درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 18:58   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 31267صفحه نخست » اخبار رسانه هاجمعه، 16 آبان 1393 - 19:17
فرصت طلایی شیرین سازی و تامین آب ارزان درکشور
  
پیام نفت:
کشور عزیز ما ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و این امر ما را با مشکل جدی  کم ابی و بی ابی در بسیاری از مناطق کشور مواجه نموده  ولی پیشینیان با درایت ما که سرامد علوم  و نواوری در طول تاریخ پر فراز گذشته  بوده اند  با نبوغ  و ابتکارات بی نظیرمانند احداث قنات و انتقال اب  و استفاده از منابع اب زیرزمینی در اکثر نقاط کشور - ایجاد پیچده ترین روش تصفیه و شیرن سازی اب در بندر سیراف بوشهر در 3000سال پیش که همچنان ما رادر مواقع کم ابی یاری می نماید - احداث اب انبارها  ذخیره اب در مناطق کویری مانند سیستان و هرمزگان- احداث اب بندها و... که پس از هزاران سال هنوز باعث شگفتی و حیرت جهانیان است بر این مشکل فائق  امده و ان را مدیریت نمودنند که همگی نبوغ و فراصت نیکان ما را برای همزیستی وحداکثر استفاده از ابزار و امکانات موجود برای زندگی بهتر در این شرایط اقلیمی را میرساند هر چند در کناراین سرزمین نیمه خشک  خداوند ما را بر دریایی از انرزی نفت و گاز قرار داده بنوعی که دومین کشور دارای منابع عظیم نفت خام و گاز طبیعی در جهان می باشیم.
 
اکنون نوبت ماست که با فراخور زمان و استفاده از ابزار نوین با  وجود انرژی فراوان  بابهرمندی  از حداکثر راندمان استحصال این انر‍‍‍ژیها بهره برده و بر مشکل بی ابی  غلبه کنیم چرا که در کشور ما دو مزیت خداددادی در کنار هم قرار گرفته بگونه ای که در مناطق ساحلی کشور منابع عظیم انرژی و دریای بیکران اب شور مزیتی کم نظیر واستثنایی را برای ما ایجاد نموده  در این مناطق میتوان  با استفاده از بازیابی انرژی مازاد حرارتی ازنیروگاهها  و سوخت مازاد مخازن گاز و نفت استحصالی  که بلا استفاده می سوزد از طریق کوپلینگ با آب شیرین کن هایی مانند  تقطیر ناگهانی چند مرحله ای (MSF) ، تقطیر چند مرحله ای (ME) ، تراکم بخار(VC)و ...میلیونها متر مکعب اب را شیرین سازی و استفاده نمود که علاوه بر مرتفع نمودن نیازابی  سواحل خلیج همیشه فارس مازاد انرا به نقاط همجوار ارسال نمود.
 
کاری که کشورهای همسایه ما با تکنولوژی غربی از بهره می برند .این امر علاوه بر تامین اب در این مناطق از هدر رفت میلیاردها تومان سرمایه ملی جلوگیری خواهد نمود  چرا که در این روش از انرزی بلا استفاده که به هدر میرود مجددا استفده خواهیم نمودو مهمتر اینکه از هزینه کرد میلیاردها  تومان جهت انتقال اب به مناطق  کم اب ساحلی  جلوگیری مینماییم در این روش که به راندمان ترکیبی مشهور است با استفاده از گرمای اضافی آزاد شده از نیروگاههای تولید برق یا سایر منابع  جهت انجام شیرن سازی اب عمل خواهیم نمود اکثرا در  طرح‌های نمک‌زدایی از انرژی سوخت فسیلی یا هسته ای استفاده می کنند. بیشتر کارخانه‌ها نمک زدایی جهان  در خاورمیانه یا آفریقای شمالی قرار دارند. در این کشورها به دلیل وجود منابع عظیم انرژی، ساخت واحدهای دو منظوره می توانند در تولید آب ارزان تاثیرگذار باشند به گونهای که کشورهای بیابانی خاور میانه با این تکنولوزی تقریبا مشکل بی ابی خود را مدیریت و بر ان غالب گردیده اند  متاسفانه ما از این قافله عقب مانده ایم و بجای استفاده از امکانات موجود در هر منطقه و جلوگیری از پرت سرمایه ملی بسمت طرحهای پر هزینه انتقال اب که در اینده مشکلات بیشمار اقتصادی و زیست محیطی را بدنبال خواهد داشت می رویم .
 
نیروگاه اتمی
 
یک نیروگاه هسته‌ای در اصل مانند یک نیروگاه فسیلی (حرارتی) کارمی‌کند، با این تفاوت که در نیروگاه اتمی، حرارت از سوزاندن زغال سنگ، نفت و یا گاز ایجاد نمی‌شود، بلکه از راه شکاف هسته اتم تولید می‌شود. جریان آب، این حرارت را به مولد بخار که درآن آب به‌بخار تبدیل می‌شود، از مدار اول منتقل می‌کند و بخار حاصله، توربین و در نتیجه مولد برق را به گردش در می‌آورد و سپس در چگالنده به آب تبدیل می‌شود. این آب در مدار دوم دوباره به مولد بخار برگردانده می‌شود و حرارت پس داده شده ، هنگام تبدیل بخار به آب در چگالنده، به وسیله آب خنک‌کننده در مدار سوم جذب و خارج می‌شود.که این  حرارت ارزشمندو ارزان  در کل نیروگاههای ما به هدر میرود.
 
 نیروگاه اتمی علاوه بر تولید برق ، فواید و کاربردهای دیگری نیز دارد که از جمله شیرین‌سازی آب شور دریا است. می توان به هر واحد نیروگاه اتمی هزار مگاواتی، یک واحد شیرین‌سازی آب شور به ظرفیت صد هزار متر مکعب در روز متصل کرد و آب شور از دریا به وسیله پمپ به واحد شیرین-سازی آب شور هدایت کرد. در این واحد، از حرارت تولید شده به وسیله راکتور برای تقطیر کردن آب استفاده می‌شود. آب تقطیرشده پس از طی مراحلی به‌آب آشامیدنی تبدیل می‌شود. مایعات زاید دوباره به دریا برگردانده شده،و آب آشامیدنی وارد شبکه توزیع می گردد.
 
در ژاپن 8 راکتور هسته‌ای در امر نمک‌زدایی فعالیت می‌کنند. این کارخانه‌ها منبع تولید مقادیر عظیمی از آب شیرین در جزیر ه ژاپن هستند. بزرگترین واحد تبخیری اب جهان با ظرفیت 450000 مترمکعب در روز در عربستان سعودی نصب شده است و بزرگترین واحد فیلتری جهان با ظرفیت 300000 مترمکعب در روز در سرزمین های اشغالی فلسطین نصب شده.
 
در کشور ما ایران نیز در این راه گامهایی برداشته شده و در  قرارداد اولیه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر راه اندازی آب شیرین کن به ظرفیت 100هزار متر مکعب آب در روز پیش بینی شده بود اما با تغییراتی میزان حجم تولید آب شیرین کن به 10 هزار متر مکعب کاهش یافته است. 
 
هر چند مقرر گردیده این کاستی در ساخت فاز دوم راکتور نیروگاه اتمی بوشهرمرتفع گردد و با ایجاد آب شیرین کن با ظرفیت بالاتر برای تامین بخشی از آب مورد نیاز کشاورزی استان بوشهر اقدام گردد .  اما لازم است شرکت اب و فاضلاب کشور بعنوان متولی امر بطور جدی این مهم را پیگیری نماید چرا که نیروگاه اتمی بوشهر دارای مزایای بسیاری در خصوص ارزانی  و پاکی میباشد بطوری که برای مقایسه، مقدار انرژی اورانیوم موجود درراکتور نیروگاه اتمی بوشهر (‪ ۸۰تن) برابر است با مقدار انرژی موجود در ‪ ۱۷میلیون بشکه نفت خام. در مقیاس کوچک، انرژی حاصل از سوزاندن یک قرص سوخت ‪ ۱۲گرمی اورانیوم معادل انرژی حاصل از سوختن یک تن زغال سنگ، دو ونیم تن چوب و ‪ ۱۷هزار فوت مکعب گاز طبیعی است.  و لزا فرصت طلایی  و ارزان متولیان امر در تامین اب ارزان و پاک  برای سواحل خلیج فارس میباشد.
 
هر چند کارشناسان به هزینه‌های بالای نمک‌زدایی اشاره دارندو معتقدند سیستم‌های غشایی معمولا از انرژی‌های پایین‌تری از انرژی تقطیر حرارتی نیاز دارد که این روش  باعث کاهش هزینه‌های نمک‌زدایی در ده سال اخیر شده است. نمک‌زدایی از اب  انرژی زیادی نیاز دارد و لی فاکتورهای ذیل  بر اقتصاد یک واحد نمک‌زدایی موثرند، مانند ظرفیت و سهولت دسترسی، کیفیت آب ورودی، موقعیت، نوع مصرف آب (گیاه، حیوان یا انسان)، نیروی کار، انرژی، سرمایه و تمرکز مصرف‌کنندگان. در حال حاضر واحدهای نمک‌زدایی فشار، دما و میزان شوری را جهت بهینه ساختن بازده استخراج آب کنترل می‌کنند. نمک‌زدایی با انرژی هسته‌ای می‌تواند در مقیاس‌های بزرگ کاملا اقتصادی باشد.
 
اما با همه تفاصیل  در کشور ما  ایران بخصوص در منطقه بوشهر و عسلویه و مناطق نفت خیز  که دارای امکانات بلقوه خوبی مانند نیروگاه اتمی و یا مشعلهای عظیم سوخت مازاد مخازن نفت و گاز میباشیم نمک زدایی اب دریا بروش تقطیر کاملا اقتصادی و توجیه پذیر می باشد چرا که ما عملا از نیروی هدر رونده خنک سازسی نیروگاه و یا سوخت اضافه و غیرقابل  استفاده مخازن نفت و گاز جهت شیرین سازی استفاده می کنیم و در نتیجه ارزانترین منبع شیرین سازی اب  را در اختیار خواهیم داشت و میتوان ابی با پایین ترین قیمت  تولید و توزیع نمود ودر صورت سیاست گذاری صحیح می تواند یکی از بخشهای جذاب برای ورود بخش خصوصی به این عرصه باشد.
 
فناوری‌های جدید و پیشرفت‌های دیگرشیرین سازی آب
 
بسیاری از فناوری‌های نمک‌زدایی جدید با میزان‌های متفاوت از موفقیت آزمایش و تحقیق شده‌اند. بعضی از آن‌ها هنوز در مرحله محاسبات کاغذی می‌باشند در حالی که برخی دیگر در مرحله جذب سرمایه مورد نیاز تحقیق هستند. برای مثال، برای تعادل بخشیدن به مصرف انرژی مورد نیاز نمک‌زدایی، دولت آمریکا در حال فعالیت جهت گسترش نمک‌زدایی خورشیدی به صورت کاربردی است.
 
یک دانشجوی اردنی دانشگاه اوتاوا به نام محمد رسول تکنولوژی جدیدی جهت نمک‌زدایی ابداع کرده است که مدعی است بین  600 تا 700 درصد کارآمدتر از تکنولوژی‌های رایج است. ، شرکت جنرال الکتریک به دنبال تکنولوژی مشابهی می‌باشد و بنیاد ملی علوم آمریکا اعتباری را برای تحقیق بر روی این موضوع در اختیار دانشگاه میشیگان قرار داده است.
 
تحقیقات اخیر  نشان داده‌اند که غشاهای نانولوله‌ای به شدت در تصفیه آب موثرند و می توانند یک فناوری نمک‌زدایی حیاتی را به وجود آورند که انرژی بسیار کمتری از انرژی اسمز معکوس نیاز دارد.
در حال حاضر یکی از مثال‌های موثر و جدید برای تحقیقات در نمک‌زدایی، تمرکز بر روی بیشتر کردن راندمان انرژی و کاهش هزینه‌ها می باشد. فرایند پاسارل(Passarell Process)در این‌ کار ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.
 
یکی دیگر از فناوری‌ها، استفاده از انرژی زمین گرمایی است. یک کنسرسیوم بین‌المللی به نام SDSUCITI در این زمینه کار کرده است. در بسیاری از مناطق، از نقطه نظر اقتصادی و زیست محیطی نمک‌زدایی با استفاده از انرژی زمین گرمایی با صرفه‌تر از نمک‌زدایی با استفاده از سوخت‌های فسیلی یا استفاده از آب‌های سطحی و زیرزمینی در معرض تهدید است که شرایط اینکار در شمال غرب کشور مهیاست .
 
واحد فناوری‌های آب زیمنس گزارش داده که یک فناوری جدید نمک‌زدایی را توسعه داده‌است که نمک‌زدایی یک متر مکعب آب را تنها با انرژی 1.5 کیلووات ساعت انجام می‌دهد و این نصف میزان انرژی است که بقیه‌ی فناوری‌هاا استفاده می‌کنند.
 
آب شیرین‌کن‌های خورشیدی راه بسیار ساده‌ای جهت نمک‌زدایی است که با انرژی گرمای خورشید کار می‌کند و مخصوصا برای هنگامی که تجهییزات نمک‌زدایی در دسترس نمی‌باشد. یکی از انواع اصلی دستگاه‌های آب شیرین‌کن خورشیدی مخروطی شکل، جعبه‌ای شکل و گودالی هستند. برای ددستگاه‌های مخروطی شکل آب شور در ته ظرف قرار می‌گیرد و سپس بوسیله‌ی انرژی خورشیدی که از میان سطح شفاف پلاستیکی دریافت می‌کند تبخیر می‌شود و بر روی سطح پلاستیک‌ها چگالیده شده و از روی سرازیری آن به سمت پایین چکه می‌کند و در محل‌های مخصوص جمع‌آوری می‌شود. مدل‌های جعبه‌ای پیچیده‌تر و انواع گودالی آن پیچیدگی کمتری دارند. از این تکنولوژی می توان در مناطق کویری کشور به خوبی بهره برد.
 
تاثیرات زیست‌محیطی شیرین سازی آب 
 
در همه  واحدهای نمک‌زدایی صرف نظر از این‌ که از چه فناوری برای شیرین‌سازی استفاده می‌شود، مسئله پساب شور خروجی مسئله مهم زیست محیطی است. اساس تقسیم‌بندی آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا به عنوان یک پساب صنعتی شناخته شده است.
 
در نواحی ساحلی می‌توان بدون این که نگران تغییر در غلظت نمک اقیانوس‌ها بود این پساب را به دریا باز گرداند. ولی در مورد روش اسمز معکوس  که در کشور ما بدون برنامه در حال گسترش است به علت این که غلظت پساب دو برابر آب دریا است ممکن است باعث تغییر در غلظت نمک دریاها شود و به خصوص در مورد گونه‌هایی که در اعماق اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند این تغییرات باعث تهدید حیات آن‌ها شود. در حال حاضر مشکل اصلی در نواحی سرزمینی است که دفع پساب شور باعث وارد آمدن آسیب جدی به محیط زیست به ویژه سفره‌های آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌شود و از سوی دیگر دفع صحیح این پساب باعث افزایش هزینه‌های شیرین‌سازی می‌شود.
 
برای به حداقل رساندن آسیب‌های زیست محیطی پساب شور رها کردن آن در سطح وسیعی از دریا است به این ترتیب که پساب به چند بخش تقسیم شده و در قسمت‌های مختلف دریا رها می‌شوند.پساب شور می‌تواند در بعضی از نواحی آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد نماید، به عنوان مثال در مناطقی که میزان شفافیت پایین و سرعت تبخیر بالا است. خلیج فارس، دریای احمر، لاگون‌ها و جزایر مرجانی و سایر جزایر گرمسیری مثال‌های از این مناطق هستند. به علت این که پساب شور چگال‌تر از آب دریا است، اکوسیستم بستر دریاها در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر مناطق قرار دارد. دقت در رها سازی این پساب می‌تواند آسیب‌ها را به حداقل برساند.
 
نتیجه گیری :
 
1-در کشور عزیزمان ایران با توجه به وجود نیروگاهای هسته ای و...  شیرین سازی اب به روش تقطیر در حوزه  ان کاملا اقتصادی می باشد شرکت اب و فاضلاب بعنوان متولی بطور جدی پیگر ساخت اب شیرکن 100هزار متر مکعبی نیرو گاه باشد.
 
2-دروزارت نیرو و شرکت مهندسی اب و فاضلاب کشور اکیپ ویژه ای جهت پیگیری جدی استحصال اب شیرین  از نیروگاه هسته ای و  نیرو گاهای موجود وسایرمنابع  انرژی ایجاد گردد.
 
3-  شرکت اب و فاضلاب بجای صرف هزینهای میلیاردی انتقال اب به مناطق دوردست  بخصوص ساحلی  با امکان سنجی ازامکانات  بلقوه موجود منطقه جهت استحصال اب بهره بگیردو
 
4- تجربیات موفق در دنیا  بخصوص منطقه خاور میانه و کشورهای حوره خلیج همیشه فارس  میتواند ما را در این امر یاری نماید با بومی سازی این تجربیات  میتوان حرکت سریعی در این راستا انجام داد.
 
5-در تمام طرحهای نیروگاهی متخصصین اب و فاضلاب جهت استفاده از انرژی مازاد و شیرن سازی اب بطور جدی فعال باشند.
 
6- روشهای سنتی ابرسانی پیشینیانمان را چراغ راه اینده قرار داده و با تکنولوزی نوین به مدیریت و بهربرداری از اب کشور بپردازیم.
 
7-در مناطق نفتخیز و ساحلی بجای استفاده از سیتم ro  از روش تقطیری یا ترکیبی چرا که کاملا اقتصادی تر است از روش ro میتوان در سایر مناطق کشور استفاده نماییم.
 
8- در راستای اصل 44با در  اختیار قرار دادن امکانات به  بخش خصوصی با استفاده از توان بخش خصوصی  در این را گام برداریم.
 
9-با سیاست گذاری صحیح و اصولی این بخش را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی جذاب نماییم.
 
10-مسله پساب خروجی اب شیرن کن ها از هر نوع از معظلات پیش روی ماست لازم است در همین ابتدای کار با مقررات سخت گیرانه و ارائه راهکارهای فنی و اصولی از خسارات سنگین زیست محیطی اتی  جلوگیری نماییم.
 
 

* کارشناس مهندسی آب شرکت آب و فاضلاب کشور

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار