درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 12:56   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 32892صفحه نخست » اخبار رسانه هاجمعه، 10 بهمن 1393 - 14:24
برنامه جدید صادرات گازهای پارس‌جنوبی/ ماراتن اعراب برای خرید گاز ایران
پیام نفت: ایران با افزایش تولید گاز پارس‌جنوبی کشورهای عربی خلیج‌فارس و اروپایی‌ را به‌عنوان دو اولویت صادرات گاز پس از لغو تحریم‌ها در دستور کار قرار داده است که هند فعلا در اولویت برنامه‌ صدور گاز قرار ندارد.
  
پیام نفت:

مسئولان صنعت گاز کشور هر چند از مثبت بودن تراز تجارت گاز ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی خبر می دهند اما با واردات به طور متوسط روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان و صادرات همین اندازه گاز به ترکیه، تراز مثبت تجارت گاز کشور را به شدت متزلزل کرده است.

بر این اساس همزمان با ادامه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ بر سر مسائل هسته ای، چانه زنی‌های گازی ایران با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و حتی مشتریان اروپایی برای امضای قراردادهای صادرات گاز طبیعی آغاز شده است.

در شرایط فعلی مهمترین چالش پیش روی برای امضای قراردادهای جدید فروش گاز پس از تحریم‌های بین‌المللی پائین بودن تولید گاز طبیعی است به طوری‌که با توجه به افزایش تعداد مشترکان خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی سهم ناچیزی برای فروش گاز به مشتریان بین‌المللی باقی می ماند.

آمارهای رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی نفت نشان می‌دهد برای زمستان سال جاری با بهره برداری بخش‌هایی از طرح توسعه فاز ۱۲، ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی و افزایش حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز ظرفیت تولید این انرژی استراتژیک و پرطرفدار برای زمستان سال جاری با ثبت یک رکورد جدید به بیش از ۶۶۶ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

علاوه بر این مطابق با برنامه زمان بندی قرار است سال آینده هم با بهره برداری و تکمیل طرح توسعه این پنج فاز و راه اندازی فازهای جدید همچون فاز ۱۹ پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز ایران از این میدان مشترک با قطر روزانه حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب دیگر افزایش یابد.

رونمایی از بازارهای جدید گاز ایران

به گزارش مهر، هم اکنون ایران با قرار گرفتن در نزدیکی سه بازار بزرگ مصرف گاز شامل کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و هند و چین، از موقعیت ویژه‌ای برای افزایش حجم صادرات گاز طبیعی خود برخوردار است.

در این بین مسئولان شرکت ملی صادرات گاز از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به دلیل بعد کوتاه مسافت به عنوان اولویت اول و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان اولویت دوم به منظور صادرات و فروش گازهای ترش به عنوان بازارهای جدید گاز ایران نام می برند.

علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز درگفتگویی در تشریح مهمترین بازارهای گاز ایران، گفت: هم اکنون کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به دلیل بعد کوتاه مسافت از اولویت اول صادرات گاز کشور برخوردار هستند به طوری که با احداث یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتری مکان صادرات گاز به تمامی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فراهم می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا سه سال اینده با بهره برداری از فازهای جدید میدان پارس جنوبی حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت مازاد برای صادرات گاز در اختیار اقتصاد کشور قرار می گیرد، اظهار داشت: از این رو بخشی از این ظرفیت مازاد تولید گاز می تواند روانه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس شود.

کاملی با یادآوری اینکه امضای قراردادهای فصلی می تواند گره گشای قفل صادرات گاز به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باشد از اختلاف ۳۵۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز زمستانی و تابستانی کشور خبر داد و افزود: تابستان‌ها در حالی مصرف گاز در ایران فروکش می کند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به شدت به واردات گاز نیاز دارند و این موضوع در فصل زمستان برعکس می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز از کشورهای اروپایی به عنوان اولویت دوم صادرات گاز طبیعی یاد می کند و اظهار داشت: با بهره برداری از طرح های جدید افزایش تولید گاز امکان صادرات گاز به کشورهای مختلف اروپایی فراهم می‌شود.

اعراب مشتری گاز پارس‌جنوبی شدند

در شرایط فعلی از کشورهای امارات متحده عربی، کویت و عمان به عوان سه مشتری دست به نقد گازهای ترش پارس جنوبی در منطقه خلیج فارس یاد می‌شود و مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز از ادامه مذاکرات گازی ایران با این کشور عربی برای فروش گاز خبر داده است.

از سوی دیگر کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس گزینه دیگری برای واردات گاز با قیمت منطقی به جز ایران در اختیار ندارند زیرا از یک سو قطر به دلیل تولید سالانه ۷۷ میلیون تن ال. ان. جی گاز مازادی برای فروش به کشورهای عربی ندارد و از طرف دیگر واردات ال. ان. جی از سایر نقاط جهان هم برای اعراب خلیج فارس در مقایسه با قیمت گاز ایران توجیه اقتصادی ندارد.

در این بین دور جدید مذاکرات گازی با کویتی‌ها سال جاری در تهران برگزار شد و ایران برای تامین خوراک گاز واحدهای ال. ان. جی عمان هم تفاهم نامه مقدماتی با مقامات عمانی امضا کرده است و از چند سال گذشته تاکنون هم همواره در بین شیخ نشینان اماراتی مسابقه برای خرید گاز از ایران بوده است.

بازار گاز هند فعلا سناریوی روی میز ایران نیست

در طول سه دهه گذشته تاکنون هند همواره یکی از مهمترین بازارهای صادرات گاز ایران بوده است اما این کشور همسایه در طول یک دهه گذشته هیچگاه برای خرید گازهای ترش پارس جنوبی یک سیاست مستقل را دنبال نکرده است.

مذاکرات با ترکمنستان، افغانستان و حتی پاکستان به منظور راه اندازی خط لوله تاپی، مذاکرات با قطر برای واردات ال. ان. جی، گره زدن مذاکرات گازی ایران به تحریم‌های بین‌المللی و حتی سهم خواهی از آمریکا برای تعلیق مذاکرات گازی با ایران و در نهایت ارائه گزینه‌های متعدد و بعضا غیر کارشناسی به منظور واردات گاز همچون احداث خط لوله از مسیر دریای عمان از مهمترین سیاست‌های چند گانه ای بوده که در طول چند سال گذشته در دستور کار هندی‌ها قرار گرفته است.

علاوه بر این به دلیل تاخیرهای پاکستان در احداث خط لوله واردات گاز ایران و احتمال کشیده شدن پرونده این قرارداد پر سر و صدای گازی به داوری بین‌المللی توسط وزارت نفت، گزینه انتقال گازهای ترش پارس جنوبی از مسیر پاکستان به هند را فعلا در هاله ای از ابهام قرار داده است.

کاملی مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز هم در حالی از کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس و اروپا به عنوان بازارهای اولویت اول و دوم صادرات گاز ایران یاد کرده است که هیچ نامی از هند به عنوان یکی از برنامه‌های اولویت دار صادرات گاز برده نشده است.

خبرانلاین

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار