درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 19:37   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
  آمریکا: در روزهای آینده، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنیم
  در پی وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان، خانه‌های مردم داخل آب رفته، راه‌های ارتباطی روستا‌ها هم کاملا قطع شده / زیرساخت‌های مدیریت بحران فراهم نیست / در حوزه زیرساخت‌ها، فقط نباید مسئولین بیایند و عکس بگیرند
  اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  سازمان ملل: جنگ غزه بیش از ۱۹ هزار یتیم برجای گذاشته است
  تصمیم غیرمنتظره کرملین: روسیه تمام سربازان خود را از قره باغ خارج می‌کند
  به محضِ اینکه صهیونیست‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد / تاکتیک ما این‌ بار متفاوت خواهد بود / توانمندی‌هایی داریم که زمان رونمایی از آن‌ها فرا نرسیده، اما اگر اتفاقی برای کشور بیفتد حتما از آن استفاده می‌کنیم
  بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
  سیل جان سه نفر در هرمزگان را گرفت
  در ماجرای پاسخ به اسرائیل، طرف مقابل، ۱۵ هواپیمای ضد سیگنالی به پرواز درآورد؛ علاوه بر این، آواکس‌های عربستان را به پرواز درآوردند/تمام تصورات این بود که جنگ تا ۳ ماه طول می‌کشد/ساعت ۱۹:۳۰ اولین دسته پهپادی راهی شد تا سیستم‌های پدافندی را درگیر کند/تمام ۱۲ موشک هایپرسونیک ما به هدف اصابت کرد/پس از پایان عملیات، سفیر سوئیس برای اولین بار بجای وزارت خارجه، به سپاه احضار شد
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 34302صفحه نخست » اخبار رسانه هاچهارشنبه، 27 اسفند 1393 - 14:07
آیا نفت اجازه می‌دهد ارز تک نرخی شود؟
پیام نفت: پایان سال 92 اسحاق جهانگیری به صراحت اعلام کرد که ارز در سال 93 تک نرخی می‌شود اما با اینکه سال‌جاری برای یکسان سازی نرخ ارز هدف‌گذاری شده بدون دستیابی به این مهم به پایان می‌رسد و تک نرخی شدن ارز در سال آینده نیز وعده داده شد.
  
پیام نفت:


پایان سال 92 اسحاق جهانگیری به صراحت اعلام کرد که ارز در سال 93 تک نرخی می شود اما با اینکه سال‌جاری برای یکسان سازی نرخ ارز هدفگذاری شده بدون دستیابی به این مهم به پایان می‌رسد و تک نرخی شدن ارز در سال آینده نیز وعده داده شد.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، بودجه کشور چندسالی است که سیاست ارزی خود را بر مبنای یکسان سازی نرخ تعیین کرده و از سویی دیگر بانک مرکزی این موضوع را از اهداف اصلی خود عنوان می کند ولی شرایط همواره به گونه ای پیش رفته که باز هم در انتهای سال فاصله ارز بین بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی تفاوت قابل توجهی دارد حتی اگر در طول دوره گاهی این تفاوت کمتر یا بیشتر شده باشد.

سال جاری که به نظر می رسید با توجه به تاکیدات مستمر دولت یکسان سازی با روند متفاوت نسبت به گذشته پیش برود، واکنش مقامات بانک مرکزی در ادامه به سمتی پیش رفت که ورود جدی به این موضوع در سال جاری را بعید کرد، این در حالی است که بانک مرکزی معتقد بود باید شرایط لازم از جمله برقراری ثبات در اقتصاد، کاهش نرخ تورم ، اطمینان از تامین ارز کافی در بازار و گسترش و تحکیم روابط بین الملل بانکی ایجاد شود تا بتوان نسبت به یکسان سازی نرخ ارز به طور جدی اقدام کرد.

اگر چه آمارهای رسمی بانک مرکزی بیانگر برقراری ثبات نسبی در متغیرهای کلان اقتصاد بود به گونه ای که تورم در یک سال گذشته حدود 15 درصد کاهش یافته و یا رشد اقتصادی مثبت و چندین درصد بهبود یافته است، اما این تغییرات نتوانست تمام نظر بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز را تامین کند چرا که در سویی دیگر وجود منابع کافی ارزی همچنین لزوم گسترش روابط بین بانکی در سطح بین الملل مطرح می شود که اکنون با تحریم های موجود در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارد.

این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود در رابطه با تصمیم برای یکسان سازی نرخ ارز در سال آینده عنوان کرد که مقدمات لازم برای برای تک نرخی شدن ارز فراهم شده است اما باید شروط دیگری نیز برقرار باشد. ولی االه سیف گفته که یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای استمرار و موفقیت یکسان سازی نرخ ارز گسترش ارتباطات بین‌المللی نظام بانکی است که هر زمانی شکل مناسبی به خود بگیرد حتما یکسان‌سازی نرخ ارز نیز در اولویت قرار دارد.

فراز و فرود نرخ ارز در بازار آزاد

با این حال، فراز و فرود نرخ ارز در بازار آزاد موجب شده که فاصله بین نرخ دولتی و آزاد ارز خاصه دلار همواره در یک روند قرار نداشته و درگیر نوسان باشد به طوری که در چند ماه اخیر نوسان در قیمت دلار آزاد حتی به 350 تومان هم رسیده است؛ رقمی که در آذر ماه به بیش از 3560 تومان صعود و در حال حاضر تا 3200 تومان تنزل کرد.

اما روند تغییرات در مرکز مبادلات ارزی به گونه ای بود که در یک سال گذشته نرخ دلار حدود 250 تومان که می تواند با توجه به تغییرات اندک ریالی در این مرکز قابل توجه باشد افزایش دارد و از حدود 2550 تومان ابتدای سال به 2800 تومان رشد یافته و اکنون اختلاف بین دو نرخی که باید به منظور یکسان سازی به حداقل رسیده و یکی شوند نزدیک به 400 تومان است.

بر این اساس هر چند که نرخ کنونی دلار مبادله‌ای فقط 50 تومان با نرخ 2850 تومان مبنای تعیین شده برای دلار در بودجه سال 1394 فاصله دارد و در صورت ادامه روند رو به رشد کنونی به زودی محقق می شود، اما به هر حال یکسان سازی نرخ ارز تا حدود زیادی به نتیجه مذاکرات برای رفع تحریمها و بازشدن فضای بین المللی و تبادلات بانکی در سطح دنیا وابسته خواهد بود. موضوعی که به راحتی قابل پیش بینی نبوده و نیازمند گذر زمان و اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد، است. بنابراین سال آینده هم مطمئنا زمانی برای طرح مجدد ارز تک نرخی است؛ موضوعی که با فراهم شدن مقدمات آن در سال آینده شانس بیشتری برای تحقق نسبت به امسال خواهد داشت.

گام به گام با تحولات ارزی

نخستین روز هفته گذشته روز سقوط ارزها بود. یورو ریزش 101 تومانی را تجربه کرد که عامل اصلی آن افت یورو در سطح جهانی بود. یورو در سطح جهانی با شروع برنامه تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا و صعود ارزش دلار روبه کاهش گذاشت.

اما دلار با وجود تقویت این ارز در بازارهای بین المللی، تحت تأثیر خوش بینی بازار نسبت به مذاکرات هسته ای و موقعیت فروش معامله گران غیر رسمی کاهش یافت و در نزدیکی مرز 3400 تومان ایستاد. البته در این روز تقاضا برای ارز مسافرتی قدری رشد یافت اما حجم عرضه بیشتر از تقاضا بود.

در کنار دلار و یورو، پوند نیز در روز شنبه هفته گذشته کاهش یافت. پوند در بازارهای جهانی 2 درصد در برابر دلار تضعیف شد که اثر آن در بازار داخل افت 70 تومانی آن بود.

در پایان معاملات روز شنبه هفته گذشته ارزش دلار و یورو به 3402 و 3717 تومان و پوند و درهم امارات به 5190 و 931 تومان رسید. در حالی که نخستین روز هفته بهای ارزها با سقوط همراه شد، روز یکشنبه هفته گذشته دامنه نوسان ارزها کاهش یافت و دلار 3 تومان تقویت شد.

اما روز دوشنبه هفته گذشته در حالی دلار طعم کاهش قیمت را چشید و به زیر مرز 3400 تومان فرو افتاد که تقاضای چندانی برای این ارز وجود نداشت و تنها معاملات جزئی در بازار انجام شد.

همزمان با افت دلار، یورو و پوند نیز در این روز نوساناتی را تجربه کردند که میل به سمت قیمت های بالاتر بود. تقویت ارزش یورو در برابر دلار به بالا رفتن این ارز در بازار داخل کمک کرد و قیمت یورو رشد 15 تومانی را به ثبت رساند. البته این رشد یورو در حالی بود که این ارز در 5 روز گذشته روی افزایش را به خود ندیده بود و از سطح 3866 تومان به 3720 تومان فرو ریخته بود.

در غروب روز دوشنبه هفته گذشته دلار و یورو بر 3397 و 3735 و پوند و درهم امارات بر 5200 و 932 تومان قرار گرفتند. در چهارمین روز هفته شاخص بازار ارز افت بیشتری را متحمل شد و در زیر سطح 3400 تومان بیشتر فرو ریخت که فعالان این کاهش را در ادامه تأثیر اخبار خوب هسته ای و افزایش عرضه از سوی برخی شرکت ها می دانند. تقاضای کمتر از انتظار نیز در این امر دخیل بود.
اما یورو بعد از رشد قیمت روز دوشنبه، در روز سه شنبه هفته گذشته سقوط 55 تومانی را تجربه کرد و تا سطح 3680 تومان پایین آمد. پوند انگلیس نیز از افت قیمت به دور نماند و کاهش 30 تومانی را تجربه کرد.

در پایان روز سه شنبه هفته گذشته دلار و یورو بر 3384 و 3680 تومان و پوند و درهم بر 5170 و 927 تومان آرام گرفتند. در روز چهارشنبه هفته گذشته ارزها در سرازیر قیمت افت‌هایی را شاهد بودند که در یورو به 80 تومان و در دلار و پوند به 43 و 50 تومان رسید. فعالان بازار علت اصلی تداوم ریزش دلار را در بازار ارز اظهارات رئیس بانک مرکزی در یکسان سازی نرخ ارز و کاهش تقاضا جستجو کردند.

البته در این روز اختلاف نرخ خرید و فروش ارزها نیز افزایش یافت که این امر حاکی از امید نداشتن صرافی ها به افزایش قیمتهاست. سیف رئیس بانک مرکزی از فراهم شدن مقدمات اجرای ارز تک نرخی خبر داد که یکی از پیش نیازهای استمرار و موفقیت این سیاست، ارتباطات بین المللی نظام بانکی است.

ریزش یورو و پوند انگلیس در روزهای اخیر مربوط به تغییر و تحول بازارهای جهانی و نرخ برابری این ارزهاست. در روز پنج شنبه گذشته دلار بازهم کاهش یافت و بر مرز 3300 تومان قرار گرفت اما به تدریج از این کف قیمتی بالا آمد و بر بهای 3330 تومان ایستاد که با این وجود 14 تومان نسبت به روز گذشته کسر داشت.

در این روز هر یورو با بهای 3560 تومان و هر پوند انگلیس و درهم امارات با بهای 5100 و 913 تومان به فروش رسیدند. شایان ذکر است، دلار در هفته سوم اسفند ماه یکی از بی سابقه ترین هفته های کاهشی را پشت سر گذاشت و با ریزش 84 تومانی یک کانال قیمتی فرو افتاد و این در حالی است که برخی از فعالان معتقد بودند در ماه پایانی سال افزایش تقاضا زمینه رشد دلار را فراهم می کند.


این کاهش قیمت به هفته چهارم نیز کشید و شنبه و یکشنبه هفته جاری روند نرخ ارز نزولی شد اما روز دوشنبه دلار 44 تومان افزایش یافته و 3269 تومان را تجربه کرد. روز سه شنبه نیز بازار تقریبا مثل روز گذشته بود.

دلایل عمده کاهش نرخ ارز

آنگونه که دبیرکل کانون صرافان کشور گفته است، اعلام خبرهای مثبت هسته ای، کاهش چشمگیر تقاضا برای خرید ارز و همچنین مدیریت مطلوب بانک مرکزی سبب کاهش نرخ ارز در بازار در روزهای اخیر شده است. احمد لواسانی افزوده است: البته در طول دو تا سه سال گذشته نیز میزان تقاضا برای خرید ارز در روزهای پایانی سال و شب عید به دلیل رشد قیمت‌ها در این بازار با کاهش مواجه شده بود، هرچند در آن دوران نیز نرخ ارز به طور معمول با تغییرات زیادی مواجه نمی شد و افزایش نمی یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود سرازیر شدن دلارهای انباری و خانگی به بازار ارز در روزهای اخیر منجر به کاهش نرخ ها شده است، گفته است: به طور معمول در تمام بخش ها هر زمان که عرضه به بازار بیش از تقاضا باشد، قیمت ها نزولی می شود. دبیرکل کانون صرافان کشور تصریح کرده است: در حال حاضر فروشندگان ارز در بازار افزایش یافته و در مقابل تعداد خریداران با کاهش مواجه شده است.

لواسانی با اشاره به سهم مدیریت بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، گفته است: بانک مرکزی وضعیت بازار را در روزهای پایانی سال به گونه ای برنامه ریزی کرده که قیمت ها با کاهش مواجه شوند که البته یکی از این راهکارها تزریق ارز به بازار بوده است. وی با تاکید بر اینکه اگر کاهش قیمت ها در بازار بدون برنامه انجام شود باید پس از یک دوره منتظر افزایش نرخ ها بود، اظهار داشته است: در همین حال بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز برنامه دارد و بازار را مدیریت می کند.

پس از کاهش شدید قیمت یورو و رسیدن نرخ ارز واحد اروپا به 3520 تومان، دلار آمریکا که وضعیت باثبات تری داشت نیز سقوط کرد و از 3400 به 3185 تومان رسید و بدنبال آن قیمت دیگر ارزها نیز به همین نسبت کاهش یافت.

کارشناسان معتقدند: شیب تند کاهش قیمت این ارز علاوه بر آنکه به واسطه کاهش ارزش جهانی یورو در مقابل دلار است، به واسطه انتظار بازار برای کاهش قیمت دلار پس از توافق صورت پذیرفته و افزایش نشانه های توافق و همچنین عرضه زیاد ارز در بازار، برخلاف روال معمول و در آخرین روزهای سال شاهد کاهش زیاد قیمت این ارزها در بازار هستیم.


عواملی که دولت نمی‌تواند در سال 94 ارز را تک نرخی کند

وضعیت فعلی قیمت نفت و مسابقه کاهش نرخ نفت در بازارهای جهانی، ارزش دلار را تقویت کرد و بازار داخلی هم متأثر از بازار جهانی شد. به عبارتی، پایدارترین عامل افزایش نرخ دلار، کاهش قیمت نفت است که می‌تواند در آینده عرضه ارز را محدود کند.

میزان مصارف ارزی کشور به‌طور ماهانه بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار است که حدود ۵ میلیارد دلار آن برای امور بازرگانی هزینه می‌شود. بخشی از ارز مورد نیاز کشور هم از طریق صادرات غیرنفتی تأمین می‌شود، اما حدود ۷۰ درصد از نیاز بازار از محل صادرات نفت حاصل می‌شود که با کاهش قیمت نفت، ارزآوری در این بخش با کمبود مواجه می‌شود.

به هر حال با کاهش قیمت نفت، عرضه ارز به بازار با محدودیت مواجه خواهد شد که این موضوع می‌تواند افزایش قیمت را در پی داشته باشد و این موضوع نیازمند اقدامات هوشمندانه و با تدبیر دولت یازدهم است.

فعالان هیجانی بازار ارز هم همواره آماده صعودی شدن قیمت‌ها هستند. البته در شرایط فعلی دولت و بانک مرکزی با اقداماتی که انجام داده‌اند از جمله ساماندهی قیمت‌گذاری نرخ ارز از طریق سامانه صرافی‌ها و ساماندهی دلالان و فعالان بازار ارز، نبض بازار ارز را در دست گرفته‌اند.

به هر حال، بازار ارز در شرایط فعلی بازاری غیرقابل کنترل نیست. گرچه در مقطعی که قیمت ارز بالا رفته بود، برخی‌‌‌ها مطرح می‌کردند که دولت تعمداً برای کسب درآمد با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، این رویه را خود در پیش گرفته و عاملی برای افزایش قیمت دلار در بازار شده است؛ این همان کاری بود که دولت‌های قبلی هم انجام داده بودند و گفته می‌شد که بانک مرکزی هم چندان از این اتفاق ناخوشنود نیست ولی در کلام‌‌‌ها و گفته‌ها همواره این مسأله توسط دولت‌‌‌ها رد شده است.

در عین حال، دولت درصدد است که نرخ ارز را در سال ۹۴ تک نرخی کند؛ برنامه‌ای که ابتدا قرار بود در نیمه دوم سال ۹۳ اتفاق بیافتد اما به سال آینده موکول شد. ابتدا باید توجه داشت که باید شرایط و مقدمات اولیه برای تک نرخی شدن ارز فراهم شده باشد تا دولت دست به اجرای چنین طرح مهمی بزند. در غیر این صورت، بازار ارز مثل دوران دولت گذشته با تلاطم مواجه خواهد شد.

به هر حال تا زمانی که این برنامه اجرا نشده است، دولت باید هم‌چنان آرامش بازار ارز را حفظ کند. حال با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت در سال آینده و وضعیت لایحه بودجه و قیمت نفت و سایر موارد، باید منتظر ماند و دید که آیا بازار ارز آرام می ماند و یا اینکه طلاتمهایی را تجریه خواهد کرد.

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار