درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 19:11   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 31319صفحه نخست » اخبار رسانه هاجمعه، 28 آذر 1393 - 15:07
پالایشگاه‌های قطر گاز می‌بلعند ما تا پایان سال به عدد 400 میلیون متر مکعب می‌رسیم/تولید 750 میلیون متر مکعب گاز در سرآمدترین شرکت جنوب غرب آسیا؛تا پایان توسعه
پیام نفت: از سال 2023 فشار خروجی چاه با فشار خطی که باید گاز را به خشکی انتقال دهد برابر می‌شود یعنی اگر نیروی دیگری نباشد که گاز را از مخزن مکش کند جریان کند می‌شود.
  
پیام نفت:

حسنی ارزش محصولات تولیدی را در حال حاضر 155 میلیون دلار در روز و 56 میلیارد دلار در سال اعلا م کرد که در آینده به 167 میلیارد دلار خواهد رسید  و ابراز امیدواری کرد که با تحقق این میزان گذشته از دست رفته جبران شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به عسلویه مسعود حسنی مدیر عامل مجمتع گاز پارس جنوبی درنشست خبری با بیان اینکه مجمتع گاز پارس جنوبی مسئولیت بهره برداری از پالایشگاهها را به عهده دارد گفت: ماموریت این مجتمع فراورش سبز و بهینه و پایدار گاز طبیعی، تولید محصولات جانبی برای توسعه اقتصاد کشور است.


وی افزود: این مجتمع در سال 1404 سرآمد ترین شرکت در منطقه جنوب غرب آسیا خواهد بود.


حسنی رضایت مشتریان،‌حفاظت از محیط زیست و پایبندی به اصول ایمنی و سلامت را از جمله ارزشهای این سازمان برشمرد و افزود: ما براساس اهداف استراتژیک برنامه های خود را دنبال می کنیم چرا که در صورت عدم بهبود در برنامه ها به تعالی نخواهیم رسید.


مدیرعامل مجمتع گاز پارس جنوبی در ادامه به وضعیت میدان گازی پارس جنوبی اشاره و اظهار داشت: این میدان علاوه براینکه در مرز قطر واقع است تا خشکی این کشور نیز ادامه دارد و دو کشور تمام چاهها و تاسیسات و سکوها را در خط مرزی احداث کرده تا بیشترین بهره برداری را از مخزن طرف مقابل داشته باشند.


وی تصریح کرد: این مخزن مشترک است و چون رژیم حقوقی مناسبی ندارد و به دلیل اینکه توان دو کشور در برداشت از آن متفاوت است هر کشوری که برداشت بیشتری داشته باشد سهم بیشتری می برد زیرا در این صورت مهاجرت گاز و میعانات گاز به طرف آن کشور بیشتر می شود بنابراین در برداشت از مخزن هم منافع حال حاضر و هم با مهاجرت گاز امکان بیشتری برای برداشت از طرف مقابل فراهم می شود ضمن اینکه شیب مخزن نیز به طرف کشور قطر است.


حسنی وضعیت مخزن را 14 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و 19 میلیارد بشکه میعانات و وسعت آن را 3 هزار و 700 کیلومتر اعلام کرد که حاوی 8 درصد از ذخایر گاز دنیا و 50 درصد سهم گاز کشورمان است. 

تا پایان 93 میزان تولید به 400 میلیون متر مکعب می رسد


وی گفت: تا پایان سال 93 میزان برداشت از این مخزن به 400 میلیون متر مکعب خواهد رسید.


مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: از سال 2023 فشار خروجی چاه با فشار خطی که باید گاز را به خشکی انتقال دهد برابر می شود یعنی اگر نیروی دیگری نباشد که گاز را از مخزن مکش کند جریان کند می شود.


وی ادامه داد: از سال 2023 تا 2033 گاز به وسیله کمپرسور برداشت می شود و در آن زمان میزان برداشت از 400 میلیون متر مکعب در روز به 750 میلیون متر مکعب می رسد که 70 درصد تولیدکشور است. یعنی زمانی که تولید کشور به هزار میلیون متر مکعب برسد سهم ما 750 میلیون متر مکعب خواهد بود.


این مقام مسئول با بیان اینکه طبق اطلاعات سال 2033 پایان مخزن پارس جنوبی است اظهار داشت: تا سال 2033 مخزن دیپ ـ دیپ می شود مگر اینکه تکنولوژی جدید داشته باشیم و این درحالی است که توسعه قطر در این مخزن تکمیل شده است.


وی در خصوص گستردگی سایتهای مختلف پارس جنوبی گفت: فاز های 1، 2، 3، 6، 7و8 و 4،5 راه اندازی و به بهره برداری رسیده فاز 9 و10 راه اندازی شده فاز 12 در حال راه اندازی است فاز 15 و 16 در راه اندازی ولی هنوز کامل نشده فاز 17 و 18 به زودی راه اندازی می شود و اولین واحد به زودی گاز دریافت می کند فازهای 20، 21، 13 و14 و 19، 22و 24 در حال ساخت هستند و تا پایان سال 96 به بهره برداری می رسند.


وی ادامه داد: فاز 12 سه سکو 6 واحد تصفیه گاز دارد و ظرفیتش بالاتر از سایر پالایشگاهها ست.


وی ادامه داد: در سایت 1، 8 پالایشگاه، 16 فاز،‌16 پلت فرم و 196 چاه وجود دارد و در سایت 2،‌6پالایشگاه،13 فاز، 13 پلت فرم و 210 چاه وجود دارد.


حسنی اظهار داشت: سکوهای دریا در عمق 105 کیلومتری دریا هستند و شرکت POGC مسئولیت بهره برداری را به عهده دارد و شرکت SPGC هم مسئولیت تاسیسات خشکی را به عهده دارد.


وی افزود: گاز از سکوها توسط خطوط 32 اینچ از زیر دریا به خشکی منتقل شده و میعانات توسط کشتی بار گیری و صادر می شود.


وی گفت: د رحال حاضر 50درصد گاز کشور را پارس جنوبی تامین می کند که تا پایان سال 96 این میزان به 75 درصد می رسد.
مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی در خصوص زمان راه اندازی فازهای پارس جنوبی گفت: فازهای 1، 2و3در سال 83 فاز های 4و5 در سال 85،‌فازهای 6، 7، 8، 9و 10 در سال 88 که فاز 9و10 به صورت ناقص راه اندازی شد و از آن زمان به بعد با یک فاصله ای از سال 88 تا 93 هیچ راه اندازی نداشتیم و فازهای 12، 15، 16،17و18 فازهایی هستندکه تا پایان 94 و 95 راه اندازی می شوند و فازهای 19، 14، 10، 24، 22 و 11 نیز در مدار تولید قرار می گیرند.


تولید 750 میلیون متر مکعب گاز تا پایان توسعه

وی توضیح داد: درسال 83 روزی 75 میلیون متر مکعب گاز تولیدمی کردیم که این میزان را در سال 96 به 750 میلیون متر مکعب خواهیم رساند.


وی ادامه داد: همچنین در پایان سال 93 به 430 میلیون مترمکعب پالایش در روز خواهیم رسید.


حسنی اظهار داشت: در حال حاضر 5 پالایشگاه داریم که در آینده به عدد 14 می رسیم.


وی میزان تولید گاز شیرین را 270 میلیون متر مکعب عنوان کرد که تا پایان توسعه به 750 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی افزود: میزان تولید میعانات در حال حاضر 400 هزار بشکه است با 14 پالایشگاه آینده به یک میلیون و 240 هزار بشکه می رسیم همچنین 8 هزار تن در روز گاز مایع تولیدمی شود که به 34 هزار و 200 تن خواهد رسید.


وی میزان تولید گوگرد را هزار و 400تن اعلام کرد وگفت: تا پایان توسعه این میزان به 5 هزار تن می رسد همچنین میزان تولید متان 5 هزار و 200 تن است که به 27 هزار و 120 تن می رسد.

ارزش محصولات تولیدی به 167 میلیارد دلار می رسد


حسنی ارزش محصولات تولیدی را در حال حاضر 155 میلیون دلار در روز و 56 میلیارد دلار در سال اعلا م کرد که در آینده به 167 میلیارد دلار خواهد رسید که با تحقق این میزان امیدواریم که گذشته از دست رفته جبران شود.


وی همچنین درخصوص تعداد نیروی انسانی اظهار داشت: در سال 91، 7هزار و 50 نیروی رسمی و پیمانکار داشتیم که در سال 93 به 11 هزار نفر و در پایان توسعه به 21 هزار نفر خواهد رسید.


حسنی ساعت کارکرد بدون حادثه را 12 میلیون نفر ساعت اعلام کرد.


وی در خصوص گازهای فلر اظهار داشت: دود زیادی برخی پالایشگاهها به دلیل تکمیل نشدن آنها ست و در این شرایط کسی نمی گوید بهره برداری انجام نشود تا سیستم کامل شود زیرا عدم تولید هر متر مکعب گاز معادل واردات 20 لیتر فرآورده است.

وی افزود: درسال 92 رقم کلانی برای واردات سوخت مایع جهت مصرف نیروگاهها هزینه کردیم که با عث آلوده شدن شهرهای بزرگ شد بنابراین با تولیدگاز سوخت بیشتری به جای مایع به نیروگاهها می دهیم و با این رقم مردم را نیز از آلودگی هوا نجات داده ایم.


وی تصریح کرد: براساس طراحی اولیه شرکت توتال و انی 5 پالایشگاه 2.38 میلیون متر مکعب گاز باید فلر شود اما اکنون این میزان به 87 /0رسیده است و میانگین سال 93، 1.89 است.

مشعل های 5 پالایشگاه خاموش می شوند


وی ادامه داد: درشرایطی حداقلی که مشکلی نداشته باشیم میزان فلر 1.89 میلیون متر مکعب به 0.87 درصد رسیده که برای این میزان نیز برنامه داریم تا گاز بازیافت شده و وارد خوارک ورودی شود و یا اینکه شرکتهای خصوصی خریداری و به تبدیل به برق کنند آنچه که وزیر نیز به دنبال آن است و درصددیم میزان فلرینگ را به صفر برسانیم بنابراین تا پایان توسعه مشعل 5 پالایشگاه را خاموش خواهیم کرد.


مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه گفت: در حال حاضر اتان تولیدی پالایشگاه به شرکتهای پتروشیمی کاویان،‌مروارید و جم فروخته می شود به پتروشیمی پارس گاز تحویل می دهیم و این مجتمع اتان را جدا کرده و تبدیل به اتیلن می کند و این فرآورده از خط اتیلن غرب تبدیل به پلی اتیلن می شود.


افزایش 14 درصدی برداشت از مخزن نسبت به 6 ماهه سال گذشته

حسنی در مقایسه برداشت از مخزن در سال 92 و 93 گفت: در شش ماهه 92،‌42میلیارد برداشت داشتیم که در سال جاری این میزان به 48 میلیارد مترمکعب رسیده است یعنی 14 درصد بیشتر برداشت کردیم و اگر فازهای جدید هم راه اندازی شوند به 20 درصد افزایش یافته یعنی به رقم 50 میلیارد متر مکعب گاز خواهیم رسید.


حسنی گفت: گاز شیرین خروجی 2.6 درصد افزایش داشته که با پالایشگاههای جدید به 18.1 می رسد و این درحالی است که در پالایشگاه چهارم گاز تصفیه نمی شود و فقط نم زدایی شده اتان،‌پروپان و بوتان جدا شده وگاز خشک ترش به خط پنجم تزریق و به آغاجاری می رود.


حسنی گفت: گاز خط پنجم در سال 92، 6 میلیارد متر مکعب بود و در سال 93 به 11 میلیارد متر مکعب رسید یعنی 78 درصد بیشتر شده است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: این شرکت با امضا قراردادی به ارزش ١٥٠ میلیارد تومان در مراحل ساخت و راه اندازی پالایشگاههای فاز ١٦-١٥، ١٨-١٧ و ١٢ حضور داشته است.

حسنی ادامه داد: شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با هدف راه اندازی دقیق، سریع و ایمن پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی، رسالت خود را در این پروژه به بهترین نحو انجام داده است.

وی گفت: این مجتمع در قالب گروه CMT با همکاری شرکت پتروپارس در راه اندازی پالایشگاه فاز ١٢ نقش فعالی داشته است.

وی افزود: شرکت مجتمع پارس جنوبی برای راه اندازی دقیق، سریع و ایمن پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی، در قالب یک تیم ٣٠ نفره با شرکت پتروپارس همکاری کرده است.

به گفته وی، در قسمت بهره برداری نیز با تعامل خوبی که با بالادست وجود داشت، همکاری نزدیکی برای پیشبرد و اجرای این پروژه انجام شد.


رشد 272 درصدی تولید پروپان

وی ادامه داد: میعانات گازی در این شش ماهه رشد 12 درصدی،‌گوگرد رشد 6 درصدی،‌پروپان رشد 272 درصدی و بوتان 59 درصد رشد داشته است.


وی گفت: ارزش اضافه تولید شش ماهه میعانات گازی،‌پروپان و بوتان نسبت به سال 92 بیش از یک میلیارد دلار بوده است.


حسنی قابلیت اطمینان پالایشگاههای پارس جنوبی را 99.7 درصد اعلام کرد که حاصل امنیت و تعمیرات اساسی است.


وی همچنین اظهار داشت: مشتریان خارجی بر مبنای خلوص و ارزش محصول را خریداری می کنند لذا از نظر نر کاپتان و H2S هر 4 پالایشگاه استاندارد و در حد 2PPM کار می کنند و میزان رطوبت نیز مناسب است.

تولید یک میلیارد و 622 میلیون متر مکعب گاز بیشتر با کاهش زمان تعمیرات اساسی

وی افزود: یکی از سیاستهای مجتمع کاهش زمان تعمیرات اساسی است که با کار وبرنامه ریزی و بازدید بر مبنای ریسک 189 روز در سال 89، 40 درصد کاهش داشته و این عملکرد باعث شده یک میلیارد و 622 میلیون متر مکعب گاز بیشتری تولیدکنیم که معادل 8 روز تولید کل مجتمع و صرفه جویی اقتصادی سه هزار میلیارد تومان شده است.


مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی در خصوص توان ساخت داخل نیز گفت: در مجموع به ارزش 14میلیارد تومان برای قسمتهای مختلف با شرکتهای داخلی قرار داد داریم و 53 میلیارد تومان برای 6 هزار و 430 قلم کالا در جهت خودکفایی برنامه ریزی کردیم و سه هزار و 600 جلد شناسنامه فنی برای قطعات درست کردیم که سازنده داخلی به راحتی از آن استفاده می کند.


وی درخصوص و عده 100 میلیون متر مکعب افزایش تولیدگاز گفت: امیدوارم از پالایشگاههای 12،15 و16 و تا پایان سال از 17 و 18 این میزان محقق شود.


حسنی میزان برداشت گاز را 340 میلیون متر مکعب اعلام کرد که از این میزان 283 میلیون متر مکعب شیرین سازی می شود.
وی در خصوص صرفه جویی در مصرف انرژی و از جمله گاز نیز گفت: اگر فقط مصرفی مجتمع از 8 میلیون متر مکعب به 7 میلیون متر مکعب برسد معادل تامین گاز دو شهر استان فارس خواهد بود بنابراین تولیدکنندگان انرژی باید صرفه جویی را از خودشان شروع کنند.

 

پایان پیام
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار