درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 11:34   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 35312صفحه نخست » اخبار رسانه هاپنجشنبه، 24 اردیبهشت 1394 - 14:33
کارشناس نفتی:رسیدن قیمت نفت به 100 دلار درماههای آینده امکان پذیر است
پیام نفت: یک کارشناس مسائل نفت می گوید اگر چندین عامل در ماههای آینده دست به دست هم دهند، قیمت نفت به هر بشکه 100 دلار نیز خواهد رسید.
  
پیام نفت:



شبکه خبری یورونیوز در گزارشی هفتگی اقتصادی خود به موضوع افزایش قیمت در روزهای اخیر پرداخت و اعلام کرد قیمت نفت اکنون به بالاترین حد خود از اول امسال تاکنون رسیده است.در همین راستا ، کاهش ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا نیز باعث شد بانک جی پی مورگان چیس در پیش بینی قیمت تعیین شده برای نفت در امسال بازنگری کند و قیمت بالاتری برای این محصول طی سال آینده پیش بینی کند.
افزایش بهای نفت در بازار جهانی در حالی روی می دهد که ایران نیز از قصد خود برای افزایش تولید و صادرات نفت خام خبر داده است.ایران اعلام کرده است در صورتی که تحریم های بین المللی برداشته شود با افزایش تولید و صادرات نفت، جایگاه جهانی خود را به عنوان یکی از صادر کنندگان عمده نفت به دست خواهد آورد. از سوی دیگر، اوپک اعلام کرده است در نظر ندارد در نشست آینده خود تصمیمی در راستای کاهش صادرات نفت بگیرد.
در چنین شرایطی پرسشی که مطرح می شود اینکه روند افزایش قیمت نفت تا چه حد ادامه خواهد یافت؟ آیا امکان خواهد داشت که قیمت نفت یک بار دیگر به هر بشکه 100دلار برسد؟
اینها و پرسش های دیگر از این دست، از جمله موضوعاتی هستند که در این گزارش تلاش شده است با نظرخواهی از یک کارشناس مسائل نفتی به آنها پاسخ داده شود.
روند افزایش قیمت ها یک هفته پیش ، بعد از یک دوره کاهش ، آغاز شد.
ادامه تنش ها درخاورمیانه، جنگ در یمن، کاهش صادرات نفت لیبی و کاهش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان که سرمایه گذاران دارای ارزهای دیگر به جز دلار را برای خرید نفت تشویق می کند چون خرید نفت در این حالت برای آنها ارزان تر تمام می‌شود، از جمله عواملی هستند که در کاهش عرضه نفت به بازار جهانی و در همین راستا افزایش قیمت نفت نقش داشته اند.
این در حالی است که هفته گذشته نیز وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد میزان ذخایر راهبردی نفت خام این کشور سه میلیون و 900 هزار بشکه کاسته شده است. اعلام این خبر در افزایش قیمت نفت نقش مهمی ایفا کرد. زیرا از ماه ژانویه امسال تاکنون سابقه نداشته بود که ذخایر نفتی آمریکا کاهش یابد.حتی همه کارشناسان مسائل نفتی پیش بینی کرده بود که میزان ذخایرنفتی آمریکا در هفته گذشته می بایست دست کم یک میلیون و 400 هزار بشکه افزایش می یافت.
در همین زمان، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد کشورش در نظر دارد به محض آنکه تحریم های نفتی برداشته شود به جایگاه نفتی خود در جهان برسد.وی در کنفرانسی خبری گفت در کمتر از شش روز ما قادریم تولید خود را افزایش دهیم و حداکثر تا شش ماه، ما می تونیم تولید نفت خود را به سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز و تا ماه مارس 2016 قادریم تولید نفت خود را به چهار میلیون بشکه در روز برسانیم.
با این اوضاع واحوال همه فعالان بازار نفتی منتظر نشست بعدی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هستند که قرار است در پنجم ماه ژوئن برگزار شود و مشخص شود یا این کارتل نفتی ، سرانجام باهدف کمک به افزایش قیمت نفت ، تولید خود را کاهش خواهد داد یا خیر؟
نورالدین الحموری، کارشناس بازارهای مالی که نوسانات قیمت نفت را نیز تحلیل می کند دراین باره می گوید همه عوامل بنیادی وشاخص ها نشان می دهد که قیمت نفت روند افزایشی خود را در پیش گرفته است. چون وقتی قیمت یک دارایی و کالا، 20 درصد در مدت زمانی اندکی افزایش می یابد، نشان دهنده آن است که آن دارایی روند فزاینده قیمت خود را در پیش گرفته است. درباره نفت اکنون همین حالت روی داده است . زیرا این محصول تا تاکنون 45 درصد ارزش از دست رفته خود را بازیافته است واز همین رو؛ می توان با قطعیت گفت که قیمت نفت،روند افزایشی به خود گرفته است.
این کارشناس مسائل نفتی افزود اینکه این روند می تواند ادامه دار باشدیا خیر،بستگی به میزان تقاضا برای نفت در جهان،از سرگیری رشد اقتصادی جهان و اوضاع اقتصادی چین دارد که امروز وارد کننده عمده نفت در جهان به حساب می آید.
الحموری در ادامه تحلیل خود درباره دلایل افزایش قیمت در بازار جهانی، به نقش کاهش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان پرداخت و گفت بدون شک کاهش ارزش دلار همیشه در افزایش قیمت نفت تاثیر دارد.
کاهش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان،با توجه به اینکه نفت به دلار قیمت گذاری و خرید و فروش می شود،سرمایه گذاران دارای ارزهای دیگر به جز دلار را برای خرید نفت تشویق می کند. چون خرید نفت در این حالت برای آنها ارزان تر تمام می‌شود و این باعث افزایش قیمت نفت می شود.
ارزش دلار طی یک ماه گذشته در برابر یورو و برخی دیگر از ارزهای معتبر جهان آنچنان کاهش یافته است که چنین کاهشی از سال 2009 تاکنون سابقه نداشته است.دلار از یک و نیم ماه پیش تاکنون شش و 45 صدم درصد ارزش خود را از دست داده است.
این کارشناس نفتی درباره آمادگی ایران برای افزایش صادرات نفت خود بعد از برداشته شدن تحریم ها نیز گفت:بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران شک دارند که ایران توانایی و ظرفیت آن راداشته باشد که در مدت زمانی کوتاه تولید نفت خود را تا حدی که ادعا می کند افزایش دهد. اما اگر ایران بتواند این کار را انجام دهد،این امکان وجود دارد که اوپک زودتر از موعد مقرر در جهت کاهش تولید خود وارد عمل شود.اما اگر اقدامی از سوی اوپک انجام نشود، می توان گفت که افزایش تولید نفت ایران بر قیمت نفت تأثیر منفی خواهد داشت.

وی در پیش بینی اینکه نوسان قیمت نفت درآینده چگونه خواهد بود و اینکه آیا قیمت هر بشکه نفت به 100 دلار خواهد رسید یا خیر گفت: برای اینکه قیمت نفت به هر بشکه 100 دلار برسد عوامل زیادی باید دست به دست هم دهند. نخستین عامل افزایش تقاضای جهانی برای نفت در پی از سرگیری رشد اقتصادی جهان است.
دومین عامل ،اینکه بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه ژوئن ، نرخ بهره خود را افزایش دهد یا نه.اگر بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را افزایش ندهد، ارزش دلار دربرابر دیگر ارزهای معتبر جهان باز هم کاهش خواهد یافت و این امر باز هم زمینه برای افزایش قیمت نفت فراهم خواهد کرد.

سومین عامل اینکه، اوپک میزان تولید نفت خود را کاهش خواهد داد یا خیر. اگر اوپک تولید نفت خود را کاهش دهد ،قیمت نفت باز هم افزایش خواهد یافت.
اگر همه این عوامل دست به دست هم دهند می توان انتظار داشت که قیمت نفت به 100 دلار نیز برسد.
این کارشناس خاطر نشان کرد قیمت نفت بالاخره افزایش خواهد یافت چون جایگزین برای این کالای با ارزش که در حال تمام شدن نیز هست وجود ندارد.

واحدمرکزی خبر

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار