درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 19:42   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 38335صفحه نخست » یارانه ها و انرژیدوشنبه، 10 اسفند 1394 - 13:26
افزایش تولید در میدان بزرگ
وزارت نفت پیش‌بینی کرده است، با توسعه میادین نفتی غرب کارون، تا سه سال آینده بتواند 700 هزار بشکه در روز از این مناطق نفت برداشت کند و در گام بعدی، میزان تولید را به یک میلیون بشکه در روز برساند.
  
پیام نفت:
در حالی که مقامات عربستانی، سرگرم اجرای مقدمات طرح فریز نفتی خود بودند تا با توقف سقف تولید اعضای اوپک، روند کاهشی قیمت نفت را به افزایشی تغییر دهند، خبر رسیده است فاز اول بهره‌برداری از میدان نفتی غرب کارون در چند روز آینده افتتاح می‌شود. تا تولید نفت کشور در یک گام، 75 هزار بشکه افزایش پیدا کند.
 

در حالی که عربستانی‌ها سرگرم نهایی کردن مذاکرات خود با کشورهایی چون روسیه، قطر و ونزوئلا برای توقف سقف تولید نفت بودند، یکی از میادین موسوم به غرب کارون در کشورمان به تولید آزمایشی رسید.

به عبارت دیگر، قرار است از میدان مشترک یادآوران که در مرز عراق قرار گرفته، روزانه 85 هزار بشکه نفت خام تولید شود که در دوره آزمایشی تولید، ٢١ تا ٢٨ روز انجام می‌شود که اگر در این دوره، به مدت حداقل ٢١ روز تولید بدون مشکل از این میدان صورت گیرد، فاز نخست این طرح آماده راه‌اندازی کامل برای برداشت روزانه ٨٥ هزار بشکه نفت می‌شود.

نفت میدان یادآوران نفت نسبتا خوبی است چراکه API نفت خام سبک این میدان مشترک 40 و نفت سنگین آن، 22 است که اگر بخواهیم تقسیمی میان 85 هزار تولید روزانه این میدان داشته باشیم، ‌باید گفت از این میزان ٧٠ هزار بشکه نفت خام سبک و ١٥ هزار بشکه نفت خام سنگین خواهد بود.

البته تولید از یادآوران به همین جا ختم نمی‌شود و قرار است در فاز دوم، سقف تولید به 180 هزار بشکه در روز و در فاز سوم حداکثر تولید از این میدان به 300 هزار بشکه در روز برسد.این در حالی است که در مطالعات ابتدایی نفت در جای میدان، ١٢ میلیارد بشکه بود که در مطالعات بعدی به ٣١ میلیارد بشکه افزایش یافته است و به نظر می‌رسد با افزایش حجم مخزن، قابلیت توسعه میدان در بیش از سه فاز وجود داشته باشد.

نخستین افتتاح در غرب کارون

تولید از میدان بزرگ و مشترک غرب کارون به همین جا ختم نمی‌شود و این طور که خبرنگار روزنامه جام‌جم کسب اطلاع کرده است، هفته آینده قرار است فاز نخست میدان آزادگان شمالی طی مراسمی ویژه و با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری برسد.

در واقع، چینی‌ها که پیمانکار این بخش از میدان بزرگ غرب کارون به شمار می‌روند، در روزهای پایانی تولید آزمایشی آزادگان شمالی قرار دارند تا روزانه 75 هزار بشکه نفت از این میدان تولید شود. باید اضافه کرد، نفت درجای میدان آزادگان شمالی چیزی معادل 6/5 میلیارد بشکه برآورد شده است که طرح‌های توسعه‌ای در نظر گرفته شده برای آن، دو فاز و هر یک با ظرفیت تولید ٧٥ هزار بشکه نفت در روز در نظر گرفته شده که با بهره‌برداری هر دو فاز آزادگان شمالی، تولید از این میدان در مجموع ١٥٠ هزار بشکه نفت می‌شود.

تولید 160 هزار بشکه‌ای

عبدالرضا حاجی حسین‌نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در نشست خبری که به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، با اشاره به این که هم اکنون دو میدان از حوزه‌های غرب کارون (آزادگان شمالی و یادآوران) به تولید رسیده و آماده بهره‌برداری است، تصریح کرد: پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند این میدان‌ها به طور رسمی افتتاح می‌شوند.

وی افزود: بخش گازی میدان یادآوران به دلیل آماده نبودن ان‌جی‌ال راه‌اندازی نمی‌شود، اما بخش نفت آن، آماده افتتاح رسمی است.

حسین‌نژاد با بیان این که با تولید میدان آزادگان شمالی و یادآوران، ١٦٠ هزار بشکه به توان تولید نفت ایران اضافه شده است، اظهار کرد: با توجه به تولید نفت از آزادگان جنوبی و یاران شمالی هم‌اکنون تولید غرب کارون به ٢١٥ هزار بشکه رسیده است. بنابراین تعهد ما در سال ٩٤ در این بخش عملی شد.

برداشت 60 هزار بشکه‌ای از آزادگان جنوبی

علاوه بر آزادگان شمالی و یادآوران، حوزه مشترک نفتی غرب کارون شامل چند میدان نفتی دیگر نیز می‌شود. آزادگان جنوبی، یکی از بزرگ‌ترین و جنجالی‌ترین آنها به شمار می‌رود چراکه اردیبهشت 93 بود که وزارت نفت به دلیل نداشتن پیشرفت، پیمانکار چینی را بعد از چند بار تذکر از کار کنار گذاشت تا ادامه کار به دست شرکت‌های داخلی سپرده شود.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، آزادگان جنوبی تا بهمن ماه امسال پیشرفت 20 درصدی داشته و این امیدواری وجود دارد که سال آینده بتوانیم روزانه 60 هزار بشکه نفت از آن برداشت کنیم. البته هدف از توسعه میدان آزادگان جنوبی، تولید روزانه ٣٢٠ هزار بشکه نفت خام در فاز اول و افزایش تولید روزانه ٢٨٠ هزار بشکه نفت خام (جمعا به میزان ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز) در فاز دوم است.

نفت در جای آزادگان جنوبی،‌ معادل 34/25 میلیارد بشکه و نفت قابل برداشت آن، حدود ٢ میلیارد بشکه برآورد شده است.

تولید 10 هزار بشکه در یاران جنوبی

افزایش تولید امسال در غرب کارون تنها منتهی به آزادگان شمالی و یادآوران نمی‌شود چراکه قرار است در این مدت،‌ تولید میدان جنوبی از 5000 بشکه در روز به 10 هزار بشکه در روز برسد.

حسین‌نژاد در این باره افزود: تولید از میدان یاران جنوبی تا بهار یا تابستان سال آینده به ٣٠ هزار بشکه خواهد رسید.

براساس اطلاعات به دست آمده از مطالعه چاه‌های توصیفی، نفت درجای یاران جنوبی یک میلیارد بشکه است که هدف از اجرای طرح توسعه میدان یاران جنوبی تولید نفت خام به میزان ٥٠ هزار بشکه در روز و در صورت وجود توان تولید تا ٦٠ هزار بشکه در روز است.

سرانجام کار با چینی‌ها

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره پیشنهاد چینی‌ها برای توسعه یادآوران تصریح کرد: قیمت پیشنهادی آنها برای فاز دوم یادآوران بالاست و شرایطی که می‌خواهند، شرایط معمول نیست و ما موافق قیمتی که آنها می‌خواهند، نیستیم. چینی‌ها باید با قیمت‌های بین‌المللی و قابل رقابت به میدان بیایند.

وی با بیان این که ایران، همچنان در حال مذاکره با چینی‌هاست، اظهارکرد: امیدواریم با چینی‌ها به نتیجه برسیم و مایل هستیم که آنها به عنوان اولویت نخست بیایند، اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

این مقام مسئول درباره این که اگر با چینی‌ها برای ادامه ساخت یادآوران به توافق نرسند، تکلیف چیست، توضیح داد: اگر با آنها توافقی صورت نگیرد، بدون شک در قالب قراردادهای IPC به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی خواهد شد. حسین‌نژاد درباره توسعه فاز دوم آزادگان شمالی نیز ادامه داد: چینی‌ها معتقدند، توسعه فاز دوم آزادگان شمالی دارای ریسک است؛ در حالی که مطالعات مهندسی مخزن چنین مساله‌ای را تائید نمی‌کند. بنابراین منتظریم چینی‌ها تصمیمشان را بگیرند.

تغییر روش تامین مالی

طرح‌های توسعه‌ای میدان‌های حوزه غرب کارون که همراه با میدان گازی پارس جنوبی، مهم‌ترین پروژه‌های صنعت نفت طی سال‌های اخیر به شمار می‌رود،‌ با مشکلات مالی عمده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد. از این رو، شورای اقتصاد طرح توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون را با ظرفیت تولید ٥٥٠ هزار بشکه در روز و در چارچوب بند ق تبصره ٢ قانون بودجه سال ١٣٩٣ کل کشور به تصویب رساند.

میدان بزرگ و مشترک موسوم به غرب کارون از پنج میدان کوچک تر به نام‌های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران تشکیل شده است که همگی در استان خوزستان و در مرز با عراق قرار گرفته‌اند.

وزارت نفت پیش‌بینی کرده است، با توسعه میادین نفتی غرب کارون، تا سه سال آینده بتواند 700 هزار بشکه در روز از این مناطق نفت برداشت کند و در گام بعدی، میزان تولید را به یک میلیون بشکه در روز برساند.

با افتتاح رسمی فاز نخست میدان آزادگان شمالی با حضور حسن روحانی این سومین بار است که در کمتر از یک سال پروژه‌های صنعت نفت کشورمان توسط رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود. پیش‌تر در روزهای پایانی سال 93، فاز 12 به عنوان بزرگ‌ترین فاز میدان مشترک پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. همچنین دی ماه گذشته فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به عنوان ایرانی ترین فازهای ساخته شده در این میدان مشترک گازی توسط حسن روحانی افتتاح شده بود.

بیژن زنگنه در نشست تخصصی انرژی و در حاشیه همایش تبیین برنامه ششم توسعه درباره توافق برخی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک برای اجرای طرحی با عنوان فریز نفتی، گفت: برخی کشورها که بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کنند، از ایران می‌خواهند تولید نفت خود را در سطح یک میلیون بشکه در روز فریز کند.

سرمایه‌ لازم برای میادین غرب کارون

افزایش تولید در میدان بزرگ

           

جام جم

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار