درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 11:05   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
  آمریکا: در روزهای آینده، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنیم
  در پی وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان، خانه‌های مردم داخل آب رفته، راه‌های ارتباطی روستا‌ها هم کاملا قطع شده / زیرساخت‌های مدیریت بحران فراهم نیست / در حوزه زیرساخت‌ها، فقط نباید مسئولین بیایند و عکس بگیرند
  اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  سازمان ملل: جنگ غزه بیش از ۱۹ هزار یتیم برجای گذاشته است
  تصمیم غیرمنتظره کرملین: روسیه تمام سربازان خود را از قره باغ خارج می‌کند
  به محضِ اینکه صهیونیست‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد / تاکتیک ما این‌ بار متفاوت خواهد بود / توانمندی‌هایی داریم که زمان رونمایی از آن‌ها فرا نرسیده، اما اگر اتفاقی برای کشور بیفتد حتما از آن استفاده می‌کنیم
  بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
  سیل جان سه نفر در هرمزگان را گرفت
  در ماجرای پاسخ به اسرائیل، طرف مقابل، ۱۵ هواپیمای ضد سیگنالی به پرواز درآورد؛ علاوه بر این، آواکس‌های عربستان را به پرواز درآوردند/تمام تصورات این بود که جنگ تا ۳ ماه طول می‌کشد/ساعت ۱۹:۳۰ اولین دسته پهپادی راهی شد تا سیستم‌های پدافندی را درگیر کند/تمام ۱۲ موشک هایپرسونیک ما به هدف اصابت کرد/پس از پایان عملیات، سفیر سوئیس برای اولین بار بجای وزارت خارجه، به سپاه احضار شد
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 36288صفحه نخست » نفت، گاز، پتروشیمی جمعه، 13 آذر 1394 - 15:18
ریزش بدنه فنی نیروی انسانی شرکت نفت با اجرای قراردادهای جدید
ریزش بدنه فنی نیروی انسانی شرکت نفت با اجرای قراردادهای جدیدکارشناس حوزه انرژی گفت: طبق مواضع صریح تدوین کنندگان قراردادهای نفتی، در صورتی که تحریم اتفاق بیافتد، بند 10 ماده 3 این قراردادها اعمال می شود و شرکت خارجی، هزینه‌ها و پاداش کارهای انجام نداده را به طور کامل دریافت می‌کند.
  

پیام نفت:

خبرگزاری فارس: ریزش بدنه فنی نیروی انسانی شرکت نفت با اجرای قراردادهای جدید/ شورای عالی امنیت ملی ورود کند
 

 چهارم آذرماه جاری و تنها چند روز قبل از برگزاری کنفرانس تهران برای رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به IPC، همایشی در اهواز برای نقد و بررسی این مدل قراردادی با حضور جمعی از کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و دانشجویان دانشگاه‌های استان خوزستان برگزار شد.

بر اساس آنچه سایت انجمن اسلامی کارکنان صنعت نفت اهواز گزارش داده است، در بخشی پایانی این همایش، مهندس امیرحسین تبیانیان از کارشناسان حوزه انرژی به بیان دیدگاه‌های خود درباره مدل قراردادی IPC پرداخت.

تبیانیان در ابتدای صحبت های خود با ابراز تعجب از چرخش 180 درجه ای دبیر کمیته تدوین آی پی سی  نسبت به الگوی قراردادی بیع متقابل گفت: چگونه است که سالها قبل آقای مهدی حسینی در همایشی،  تمام قد از بیع متقابل دفاع می‌کنند ولی هم اکنون منتقد جدی این مدل هستند و در راستای همین انتقادات IPC را تدوین می‌کنند و این در حالی‌ست که طراح بیع متقابل در صنعت نفت نیز ایشان بوده‌اند.

سپس تبیانیان با طرح دیدگاه‌های کمیته تدوین قراردادها درباره نقاط ضعف الگوی قراردادی بیع متقابل و مهم ترین دلایل بازنگری در این الگوی قراردادی، اضافه کرد: طبق ادعای تدوین کنندگان ضرورت افزایش جذابیت قراردادها برای راغب کردن سرمایه‌گذاران خارجی و ارتقای رشد رقابتی سرمایه‌گذاری درمنطقه و ضرورت جذب فناوری روزآمد و بهینه‌سازی میادین نفت و گاز و کاهش هزینه های ریسک کشور مهمترین اهداف و دلایل تدوین الگوی آی پی سی است.

*جای خالی مالیات در الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه هیچگونه سازوکاری برای پرداخت مالیات در این الگو دیده نشده است، گفت: وقتی از دبیر کمیته تدوین الگوی قراردادی IPC این مورد را سؤال کردم اظهار داشتند که مالیاتی بین 10تا 45 درصد برای شرکت خارجی در نظر می‌گیریم که در متن این الگو اثری از مالیات را نمی‌بینیم و از طرفی اگر این مطلب صحت داشته باشد 10 درصد کجا و 45 درصد کجا؟ فاصله بسیار زیادی است و محملی است برای چانه‌زنی طرف مقابل و فرصتی برای ایجاد رانت و عملآ حوزه تأثیر نهادهای نظارتی را برای بررسی دقیق اسناد مالی به حداقل می‌رساند.

وی با تاکید بر این‌که در بند 10 از ماده 3 IPC حاکمیت بر تولید نقض شده است و این موضوع یکی جدی‌ترین نقدهای وارد به این الگوی قراردادی است، افزود: در این بند آمده است " چنانچه دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم به کاهش سطح تولید و یا توقف آن به هر دلیلی به جز دلایل فنی مربوط به میدان/مخزن داشته باشد، اولویت اعمال چنین کاهشی از سطح تولید میدان‌ها/مخزن‌هایی که متعهد به بازپرداخت نیستند خواهد بود و در صورتی که این تصمیم در مورد میدان/ مخزن موضوع قرارداد اتخاذ شود، نباید بازپرداخت هزینه ها و دستمزد متعلقه به پیمانکار متأثر گردد".

این کارشناس حوزه انرژی اضافه کرد: این بند یعنی اگردولت تصمیم بگیرد در آن میادین تولید را به هر دلیل سیاسی، امنیتی، اقتصادی، کاهش سهم اوپک،پایین آمدن قیمت نفت و امثال آن کاهش دهد باید علاوه بر هزینه‌های توسعه میدان که به صورت معمول پرداخت می‌شود، کل پاداش اضافه تولید را در دوره کاهش تولید نیز پرداخت کند، در واقع برای کاری که انجام نداده است پاداش دریافت کند، هر عقل سلیمی ایجاب می‌کند که تحت هیچ شرایطی تولید را کاهش ندهد و واقعی‌تر بگوییم دولت مجبور است تولید را کاهش ندهد که این بند از قرارداد نقض حاکمیت نظام جمهوری اسلامی بر تولید از میادین نفت و گاز است.

*شرکت خارجی پاداش کار انجام نشده را هم دریافت خواهد کرد

تبیانیان با اشاره به اینکه طبق مواضع صریح تدوین کنندگان در صورتی که تحریم نیز اتفاق بیفتد بند 10 ماده 3 اعمال می‌شود گفت: در این وضعیت شرکت خارجی درصورت تحریم همکاری با جمهوری اسلامی توسط دشمنان تشنه نفوذ اقتصادی، هزینه‌ها و پاداش کارهای انجام نداده را به طور کامل دریافت می کنند.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به تصویب اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در کمیسیون انرژی مجلس در هفته های اخیر و به رای گذاشته شدن این اساسنامه در صحن علنی مجلس در آینده نزدیک افزود: در اساسنامه، شرکت ملی نفت ایران به عنوان شرکت نفتی تجاری محسوب می شود و این درحالیست که در IPC شرکت‌های خصوصی داخلی در کنار شرکت‌های خارجی حضور دارند و شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت به عنوان شرکت حاکمیتی حضور دارند که برخلاف روح اساسنامه است.باید پرسید کدامیک مبناست؟ اساسنامه یا IPC؟

*با ریزش نیروی فنی متخصص شرکت ملی نفت مواجه خواهیم بود

تبیانیان درباره تنزل فنی جایگاه شرکت ملی نفت ایران و ریزش بدنه نیروی انسانی فنی این شرکت در صورت اجرای این مدل قراردادی هشدار داد و افزود: باتوجه به اینکه قرار است شرکت‌های داخلی  در کنار شرکت‌های خارجی به صورت اشتراکی باهم کار کنند، در این مدل شرکت ملی نفت نقش یک ناظر دست چندم را ایفا می‌کند و عملآ نیروهای فنی این شرکت از آخرین تحولات تکنولوژیک صنعت نفت به دلیل کمترین حضور و تأثیرگذاری عقب می‌مانند.

وی ادامه داد: از طرفی همانگونه که استحضار دارید مزایا و دستمزد شرکت‌های خارجی بر ای نیروهای فنی بسیار قابل توجه است و قابل قیاس با دستمزد دریافتی این نیروها در شرکت های دولتی نفتی نیست و از این جهت  به علت جذابیت  و مزایای بالای شرکت خارجی با ریزش نیروی انسانی متخصص شرکت ملی نفت مواجه خواهیم شد.

این کارشناس حوزه انرژی با انتقاد از تصمیم برخی تدوین کنندگان الگوی قراردادی IPC مبنی بر اینکه میادین مناطق نفت‌خیز جنوب بدون موافقت مدیران و دلسوزان و متخصصان مناطق نفت‌خیز جنوب به جای میادین مشترک به عنوان نقطه آغاز واگذاری میادین به شرکت های خارجی قرار گیرد گفت: چه کسی این حق را به آن ها داده است؟ کمیته بازنگری و تدوین آی پی سی فقط موظف بود الگوی جدیدی را طراحی کند و پس از این به هیچ وجهی حق دخالت در قراردادها و واگذاری ها نخواهد داشت. ضروریست  از این به بعد کمیته تدوین IPC هیچ نقشی را ایفا نکند.

*مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید قراردادهایی را که نفت ایران را برای 20 سال آینده در اختیار خارجی‌ها می‌گذارد، تصویب کنند

تبیانیان در ادامه با اشاره به مسکوت ماندن بعضی موضوعات در الگوی قراردادی IPC، به طرح برخی سوالات در این زمینه پرداخت و گفت: حضور شرکت های داخلی با چه ساز و کاری انجام می گیرد؟ چه میزانی از ریسک را متقبل می شوند؟ انتخاب آنان بر چه  اساسی انجام می گیرد؟ افزایش ضریب بازیافت مخازن طبق چه سازوکاری انجام می گیرد؟ انتقال فناوری بر اساس چه مکانیسمی صورت می گیرد؟ مثلآ آیا قید شده است که در ساخت تجهیزات پیشرفته فرایندی و ابزارآلات پیشرفته تکمیل چاه و سایر حوزه هایی که در تأمین کالا دارای مشکل هستیم، فناوریشان را منتقل کنند؟ پاسخ خیر است. بنابراین منظور از انتقال فناوری چیست و به کدام حوزه ها مربوط است؟

این کارشناس حوزه انرژی در پایان با تاکید بر ضرورت تصویب این الگوی قراردادی در مجلس و تأیید آن از طریق مراجع عالی نظام گفت: اولاً الگویی که قرار است حداقل 20 سال میادین فعلی و آینده کشور و تمام موجودی ذخایر استراتژیکی نفت و گاز کشور را در اختیار شرکت خارجی قرار دهد و از اهمیتی اینچنینی برخوردار است باید به تصویب مجلس، شورای عالی امنیت ملی و تأیید رهبری انقلاب برسد. ثانیا ضروریست با توجه به پیچیدگی و عدم شفافیت و کلی گویی IPC در بسیاری از موارد، در صورتی که در نهایت امکان بررسی آن در فرایند ذکر شده بالا میسر نشد، حداقل در مجلس ابعاد آن به طور کامل واکاوی گردد تا هم ضعف های آن هویدا گردد و هم با ایجاد شفافیت حوزه تأثیر نهاد های نظارتی برای اعمال نظارت دقیق بر آن بیشتر گردد.

 

 

فارس

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار