درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 17:34   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 24498صفحه نخست » اقتصاد انرژیچهارشنبه، 20 آذر 1392 - 15:30
قطر ۳ برابر ایران از پارس جنوبی گاز برداشت می‌کند
  
پیام نفت:

 

قطر هر سال ۱۵۱ میلیارد مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می کند که این رقم ۳ برابر گاز تولیدی ایران از این میدان است.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رویترز طی گزارشی نوشت: دارا بودن بزرگترین ذخایر گازی جهان، ممکن است برخی شرکت های خارجی را برای بازگشت به ایران اغوا نماید، اما بعید است تهران حداقل تا یک دهه آینده بتواند به یک عرضه کننده عمده گاز به اروپا یا آسیا تبدیل شود.
شرکت های اروپایی که فن آوری مورد نیاز برای استخراج کامل گاز از میدان عظیم پارس جنوبی ایران را داشتند، در اواخر دهه گذشته میلادی، تحت فشار آمریکا ایران را ترک کردند تا استخراج نفت قطر از سمت دیگر این میدان گازی عظیم به شدت افزایش یابد.
توافق هسته ای ماه گذشته ایران و گروه 1+5  امیدواری به بازگشت تولید نفت و گاز ایران به میزان قبل از تحریم ها را افزایش داده است.
اما ایران به دلیل مصرف بالای گاز در داخل و موانع داخلی برای توسعه ذخایر که حتی از مدتها پیش از آغاز تحریم ها وجود داشته اند، شانس زیادی برای تبدیل شدن به صادر کننده عمده گاز حداقل در یک دهه آینده ندارد.
لورن راسکاس، مشاور ارشد گروه جهانی گاز در موسسه آی اچ اس در این باره گفت، برداشتن تحریم ها «احتمالا می تواند تاثیر عظیمی بر صادرات گاز ایران در دراز مدت داشته باشد، اما سال ها طول خواهد کشید تا کارها پیش برود.»
راسکاس اضافه کرد، در کوتاه مدت، استفاده از گاز برای تامین مصرف داخلی جهت تولید برق و استفاده در صنعت و تزریق مجدد گاز به میادین نفتی قدیمی جهت حفظ تولید، معنای اقتصادی بیشتری دارد.
تزریق مجدد گاز به میادین نفتی، ارزشی بیش از صادرات گاز دارد، زیرا نفت فروش بیشتری در بازار جهانی دارد و همچون صنعت گاز نیازی هم به سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری ندارد تا چند سال بعد به ثمر بنشیند.
بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال 2011 بیش از یک تریلیون فوت مکعب یا بیش از 28 میلیارد  متر مکعب گاز برای کمک به افزایش تولید نفت، به میادین نفتی ایران تزریق شده است. بر اساس برخی برآرودها بیش از 8 میلیارد فوت مکعب در روز (حدود 83 میلیارد متر مکعب در سال) در طی یک دهه آینده برای حفظ تولید نفت ایران نیاز خواهد بود.
* برداشت 3 برابری قطر از پارس جنوبی 
تولید گاز ایران، به جز گاز مصرفی برای تزریق مجدد در میادین نفتی و گاز سوخته شده، در سال 2012 نسبت به سال 2002، بیش از 2 برابر شده و از 75 میلیارد متر مکعب به 160.5 میلیارد متر مکعب رسیده است.
اما برداشت ایران از پارس جنوبی در مقایسه با قطر، که اجرای طرح های چند میلیارد دلاری شرکت های بزرگ غربی در طی دهه گذشته این کشور را به ثروتمندترین کشور جهان و بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی در جهان تبدیل کرده، چندان قابل توجه نبوده است.
این دو کشور مشترکا بزرگترین میدان گازی جهان را در اختیار دارند. در حالی که قطر تقریبا تمام گاز تولیدی خود را از این میدان برداشت می کند، گاز تولید شده در این میدان حدود 35 درصد گاز تولیدی ایران را شامل می شود.                                                                                                                                                                                                کل تولید گاز قطر که از این میدان انجام می شود بالغ بر 151 میلیارد مترمکعب در سال است در حالی که با توجه به سهم 35 درصدی این میدان از کل تولید گاز ایران و کل تولید 160 میلیارد مترمکعبی گاز ایران می توان گفت ایران از پارس جنوبی هر سال 56 میلیارد مترمکعب گاز برداشت می کند که این رقم حدود یک سوم گاز برداشتی توسط قطر است. بر اساس آمارهای شرکت نفت و گاز پارس، که مدیریت کل پروژه را در ایران در اختیار دارد، فازهای 13 تا 24 توسعه این میدان در صورت تکمیل به موقع می تواند ظرفیت تولید گاز کشور از این میدان را به 142 میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد.                                                                                                                                                                         ایران قبلا بیش از قطر گاز تولید می کرد. تفاوت دو کشور در اینجاست که بر اساس آمارهای بی پی، قطر با جمعیتی کمتر از 2 میلیون نفر، تنها 26 میلیارد متر مکعب از گاز تولیدی خود را مصرف می کند و 125 میلیارد متر مکعب آن را صادر می نماید.                                                                                                                                                                     اما بر همین اساس، ایران تقریبا کل گاز تولیدی خود را برای تامین نیاز جمعیت 77 میلیون نفری خود مصرف کرده است. تقاضا برای گاز در ایران از 79 میلیارد متر مکعب در سال 2002 به 156 میلیارد متر مکعب در سال 2012 رسیده است که این رقم به جز میزان گاز تزریق شده به میادین نفتی بوده است.
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  
کلیدواژه ها: قطر - برداشت گاز - پارس جنوبی


اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار