درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 18:00   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 13382صفحه نخست » شنبه، 28 بهمن 1391 - 15:56
بی‌مهری به ستاره خلیج‌فارس
کندی ساخت بزرگترین پالایشگاه کشور/ 60درصد پیشرفت در 6 سال
کندی ساخت بزرگترین پالایشگاه کشور/ 60درصد پیشرفت در 6 سالبرخی بی‌مهری‌ها به بزرگترین پالایشگاه بنزین سازی کشور موسوم به ستاره خلیج فارس موجب کندی ساخت این پروژه و پیشرفت 60 درصدی پروژه در 6 سال شده است.
  

به گزارش نفت نا (NaftNa.ir) تسنیم نوشت: سال 85 در حالی کلنگ نخستین پالایشگاه میعانات گازی کشور زده شد که از سال 90 به‌عنوان سال بهره‌برداری از آن و سال خودکفایی ایران در بنزین یاد شد. حال با نزدیک شدن به پایان سال 91، نه خبری از راه‌اندازی این پالایشگاه هست که روزی از آن با عنوان درآمدزاترین پالایشگاه ایران یاد می‌شد، و نه اینکه اطلاعات و آمار و ارقام دقیق و کاملی از این پالایشگاه از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ارائه می‌شود.

بنابراین گزارش، بیش از 20 ماه از زمان افتتاح طرحی که قرار بود در سال 90 کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز کند، می گذرد و به تازگی علیرضا ضیغمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که پیشرفت کل این پروژه حدود 60 درصد است و در نیمه نخست سال آینده روزانه 12 میلیون لیتر بنزین با کیفیت بالا در فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید خواهد شد.

اما به نظر می‌رسد که این این رقم پیشرفت بیشتر مربوط به بخش‌های عمومی پالایشگاه از جمله آبگیر، خطوط لوله، مخازن، استخر و نیروگاه و ... است و هنوز پیشرفت چندانی در خود پالایشگاه به رغم اینکه در دولت دهم در زمره پروژه‌های مهر ماندگار قرار گرفت تا بودجه بیش از یک میلیارد دلار در اختیارش قرار گیرد، روی نداده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، سیدکاظم وزیری هامانه، رئیس سابق هیات مدیره پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز پیش از این اعلام کرده بود که پروژه‌ای که سال 90 باید به بهره‌برداری می‌رسید اکنون تنها پنجاه و اندی درصد پیشرفت دارد که آن هم در بخش پالایشگاهی نیست و اصل موضوع هم همانجاست.

سیدکاظم وزیری هامانه، رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین در این باره گفت: «کلنگ پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمان وزارت بنده زده شد و با توجه به اهمیت آن برای کشور، برای تامین اعتبار آن، محل خاصی پیش‌بینی شده بود. فقط لازم بود وزارت نفت بودجه را دریافت کرده و کار را آغاز می‌نمود. زمان وزارت بنده این کار انجام شد اما وزیر بعدی به‌رغم اینکه پول در حساب موجود بود، با عدم پرداخت هزینه‌ها عملا پروژه را متوقف کرد.»

به گفته وی «سهامداران این پالایشگاه که 30 درصد سهم داشتند، همه هزینه‌های مورد نظر را پرداخت کرده بودند و عدم پرداخت 70 درصد باقیمانده از سوی نفت باعث شد در دی ماه 88 پروژه‌ای که 6200 نفر در آن مشغول به کار بودند، در پایان همان سال تعطیل شود.  اسفند 87 حدود 6200 نفر آنجا کار می‌کردند و این تعداد در شهریور ماه 88 به صفر رسید و تمام قراردادهایی که بین سازندگان، مشاور و سازنده‌ها امضا شده بود، اعتبارش را از دست داد و در حال حاضر مجبور هستند که سازنده جدید پیدا کنند و قراردادهای تازه امضا کنند. با این حساب حتی اگر پول هم باشد، زمان زیادی نیاز دارد تا دوباره این پروژه سرپا شود.»

 

* یک درصد پیشرفت در هرماه

وزیری هامانه معتقد است با توجه به اینکه در حال حاضر پیشرفت پروژه تقریبا یک درصد در ماه بیشتر نیست، بعید است این زودی‌ها به بهره‌برداری برسد، مگر اینکه اتفاق فوق‌العاده‌ای بیفتد

به نظر می‌رسد این پروژه که روزی از آن به عنوان پروژه ملی یاد می‌شد، حالا در ذهن مدیران پالایش و پخش و حتی صنعت نفت کم‌رنگ شده و دیگر رونق روزهای قبل را ندارد. پیشرفت کمتر از 8 درصد از دی ماه 88 تا شهریور سال جاری دلیل خوبی بر این مدعاست.

ساخت پالایشگاهی که 500 میلیون دلار از اعتبار مورد نیاز آن از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین شد و با 500 میلیون دلار دیگر از نیکو، کار احداث آن شتاب گرفت، به دلایلی از جمله عدم پرداخت سهم 30 درصدی از سوی شرکا متوقف شد. اما وزیری هامانه این اتفاق را رد کرده و اعلام می‌کند: «من به جد این مورد را تکذیب می‌کنم که شرکا کم کاری کرده‌اند. چون من خودم تا شهریور سال گذشته رئیس هیات مدیره ستاره خلیج فارس بودم. قرار بود 30 درصد سرمایه را از طریق شرکا تامین کنیم و 70 درصد مابقی از صندوق ذخیره ارزی یا از محل وام تامین شود. در حال حاضر هم با وجودی که شرکا افزایش سرمایه داده‌اند و پول هم در حساب موجود است اما پول را پرداخت نمی‌کنند و پروژه متوقف شده و پیشرفتی ندارد.»

رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین می‌افزاید:‌ «من در همان ابتدا که همزمان با دوران وزارتم بود به مقام معظم رهبری قول داده بودم که این پالایشگاه دوسال و نیمه تمام شود و اعتقاد من این است که اگر آن برنامه اجرا شده بود، قطعا این پروژه در مدت معین تمام می‌شد. به دلیل اینکه این پالایشگاه 35 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند، از نظر تولید بنزین خودکفا می‌شدیم. متاسفانه به‌رغم اینکه 4 سال از تاریخ شروع پروژه گذشته، نگذاشتند اجرا شود.»

 

* آیا تولید بنزین در کشور افزایش می‌یابد؟

هفته گذشته با حضور رئیس جمهوری طرح توسعه فاز سوم پالایشگاه آبادان به‌عنوان قدیمی‌ترین پالایشگاه نفت منطقه خاورمیانه به‌طور رسمی افتتاح شد. طبق گزارش‌های اعلام شده، با بهره‌برداری از این طرح ظرفیت تولید بنزین یورو 4 کشور روزانه 2 میلیون لیتر افزایش می‌یابد.

سال 88 بود که مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بارها اعلام کرده بود که با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان و تهران، روزانه 82 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که این روند می‌تواند تا سال 1390 زمینه‌های خودکفایی و بی‌نیازی از واردات بنزین را فراهم کند. همچنین بنزین یورو 4 و 5 به زودی وارد مدار تولید می‌شود و بنزین باکیفیت در باک خودروها می‌سوزد که آلودگی کمتری را به همراه خواهد داشت.

آن زمان روزانه 44 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شد و سهمیه‌بندی بنزین بزرگترین برگ برنده از نظر مدیران و متخصصان پالایش و پخشی بود که مصرف را کنترل کرده بود. حالا که سه سال از آن وعده ها گذشته، نه تنها کشور از واردات بنزین خودکفا نشده، بلکه از بنزین یورو 4 و یورو 5 هم خبری نیست. نفتی‌ها اشکال کار را در این می‌بینند که خودروهایی که در شرکت‌های خودروسازی تولید می‌شوند، قابلیت استفاده از بنزین یورو 4 و 5 را ندارند. اما خودروسازان می‌گویند که شما بنزین با این درجه کیفیت را تولید کنید، ما با ایجاد ظرفیت‌سازی مشکلی نداریم. اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود.

افزایش قاچاق فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل، شرایط را برای این فرآورده‌ها بحرانی‌تر کرده است. افزایش مصرف از یک سو و افزایش قاچاق نیز از سوی دیگر، کشور را به واردات بیشتر بنزین واداشته است. این در حالی است که پالایشگاه‌هایی که قرار بود برای تامین بنزین مورد نیاز کشور ایجاد شوند، از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس، به طور کلی به فراموشی سپرده شده‌اند.

البته وزیر نفت در روزهای گذشته در حاشیه بهره‌برداری از پالایشگاه آبادان، ایران را در سال 92 یکی از کشورهای صادرکننده بنزین دانسته و گفته بود: با تکمیل طرح توسعه در پالایشگاه‌های شازند اراک وبهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کشورمان جزو صادرکنندگان اصلی بنزین خواهد شد.

حالا باید دید چه وقت بزرگترین پروژه بنزین‌سازی کشور بنزین تولید می‌کند.

 

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار