تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: دولت براي احداث ۳۰ هزار مگاوات نيروگاه خورشيدي برنامه دارد
سه شنبه، 1 خرداد 1403 - 22:53     کد خبر: 53703

پيام نفت:

دولت براي احداث ۳۰ هزار مگاوات نيروگاه خورشيدي برنامه دارد

كرمان- ايرنا- معاون وزير نيرو و رييس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي (ساتبا) با اشاره به عزم جدي دولت براي تامين و توسعه نيروگاه هاي خورشيدي در راستاي تامين برق كشور گفت: احداث ۳۰ هزار مگاوات نيروگاه خورشيدي در نقاط مختلف كشور در دست برنامه‌ريزي داريم كه طي ۲ سال اخير ۱۲ هزار مگاوات نيروگاه در دست اجرا است.

به گزارش ايرنا محمود كماني روز پنجشنبه در مراسم افتتاح نيروگاه خورشيدي ۱۰ مگاواتي برق در صفاييه رفسنجان اظهار كرد: بيش از ۲ هزار مگاوات نيروگاه خورشيدي هم در استان كرمان در دست اجرا داريم.

وي بيان كرد: صنايع بزرگ استان كرمان مي توانند برق مصرفي صنعت خود را از اين طريق تامين كنند و در اين راستا مدلي تحت عنوان نيروگاه هاي خودتاميني طراحي كرديم كه صنايع بزرگ مي توانند در هر جايي حتي در خارج از حوزه كاري، نيروگاه خورشيدي احداث كنند و برق توليدي را در اختيار شبكه برق كشور قرار دهند و معادل برق مصرفي صنعت را از وزارت نيرو در محل كارخانه دريافت كنند.

كماني بيان كرد: اولين نيروگاه هاي خورشيدي بخش صنعت مربوط به استان كرمان است به طوري كه در گل گهر سيرجان ۴۰ مگاوات نيروگاه خورشيدي در دست اقدام دارد كه از اين ميزان ۱۰ مگاوات به بهره برداري رسيده است.

وي از ديگر ويژگي هاي اين طرح هم گفت: با اجراي آن در پشت بام هاي منازل تحت عنوان ظرفيت هاي كوچك مي توان به توليد برق كشور و نيز اقتصاد خانواده ها كمك كرد.

معاون وزير نيرو بيان كرد: ۵۵۰ هزار واحد مسكوني با كمك دستگاه هاي حمايتي نظير بهزيستي و كميته امداد در اين راستا در برنامه قرار داديم تا به صورت تسهيلات بانكي اين طرح را در منازل اجرا كنند و از طريق فروش تضميني برق توليدي به دولت، هم اقساط پرداخت مي شود و هم تا دراز مدت درآمدي براي خانوارها باشد.

وي ادامه داد: قطعي برق چاه هاي كشاورزي شهرستان رفسنجان و در مجموع استان كرمان در تابستان از دغدغه هاي كشاورزان و مسئولان است كه در اين راستا در محل اراضي و محل چاه هاي كشاورزي مي توان طرح پنل هاي خورشيدي را اجرا كرد و از مزاياي آن بهره گيري كرد.

كماني گفت: كشاورزان مي توانند با اجراي سيستم پنل هاي خورشيدي هم ميزان برق مورد مصرف براي آبياري باغ ها را از اين طريق تامين كنند هم علاوه بر كمك به توليد برق كشور از كل خاموشي هاي چهارماهه تابستانه برق معاف شوند و در كنار آن درآمد پايداري براي هشت ماه ( سه فصل پاييز، زمستان و بهار) در سال است.

وي افزود مي توان تسهيلات اجرايي اين طرح را از محل هاي مختلف از جمله صندوق هاي نوآوري و شكوفايي و صندوق محيط زيست تامين كرد.

معاون وزير نيرو و رييس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي بيان كرد: سال گذشته ۱۲.۵ هزار مگاوات كمبود برق در كشور داشتيم.

دولت براي احداث ۳۰ هزار مگاوات نيروگاه خورشيدي برنامه دارد

پنل خورشيدي راه حل خاموشي چاه هاي آب كشت پسته

فرماندار رفسنجان هم در اين آيين اظهار كرد: خسارت هاي ناشي از كمبود و خاموشي هاي برق دامنگير همه بخش ها از جمله بخش كشاورزي است.

حسين رضايي افزود: سالانه ۳۰۰ ميليون متر مكعب آب در بخش كشت پسته رفسنجان مصرف مي شود اما با قطعي برق در تابستان ها با پوكي محصول مواجه مي شويم.

وي بيان كرد: ارزش باغ ها و منابع آبي رفسنجان افزون بر سه ميليارد دلار است كه نبايد با خاموشي برق توليد محصول و ارزآوري پسته را با چالش مواجه ساخت.

رضايي تصريح كرد: پارسال با چاره انديشي و تشكيل تيم متخصص از اساتيد دانشگاه وليعصر، محققان پژوهشكده پسته ايران، كارشناسان جهادكشاورزي و نيز جمعي از كشاورزان نتايج علمي حاصل و به وزارت نيرو ارسال شد كه دستورالعملي از سوي اين وزارتخانه آمد و مقرر شد ۱۲ چاه موتور كشاورزي شهرستان به صورت پايلوت به پنل خورشيدي مجهز و كشاورزان از مزاياي طرح برخوردار شوند.

وي خاطرنشان كرد: در صورت موفقيت اين طرح، سال هاي آينده براي چاه هاي كشاورزي كل شهرستان اجرايي مي شود.

 


برگشت به تلکس خبرها