تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: گسترش طولاني ترين پارك شهري اروپا در سال ۲۰۲۴ + عكس
پنجشنبه، 3 خرداد 1403 - 22:33     کد خبر: 53707

پيام نفت:

طولاني ترين پارك شهري اروپا در والنسياي اسپانيا قرار دارد و دولت فعلي درصدد است با گسترش آن به دريا، اين فضا را به بزرگ ترين فضاي سبز شهري اروپا تبديل كند.

گسترش طولاني ترين پارك شهري اروپا در سال ۲۰۲۴ + عكس
 

تين نيوز

طولاني ترين پارك شهري اروپا در والنسياي اسپانيا قرار دارد و دولت فعلي درصدد است با گسترش آن به دريا، اين فضا را به بزرگ ترين فضاي سبز شهري اروپا تبديل كند.

به گزارش تين نيوز به نقل از ايمنا، جردن د توريا به معناي باغ توريا به طول ۸.۵ كيلومتر، ستون سبز شهر والنسيا و طولاني ترين پارك شهري اسپانيا (و احتمالاً اروپا) است. اكنون كه والنسيا پايتخت سبز اروپا در سال ۲۰۲۴ است، بخشي از پروژه هاي برنامه ريزي شده آن شامل گسترش اين فضاي سبز به ميزان ۱.۵ كيلومتر ديگر است تا به منطقه بندر و درياي مديترانه متصل شود، بنابراين به آن لقب پارك رودخانه اعطا شده است. اين پارك شكل مارپيچ خود را مديون اين واقعيت است كه در بستر سابق رودخانه توريا قرار دارد.

والنسيا همچون بسياري از شهرها، رودخانه مخصوص به خود را داشت كه اغلب در طول قرن ها به دليل سرريز شدن و وقوع سيل براي ساكنان محلي فاجعه ايجاد مي كرد. آخرين سيل اين رودخانه سال ۱۹۵۷ جاري شد كه با مرگ ۸۱ نفر همراه بود. بنابراين مقامات محلي در آن زمان تصميم گرفتند كه اقدامات جدي انجام دهند و كل رودخانه را به سمت جنوب شهر منحرف كنند.

گسترش طولاني ترين پارك شهري اروپا1

 

پروژه گسترش پارك و در نتيجه تبديل آن به بزرگ ترين ريه سبز شهري اروپا در دهه ۱۹۸۰ آغاز و اولين بخش آن در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد. از آن زمان اين پارك به فضاي مورد علاقه والنسيايي ها و بازديدكنندگان اين شهر تبديل شده است. نمادين ترين مكان هاي شهر (مجموعه فرهنگي شهر هنرها و علوم) نيز در نزديكي انتهاي شرقي پارك قرار دارد.

گسترش طولاني ترين پارك شهري اروپا2

اين پارك جدا از مزاياي زيست محيطي براي والنسيا، به لطف توپوگرافي مسطح و طولاني شامل درختان نخل، كاج و پرتقال، فواره ها، گياهان معطر و حوضچه ها، امكانات ورزشي و تخت هاي گل رز، فرصت هاي ايده آلي براي تفريح و ورزش ارائه مي دهد، با اين حال طبيعت تنها مزيت اين پارك نيست و از بستر سابق رودخانه حدود ۱۸ پل عبور مي كند كه قدمت بعضي از آن ها به پنج قرن پيش مي رسد، علاوه بر اين بسياري از مؤسسات فرهنگي برتر شهر، همچون مؤسسه هنر مدرن والنسيا و موزه هنرهاي زيبا در كناره هاي اين پارك قرار دارد.

 

گسترش طولاني ترين پارك شهري اروپا 4

طرح گسترش فضاي سبز در والنسيا

گسترش فضاهاي سبز براي بسياري از دولت هاي محلي اسپانيا يك سياست مشترك نشان دهنده فعاليتي بين نسلي است كه همه به آن متعهد هستند. تقريباً تمام ساكنان والنسيا (۹۷ درصد) در ۳۰۰ متري فضاي سبز شهري زندگي مي كنند و پايتخت سبز بودن فرصتي براي تغيير نگاه مردم به والنسيا به عنوان يك شهر محسوب مي شود كه كيفيت زندگي آن ها را با گسترش فضاهاي سبز بهبود بخشيده است.

گسترش طولاني ترين پارك شهري اروپا3

باغ توريا منطقه اي است كه آسايش حرارتي استثنايي را با اختلاف دمايي تا سه درجه نسبت به ساير مناطق شهر فراهم مي كند و در زمان بحران آب وهوايي كه اسپانيا را شديدتر از ساير بخش هاي اروپا تحت تأثير قرار مي دهد، اين امر بسيار مهم است، بنابراين گسترش اين پناهگاه آب وهوايي بسيار منطقي به نظر مي رسد. قرار است با اضافه كردن ۱۰۰ هزار متر مربع ديگر فضاي عمومي خنك تنفسي، اين پارك به مارينا متصل شود.

طراحي اين اقدام در مراحل نهايي است و به موازات اين اقدام، باغ توريا شاهد تغيير محيط زيست خود از طريق فرآيند طبيعي سازي مجدد نيز خواهد بود كه توسط كنفدراسيون هيدروگرافي شهر به منظور كاهش ظاهر صنعتي و متروك بخش هايي از آن انجام خواهد شد.

 


برگشت به تلکس خبرها