درباره ما   |  پیوندها   |  RSS  
  صفحه اول    نفت    گاز     پتروشیمی     پالایش و پخش    بورس و بازار سرمایه     بین الملل     اقتصاد انرژی   جمعه، 10 فروردین 1403 - 15:52   
 
 
   اخبار رسانه ها  
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  وضعیت اقتصادی سال ۱۴۰۳ با سال قبل تفاوتی نخواهد داشت / اگر روند اقتصادی همین طور بماند باید خدا را شکر کنیم / دولت در کنار رکود و بیکاری و تورم، به دنبال این است که درآمد‌های مالیاتی‌اش را به شدت افزایش دهد؛ این موضوع بازار را نگران کرده
  تماشا کنید: طرح ۸۰۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها
  اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
  شخصی امتیاز سوآپ نفت گرفته و زمانی که عراق تحریم بوده نفت آنان را به ۵۰ درصد قیمت خریده و در مرزهای غرب ایران می‌فروخت؛ در مرزهای دیگر همان را به او می‌دادند و صادر می‌کرد / او تریلیارد شده؛ الآن هم یک مقام سیاسی و در مرکز یک الیگارشی است
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه در شورای امنیت
  روحانی: عوامل داخلی در کنار عوامل خارجی دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود
  متن سوگندجلاله رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم
  گل های زیبای درختان پالونیا
  الیگارشی های روسیه چگونه شکل گرفتند؟
  رهبر انقلاب: شهید باهنر متفکر، اسوه و الگوی فراموش‌نشدنی است/فیلم
  الیگارش‌هایی که پوتین را سرنگون نمی‌کنند
  بیست سال پیش در شب سال نو، قدرت به پوتین تفویض شد
  علم‌الهدی: می‌گویند، چون ۵۹ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، نمایندگان جدید، مورد پذیرش اکثریت نیستند / در اسلام، مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد / برای اکثریتی که به دستور رهبری برای شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت، جایگاهی ندارد!!
  وزیر دفاع آمریکا: نخواهیم گذاشت اوکراین شکست بخورد
  چگونه صدام دو ماه پیش از آغاز جنگ توان هوایی و زرهی ایران را نابود کرد؟
  شوروی؛ تامین کننده ۸۵ درصد تسلیحات عراق در جنگ با ایران
  تماشا کنید: رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد
  روسیه نگذاشت و نمی‌گذارد اروپا آرزوی استفاده از گاز ایران را محقق کند
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  تهرانی‌ها حدود یک سوم از سال، در هوای ناسالم نفس کشیدند
  سید حسن خمینی:چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  تکمیل پروژه ایران ال‌ان‌جی با فناوری روسی، شاید وقتی دیگر
  علاقمندی آلمان برای سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در بخش نفت ایران
  مراسم جذاب چهارشنبه سوری تا نوروز در روستای پالنگان - آپارات
  مذاکره بغداد با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان با استفاده از خطوط ایران
  بررسی آمار تولید و مصرف گاز در کشور/ اتلاف منابع از خانه تا نیروگاه!
ادامه اخبار رسانه ها
 

انتخابات ریاست جمهوری

- اندازه متن: + -  کد خبر: 10285صفحه نخست » نفت، گاز، پتروشیمی چهارشنبه، 1 شهریور 1391 - 12:50
تضمین دلارهای نفتی اعراب با گاز ایرانی/ چاه‌های نفت پیر ایران محروم از گاز
تضمین دلارهای نفتی اعراب با گاز ایرانی/ چاه‌های نفت پیر ایران محروم از گازپیام نفت:در حالی تزریق گاز به چاه‌های نفتی پیر ایران برای افزایش بازیافت در حداقل ممکن است، کشورهای عربی برای احیای میلیاردها دلار از ذخایر نفتی خود...
  

پیام نفت:در حالی تزریق گاز به چاه‌های نفتی پیر ایران برای افزایش بازیافت در حداقل ممکن است، کشورهای عربی برای احیای میلیاردها دلار از ذخایر نفتی خود روی خرید گاز ایران حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.
 
چاه‌های نفت در اغلب کشورهای نفت خیز جهان رو به پیری می‌روند، بنابراین همه کشورهای تولید کننده نفت به دنبال افزایش ضریب بازیافت نفت هستند تا هر چه دیرتر این طلای سیاه به اتمام برسد و بتوانند از این طریق درآمدهای بیشتری را برای کشورشان جذب کنند.

حتی برخی از این کشورها مانند آمریکا حاضرند تا در چاه های نفتی خود را ببندند و از طریق واردات نفت مورد نیاز خود را تامین کنند که آمار واردات نفتی آمریکا حکایت از این امر دارد.

153 سال از 27 اوت سال 1859 میلادی، زمانی که نفت نخستین چاه در ایالت پنسیلوانیا آمریکا از دل زمین به بیرون فوران کرد،می‌گذرد. نزدیک به 153 سال است از اکتشاف نفت در جهان گذشته و در این مدت مردم کشورهای مختلف به طور مستقیم و غیر مستقیم از این منبع هیدروکربوری استفاده می کنند.

در طول مدتی که از اکتشاف این ماده هیدروکربوری می گذرد،چاه های نفتی در اغلب کشورهای نفت خیز دنیا پیر شده اند و دیگر نمی توانند مانند گذشته نفت تولید کنند، به اصطلاح ضریب بازیافت تولید نفت در حال کاهش است، به تبع آن میزان تولید نفت جهان نیز در حال کاهش است.

به عنوان مثال براساس آمار و اطلاعات اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان تولید نفت کشور مکزیک و دریای شمال کاهش یافته است و از طرف دیگر سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) در جدیدترین گزارش خود از کاهش تولید نفت کشورهای عضو این سازمان خبر داده است.

در این گزارش یکی از علل کاهش تولید نفت پیرشدن چاه های نفتی و کاهش ضریب بازیافت میادین نفتی عنوان شده است.

اگر چه کاهش تولید نفت در جهان موجب افزایش قیمت این طلای سیاه می شود، اما از طرفی برای کشورهای تولید کننده نگرانی هایی را به وجود آورده است تا مبادا این منابع هیدروکربوری به اتمام برسد و جهان با یک بحران انرژی مواجه شود.

البته منبع هیدرو کربوری دیگری نیز در جهان کشف شده است که شاید بتواند در آینده جانشین نفت شود، منبعی که نامش گاز طبیعی است.

درباره تاریخچه اکتشاف گازطبیعی در جهان می توان گفت همانطور که آمریکا در کشف نفت پیش قدم بوده است در کشف گاز نیز همین گونه بوده است، به طوری که کشف مخازن گاز در اواخر قرن 19 در آمریکا رخ داد اما به دلیل مشکلات حمل، استفاده از گازطبیعی تا سال 1930 رونق چندانی نداشت.

اگر چه هم اکنون بیش از 80 سال است که از این منبع هیدروکربوری در جهان استفاده می شود اما به جرات می توان گفت هنوز گاز طبیعی جایگاه نفت را در سبد انرژی جهان پیدا نکرده و به قول برخی کارشناسان انرژی بسیار بعید است تا استفاده از گازطبیعی فراگیر شود.

* کشورهای تولید کننده نفت به دنبال افزایش ضریب بازیافت

همانطور که در بالا گفته شد آنچه که درآینده جهان تاثیر گذار است و می تواند یک کشور را قدرتمند نشان دهد داشتن ذخایر عظیم انرژی است زیرا این ذخایر در آینده اقتصادی و سیاسی یک کشور بسیار موثر است.

به همین دلیل شرکت های بزرگ نفتی که تجارب زیادی در زمینه اکتشاف و توسعه میادین نفتی دارند به دنبال راه کارهایی هستند تا بتوانند ضریب بازیافت مخازن نفتی را افرایش دهند تا وضعیت تولید نفت را در جهان بهبود بخشند و مدت زمان تولید نفت در جهان را افزایش دهند.

*تزریق گاز یکی از روش های افزایش ضریب بازیافت است

هم اکنون از روش های مختلفی برای افزایش ضریب بازیافت نفت در جهان استفاده می شود که یکی از این روش ها تزریق گازطبیعی به میادین نفتی است.تزریق گاز به میدان نفتی عملی است که جهت جلوگیری از کاهش فشار نفت مخزن و در نتیجه تثبیت میزان استخراج نفت از یک مخزن نفتی در طول زمان انجام می‌شود. این روش از دهه 1950 میلادی در سطح بین‌المللی استفاده شده است که به دلیل کم‌هزینه بودن در مقایسه با حفر چاه‌های جدید مورد استقبال قرار گرفته است. در این روش از گازهای هیدروکربن، گازکربنیک و ازت استفاده می‌شود. هدف نهایی از تزریق گاز تامین ضریب بازیافتی بیشتر برای مخازن نفت نسبت به روشهای معمول است.

*کشورهای عربی دارنده نفت هم از گاز استفاده می کنند

به گزارش سازمان کشورهای عربی دارنده ذخایر نفتی (OAPEC) حدود 60 درصد از ذخایر نفتی جهان در اختیار کشورهای عربی است.

چندی پیش یک روزنامه عربی گزارش جالبی از آمار و نحوه مصرف گاز در کشورهای عربی دارنده ذخایر نفتی منتشر کرد.

در گزارش این روزنامه آمده است: کشور عربستان درمیان کشورهای صادر کننده نفت جایگاه نخست مصرف کننده گاز را در اختیار دارد و پس از آن کشورهای امارات، قطر و مصر جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

این گزارش اضافه می کند:کشورهای الجزایر،بحرین، لیبی،عراق و کویت نیز دیگر مصرف کنندگان گاز طبیعی در جهان هستند، علی رغم اینکه حجم زیادی از نفت را در اختیار دارند.

این روزنامه مدعی است کشورهای عربی که دارنده ذخایر نفتی هستند در سال 2011 حدود 53 میلیارد متر مکعب گاز مصرف کردند که بیشترین مورد استفاده نیز تزریق به میادین نفتی‌شان بوده است و در مرحله بعد از این منبع هیدرو کربوری در بخش انرژی و سوخت استفاده می کنند.

پس از انتشار این گزارش برخی از رسانه های عربی در گزارش های مشابهی مدعی شدند کشورهای عربی می توانند از منابع عظیم گازی که در اختیار دیگر کشورهای جهان از جمله روسیه و ایران است استفاده کنند.

*تزریق گاز ایران به چاه‌های نفت عربی و مرگ تدریجی چاه‌های وطنی

هم اکنون کشورهای عربی که از نعمت گازطبیعی بی بهره هستند با واردات گاز از دیگر کشورها و تزریق آن به میادین نفتی خود دوباره حجم زیادی نفت را زنده کرده و از طرفی نیز در آینده می توانند گاز تزریق شده را برای مصرف برداشت کنند که به نوعی به یک سود دو طرفه دست پیدا کرده اند.

از سوی دیگر به گفته مسئولان صنعت نفت و گاز کشور، ایران دارای 27 تریلیون متر مکعب گاز از ذخایر کشف شده کنونی است که احتمال دارد با کشف میادین جدید حجم این ذخایر افزایش یابد.

 

بر اساس قراردادهای گازی که قرار است در آینده امضا شود، حجم قابل توجهی از گاز ایران به کشورهایی همچون امارات، کویت و چند کشور دیگر عربی صادر خواهد شد.

اما نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که چه مقدار از این گاز که مالکش خودمان هستیم به میادین نفتی وطنی تزریق می شود؟

مسئولان شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این پرسش می گویند: در بهترین حالت ممکن هم اکنون میزان تزریقی گاز به میادین نفتی افزایش یافته و به روزانه حدود 100 میلیون متر مکعب رسیده است.درصورتی که وضعیت وخیم چاه های نفتی ایران نیازمند بیش از این مقدار تزریق گاز است و این درحالی است که مسئولان صنعت نفت ایران ترجیح می دهند هر متر مکعب گاز را به میزان 35 سنت به فروش برسانند، حال آنکه در ازای آن میلیارد ها دلار در اعماق زمین برای همیشه مدفون شود و در عوض کشورهای عربی با پرداخت بهای کمی در آینده صاحب میلیارد ها دلار می شوند.

* علت آنکه گاز به میادین نفتی تزریق نمی شود چیست؟

شاید به نظر برسد که پاسخ به این سوال می تواند راه گشا باشد و بسیاری از ابهامات را حل کند، اما در واقع کارشناسان مسائل انرژی و نفتی در پاسخ به این سوال جواب های گوناگونی را می دهند.

عده ای می گویند مسئولان وزارت نفت متوجه نیستند که چه منبع عظیمی از سرمایه درحال از بین رفتن است و به همین دلیل باید آنها را نسبت به این موضوع آگاه کرد.

عده ای دیگر از کارشناسان می گویند بی توجهی به این گونه مسائل در خصوص صنعت نفت عادی است و نباید زیاد از مسئولان انتظار داشت، آنها می گویند دولت ها که تغییر می کنند سعی دارند وجهه خوبی را از خود بر جای گذارند بنابر این به دنبال حل مسائل زود گذر هستند و اصلا به دراز مدت و توسعه نمی اندیشند.

جواب این سوال هر چه باشد مهم این است که یک سهل انگاری در حال به جای گذاشتن خسارت جبران ناپذیری برای کشور است که اگر بیش از این ادامه پیدا کند در تاریخ ایران ثبت خواهد شد.

منبع:فارس

  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  تحلیل مقایسه ای مصرف واقعی انرژی برق در ایران
  نیاز به ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت داریم
  در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود
  مواد شیمیایی اجاق گاز با خطر بیشتر سرطان خون مرتبط است
   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   بازخوانی خبرها و تحلیل ها  
  چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در ۵۰ سال گذشته را شکل داد؛ تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ و شوک انقلاب ایران / ۵۰ سال بعد عرضه و تقاضای نفت چگونه خواهد بود؟
  پایان قرن نفت و هزاران میلیارد دلار سرمایه ای که کم ارزش می شود
  نفت در آستانه بی ارزش شدن
  نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان/ آیا نفت در آینده واقعاً بی‌ارزش می شود
  نظم نوین انرژی با پایان «عصر نفت
  پایان زودتر از موعد عصر طلایی نفت نزدیک است
  درآمد صادرات نفت عراق در یک ماه؛ ۹.۵ میلیارد دلار
  درآمد ماهانه ۸.۵ میلیارد دلاری عراق از فروش نفت
  عراق جهت تثبت قیمت نفت، صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  روسیه اجازه برداشت از میدان گاز سردار جنگل را به ایران نمی‌دهد
  روسیه مانع صادرات گاز ایران است؟
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  کویت از عمان برق می‌خرد
  فریدون مجلسی: با بازگشت ترامپ حتی نمی توانیم با تخفیف نفت بفروشیم
  افزایش واردات ال ان جی از روسیه به اتحادیه اروپا
  توهم ایران ال ان جی با روسیه
  ۷ سال بلاتکلیفی طرح ایران ال ان جی
  ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد
  اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به پروژه ایران LNG
  چرا ال‌ان‌جی در ایران پا نگرفت؟
  عدم تکمیل پروژه ایران LNG و ضرر سالیانه ۵ میلیارد دلاری
  آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
  وزیر نفت: آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد / تحریم ها تاثیری نداشته است!!?
  از سال ۱۴۰۴ هر سال 25میلیون متر مکعب در روز، کاهش تولید گاز ایران
  آشنایی با الکتروپمپ غوطه ور نفتی(ESP) و تجهیزات مربوطه
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© پیام نفت (استفاده از مطالب پیام نفت با ذکر منبع، منعی ندارد)
payamenaft@gmail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار