درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 09:27   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  فیلم قدرت تخریب انفجار ۲۵ کیلوگرم آمونیوم نیترات
  دکتر برهانی: حجاب یک حکم شرعیِ فرعی است نه جزء اصول دین
  حجاب جزو اصول این است یا فروع دین؟
  یادداشت‌های علم، شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۴۸: شاه گفت بانک مرکزی می‌گوید در ۳ ماه اول سال، ۲۲ درصد رشد اقتصادی داشته ایم؛ گفتم این گزارش‌ها دروغ است
  تصاویر: دنیای زیر آب در جزیره کیش
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  تصاویر: مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  فیلم لحظه هولناک انفجار ۸۰۰ تن آمونیوم نیترات
  رونمایی از اولین خودرو با موتور آمونیاکی در جهان
  آمونیاک مایع پتانسیل تبدیل شدن به LNG جدید را دارد.
  اسپانیا قطب انرژی سبز و پایدار اروپا می‌شود
  زمان معامله بزرگ فرارسیده / ماجرای مذاکرات مهم هاشمی و صدراعظم آلمان درمورد تنش‌ها بین ایران و آمریکا-اسرائیل
  تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»
  در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقریبا تمام نفت ایران را چین خریداری کرده
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  نظر مشاور اوباما درباره جنگ
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه
  پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید
  آذری جهرمی: گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز، سیره رسول گرامی اسلام و علی (ع) نبود
  صنعت کشور اولین قربانی تعطیلی پنجشنبه ها خواهد بود
  ناترازی گاز و بنزین ریشه در سیاست خارجی ایران دارد/روز به روز از کشورهای در حال توسعه هم عقب تر می مانیم
  آمریکا: در روزهای آینده، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنیم
  در پی وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان، خانه‌های مردم داخل آب رفته، راه‌های ارتباطی روستا‌ها هم کاملا قطع شده / زیرساخت‌های مدیریت بحران فراهم نیست / در حوزه زیرساخت‌ها، فقط نباید مسئولین بیایند و عکس بگیرند
  اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  سازمان ملل: جنگ غزه بیش از ۱۹ هزار یتیم برجای گذاشته است
  تصمیم غیرمنتظره کرملین: روسیه تمام سربازان خود را از قره باغ خارج می‌کند
  به محضِ اینکه صهیونیست‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد / تاکتیک ما این‌ بار متفاوت خواهد بود / توانمندی‌هایی داریم که زمان رونمایی از آن‌ها فرا نرسیده، اما اگر اتفاقی برای کشور بیفتد حتما از آن استفاده می‌کنیم
  بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
  سیل جان سه نفر در هرمزگان را گرفت
  در ماجرای پاسخ به اسرائیل، طرف مقابل، ۱۵ هواپیمای ضد سیگنالی به پرواز درآورد؛ علاوه بر این، آواکس‌های عربستان را به پرواز درآوردند/تمام تصورات این بود که جنگ تا ۳ ماه طول می‌کشد/ساعت ۱۹:۳۰ اولین دسته پهپادی راهی شد تا سیستم‌های پدافندی را درگیر کند/تمام ۱۲ موشک هایپرسونیک ما به هدف اصابت کرد/پس از پایان عملیات، سفیر سوئیس برای اولین بار بجای وزارت خارجه، به سپاه احضار شد
ادامه اخبار رسانه ها
 
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 25320صفحه نخست » یارانه ها و انرژیپنجشنبه، 12 دی 1392 - 10:23
توسعه و تکمیل پارس جنوبی، اولویت کاری وزارت نفت در سال 93
توسعه و تکمیل پارس جنوبی، اولویت کاری وزارت نفت در سال 93پیام نفت: آغاز فازهای 35 گانه نه تنها کمکی به پیشرفت پارس جنوبی نکرد بلکه با بلعیدن بودجه هنگفت، مانع از اتمام کار پروژه های قدیمی پارس جنوبی شد، بنابراین وزارت نفت دولت یازدهم برای ساماندهی به وضعیت پروژه های در حال اجرا اقدام به اولویت بندی فازهای در دست ساخت پارس جنوبی کرد.
  
پیام نفت:
به گزارش ایرنا، در سال های اخیر کلنگ پروژه های عمرانی متعددی بدون توجه به محدودیت های منابع مالی، بدون انجام کار کارشناسی و با سیلقه شخصی مدیران وقت به زمین زده و اجرای بسیاری از آنها آغاز شد. 
 
اگرچه در آغاز اجرای این پروژه ها، تبلیغات گسترده ای صورت گرفت و برنامه زمان بندی محدودی برای افتتاح آنها در نظر گرفته شد، اما با گذشت زمان و با تشدید تحریم ها و محدود شدن منابع مالی بتدریج روند اجرای طرح های عمرانی کند شد.
 
اجرای همزمان صدها و هزاران پروژه عمرانی که هر کدام، بودجه اندکی را دریافت می کردند مدت زمان اجرای طرح های عمرانی را طولانی کرد و باعث اتلاف سرمایه های ملی شد.
 
وزارت نفت دولت یازدهم در آغاز کار خود با صدها پروژه نفتی و گازی مواجه شد که نیمه کاره باقی مانده و پیشرفت اندکی داشتند و مشخص نبود که ساخت آنها چه زمانی به پایان می رسد؛ بنابراین، این وزارتخانه برای اختصاص بهینه منابع محدود مالی و تسریع در بهره برداری از پروژه های عمرانی، اقدام به اولویت بندی پروژه های نفتی و گازی کرده که بر این اساس، تکمیل پروژه هایی که بیش از 80 درصد پیشرفت دارند در اولویت کاری سال 1393 قرار می گیرد.
 
همچنین وزارت نفت، توجه وِیژه ای به صیانت از حقوق ایران در میادین مشترک کرده که در این راستا، توسعه میادین مشترک گازی و نفتی واقع در جنوب و غرب کشور در اولویت قرار گرفته است.
 
مقابله با تبعات تحریم، افزایش ظرفیت تولید و میزان صادرات نیز از سیاست های دیگر وزارت نفت در سال 1393 به شمار می رود.
 
براساس اعلام مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، کارگروه اولویت بندی و غربالگری طرح ها و پروژه های سرمایه ای شرکت ملی نفت ایران تشکیل شده است.
 
این کارگروه با هدف استفاده بهینه از منابع سرمایه گذاری موجود و جلوگیری از تصویب و اجرای طرح ها و پروژه های بدون توجیه فنی و اقتصادی یا بدون اولویت اجرایی و عملیاتی، در حال فعالیت است.
 
 
** جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در پروژه های اولویت دار صنعت نفت
 
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، با تبیین سیاستهای این وزارتخانه می گوید: پروژه های صنعت نفت برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی اولویت بندی می شوند.
 
وی خاطرنشان می کند: باید در سال های آینده یکصد میلیارد دلار با استفاده از منابع داخلی و خارجی در صنعت نفت و گاز سرمایه گذاری شود.
 
زنگنه با بیان اینکه تاکنون در بخش های نفت و گاز و پتروشیمی بیش از ١٤ میلیارد دلار از منابع صندوق ها برای اجرای پروژه ها اختصاص یافته است، می گوید: سیاست وزارت نفت تعیین پروژه های اولویت دار است تا با دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی این پروژه ها را اجرایی کند.
 
 
 
** تکمیل 5 فاز اولویت دار پارس جنوبی
 
با وجود اهمیت بهره برداری از منابع انرژی پارس جنوبی، متاسفانه در سال های گذشته روند توسعه فازهای این منطقه به کندی پیش رفته است.
 
در دوران مدیریت اسبق وزارت نفت، بدون توجه به ظرفیت و توان داخلی و بدون در نظر گرفتن محدودیت های بودجه، در اقدامی احساسی و سیاسی، در خرداد سال 89 کلنگ اجرای فازهای 13،14،19،20،21،22،23 و 24 موسوم به فازهای 35 ماهه به زمین زده شد.
 
طبق قرارداد باید در خرداد ماه امسال تولید زودهنگام از این هشت فاز آغاز می شد اما اجرای این مساله در زمان یادشده محقق نشد و حتی نگاهی به وضعیت پیشرفت این فازها نشان داد که این فازها تنها 50 تا 60 درصد پیشرفت داشته اند.
 
آغاز فازهای 35 گانه نه تنها کمکی به پیشرفت پارس جنوبی نکرد بلکه با بلعیدن بودجه هنگفت، مانع از اتمام کار پروژه های قدیمی پارس جنوبی شد، بنابراین وزارت نفت دولت یازدهم برای ساماندهی به وضعیت پروژه های در حال اجرا اقدام به اولویت بندی فازهای در دست ساخت پارس جنوبی کرد.
 
براین اساس، زنگنه اعلام کرد تکمیل فازهای ١٢، ١٥، ١٦، ١٧ و ١٨ میدان مشترک پارس جنوبی در اولویت قرار گرفته است.
 
وی تاکید کرد: باید نخست تکلیف پروژه های قدیمی را روشن کنیم و مطمئن شویم به موقع می آیند و بعد روی فازهای ٣٥ ماهه تمرکز کنیم، نمی گویم آنها را تعطیل کنیم، اما هم اکنون تمرکز بر ٥ فاز قدیمی پارس جنوبی است.
 
براساس اعلام وزارت نفت این پنج فاز در مدت زمان بسیار کوتاه به تولید نزدیک و می توانند روزانه ٢٠٠ میلیون متر مکعب گاز و ٣٠٠ هزار بشکه میعانات گازی تولید کنند که این میزان تولید، مشکلات کمبود گاز مصرفی را در کشور حل خواهد کرد. 
 
وزیر نفت در سفر اخیر خود به پارس جنوبی با بررسی مسائل و مشکلات طرح های اولویت دار، زمان بهره برداری از فازهای پنجگانه را حداکثر تا قبل از زمستان ٩٣ تعیین کرد.
 
با گذشت زمان کوتاهی، نتایج تاکید وزیر نفت بر تمرکز فعالیت بر توسعه فازهای پنجگانه به تدریج هویدا شد به طوری که مدیران اجرایی از راه اندازی زودهنگام بخش هایی از فازهای 12، 15 و 16 در سال جاری خبر دادند.
 
رسول فلاح نژاد مجری فاز 12 پارس جنوبی هفته گذشته اظهار داشت: 25 میلیون مترمکعب گاز تولید شده فاز 12 پارس جنوبی بزودی از دریا به پالایشگاه خشکی منتقل خواهد شد و در بهمن ماه امسال برای مصرف وارد شبکه سراسری می شود.
 
وی با بیان اینکه پروژه فاز 12 در مجموع 93 درصد پیشرفت داشته است، خاطرنشان کرد: در ابتدای دی ماه سکوی اول فاز 12 کار خود را آغاز و گاز برداشت شده از میدان مشترک پارس جنوبی را به پالایشگاه خشکی که در کنگان مستقر است، منتقل می کند.
 
به گفته مجری فاز 12 پارس جنوبی با راه اندازی کامل فاز 12سالانه 10 تا 11 میلیارد دلار برای کشور درآمد کسب خواهد شد که این مبلغ معادل سه درصد تولید ناخالص داخلی کشور خواهد بود.
 
فلاح نژاد با بیان اینکه با راه اندازی همه بخش های فاز 12 حدود 15 درصد به ظرفیت گاز تولیدی کشور افزوده خواهد شد، گفت: هم اکنون حدود 500 تا 550 میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید می شود و فاز 12 قادر است 80 میلیون مترمکعب دیگر به شبکه گازی کشور اضافه کند.
 
حسین شریف آبادی مدیر کنسرسیوم فازهای 15 و 16 پارس جنوبی نیز با اشاره به پیشرفت این پروژه، اظهار داشت: در دو ماه آینده و با راه اندازی ترین (ردیف) دوم پالایشگاه، ظرفیت تزریق گاز از پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به شبکه سراسری به 25 میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.
 
وی می گوید: با راه اندازی کامل فازهای 15 و 16 روزانه حدود 56 میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی بهره برداری خواهد شد.
 
پیش بینی می شود که با اولویت بندی پروژه های پارس جنوبی، فازهای پنج گانه 12، 15، 16، 17 و 18 که پیشرفت کاری بالایی دارند با تزریق منابع مالی لازم تا پیش از آغاز زمستان سال 93 وارد چرخه تولید شوند.
 
میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد. 
 
مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد. ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 8 درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
 
 
** توسعه میادین مشترک
 
علاوه بر پارس جنوبی، میادین مشترک نفتی و گازی دیگری نیز در خلیج فارس، دریای عمان، غرب و جنوب غربی کشورمان وجود دارد که تاخیر در بهره برداری از آنها باعث عقب ماندن از همسایگان و هدر رفتن سرمایه های ملی می شود، بنابراین، دولت یازدهم توسعه آنها را در اولویت قرار داده است.
 
دراین راستا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری از تصویب سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری مازاد درآمد نفت و گاز در میادین مشترک خبر می دهد.
 
وی خاطرنشان می کند: مازاد منابع ارزی ناشی از افزایش قیمت و مقدار صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به مبانی محاسباتی موضوع بند(٣) قانون بودجه، پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی در سقف 7 میلیارد دلار در سال ١٣٩٢صرفا برای سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می گیرد.
 
نگارنده: میثم طاهری

 

  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  هیچ جای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گازکشی شده باشند
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  ژاپنی‌ها سال ۲۰۲۵ با یک ماهواره، به زمین انرژی خورشیدی منتقل می‌کنند
  اولین هواپیمای دنیا با سوخت سبز آمونیاک سال 2023 به پرواز در می‌آید
  وزارت راه هر چه دارد بفروشد و صرف توسعه شبکه ریلی کند
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  ۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر نفت جهان
  آمریکا چقدر نفت تولید می‌کند؟
  پنج خسارت تهران از «طرح‌ترافیک»
  مقصران ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران شناسایی و مجازت شوند
  زاکانی:واردات خودروهای عمومی برقی از چین امسال نهایی می‌شود
  هزار قطار چینی در مسیر اروپا؛ سهم ایران از ترانزیت شرق به غرب متحول خواهد شد
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  اولین قطار هیدروژنی جهان در آلمان
  سریع ترین قطارهای جهان | جنون سرعت!
  قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار رسید
  راه‌اندازی قطار سریع السیر چینی در این مناطق ایران
  مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
  حسن روحانی: مدام می‌گویند فاز ۱۱ پارس جنوبی را بدون برجام و توتال راه انداختیم؛ ما با توتال قرارداد بستیم که تمام گاز فاز ۱۱ را تزریق می‌کند نه اینکه برداشت کنیم / ما و چین می‌خواستیم نحوه اجرای این تکنولوژی را از توتال یاد بگیریم
  گردشگران ۴۰ میلیارد دلار در عربستان هزینه کردند
  سیاهکلی، نماینده مجلس: خودرو‌های داخلی کم‌ترین استاندارد برای حفظ جان سرنشین در تصادفات را دارند/ همچنان نسخه شفابخش حوزه خودرویی کشور را اجرای قوانین ساماندهی و واردات خودرو می‌دانم
  انقلاب جدید در باتری خودروهای برقی
  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
  ایران کشور اول دنیا در ساخت خطوط لوله نفت شد | ساخت ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی
  10 خط لوله گازی جهان/طول خطوط گازجهان 1.5میلیون کیلومتر است که 430هزار کیلومتر آن متعلق به ایران است
  سرمایه گذاری چین و هند در احداث خطوط گاز بین المللی/70هزارکیلومتر200میلیارد دلار
  برای تولید هرمتر مکعب گاز هیدروژن به ۴.۵ کیلو وات برق نیاز است.
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار