تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: آزمايش بزرگترين كارخانه تبديل زغال سنگ به اتانول در چين
دوشنبه، 7 خرداد 1403 - 07:37     کد خبر: 53717

پيام نفت:

آزمايش بزرگترين كارخانه تبديل زغال سنگ به اتانول در چين

چين بزرگترين كارخانه تبديل زغال سنگ به اتانول جهان با ظرفيت ۶۰۰ هزار تن را آزمايش مي‌كند. اين در حالي است كه پيش از اين، چين براي تامين نيازهاي صنعتي و سوخت خود به شدت به واردات اتانول متكي بود و نمي‌خواست از غلات توليدي خود براي تبديل به سوخت تكيه كند.

به گزارش ايسنا و به نقل از آي‌اي، رسانه‌هاي محلي چين گزارش دادند كه بزرگترين كارخانه جهان كه زغال سنگ را به اتانول تبديل مي‌كند، آزمايش خود را در تاسيساتي در جنوب شرقي چين آغاز كرده است.

اين فناوري كه توسط موسسه فيزيك شيمي داليان(DICP) توسعه يافته است، تنها نمونه در جهان است كه تاكنون به سطح صنعتي رسيده است.

جهان به دنبال حذف تدريجي سوخت‌هاي فسيلي در دهه‌هاي آينده و در تلاش براي كاهش انتشار آلاينده جهاني است. چين كه به طور سنتي براي رشد صنعتي خود به زغال سنگ متكي است، سرمايه‌گذاري زيادي در انرژي‌هاي تجديدپذير انجام داده است و به نظر مي‌رسد تا سال ۲۰۶۰ بيش از ۸۰ درصد از نياز انرژي خود را از سوخت‌هاي غيرفسيلي تامين كند.

حتي در شرايطي كه استفاده از خودروهاي الكتريكي در اين كشور رو به افزايش است، اتانولي كه مي‌تواند با بنزين تركيب شود، براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي استفاده مي‌شود. براي كسب بهترين نتايج از اين كار، اتانول بايد ۹۹.۵ درصد خالص باشد و با استفاده از محصولاتي مانند ذرت، كاساوا، چغندرقند يا نيشكر در ايالات متحده و برزيل توليد مي‌شود.

واكنش چين به تقاضاي اتانول

تقاضاي سالانه چين براي اتانول ۱۰ ميليون تن است. اين كشور در سال گذشته از طريق تخمير غلات كهنه شده توانست ۲.۷ ميليون تن اتانول توليد كند. با اين حال، كسري قابل توجه از نياز آن به اين معني است كه كشور در نهايت الكل باقي مانده مورد نياز خود را وارد مي‌كند.

اتانول همچنين يك ماده اوليه مهم براي فرآيندهاي شيميايي مختلف است، زيرا مي‌توان آن را به اتيلن تبديل كرد و ساير محصولات را مي‌توان از آن استخراج كرد.

تقاضاي توليد اتانول در چين از ذرت يا نيشكر با تقاضاي اين محصول براي تغذيه جمعيت بزرگ اين كشور رقابت مي‌كند. قيمت غلات در چين رو به افزايش است و اين كشور را مجبور كرده كه به دنبال جايگزين‌هاي غير زراعي براي توليد اتانول باشد.

تبديل زغال سنگ به اتانول

موسسه فيزيك شيمي داليان فرآيندي موسوم به DMTE را توسعه داده است كه فرآيندي است كه مي‌تواند متانول را از گاز كوره كك توليد كند كه سپس براي توليد اتانول با مواد ديگر واكنش نشان مي‌دهد.

گاز كوره كك يك محصول جانبي توليد كك است كه از زغال سنگ كم‌عيار به عنوان ماده اوليه استفاده مي‌كند، چيزي كه چين به وفور دارد.

چين با تغيير رويكرد از غلات به گاز مي‌تواند ميليون‌ها تن غلات را در هر سال ذخيره كند و به كنترل افزايش قيمت‌ها كمك كند.

فرآيند ابداعي DMTE براي بيش از يك دهه در حال توسعه بوده است، زيرا محققان به دنبال راهي براي توليد اتانول بدون استفاده از غلات بوده‌اند.

در گزارش‌ها آمده است كه تيم موسسه فيزيك شيمي داليان در سال ۲۰۱۷ به راه اندازي يك تأسيسات ۱۰ هزار تني در شمال غربي استان شانگژي براي تبديل زغال سنگ به اتانول كمك كرد.

اين تيم اكنون فرآيند واكنش را براي كاهش هزينه‌هاي توليد با جايگزيني كاتاليزورهاي پرهزينه با فلزات ارزان قيمت بهبود بخشيده است و چين را به تنها كشوري تبديل كرده است كه اين فناوري را به سطح صنعتي رسانده است.

در اوايل ژوئن سال جاري، چين با استفاده از تجهيزات توليد داخل، آزمايش‌هايي را در تاسيسات ۵۰۰ هزار تني انجام داد. تيم موسسه فيزيك شيمي داليان همچنين در راه اندازي يك تاسيسات ۶۰۰ هزار تني در استان آنهوي با مشاركت يك شركت نفتي دولتي مشاركت داشت كه اكنون بزرگترين كارخانه توليد اتانول جهان است.

اجراي آزمايشي اين فرآيند در اين كارخانه آغاز شده است تا امكان توليد اتانول در مقياس بزرگ را فراهم كند.

گفتني است كه اين رويكرد همچنين مي‌تواند اتانول را از گاز طبيعي يا گاز آزاد شده از كارخانه‌هاي فولاد توليد كند.

 


برگشت به تلکس خبرها