل تشخیص نیست، بلکه باید به بطن جامعه رفت چراکه فردی ممکن است روزی دارا باشد،اما برای او حادثه ای پیش آید و یک شبه ندار شود.

وی با اشاره به اینکه نمی شود این درصدها را به صورت رسمی و قطعی اعلام کرد، افزود: می توان با بررسی بانک اطلاعاتی افراد، بخش زیادی از افرادی که دارای تمکن مالی هستند را از فهرست یارانه بگیران حذف کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید براساس اطلاعات مرکز آمار یا وزارت اقتصاد برای پرداخت یا عدم پرداخت خانوارها تصیم گیری شود و پس از بررسی دقیق و محرمانه اطلاعات افراد، پردرآمدها را مرحله به مرحله از فهرست یارانه بگیران خارج کرد، همچنین خانوارهایی که قرار است وارد فهرست دریافت یارانه شوند نیز به صورت مرحله به مرحله وارد شوند.

احمدی لاشکی: نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها از ابتدا اشتباه بود

قاسم احمدی لاشکی با اشاره به حذف یارانه پردرآمدها از سوی دولت گفت: امسال اصل رقم مربوط به هدفمندی یارانه ها را در بودجه 96 نسبت به بودجه 95 تغییر نداده و همان 48 هزار میلیارد تومان در بودجه سال  باقی ماند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس درمجلس شورای اسلامی افزود: عده ای می گویند که رقم منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها واقعی نیست و این رقم بالغ بر76 هزارمیلیارد است؛اما دولت می گوید،این رقم حتی به 40 هزارمیلیارد تومان نمی رسد و ما بقی آن را از محل دیگری تامین می کنیم.

عضوکمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:مدام شعار داده ایم که می خواهیم یارانه دهک های بالا را حذف و در موارد دیگر صرف کنیم و این درحالی است که 30 درصد از این مبلغ باید برای تولید هزینه شده و چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآورد؛اما طی سال های گذشته عملا این اتفاق نیفتاده و تنها این مبلغ به صورت نقدی به افراد پرداخت شده است.

بالغ بر 70 میلیون یارانه بگیر داریم

احمدی لاشکی تصریح کرد:اصل قانون هدفمندی یارانه ها کاری درست و راستای رعایت عدالت در جامعه بود،اما شیوه اجرای آن بسیار اشتباه بود و درحال حاضر بالغ بر 70 میلیون یارانه بگیر داریم و شاید دراین سال جدید قدری از یارانه بگیران را کم کرده ایم،اما به ازای یارانه هر سه نفری که قطع شده به دلیل تولد نوزاد یا ازدواج،یک نفر اضافه شده است و تاکنون شهامت حذف یارانه کامل دهک های بالای جامعه را نداشته ایم.

این نماینده مجلس تاکید کرد:درحال حاضر و با مصوبه ای که در برنامه ششم داشته ایم،در یک بخش توقع ایجاد کرد ایم که حقوق مستمری ماهانه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را به 20 درصد آنچه حقوق مبنای قانون کار است افزایش دهیم که حدود 180 هزارتومان می شود و در این قانون آمده است که منبع این پرداخت از محل حذف یارانه پردرآمدها صورت گیرد.

دولت در سال 96 برای حذف پردرآمدها از فهرست یارانه بگیران مُصر باشد

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: اگر برنامه ای برای حذف یارانه پردرآمدها و کاهش تعداد یارانه بگیران نداشته باشیم ،به طور طبیعی نمی توانیم انتظارات بخشی از جامعه را محقق کنیم  از این رو،انتظار است که دولت در اجرای این برنامه مصمم باشد و دستگاه نظارت بردولت که مجلس است،باید برای دولت این الزام را بوجود بیاورد که قانون هدفمندی یارانه ها را به درستی اجرا کند تا از ابتدای سال جدید برای حذف پردرآمدها مُصر باشد.

منبع:خانه ملت

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار