درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 18:43   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 35660صفحه نخست » پتروشیمی-اخبار و تحلیل هاپنجشنبه، 9 مهر 1394 - 12:53
هشدار مرکز پژوهشهای مجلس: ارز تک نرخی کمر پتروشیمی را می شکند
  
پیام نفت:

به گزارش نفت ما ،افزایش نرخ خوراک صنعت پتروشیمی در اواخر سال 92 از حدود 70 تومان به 325 تومان که براساس نرخ رسمی ارز 2500 پانصد تومانی (نرخ ارز رسمی در آن زمان) حواشی فراوانی داشت ولی به طور حتم گزارش منتشره از سوی مرکز پژوهش های مجلس در آذر ماه سال 92 در تائید این اقدام را می توان یکی از آخرین تیرهای خلاصی دانست که در آن زمان تمامی تلاش های مخالفین افزایش نرخ خوراک را به بن بست کشاند.

اما با گذشت حدود 23 ماه از گزارش فوق در تازه ترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس به دولت پیشنهاد شده است قیمت خوراک را با تخفیف در اختیار پتروشیمی ها قرار دهد ( البته تخفیف برای یک دوره زمانی محدود) تخفیف از نرخ 13 سنتی که در سال 93 مصوب شده بود و از سوی دیگر به دولت هشدار داده شده است در صورتی که سیاست تک نرخی ارز را دنبال می کند، با این سیاست ارزی بسیاری از صنایع پتروشیمی کشور به زمین خواهند خورد اگر در قیمت خوراک به آنها تخفیف داده نشود.

در متن این گزارش آمده است: فرایند تولید در شرکتهای با خوراک مایع براساس ماهیت تولیدشان قابل تغییر عمده نبوده و سهم تولیدات اصلی به سایر محصولات تولیدی نسبت به واحدهای گازی مشابه کمتر است. از سویی تعدادی از واحدهای پتروشیمی با خوراک مایع کشور به عنوان پتروپالایشگاه با هدف تکمیل زنجیره ارزش واخدهای پالایشگاهی طراحی و تاسیس شدند. لکن با افزایش نیاز کشور به تامین بنزین، تامین خوراک این واحدها از طریق پالایشگاههای همجوار کاهش یافته و هزینه هایی از قبیل حمل و نقل، بارگیری ، تخلیه و خطرات مترتب بر آن، انبارداری و تامین مخازن، تغییرفرآیندها و ریسک عدم ثبات تامین خوراک به این شرکتها تحمیل شده است. همچنین کیفیت نامناسب خوراک و پرداخت نقدی هزینه خوراک از دیگر مشکلات این واحدهاست.

بررسی وضعیت مالی شرکتهای با خوراک مایع طی سالهای 88 تا93 نشان میدهد که در سالهای 90 و 91 به دلیل جهش نرخ ارز، عملکرد مالی این شرکتها بهبود یافته اما با کاهش نفاوت نرخ ارز مبادلاتی و نرخ آزاد، کاهش قیمت نفت و تاثیر مستقیم آن بر عملکرد اقتصادی این شرکتها، وصعیت مالی آنها با روند مناسبی روبرو نیست و احتمال زیانده بودن در صورت تداوم روند وجود دارد.

در این گزارش به مدیران واحدهای پتروشیمی که از خوراک مایه استفاده می کنند توصیه شده است:

"بررسی اقدامات شرکتها برای کاهش مصرف خوراک، بهبود فرآیندها و بهینه سازی مصرف انرژی نشان میدهد که اکثر شرکتها البته با شدت و ضعفهایی اقداماتی در این خصوص انجام داده اند، اما آنچه مسجل است اقدامات دیگری با هدف توسعه واحدها و افزایش ظرفیتها، بهبود فرآیندها و آموزش نیروی انسانی، تولید محصولات متنوع تر و تغییر گریدها، ایجاد ارزش افزوده بیشتر از طریق تکمیل زنجیره ارزش، تأمین کارآمدتر خوراک و مدیریت مطلوب تر واحدها، تغییر سیاست توزیع سود شرکتها به ویژه طی سالهایی که وضعیت مالی شرکتها مناسب بوده و امکان پس انداز منابع برای سرمایه گذاری جدید وجود داشته، میتواند در بهتر شدن وضعیت اقتصادی آنها مؤثر باشد و باید ازاولویتهای برنامه های مسئولین و صاحبان سهام این واحدها باشد".

در انتهای این گزارش به دولت پیشنهاد شده برای عبور از شرایط بحرانی با استفاده از اختیار قانونی که از محل " قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)" دارد براساس جزء 4 ماده یک این قانون " قیمت خوراک واحدهای با خوراک مایع را با هدف حفظ قابلیت رقابت پذیری محصولات تولیدیآنها و ادامه حیات آنها برای مدت زمان معین و محدودی مشمول تخفیف بیشتر )علاوه بر تخفیفات ارائهشده در آیین نامه ابلاغی) کند".

ضمن اینکه دریافت تخفیف باید مشروط به ارائه برنامه ازسوی این شرکتها برای بهبود اوضاع اقتصادی خود و ارائه گزارش نحوه تقسیم سود آنها و افزایش سهم سود توزیع نشده آنها به منظور سرمایه گذاری در واحدهای مورد نظر به وزارت نفت باشد.

البته توجه به این نکته لازم است که ارائه تخفیف به خوراک مایع واحدهای پتروشیمی بار مالی برای دولت به همراه دارد. لکن چنانچه قیمت خوراک مایع به گونه ای تعیین شود که انگیزه سرمایه گذاری در واحدهای پتروشیمی خوراک مایع افزایش یابد و به دنبال آن زنجیره ارزش در کشور توسعه یابد، دولت از طریق مالیات ستانی از فعالان اقتصادی در این حوزه میتواند بار مالی خود را جبران کند.

گزارش فوق که دیروز توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر شده با سفارش علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تهیه شده و در آن گزارش های مالی واحدهای پتروشیمیایی نوری(برزویه)، بوعلی، تبریز، اصفهان، شازند مورد بررسی قرار گرفته است.

تخفیف 30 درصدی خوراک پتروشیمی در بودجه 95

نکته قابل تامل دیگر میزان تخفیف پیشنهادی مرکز پژوهش های مجلس است که براساس جزء 4 ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) اعلام کرده است در بخشی از این قانون در مورد تخفیف آمده است: " اعمال تخفیف پلکانی تا سی‌درصد(30%) با انعقاد قرارداد بلندمدت برای واحدهایی که بتوانند جهت تأمین مواد اولیه واحدهای پتروشیمی داخلی که محصولات میانی و نهائی تولید می‌کنند و زنجیره ارزش افزوده را افزایش دهند. در این قرارداد بنگاههایی که در مناطق کمتر توسعه‌ یافته راه‌اندازی می‌شوند، از تخفیف بیشتری برخوردار می‌گردند. در صورت قطع یا کاهش خوراک گاز و خوراک مایع واحدهای مشمول این تبصره خارج از قرارداد و با اراده دولت، وزارت نفت مکلف است برابر ماده (25) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 1390/16/11 خسارت وارده را از محل خوراک تحویلی در مراحل بعدی جبران کند".

در صورت اجرایی شدن پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس قیمت خوراک پتروشیمی از حدود 3 سنت به 9 سنت کاهش خواهد یافت، البته هنوز مشخص نیست دولت و وزارت نفت چه موضعی در قبال این گزارش خواهد داشت زیرا پیش از این وزیر نفت اعلام کرده بود که پتروشیمی ها با خوراک 25 سنتی هم سود آور خواهند بود و با وجود مشکلات درآمدی دولت به نظر نمی رسد که اجازه اجرای این برنامه را تا قبل از سال 95 بدهد؛ البته با توجه به آنکه در گزارش فوق همه مشکلات جدی منوط به تک نرخی شدن ارز شده و بانک مرکزی نیز پیش از این ارز تک نرخی را تا قبل از سال 95 قابل حصور ندانسته بود می توان گفت چشم انداز عملیاتی شدن این گزارش در بهترین حالت در بودجه سال 95 خواهد بود.

منبع: مهام نیوز

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار