تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: روزنامه اصولگرا: ضرغامي هنوز براي كانديداتوري تصميم نگرفته، احتمال ثبت‌نام زاكاني
سه شنبه، 8 خرداد 1403 - 13:31     کد خبر: 53724

پيام نفت:
عزت‌الله ضرغامي هنوز تصميمي مبني‌بر حضور در انتخابات رياست‌جمهوري نگرفته است و گويا تمايل چنداني نيز براي حضور ندارد. برخلاف عزت‌الله ضرغامي به‌نظر مي‌رسد علي زاكاني، شهردار تهران قصد حضور و نام‌نويسي در انتخابات رياست‌جمهوري دارد و اين تصميم هم قطعي است.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه فرهيختگان متعلق به دانشگاه آزاد نوشت: فقط دو روز ديگر تا آغاز زمان رسمي ثبت‌نام داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري در وزارت كشور باقي مانده است. در اين مدت اما گمانه‌زني‌هاي ضدونقيضي درمورد چگونگي حضور داوطلبان اصولگرا در انتخابات مطرح شده است.

در اين ميان برخي از شخصيت‌ها صراحتا حضور احتمالي خود در انتخابات را رد كردند. برخي نيز حضور خود در انتخابات رياست‌جمهوري را قطعي كردند. تعدادي از چهره‌ها نيز فعلا ترجيح داده‌اند‌ نسبت به گمانه‌زني‌هاي انتخاباتي در‌مورد حضور يا عدم حضور، ‌تاييد يا عدم تاييدي نداشته باشند. بعد از حادثه تلخي كه براي رئيس‌جمهور اتفاق افتاد، برخي اين گزاره را مطرح مي‌كردند كه احتمالا گزينه‌هايي از درون دولت براي رياست‌جمهوري نام‌نويسي كنند تا دولت رئيسي با همان فرمان در چهار سال آينده به پيش برود. به همين جهت شنيده‌ها از حضور برخي از چهره‌هاي درون دولت در انتخابات رياست‌جمهوري حكايت دارد، البته به‌نظر مي‌رسد اصولگرايان نيز هنوز تصميم قطعي درباره چگونگي حضور خود در انتخابات و اجماع روي كانديدايي در انتخابات را نگرفته‌اند.

 

حساب‌وكتاب اصولگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري

 

اميرحسين ثابتي: طبيعي است كه بخشي از بدنه سياسي دولت از سعيد جليلي حمايت كنند

در حاضر و برمبناي گمانه‌زني‌ها چند گزينه جدي در‌مورد كانديداتوري رياست‌جمهوري مطرح است. سعيد جليلي ازجمله افرادي است كه به‌نظر مي‌رسد حضورش براي نام‌نويسي در انتخابات رياست‌جمهوري قطعي شده است. خبرگزاري فارس در خبري اعلام كرد حضور سعيد جليلي در انتخابات رياست‌جمهوري قطعي شده است. علاوه‌براين علي‌اصغر نخعي‌راد، نماينده مجلس دوازدهم نيز در گفت‌وگويي به اين موضوع اشاره كرد كه به همراه سه نفر از نماينده‌هاي مشهد ازجمله ميثم ظهوريان، نصرالله پژمانفر، اخلاقي در ديداري با سعيد جليلي از وي براي حضور در انتخابات دعوت كردند كه جليلي نيز اعلام كرده كه در انتخابات نام‌نويسي خواهد كرد.

اميرحسين ثابتي، نماينده مجلس دوازدهم و از نزديكان جليلي ضمن تاييد خبر حضور جليلي در انتخابات رياست جمهوري در گفت‌وگو با «فرهيختگان» در اين‌باره توضيح داد: «خبر حضور جليلي كه همان خبري است كه فارس منتشر كرد قطعي است و تصميم به حضور دارند؛ چون ايشان در دولت رئيسي مسئوليتي نداشتند حتما گزينه درون دولت نيستند؛ جليلي نه وزير بود، نه در شورا بود. جايگاه حقوقي ايشان همان مجمع تشخيص و نماينده رهبري در شوراي عالي امنيت ملي بود، كه هردو با دولت ارتباطي ندارد. اما اينكه بخشي از بدنه دولت، چه سياستمداران چه طرفداران سياسي و گفتماني دولت با ايشان همراه باشند، قابل پيش‌بيني است و طبيعي هم هست؛ چراكه رويكرد گفتماني و سياسي ايشان با رئيسي شباهت‌هاي بالايي داشتند. جليلي در سال 96 به خاطر آقاي رئيسي اصلا در انتخابات ثبت‌نام نكرد و حدود 30 سخنراني جدا براي رئيسي انجام داد. در سال 1400 هم به نفع رئيسي كنار كشيد و بعد از انتخابات هم به ايشان اعلام كرد از بيرون دولت، تحت عنوان تشكيلات دولت سايه كه داشتند، به آقاي رئيسي كمك مي‌كند. لذا طبيعي است كه بخش قابل توجهي از بدنه سياسي دولت، وزرا و حتي بدنه اجرايي دولت با جليلي همراه باشند اما در‌مورد كم و كيف آن بايد خود صحبت كنند.» با توجه به اين موارد به نظر مي‌رسد سعيد جليلي ازجمله افرادي خواهد بود كه ممكن است به‌عنوان گزينه مورد حمايت دولت فعلي در انتخابات رياست‌جمهوري شركت كنند اما به نظر نمي‌رسد سعيد جليلي تنها گزينه دولت براي مشاركت و نقش‌آفريني در انتخابات رياست‌جمهوري باشد.

 

بذرپاش يكي از گزينه‌هاي دولت در انتخابات رياست‌جمهوري چهاردهم؟

جبهه شريان از‌جمله گروه‌هاي سياسي نزديك به دولت نيز اين روزها رسما ستاد انتخاباتي رياست‌جمهوري را راه‌اندازي كرده و در حال فعاليت است. به‌نظر مي‌رسد اين گروه به افرادي از‌جمله مهرداد بذرپاش نزديك است. ميثم نادي، رئيس ستاد انتخابات جبهه شريان در‌مورد گزينه‌هاي مورد‌نظر شريان در انتخابات رياست‌جمهوري در گفت‌وگو با «فرهيختگان» مطرح كرد: «بعد از حادثه‌ تاسف‌برانگيزي كه براي رئيس‌جمهور اتفاق افتاد، رهبر انقلاب هم در پيام مكتوب در صحبت‌هاي خود تاكيد داشتند كه كار نبايد مختل شود؛ لذا بعد از فضاي سوگي كه شكل گرفت، ناگزيريم براي ايام انتخابات بدون توجه به برنامه نباشيم و فعاليت‌مان را به صورت جدي، انجام دهيم. مجموعه شريان، تصميم خود را گرفته است و ستاد انتخابات شريان رسما فعاليت خود را شروع كرده است. از بين گزينه‌هاي محتمل براي رياست‌جمهوري جلسه‌هاي مختلفي داشتيم و ديدگاه‌هاي آن را مورد بررسي قرار داديم. جمع‌بندي ما هم تقريبا مشخص شده و از گزينه نهايي نيز دعوت به عمل آورديم؛ چراكه معتقديم مي‌بايست كار نيمه‌تمام رئيسي تمام شود و كار را كه كرد آنكه تمام كرد؛ لذا براساس همين نگاه، معتقديم كه بايد يكي از ياران و همراهان جناب آقاي رئيسي، به مردم پيشنهاد شود و چنانچه ملت ايران موافق تمام كردن راه نيمه‌تمام آقاي رئيسي باشند؛ ان‌شاءالله مسير خدمت باز باشد. گزينه ما از ياران و همراهان آقاي رئيسي است.»

ميثم نادي درباره اينكه مهرداد بذرباش از‌جمله گزينه‌هاي مطرح براي حمايت جبهه شريان خواهد بود يا خير نيز گفت: «آقاي بذرباش جزء گزينه‌هاي اصلي مدنظر هستند، اما مي‌بايست يكي دو روز تا شروع ثبت‌نام و اعلام رسمي آن منتظر بمانيم.» براين اساس به‌نظر مي‌رسد گمانه‌زني‌ها مبني‌بر حضور مهرداد بذرپاش در انتخابات قوت بيشتري پيدا كرده است و ثبت‌نام وزير راه دولت سيزدهم به‌عنوان يكي از گزينه‌هاي درون دولت در انتخابات نيز تقريبا قطعي به‌نظر مي‌رسد.»

 

ضرغامي هنوز تصميم نگرفته، احتمال ثبت‌نام زاكاني

عزت‌الله ضرغامي، وزير ميراث فرهنگي نيز از‌جمله افرادي است كه گمانه‌زني‌هايي مبني‌بر حضور احتمالي وي در انتخابات منتشر شده است. اما پيگيري‌هاي خبرنگار «فرهيختگان» نشان مي‌دهد برخلاف اخبار منتشر‌شده، عزت‌الله ضرغامي هنوز تصميمي مبني‌بر حضور در انتخابات رياست‌جمهوري نگرفته است و گويا تمايل چنداني نيز براي حضور ندارد. البته اين احتمال وجود دارد كه در ساعات پاياني ثبت‌نام انتخابات اتفاق ديگري رخ دهد و ضرغامي به‌عنوان داوطلب در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام كند. برخلاف عزت‌الله ضرغامي به‌نظر مي‌رسد علي زاكاني، شهردار تهران قصد حضور و نام‌نويسي در انتخابات رياست‌جمهوري دارد و اين تصميم هم قطعي است. زاكاني از‌جمله افرادي است كه در انتخابات 1400 به نفع رئيسي كنار كشيد؛ حالا اما مشخص نيست او قصد دارد‌ در شب‌هاي انتخاباتي به نفع كانديداي كنار بكشد يا خير. پرويز فتاح، رئيس بنياد مستضعفين نيز ازجمله افرادي است كه اخباري مبني‌بر حضور و كانديداتوري وي در انتخابات منتشر شده و گفته مي‌شود، ممكن است‌ محسن منصوري، معاون اجرايي رئيس‌جمهور نيز رئيس ستاد انتخاباتي وي باشد. با توجه به گزينه‌هايي كه تا الان در انتخابات معرفي شده است، اگر مشاركت و اجماعي نيز روي هيچ‌كدام از آنها صورت نگيرد، احتمالا تا انتخابات تير ماه آراي اصولگرايان ميان اين نامزدها تقسيم خواهد شد.

 

اسامي تازه در راه است...

در اين ميان چهره‌هاي زيادي حضور دارند كه هنوز حضور قطعي آنها در انتخابات مشخص نيست. تا لحظه تنظيم گزارش اسامي افرادي مثل علي شمخاني، صادق محصولي، مسعود زريبافان براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري مطرح شده است و ممكن است همچنان اسامي‌اي به اين داوطلبان اضافه شود.

 


برگشت به تلکس خبرها