درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 05:38   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 32719صفحه نخست » اخبار رسانه هادوشنبه، 6 بهمن 1393 - 13:11
۱۰ فایده اجباری نفت ارزان
پیام نفت: شاید بی پولی ناشی از کاهش قیمت نفت و کمبود بودجه مسئله خوشایندی نباشد اما فوایدی که از این توفیق اجباری نصیب خواهد شد ممکن است از مضرات آن برای کشوری که چندین دهه است به دنبال پایان دادن به اقتصاد نفتی است بیشتر باشد.
  
پیام نفت:

عظیم امیدی

نکته بدیهی در این کاهش قیمت نفت آن است که منابع درآمدی کشور از پول نفت بسیار کاهش یافته اما اتخاذ برنامه درست برای استفاده از گزینه‌های جایگزین می تواند کشور را به آرزوی دیرین رهایی از نفت که مورد تأکید دولتمردان و رهبری بوده، برساند به شرطی که از این شرایط اجباری به نحو درست استفاده شود.

اما این کاهش درآمد چه اجبارهایی به کشور وارد می کند. در این یادداشت مهمترین موارد به شرح زیر ذکر شده است هر چند ممکن است اجرای مواردی که در زیر به آنها اشاره می شود با توجه به شرایط مملکت و معیشت و درآمدی مردم در کوتاه مدت میسر نباشد یا حتی به صلاح کشور نباشد یا حتی در زمره سیاست‌های حاکمیتی نباشد اما مسلماً از توفیقات اجباری نفت ارزان برای کشور خواهند بود.
لازم به ذکر است که در پرداختن به این موارد تلاش شده نگاهی کلی حاکم بوده و به جزئیات پرداخته نشده است. لذا بدیهی است سوالاتی در ذهن مخاطب درباره هر یک از موارد ایجاد شود که در این یادداشت پاسخی به آن داده نشود.

• فشار به دولت برای پایان دادن به پرداخت یارانه بخصوص در بخش انرژی
دولت به سبب کاهش منابع مالی مجبور به اتخاذ سیاست‌ها و راهکارهایی خواهد شد که از میزان یارانه پرداختی در بخش‌های مختلف بکاهد. این امر در بخش انرژی بیشتر احساس خواهد شد. این اقدام خود به تلاش برای کاهش اختلاف طبقاتی و برقراری عدالت اجتماعی با برداشتن یارانه ثروتمندان و حرکت به سمت صنایع و حتی خودروهایی کم مصرفتر منجر خواهد شد تا از میزان یارانه پرداختی کاسته شود. البته هر کدام از این موارد خود می تواند مهمترین فایده اجباری کاهش قیمت نفت جهانی باشند.

• توجه به درآمد غیرنفتی به طور عام
یکی از نخستین مواردی که از فواید کاهش قیمت نفت به ذهن خطور می کند ضرورت توجه به درآمدهای غیرنفتی در معنی عام کلمه است. اما باید این نکته را به آن افزود که اجبار ناشی از کاهش درآمد فشار بیشتری به دولت و سازمان‌های مربوطه به یافتن راهکاری عملی تر و بهتر رسیدن به درآمدهای غیرنفتی اعمال کند.

• توجه به درآمدهای غیرنفتی در بخش‌های خاص
علاوه بر توجه کلی به درآمد غیرنفتی فایده دیگر نفت ارزان این است که توجه بیشتری به دیگر بخش‌های خاص محل درآمد غیرنفتی یعنی گردشگری،‌ ترانزیت کالا، فناوری،‌ خدمات مهندسی و مراودات درآمدزا با کشورهای همسایه و غیره صورت گیرد چرا که تاکنون درآمدهای بالای نفتی مانع از جدیت در این امر بوده یا اگر توجهی بوده، چندان چشمگیر نبوده است.

• تلاش برای اجرایی کردن نظام مالیاتی برای همه صنوف
یافتن راهکارهای نوین برای ترغیب مشاغل به پرداخت به موقع مالیات‌ها به دولت امکان می دهد که به منابع درآمدی مالیاتی به غیر از آن چه اکنون از بخشهای کارمندی و اداری و دولتی کشور به دست می‌آورد، دست پیدا کند. به این ترتیب عدالت اجتماعی نیز به نحو بهتری اجرا خواهد شد.

• آموختن نحوه اداره کشور با استفاده از منابع مالی محدود
اداره کشور با منابع محدود خود هنری است خاص که البته کشور ما چندین دهه است با توجه به محدودیت‌های اقتصادی و مالی اعمالی از سوی غرب آن را تجربه کرده و تقویت برنامه ریزی مناسب و رسیدگی به مسایل حساس کشور در عین منابع محدود از عمده توفیق‌های نفت ارزان خواهد بود و از هدر رفت سرمایه جلوگیری به عمل خواهد آورد.

• تقویت سرمایه گذاری در بخش‌های تحقیقاتی و فناوری برای تولید بهتر و کم هزینه
ممانعت از هدر رفت سرمایه، دولتمردان را به سمت اقتصادی پیش خواهد برد که هزینه کمتری برای تولید و جنس‌های مصرفی با تکنولوژی قدیمی بپردازند در عوض به دنبال اجناس و خدمات ارزانتر به روزتر و با فناوری بالا باشند. این اقدام در جهت کاهش هزینه در بعد داخلی خواهد بود.

• توجه به فناوری‌ها و خدمات نوین برای افزایش درآمد
داشتن فناوری بالا و توانایی ارایه خدمات نوین به دیگر کشورها از جمله کشورهای همسایه می تواند منبع مناسبی از درآمد را نصیب کشور کند. این امر یعنی حضور در بازارهای دیگر کشورها برای افزایش درآمد در حوزه‌های غیرنفتی مانند برق، فناوری اطلاعات، خدمات مهندسی، بهداشت درمان، داروسازی، انرژی هسته ای و صنعت.

• تلاش برای کاهش دادن تحریم‌های تحمیلی بر کشور
یکی دیگر از اثرات کاهش درآمدهای نفتی، فعال شدن دولت و کشور برای کاستن از فشارهای بیرونی از جمله تحریم ها با اتخاذ سیاست‌های تعاملی جدید و حتی با دادن امتیازات کم ارزش اما به موقع برای رفع این تحریم ها خواهد بود. ایران با توجه به موقعیت راهبردی خود در منطقه این امکان را دارد که دیگر کشورها، بخصوص همسایگان را به تعامل بیشتر دعوت کند و به نوعی با برداشتن فشار تحریمی از فشارهای حاصل از آن بکاهد.

• تلاش برای کاهش دادن هزینه های جاری و اضافی دولت
کاهش بودجه مراکز وابسته به دولت بخاطر کاهش درآمدها می تواند عاملی برای تلاش برای کم کردن از هزینه های اضافی، کوچک کردن دولت، حرکت به سمت خصوصی سازی و برداشتن بار اقتصادی کشور از روی دوش دولت قلمداد شود و با اقبال مردمی نیز مواجه است مانند آن چه که در همه پرسی اخیر توسط صدا و سیما برای کاهش بودجه همایش‌ها صورت گرفت که طی آن مردم به کاهش این بودجه رای دادند.

• تلاش  برای یافتن طرح‌های مبتکرانه اقتصادی جایگزین نفت همانند اقتصاد مقاومتی
بهترین تلنگر قیمت پایین نفت این است که دولتمردان و به طور کلی قوای اقتصادی کشور را به اجبار به سمت تحقیق و اتخاذ طرح‌های مبتکرانه اقتصادی جایگزین نفت سوق می دهد، همانند آن چه ماه ها پیش از این کاهش قیمت‌های نفتی در قالب اقتصاد مقاومتی مطرح شدند.

هر چند هر کدام از این مقولات ذکر شده می توانند زیرشاخه های متعدد و مباحث مفصلی داشته باشند و باب وسیعی از مباحث مربوط به مقابله با کاهش درآمدهای نفتی بگشایند اما رسیدن به این نقطه که کاهش قیمت نفت می تواند به خودی خود پیامی منفی و ناخوشایند نباشد، کشور را به جلو و به سمت تعالی پیش خواهد برد.
انتهای پیام/

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار