درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 21:43   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 34365صفحه نخست » اخبار رسانه هادوشنبه، 10 فروردین 1394 - 12:39
مزایده فروش مشعل گازهای همراه
پیام نفت: شرکت ملی نفت ایران به منظور جلوگیری از سوختن گازهای مشعل با هدف ایجاد ارزش افزوده از این منابع اقدام به اعلام فراخوان عمومی اقدام کرده بود تا بتواند از کلیه متقاضیان واجد شرایط خرید گاز برای هرگونه بهره‌گیری از این گازها از جمله احداث واحدهای تولید برق دعوت به شرکت در مزایده با شرایط زیر به عمل آورد.
  
پیام نفت:
 
 
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در سال اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی و با هدف اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی و همچنین به منظور جلوگیری از سوختن گازهای مشعل با هدف ایجاد ارزش افزوده از این منابع و کاهش آلودگی ناشی از سوختن گازهای مزبور، شرکت ملی نفت ایران از کلیه متقاضیان واجد شرایط خرید گاز برای هرگونه بهره‌گیری از این گازها از جمله احداث واحدهای تولید برق دعوت به شرکت در مزایده با شرایط زیر به عمل آورد.

 که براساس این مزایده گازهای مشعل مربوط به هر کدام از شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران شامل مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی، نفت فلات قاره و نفت و گاز اروندان (که از این پس "شرکت فرعی" نامیده می‌شوند)، توسط همان شرکت فرعی و به صورت یک مرحله‌ ای انجام می‌گردد. قرارداد فروش گاز توسط شرکت فرعی به نیابت از طرف شرکت ملی نفت ایران و به ارز دلار منعقد می‌گردد.

همچنین اطلاعات کمی و کیفی و قیمت پایه مزایده گازهای مشعل قابل واگذاری (به همراه امکان یا عدم امکان در اختیار گذاردن زمین به خریدار جهت اجرای طرح)، به تفکیک هر شرکت مطابق جداول پیوست شماره 1 است. این اطلاعات تقریبی و مربوط به شرایط فعلی تولید بوده و خریدار باید در حد دقت مورد نیاز خود، راساً نسبت به مطالعه و تدقیق این اطلاعات برای حال و آینده اقدام کند. شرکت فرعی در این زمینه همکاری لازم را با خریدار به عمل می‌آورد.

تبصره: شرکت فرعی در مناطقی که زمین مورد نیاز برای اجرای طرح بهره‌برداری از گازهای مشعل را در اختیار دارد، صرفا در مدت قرارداد و فقط برای اجرای طرح مزبور، زمینی در حد متراژ متعارف به تشخیص شرکت فرعی، بدون انتقال مالکیت و ایجاد حق سرقفلی و در ازای اخذ مال الاجاره با انعقاد قرارداد اجاره حسب نظر هیات سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری، در اختیار خریدار قرار می دهد. تغییر کاربری زمین محل اجرای طرح به هیچ وجه مجاز نمی باشد.

طبق این گزارش گازهای مشعل با توجه به نوع میدان (خشکی، جزایر یا سکو) و نیز میزان ترشی گاز (ترش یا شیرین)، به پنج گروه طبقه‌بندی شده و برای هر کدام از این گروه‌ها، قیمت پایه مزایده مجزایی اعلام شده است. همچنین دوره عملیات فروش گاز به خریداران توسط شرکت فرعی، حداقل تا پایان سال 1398 است.

تبصره: با توجه به اینکه برای استفاده از گازهای مشعل بخشی از میادین اشاره شده در جداول پیوست شماره 1، طرح‌هایی برای اجراء در شرکت ملی نفت ایران پیش‌بینی شده است، پس از انعقاد قرارداد فروش گاز بین شرکت فرعی و خریدار، شرکت فرعی موظف به تامین گاز فقط تا پایان دوره قرارداد (که زودتر از سال 1398 نیست) می باشد. در صورتی که طرح‌های پیش‌بینی شده در زمان مقرر به بهره‌برداری نرسند، تحویل گاز به خریدار با شرایط متعارف و توافق طرفین ادامه خواهد یافت.

براساس این مزایده، قیمت برنده مزایده مندرج در قرارداد، تا پایان سال عرضه گاز که از سال 1398 زودتر نخواهد بود، معتبر بوده و پس از آن حسب مورد، متناسب با شرایط بازار در آن تجدید نظر صورت خواهد پذیرفت. همچنین در صورتی که برای گازهای مشعل یک منطقه، بیش از یک متقاضی واجد شرایط برای خرید گاز مراجعه کند، گاز به شخص متقاضی مورد تایید شرکت فرعی که در فرایند رقابتی مزایده، قیمت بالاتری نسبت به قیمت پایه مزایده برای خرید گاز پیشنهاد کند، فروخته می‌شود. قبل از ورود متقاضیان واجد شرایط به مرحله تعیین برنده مزایده، ارزیابی صلاحیت فنی و مالی متقاضیان، طبق دستورالعمل فرآیند دریافت و ارزیابی مدارک متقاضیان (پیوست شماره 3) توسط کمیسیون معاملات شرکت‌ فرعی به عمل آمده و فقط متقاضیان واجد شرایط و دارای صلاحیت (کسب حداقل 50 امتیاز از جدول پیوست شماره 4، به شرط اخذ حداقل 10 امتیاز از هر ردیف)، به مرحله تعیین برنده مزایده وارد می‌شوند .

طبق این مزایده، از آنجا که مقدار گاز تحویلی هر میدان با توجه به شرایط جاری تولید اعلام می‌گردد، شرکت‌ فرعی موظف به تامین حداقل 80 درصد مقدار قراردادی گاز است. برای مقادیر پائین‌تر از این میزان، نسبت گاز تحویلی به مقدار گاز مندرج در قرارداد جهت تحویل در هر ماه محاسبه و در قالب ضریب تخفیف در قیمت گاز همان ماه، جبران خواهد شد. مکانیزم محاسبات به شرح جدول پیوست شماره (8) است. نوسان گاز تحویلی به خریدار در دامنه 20-0 درصد مقدار قراردادی، برای شرکت فرعی مجاز و بدون جریمه خواهد بود. در صورت امکان، شرکت فرعی گاز مشعل را به میزان 100 درصد ظرفیت مشخص شده در قرارداد به خریدار تحویل می‌دهد.

همچنین، پس از انعقاد قرارداد فروش گاز مشعل، خریدار متعهد به خرید و برداشت گاز به میزان حداقل 80 درصد مقدار قراردادی، مطابق با زمان‌بندی توافق شده است. برداشت به میزان کمتر از 80 درصد مقدار قراردادی گاز برای شرکت خریدار مشمول جریمه بوده و چنانچه بنا به هر دلیلی (به غیر از عدم تامین گاز توسط شرکت فرعی) خریدار به میزان کمتر از 80 درصد مقدار توافق شده در قرارداد گاز برداشت نماید، متعهد به پرداخت بهای گاز معادل 80 درصد مقدار قراردادی، طبق شرایط قرارداد (برداشت یا پرداخت) است.

طبق این گزارش، اخذ مجوزهای لازم از جمله برای صادرات و یا فروش داخلی محصول (مانند برق)، همچنین آماده‌سازی زمین و رعایت مقررات زیست‌محیطی و تامین زیرساخت های مورد نیاز حمل و نقل و انتقال محصول (مانند برق)، بر عهده خریدار است. وزارت نفت همکاری لازم را در خصوص اخذ مجوزهای مربوط به صادرات محصول به عمل خواهد آورد.  

همچنین شرکت‌های متقاضی بایستی دارای تجربه در امر تولید صنعتی بوده و نیز توانایی کافی برای تامین منابع مالی لازم برای احداث واحدهای بهره‌برداری متناسب با حجم گاز مشعل تحویلی را دارا باشند. ارزیابی توانایی فنی و مالی متقاضی بر اساس دستورالعمل فرآیند دریافت و ارزیابی مدارک متقاضیان (پیوست شماره 3) صورت می‌گیرد.

شرکت‌های متقاضی جهت شرکت در مزایده فروش گازهای مشعل، بایستی ضمانتنامه بانکی مورد قبول شرکت فرعی ذیربط به ارزش 5 درصد قیمت ارزی گاز مصرفی برآوردی در شش ماه ]معادل 5 درصد حاصلضرب قیمت پایه مزایده مندرج در جداول شماره 1 (بر حسب سنت دلار در هر مترمکعب) در مقدار برآوردی گاز ارسالی به مشعل در شش ماه بر اساس جداول مذکور (بر حسب میلیون متر مکعب در روز) یا معادل ریالی آن (به نرخ مرجع بانک مرکزی) را به شرکت موردنظر ارائه نمایند.

در صورت برنده شدن متقاضی در مزایده، ضمانتنامه مذکور ظرف 15 روز از زمان انعقاد قرارداد فروش گاز مشعل و مشروط به اخذ ضمانتنامه‌های حسن انجام تعهدات و پرداخت بهای گاز تحویلی از خریدار، آزاد خواهد شد.

خریدار منتخب (برنده مزایده) بایستی حداکثر ظرف 15 روز پس از امضای قرارداد، به منظور تضمین حسن انجام تعهدات و پرداخت بهای گاز تحویلی موضوع قرارداد، دو فقره ضمانتنامه‌ بانکی بدون شرط و غیر قابل برگشت و قابل تمدید از بانکهای مورد تأیید شرکت فرعی، هر کدام به ارزش بهای 45 روز گاز مشعل تحویلی (قیمت و مقدار طبق قرارداد) یا معادل ریالی آن (به نرخ مرجع بانک مرکزی) را به شرکت فرعی ارائه نماید. نافذ شدن قرارداد منوط به دریافت ضمانتنامه‌های بانکی مذکور است.

تبصره 1: در صورت عدم ارائه ضمانتنامه‌های بانکی موضوع این بند، قرارداد منعقده با خریدار منتخب (نفر اول) لغو، مبلغ ضمانتنامه بانکی شرکت در مزایده نفر اول (موضوع بند 1 دستورالعمل فرآیند دریافت و ارزیابی مدارک متقاضیان) توسط شرکت فرعی ضبط و قرارداد فروش گاز مشعل با نفر دوم منعقد می‌گردد.

تبصره 2: این ضمانتنامه‌ها حداکثر 3 ماه پس از پایان مدت قرارداد و عودت زمین به شرکت فرعی و تسویه حساب و پرداخت کلیه مبالغ صورتحساب‌ها و جرائم احتمالی آنها، توسط شرکت فرعی آزاد و به خریدار مسترد می گردد.

این اطلاعیه صرفاً دعوت به ایجاب و ارائه پیشنهاد بوده و شرکت فرعی در رد یا قبول پیشنهاد مختار است.

متقاضیانی که مایل به شرکت در جلسه توجیهی فرآیند مزایده گازهای مشعل در تاریخ مشخص شده در تقویم فرآیند مزایده می باشند، لازم است درخواست شرکت در جلسه را طبق فرم پیوست شماره 10 تکمیل و حداکثر تا تاریخ 2/9/93 به مدیریت سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران (با اطلاعات تماس زیر) ارسال نمایند. کارت ورود به جلسه، صرفا برای نمایندگان معرفی شده در نامه درخواست (حداکثر دو نفر) صادر و در روز جلسه به شرکت‌کنندگان تحویل خواهد شد. ضروری است شرکت‌کنندگان جهت ورود به محل برگزاری جلسه توجیهی، کارت شناسایی معتبر به‌همراه داشته باشند.

انتهای پیام/
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار