درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 16:56   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 36112صفحه نخست » نفت، گاز، پتروشیمی چهارشنبه، 4 آذر 1394 - 12:11
فروش نفت ایران هنوز سنتی است
فروش نفت ایران هنوز سنتی است کارشناس بورس‌های بزرگ بین‌المللی با انتقاد از روش سنتی فروش نفت ایران گفت: مهندسان مالی باید وارد صنعت نفت کشور شوند تا با سنجش بازار اقدام به پیش‌فروش نفت ایران در بهترین زمان و با بالاترین قیمت کنند.
  
پیام نفت:

ناصر ربیعی، کارشناس بورس انرژی، ضمن نقد‌‌‌ فروش سنتی نفت کشور گفت: پس از ملی شد‌‌‌ن صنعت نفت، بیش از60 سال است که خود‌‌‌مان نفت را تولید‌‌‌ می‌کنیم. از آن زمان تاکنون زمین را حفر می‌کنیم، نفت را استخراج کرد‌‌‌ه و می‌فروشیم و با د‌‌‌رآمد‌‌‌ حاصل از آن زند‌‌‌گی می‌کنیم. سازوکاری که د‌‌‌ر زمان تحویل گرفتن نفت از انگلستان تعریف شد‌‌‌ه و هنوز هم اد‌‌‌امه د‌‌‌ارد‌‌‌، اما در حال حاضر شیوه‌های تجارت نفت در دنیا و در شرکت‌های بزرگ نفتی تغییر کرده است.

وی ادامه داد: در فاینانس و در بورس‌های بزرگ جهان و در همه زمینه‌های اقتصادی و تجاری مبحثی به نام HEDGING وجود دارد که در حقیقت یک مفهوم بیمه‌ای است به این معنا که تجارت و محصولات تجاری را در مقابل حوادث پیش‌بینی نشده بیمه می‌کنیم.

ربیعی با بیان این که در حال حاضر در دنیا همه کالاها ازجمله گندم، کاکائو، آهن و هر چیزی که در سطح تجارت جهانی رد و بدل می‌شود HEDG می‌شود، گفت: در مورد نفت نیز این مقوله در بورس دنیا وجود دارد. HEDGING در حقیقت همان مفهوم پیشرفته مفهوم سنتی سلف خری است که به معنی پوشش ریسک است. این مقوله البته یک مقوله دوطرفه است به این معنا که هم فروشنده و هم خریدار می‌تواند این عمل را انجام دهد.

وی با اشاره به این که در بحث خرید و فروش نفت هم همین موضوع صادق است، تصریح کرد: در حال حاضر چیزی حدود 95 میلیون بشکه در روز تولید نفت جهان است این در حالی است که معاملات کاغذی نفت در سه بورس عمده دنیا که در نیویورک، لندن و دبی واقع شده‌اند، هر کدام به تنهایی حدود 500 میلیون بشکه در روز است که این رقم نشان‌دهنده حجم بسیار بالای فعالیت در این حوزه است.

این کارآفرین حوزه نفت در ادامه اظهار کرد: این افرادکه برای کسب سود وارد بورس شده و اقدام به خرید و فروش این اوراق می‌کنند، وگرنه اصلا نه نفت فیزیکی در اختیار دارند و نه واردکننده یا صادرکننده نفت هستند؛ بلکه تنها به عنوان یک تاجر فعالیت تجاری می‌کنند.

نرخ سوخت؛ نشانه‌ای حیاتی

وی اضافه کرد: از بخش فعالان بازار که صرف‌نظر کنیم، قسمت دوم فعالان بازار شرکت‌های نفتی، شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های پستی و هر شرکتی که در فعالیت‌های تجاری‌اش به نوعی با مساله سوخت و نوسان قیمت نفت درگیر است و این مقولات برایش حساسیت دارد، وجود دارند.

ربیعی در ادامه صحبت‌هایش افزود: بنابراین تمام این شرکت‌ها نفت را پیش خرید می‌کنند. چراکه کوچک‌ترین نوسان در قیمت نفت روی برنامه‌ریزی‌های این شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد و در نتیجه برای این که بتوانند به درستی برنامه‌ریزی کنند، عملیات HEDGING را انجام می‌دهند و سپس براساس قیمت نفت برنامه‌ریزی و برای چند ماه یا چند سال آینده نفت را پیش خرید می‌کنند و این گونه وضع مالی خود را ثابت نگه می‌دارند.

چرا نرخ نفت را درست پیش‌بینی نمی‌کنیم؟

وی تاکید کرد: با توجه به این که 60 درصد بودجه کشورمان از نفت است و علاوه بر این 80 درصد بودجه ارزی کشور از نفت تامین می‌شود و میزان فروش نفت روی زندگی تک‌تک افراد جامعه، اقتصاد کشور و برنامه‌های توسعه‌ای و عمرانی کشور اثرگذار است، اما در کشور ما این اقدام به هیچ وجه صورت نمی‌گیرد.

ربیعی با بیان این که در کشور ما برنامه‌های پنج ساله توسعه نوشته می‌شود، در حالی که اصلا نمی‌دانیم تا پنج سال آینده چه اتفاقی قرار است برای قیمت نفت در بازارهای جهانی بیفتد که بتوانیم بر‌اساس آن برنامه‌ریزی کنیم، اظهار کرد: پیشنهادی که در این زمینه می‌توان ارائه کرد، این است که دولت مکلف شود در تمام 12 ماه سال آینده که پیشنهاد بودجه می‌دهد، حق ارائه متمم نداشته باشد. به این معنا که اگر قیمت نفت را 80 دلار پیش‌بینی کرد و بعد به یکباره قیمت نفت 40 دلار شد، اجازه نداشته باشد طرح‌های عمرانی را در کشور متوقف یا حذف کند. چراکه باید بداند حداقل در یک سال آینده نفت را چقدر می‌تواند بفروشد و طبق آن بودجه پیشنهادی ارائه دهد.

وی ادامه داد: بنابراین طرح‌های توسعه پنج ساله‌ای که در کشور تدوین می‌شود بی‌ارزش است چراکه هیچ گونه نقشه‌ای برای تدوین آن در دست نداریم. دلیل آن هم این است که نفت کشور را در مقابل ریسک‌ها و اتفاقات ناخواسته نفت کشورمان پوشش نمی‌دهیم.

روش‌های پیش‌بینی

این کارشناس بورس نفتی ادامه داد: سوالی که مطرح می‌شود این است که ما چگونه تعیین می‌کنیم به عنوان مثال نفت کشورمان در 12 ماه آینده با قیمت 80 دلار به فروش خواهد رفت؟

وی درباره نحوه پیش‌بینی قیمت نفت در کشور گفت: برای این پیش‌بینی‌ها برای تهیه بودجه گزارش‌های سالانه‌ای از شل خریداری می‌شود، علاوه بر این آمارهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هم مورد بررسی قرار می‌گیرد، سپس نتایج جمع‌بندی شده و پیش‌بینی‌ها از نرخ فروش نفت اعلام می‌شود.

ربیعی با بیان این که این پیش‌بینی‌ها هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد و فقط در حد یک برآورد است، گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر خود شل می‌دانست قیمت نفت در 12 ماه آینده چقدر می‌شود، چرا نفت‌ها و چاه‌های نفتی خودش را HEDG می‌کند.

وی با اشاره به این که عده‌ای در توجیه این موضوع می‌گویند اینها شرکت‌های بین‌المللی و غربی هستند، ادامه داد: اولا این موضوع هیچ ارتباطی با ملی یا بین‌المللی بودن یک شرکت ندارد، دیگر این که فقط غربی‌ها نیستند که این کار را انجام می‌دهند و شرقی‌ها هم دارند این کار را می‌کنند.

ربیعی تصریح کرد: حتی سعودی آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان سعودی) هم این کار را انجام می‌دهد، در سال 2012 این سازمان شرکتی با عنوان «آرامکو تریدینگ» تاسیس کرد برای این که بازار را بررسی و نفت سعودی را HEDG کند.

فروش نفت روسیه با نرخ 110 دلار

این کارشناس نفت با بیان این که کشور دیگری که در این حوزه بسیار موفق عمل کرده روسیه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت نفت حدود 40 دلار است و این کشور 20 درصد از نفت خود را با قیمت 110 دلار می‌فروشد. چون زمانی که در سال 2013 نفت برنت 115 دلار بود 20 درصد از نفت این کشور به مدت پنج سال با قیمت 10 میلیارد دلار HEDG شد و این داستان تا سال 2018 ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ایران اما در حال حاضر نفتش را 40 دلار می‌فروشد. چون ما این کار را نکردیم و الان نمی‌توانیم بخشی از نفت کشور را با قیمت بهتر به فروش برسانیم.

ربیعی در ادامه عنوان کرد: این مقوله یک بحث استراتژیک است که اگر ما می‌خواهیم برنامه‌های توسعه‌ای بلندمدت برای کشور تدوین کنیم، هیچ راهی نداریم جز این که وارد بازارهای مالی شویم و مهندسان مالی را وارد مجموعه نفت کنیم.

وی تاکید کرد: اگر این تیم وارد مجموعه نفت شود، می‌تواند بازار را بسنجد و بخشی از نفت کشور را HEDG کند. این کار بسیار سهل و آسان است و اگر بتوانیم این بحث را در کشور جا بیندازیم می‌توانیم امیدوار باشیم کشورمان به یک ثبات نسبی برسد و اقتصاد کشورمان متوازن شود.

پیش خرید نفت

ناصر ربیعی، فارغ‌التحصیل د‌‌‌انشگاه ایالتی کالیفرنیاست و 20 سال سابقه فعالیت د‌‌‌ر بازارهای مالی د‌‌‌نیا ازجمله سیتی بانک لند‌‌‌ن را دارد. این کارشناس بورس با ادعای این که روسیه با بهره‌گیری از روش‌های مدرن فروش نفت، 20 درصد از نفتش را با نرخ بشکه‌ای 110 دلار به فروش می‌رساند، گفت: هم‌اکنون کشورهای نیازمند براساس قیمت نفت برنامه‌ریزی و برای چند ماه یا چند سال آینده نفت را پیش خرید می‌کنند و این گونه وضع مالی خود را ثابت نگه می‌دارند.

 

 

 

 

جام جم انلاین

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 3 نظر (فعال: 2 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 1)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
ابراهیم قلیچ خانی
| |    | 1394/9/4 - 13:08 |     0     0     |
با سلام
البته هج کردن بسیار تابع زمان است ولی بدون شک
اگر در زمانی مناسب این کار صورت بگیرد امنیت خاطر تولید
کننده خواهد بود. در حال حاضر بنظرم ، برای اینکار
کمی دیر شده باشد. منتها تولید کننده گانی که با دلار
کار خواهند داشت ، زمان بنظر مناسب باشد برای
هج کردن دلار.

ابراهیم قلیچ خانی
| |    | 1394/9/4 - 13:24 |     0     0     |
با سلام
در کل عرض کرده باشم که در هر کار علمی، تجاری و تولیدی
محورهای اساسی موفقیت باید با در صدر های ریسک احتمالی آنها
تحلیل سالیانه داشته باشند. یک شر کت تولیدی باید در ابتدا ی
سال مالی با پارامترها منا سب ریسک موفقیت سال جدید را بر آورد
بکند . مثلا نمونه پارامترها عبارتند از: تاثیر مثبت یا منفی دلار ، راندمان تولید
کارکننان ، تاثیر مثبت یا منفی قیمت مواد اولیه، تغیرات جوی آب و هوا
و غیره ، ....اینه نهایتا وظیفه مدیر عامل است که با ید با همکاری جدی
دیگر کارمند و میران فراهم شود. دکتر قلیچ خانی



نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار