تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: اتانول جايگزين سبز براي بنزين
دوشنبه، 7 خرداد 1403 - 07:37     کد خبر: 53716

پيام نفت:

با افزايش گازهاي گلخانه اي و اثرات آنها بر كره زمين و همچنين محدود بودن منابع سوخت فسيلي، مدتي است كه بشر بدنبال جايگزين كردن سوخت هاي فسيلي و كاهش آلاينده ها افتاده است. امروزه اتانول يكي از سوخت هايي است كه كاربرد بسيار زيادي پيدا كرده و استفاده از آن رو به رشد است.ولي به راستي چرا به اتانول سوخت سبز مي گويند. در ادامه با مصرف اتانول به عنوان سوخت خودرو آشنا مي شويد.

اتانول به طور كلي از مواد ارگانيك مانند ميوه ها، غلات و … بدست مي آيد؛ اتانولي كه به عنوان سوخت استفاده ميشود معمولاً از غلات بدست مي آيد و اتانول استخراج شده از ميوه ها، بيشتر به عنوان نوشيدني الكلي استفاده ميشود.

استفاده از اتانول به عنوان سوخت خودرو

استفاده از اتانول در كشورهايي مانند آمريكا و برزيل روند افزايشي بسيار خوبي داشته است. به طوري كه در حال حاضر بسيار از كشاورزان آمريكايي، ذرت را به قصد توليد اتانول مي كارند. اتانول به عنوان راه حل آمريكا براي رفع نياز به نفت شناخته ميشود و بدليل اينكه از غلات بدست مي آيد و غلات نيز قابل كاشتن هستند، به عنوان سوخت تجديد پذير شناخته ميشود.

روش توليد اتانول از غلات

 توليد اتانول از غلات به روش زير است كه بصورت خلاصه بيان شده است:

  1. دانه هاي غلات را خورد كرده تا به صورت پودر در بيايد.
  2. مخلوطي از آب، يك نوع آنزيم و پودر بدست آمده را تهيه ميكنند تا پودر تجزيه شود.
  3. آنزيم ديگري به آن اضافه ميكنند كه نشاسته داخل آن را به قند تبديل ميكند و در نهايت اين قند به الكل تبديل ميشود.
  4. مايه تخمير به قند اضافه ميشود و در فرآيند تخمير، قند به الكل و دي اكسيد كربن تبديل ميشود.
  5. مخمر عرق كرده و اتانول از ماده جامد جدا ميشود.
  6. در فرآيند دي هيدروژنه كردن، آب از اتانول خارج ميشود.
  7. مقداري بنزين به آن اضافه ميشود تا بازدهي سوخت افزايش پيدا كند.

استخراج اتانول از غلات

در نسل هاي مختلف سوخت اتانولي، درصد بنزين آن متفاوت بوده اما هرچه ميگذرد درصد بنزيني كه با اتانول تركيب ميشود، كاهش مييابد. در حال حاضر، بيشتر خودروهايي كه از اين نوع سوخت استفاده ميكنند، از اتانول E85 استفاده ميكنند. اين سوخت شامل 85 درصد اتانول و 15 درصد بنزين است.

در حال حاضر به سه روش از اتانول به عنوان سوخت استفاده ميشود:

مزايا استفاده از اتانول به عنوان سوخت

البته نگراني هايي نيز براي استفاده از اتانول وجود دارد. بسياري معتقدند استخراج اتانول از ذرت، هدر دادن مواد غذايي است. اين درحالي است كه 1 مليون نفر در جهان از فقر غذايي رنج ميبرند. يكي ديگر از مشكلات اين روش اين است كه استخراج اتانول از ذرت، به انرژي بيشتر نسبت به انرژي خود اتانول نياز دارد و اين بدين معناست كه بايد از منابع ديگر انرژي براي توليد اين نوع سوخت استفاده كرد.

معايب استفاده از سوخت اتانول

در حال حاضر فرايندي كه براي استخراج اتانول مورد استفاده قرار ميگيرد، انرژي بسيار زيادي نياز دارد كه خودش يك مشكل است اما با بهبود فرايند توليد اتانول و توليد آن از گياهان و چوب(روش سلولزي)، اين فرايند بهبود خواهد يافت.

استفاده از غلات براي توليد اتانول

يكي ديگر از مشكلاتي كه وجود دارد هدر رفتن مواد غذايي است. گفته ميشود در آمريكا 15 درصد ذرتي كه كاشته ميشود، براي توليد كمتر از 2 درصد سوخت مصرفي، استفاده ميشود. اما نكته ديگري كه لازم به ذكر است اين است كه با استخراج اتانول از غلات، غلات كاملاً مصرف نميشوند و هنوز برخي فرآورده هاي قابل استفاده است كه در صنايع غذايي مختلف نيز استفاده ميشود.

درنهايت با وجود تمام مشكلاتي كه براي استفاده اتانول به عنوان سوخت خودرو مطرح است، بنظر ميرسد كه با پيشرفت فناوري و روش هاي استخراج اتانول، آينده روشني پيش روي اين سوخت ها باشد. همچنين تعداد جايگاه هاي اين سوخت بسيار كم است كه يكي از چالش هاي آن است. اين چالش در عين حال فرصتي براي سرمايه گذاري نيز هست.

 


برگشت به تلکس خبرها