درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 14:53   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 30298صفحه نخست » پالایش و پخش-اخبار و تحلیل ها دوشنبه، 5 خرداد 1393 - 13:00
خودکفایی پالایشگاه آبادان در تولید برخی محصولات سودآور
  
پیام نفت:

مهندس محمد جواد مفتاح در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پس از تولید این محصول برخی دیگر از محصولات جانبی از جمله "بنزین اکتان صد ال ال" را که در شرایط اعمال تحریمها مورد نیاز جدی کشور بود توسط نیروهای تعمیرات و عملیات و در حرکتی ایثارگرانه و جهادی تولید شد.

وی با اشاره به اینکه کاربرد این محصول در هواپیماهای ملخی و سمپاش است، اظهار کرد: پیشتر این محصول از خارج کشور وارد می شد، ولی تحریم ها و عدم فروش این محصول به ما، مشکلاتی برای هواپیماها ایجاد کرده بود.

رییس آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان تصریح کرد: بر این اساس و با یک عزم جدی موضوع تولید این محصول در دستور کار کارکنان قرار گرفت تا اینکه بالاخره محصول ساخته شد.

مفتاح یادآور شد: پس از تولید این محصول مرحله پایش و تست گیری بود که می بایست به طور مرتب آزمایشات انجام می شد تا آنچه را که مورد نیاز است تهیه کنیم.

احیاء دستگاه سنج کیفیت پس از 40 سال

رئیس آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان با اشاره به اینکه تستها پیشتر در چند کشور خاص از جمله هلند انجام می شد، گفت: ارسال محصول جهت انجام تستهای مورد نیاز از یک سو پر هزینه و زمان بر به واسطه گرفتن پاسخ بود و از سوی دیگر نیز به دلیل اعمال تحریم ها علیه کشورمان ارسال محصول برای تست مشکلات زیادی را نیز به همراه داشت.

وی با بیان اینکه پیشتر دستگاه تست گیری در پالایشگاه وجود داشته اما در مدت 40 سال اخیر از رده خارج و بلا استفاده شده بود، افزود: به دلیل نیاز مبرم به داشتن این دستگاه تست گیری بار دیگر کارکنان پالایشگاه عزم خود را در جهت احیا و نوسازی این دستگاه جزم کردند.

مفتاح اظهار کرد: براساس برنامه ریزی مدون و استفاده از امکانات و تجهیزاتی که از سیستمهای قدیمی بر جای مانده بود کار احیاء سیستم پایش و تست گیری را آغاز کردیم و با تلاش شبانه روزی کارکنان و همراهی یک مشاور توانمند در این زمینه توانستیم این سیستم را پس از 40 سال به طور مجدد راه اندازی کنیم.

رئیس آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان با اشاره به هزینه سه میلیارد تومانی موتور این دستگاه ساخت آمریکا تصریح کرد: خوشبختانه به همت تمامی کارکنان و تلاش شبانه روزی آنها توانستیم این دستگاه را به طور مجدد راه اندازی کنیم.

به گفته وی ایران تنها کشور دارای این سیستم در خاورمیانه است که امکان ارائه خدمات آزمایشگاهی مرتبط به سایر کشورهای منطقه را نیز دارد.

مفتاح افزود: در حال حاضر با احیای این دستگاه تست کنترل کیفیت مدت زمان پاسخگویی به تستها به سه تا چهار ساعت رسیده است که این مسئله سبب سرعت بخشی در انجام کارها شده است ضمن آنکه محدودیتی برای انجام تست گیری با این دستگاه وجود ندارد.

اقدامات زیست محیطی

رئیس آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انجام برخی اقدامات در زمینه ارتقاء و بهبود وضعیت زیست محیطی در بخش آزمایشگاه اظهار کرد: از آنجایی که آزمایشگاه به واسطه نوع کاری که انجام می دهد خود یک سری آلودگی هایی داشت لذا موضوع جمع آوری آبهای آلوده و غیر آلوده در دستور کار ما قرار گرفت.

وی از اقدامات انجام شده و ادامه دار در بحث سیستم های تهویه آزمایشگاه، خرید دستگاههای جدید و از رده خارج کردن برخی دستگاههای قدیمی به منظور پیشگیری از ورود آسیب به اکوسیستم، (سیستمهای جدید ریخت و پاش کمتر و کارایی بیشتری دارند) و نوسازی آزمایشگاه به عنوان برخی از کارهای انجام شده برای بهبود وضعیت زیست محیطی نام برد که به گفته وی با این اقدامات توانستند تغییرات خوبی را در آزمایشگاه به انجام برسانند.

مفتاح تصریح کرد: هر چند که توانستیم در بحث کنترل آزمایشگاه به لحاظ محیطی به یک وضعیت مطلوب برسیم اما به طور طبیعی هر چقدر کارها به پیش می رود به طبع جای کار بیشتر هم وجود خواهد داشت.

رئیس آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان در تشریح وجود آبهای آلوده و غیرآلوده در آزمایشگاه یادآور شد: نمونه هایی (عموما نفتی) که از واحدها برای تست گیری به آزمایشگاه آورده می شوند پس از انجام تستهای لازم در مسیر حوضچه ها تخلیه می شود و بخشی دیگر از این آبها مربوط به ظرفشویی ها است که باید برای جلوگیری از ازدیاد آلودگی مانع از تداخل آنها با یکدیگر شویم.

وی گفت: آزمایشگاه آبادان دارای استاندارد 17 هزار و 25 است که هیچ یک از پالایشگاههای کشور چنین استانداردی را ندارند، این یک امتیاز بسیار بالایی برای پالایشگاه آبادان محسوب می شود که می تواند تمام کشور را به لحاظ تاییدیه محصول حتی در مراجع خارجی پوشش دهد.

مفتاح افزود: بر اساس این استاندار تمام دستگاههای موجود چک می شوند تا چیزی جز آن موارد تایید شده به لحاظ مشخصات محصول، کالیبره نمودن تمام دستگاهها، استاندارد بودن سیستم به طور کامل چیزی وجود نداشته باشد و محصول غیر استاندارد تولید نشود.

رئیس آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان اظهار کرد: پیشتر یک شرکت آلمانی کار ممیزی را به انجام می رساند اما با توجه به تحریم های اعمال شده و اعلام این کشور برای عدم امکان حضور جهت انجام ممیزی بر آن شدیم تا با استفاده از  استانداردهای ملی کار را به انجام برسانیم و اکنون نیز در حال تمدید این استاندارد هستیم.

تنوع آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه

رئیس آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان تصریح کرد: با توجه به محصولات تولیدی در پالایشگاه آبادان همچون گازهای سخت مورد نیاز پتروشیمی ها، انواع بنزینها، نفت سفید، سوخت جت، گازوئیل، نفت کوره و انواع روغن ها و غیره تمامی اینها باید زیر نظر آزمایشگاه مرکزی تست شوند و در صورت مطابقت داشتن آنها با استانداردهای لازم به بیرون ارسال می شوند.

مفتاح یادآور شد: کارهای بسیار مهمی در بخش آزمایشگاه انجام می شود که در صورت انجام نشدن آنها فعالیت پالایشگاه بی نتیجه خواهد بود و در نهایت تولیدی هم انجام نمی شود.

وی گفت: گمرکات، شرکتهای مختلف حتی از شهرهای بندرعباس و بوشهر نیز نمونه هایی را جهت تست گیری به آزمایشگاه کنترل مرکزی پالایشگاه ارسال می کنند.

مفتاح افزود: ما نیز پس از دریافت محصول و انجام تست های لازم، پاسخ را در اسرع وقت برای آنها ارسال می کنیم.

رییس آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان اظهار کرد: با توجه به تخصص های نیروهای فعال در آزمایشگاه و بر اساس دستگاههای موجود کارهای زیادی انجام می شود و توانسته ایم بخشهای مختلفی را تحت پوشش خدماتی خود ببریم.

وی با اشاره به تولید برخی از محلولهای مورد نیاز در آزمایشگاه توسط کارکنان این واحد تصریح کرد: پیشتر یک سری از مواد و محلولهای مورد نیاز را از خارج کشور خریداری می کردیم که این مسئله ما را متحمل پرداخت هزینه های زیاد می کرد از این رو کارکنان آزمایشگاه بار دیگر عزم خود را جزم کردند و یک سری از محلول ها و مواد مورد نیاز را خود تولید و ساختند که از جمله آنها می توان به محلوهایی برای انجام تست های بیولوژیک، تهیه یکسری کیت ها، آزمایشهای زیست محیطی بر روی آب و غذا اشاره کرد.

به گفته مفتاح کارکنان آزمایشگاه  کنترل مرکزی توانسته اند با تلاش شبانه روزی و براساس تعهد و تخصص خود جمله « ما می توانیم » را به طور عینی و ملموس به اثبات برسانند.

انجام آخرین استانداردسازی ها در آزمایشگاه کنترل مرکزی

رئیس آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان از به ‌روزرسانی و اتمام کار استاندارد سازی و نوسازی آزمایشگاه کنترل این شرکت خبر داد.

مفتاح با اشاره به مدت زمان یک ماهه انجام این کار که با همکاری اداره نگهداری و تعمیرات پالایشگاه انجام شد گفت: در این مدت هیچ گونه خللی در روند امور این آزمایشگاه به وجود نیامد.

وی از نصب ادوات کاندیود جدید و کابل‌کشی مسیر اصلی برق و نصب فیوز باکس‌های 3فاز و سیم‌کشی کامل و نصب ادوات و احیا کردن سیستم ارتینگ و نصب فیتینگ‌های کم‌مصرف برق و نصب سقف کاذب به عنوان برخی از کارهای صورت گرفته در این خصوص نام برد.

رئیس آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان افزود: همچنین کار تعویض پنجره‌های قدیمی و فرسوده با پنجره‌های دو جداره ( pvc)، بازبینی دستگاه نقطه ریزش که اختلال در قطعات برقی و نشتی گاز داشت و راه اندازی مجدد آن پس از تعویض و تغییرات در سیستم لوله‌کشی و نوع گاز سردکننده از دیگر کارهای صورت گرفته در جهت استاندارد سازی و نوسازی آزمایشگاه کنترل مرکزی به شمار می رود.

انتقال خطوط هوا گاز آب و وکیوم از داخل آزمایشگاه به بیرون و تعویض اتاق روسای نوبت‌کاری به به شکل شیشه‌ای از دیگر موارد انجام شده، عنوان شد.

برنامه های آتی

رییس آزمایشگاه مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های آتی این واحد، گفت: به روز آوری سایر دستگاهها، خریداری یکسری سیتمهای جدید، انجام آزمایشات بیشتر (با توجه به ورود برخی واحدهای جدید به طبع به یک سری آزمایشات جدیدتر نیاز است) و خرید برخی دستگاههای جدید و مدرن از جمله برنامه های آتی این واحد به شمار می رود.

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  
کلیدواژه ها: خودکفایی - پالایشگاه - آبادان - تولید - محصولات - سودآور


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار