درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 17:21   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 32806صفحه نخست » اخبار رسانه هاچهارشنبه، 8 بهمن 1393 - 13:03
توریسم در چنگال نفت
پیام نفت: در شرایطی که قیمت نفت سقوط کرده، بار دیگر نگاه‌ها به سوی گردشگری چرخیده است
  
پیام نفت:
توریسم در چنگال نفت

گروه گردشگری: براساس گزارش‌های موسسات بین‌المللی با اینکه بهای نفت از اواسط سال 2014 نزدیک به 60درصد تنزل یافته اما بازار آن هنوز به تعادل نرسیده است و تا اواخر سال 2015 احتمال بهبود، اندک به‌نظر می‌رسد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، طبق ارزیابی کارشناسان، سال گذشته قیمت فروش نفت 103 دلار بود و بودجه کشور با نفت 100 دلار بسته شد اما امسال که قیمت نفت با سقوط شدید به کمتر از نصف سال گذشته رسیده، بودجه سال آینده با رقم 72 دلار برای هر بشکه نفت بسته شده است؛ گرچه حتی همین رقم نیز به اعتقاد کارشناسان خوش‌بینانه و بیش از متوسط قیمت جهانی نفت است. به همین دلیل رویکرد بودجه، اجبارا به سمت صادرات غیرنفتی است؛ هرچند کماکان درآمدهای دولت وابسته به درآمد حاصل از فروش نفت خام است و بنابراین بخش زیادی از بودجه را هم به خود اختصاص می‌دهد، گردشگری همواره به عنوان گزینه‌ای برای جایگزینی درآمدهای نفتی بوده است؛ فرضیه‌ای که به باور بسیاری از کارشناسان غیرواقع‌بینانه می‌نماید. این درحالی است که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیش از این مدعی شده است گردشگری در صورتی که رشد کند، می‌تواند درآمدی معادل فروش نفت برای کشور داشته باشد. به اعتقاد سلطانی‌فر در صورتی که طی یک دوره زمانی 10 ساله در زمینه ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری فعالیت‌های درستی انجام شود، رسیدن به رقمی معادل درآمد نفت دور از ذهن نیست.

اکنون و در شرایطی که قیمت نفت سقوط کرده، بار دیگر نگاه‌ها به سوی گردشگری چرخیده است.

 کاش زودتر به فکر بودیم
دکتر احمد روستا، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی و کارشناس تبلیغات و بازاریابی گردشگری، در این باره می‌گوید: چه خوب بود اگر می‌خواستیم به جایگزینی برای نفت فکر کنیم، آن زمانی که با قیمت بالا فروخته می‌شد این دغدغه را داشتیم، نه حالا که کاهش قیمت ما را اجبارا به سوی راه‌‌حل‌های دیگر می‌کشاند. وی با خاطرنشان کردن این موضوع که اکنون بدترین شرایط برای فکر کردن به این مساله است؛ اضافه می‌کند: اگر با عزم جدی و همین حالا هم شروع کنیم، بازهم شاید دیر باشد اما برای انجام این کار باید استراتژی و الگوی از پیش تعیین‌شده داشته باشیم.
روستا تصریح می‌کند: اگر دولتمردان و فعالان واقعا به این نتیجه رسیده‌اند که باید از اقتصاد تک‌محصولی دست کشیده و به حوزه‌های دیگر روبیاوریم، باید به صادرات غیرنفتی و به صورت خاص به گردشگری فکر کنند. این استاد دانشگاه می‌افزاید: وقتی در مورد گردشگری صحبت می‌کنیم صرف داشتن جاذبه و تاکید بر اینکه ما در رتبه دهم از حیث جاذبه‌های گردشگری قرار داریم کافی نیست؛ چگونگی استفاده از این جاذبه‌ها، برنامه‌ریزی برای آن، ایجاد برند ملی و سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌ها و... کارهایی است که باید با برنامه‌ریزی دقیق و مشخص انجام گیرد. بدون در نظر گرفتن همه این عوامل و توجه به این ابعاد، رشد در این حوزه ممکن نیست.
این کارشناس بازاریابی گردشگری، با اشتباه دانستن مقایسه ایران با کشورهای دیگر نظیر ترکیه، خاطرنشان می‌کند: ما از نظر این جاذبه‌ها و تاثیری که روی جذب گردشگر خواهد داشت نباید خود را با ترکیه مقایسه کنیم و برای داشتن چشم‌اندازی واقعی و دقیق بهتر است باتوجه به سیستم ارزشی و قانونی خودمان سنجیده شویم. 
روستا با اشاره به اهمیت بحث زیرساخت‌ها اظهار می‌کند: باید دید بعد از انقلاب تاکنون چه تعداد هتل قابل‌قبول ساخته شده یا کیفیت و کمیت راه‌ها و اقامتگاه‌های بین‌راهی تا چه میزان متناسب با زمان افزایش یافته است. بنابراین باید توان خود را در این عرصه بسنجیم.
وی نیروی انسانی متخصص، تصمیم‌ساز و تاثیرگذار در این عرصه را از مهم‌ترین مسائلی می‌داند که باید به آن توجه ویژه داشت و می‌افزاید: باید نگاه جذبی نسبت به گردشگر داشته باشیم و واکنش‌های دفعی را که هر از گاهی مشاهده می‌شود، کنترل کنیم.

 آمارها ما را گول می‌زنند
دکتر روستا در پاسخ به این سوال که استخراج آمار صحیح از تعداد گردشگران و درآمدهای حاصل از ورود گردشگران خارجی چه تاثیری می‌تواند بر توسعه توریسم کشور و میزان سرمایه‌گذاری‌ها داشته باشد؛ تصریح می‌کند: آماری که سازمان میراث فرهنگی اعلام می‌کند این است که هر گردشگر به‌طور میانگین 1300 دلار در ایران خرج می‌کند، اما باید دقت داشته باشیم کسی که برای ویزا گرفتن چند ساعت به تهران می‌آید، گردشگر به‌حساب نمی‌آید و وارد آمار نمی‌شود؛ این افراد بعضا بیشتر هزینه دارند تا درآمد. گردشگر واقعی کسی است که بخواهد بیاید بیش از 24 ساعت بماند وحدود 1500 دلار خرج کند. وی می‌افزاید: با آمار غیردقیق و غلط پیش از آنکه دیگران را تحت‌تاثیر قرار دهیم، خودمان را گول می‌زنیم و این ایراد بزرگی است. برای گرفتن آمار دقیق باید ببینیم در هتل‎های 3 و 4 ستاره چه تعداد گردشگر خارجی داریم؟ چقدر هزینه کرده‌اند و چه مدت در ایران باقی مانده‌اند. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تکیه بر آمارهای نادرست و برنامه‌ریزی بر اساس آن موجب می‌شود از لحاظ جاذبه دهمین کشور باشیم اما به لحاظ درآمدزایی جایگاه 85ام را داشته باشیم؛ تصریح می‌کند: علاوه‌بر این، عدم مدیریت منابع موجود موجب می‌شود به جای عوامل موثر در رشد دائم به دنبال عوامل مقصر در رکود بگردیم. 
وی در پایان تاکید می‌کند: به گمان من در این کشور و با این شرایط، جایگزینی گردشگری به جای نفت ممکن نخواهد بود. باید سال‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم و آن‌را با دقت دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم و فقط در این صورت و در درازمدت می‌توان روی گردشگری به‌عنوان یکی از جایگزین‌های موثر حساب کرد. 
برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری و تبدیل آن به صنعتی که جایگزین نفت باشد یا دست‌کم بخشی از درآمد نفت را جبران کند، اگر امروز صورت گیرد بی‌شک بهتر از فردا است؛ آن‌هم در شرایطی که گفته می‌شود نفت به‌زودی دیگر منبع درآمد قابل اتکایی برای کشور نخواهد بود. 

دنیای اقتصاد

 
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار