تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: در سه ماه اول ۲۰۲۴، تقريبا تمام نفت ايران را چين خريداري كرده
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 10:14     کد خبر: 53320

پيام نفت:
شركت داده ورتكسا:
بر اساس گزارش شركت داده ورتكسا، تهران در سه ماه اول سال‌جاري ميلادي، به‌طور متوسط يك‌ميليون و ۵۶۰‌هزار بشكه نفت در روز فروخته كه تقريبا تمامي آن توسط چين خريداري‌شده‌است. اين ميزان، بالاترين سطح فروش نفت ايران از سال ۲۰۱۹ است.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

دنياي اقتصاد: صادرات نفت ايران به بالاترين حد خود در ۶ سال‌اخير رسيده و به‌رغم تحريم‌هاي يك‌جانبه غرب، به اقتصاد اين كشور برابر با ۳۵‌ميليارد دلار در سال‌رونق بخشيده است.

بر اساس گزارش شركت داده ورتكسا، تهران در سه ماه اول سال‌جاري ميلادي، به‌طور متوسط يك‌ميليون و ۵۶۰‌هزار بشكه نفت در روز فروخته كه تقريبا تمامي آن توسط چين خريداري‌شده‌است. اين ميزان، بالاترين سطح فروش نفت ايران از سال ۲۰۱۹ است.

موفقيت ايران در صادرات نفت‌خام، بيانگر يكي از دلايل اصلي است كه ايالات‌متحده و اتحاديه اروپا به‌دنبال افزايش فشار بر تهران پس از حمله تنبيهي موشكي و پهپادي اين كشور به اسرائيل هستند. واشنگتن و اتحاديه اروپا با هدف منصرف‌كردن اسرائيل از تشديد درگيري با تهران يا انتقام‌جويي نظامي، در حال تدارك تحريم‌هاي جديد عليه جمهوري‌اسلامي هستند.

جنت‌يلن وزير خزانه‌داري آمريكا، اين هفته اعلام كرد ايران «به‌صورت علني» به صادرات نفت خود ادامه مي‌دهد و اقدامات پيشگيرانه بيشتري براي مهار تجارت نفت ايران در حال بررسي است.

رشد صادرات نفت ايران

در هر حال، صادرات نفت ايران پس از ۶ سال به دوران موسوم به برجام رسيده يا به آن بسيار نزديك شده‌است. نكته مهم آنكه آمار‌هاي صادرات رسمي نفت‌خام ايران با يك فاز تاخير اعلام مي‌شود، بنابراين از هم‌اكنون انتظار داريم آمار‌هاي رسمي جذابي مخابره شود، اما بايد يك نكته را نيز در اين‌خصوص مدنظر قرار داد، نوسان قيمت جهاني نفت‌خام در بحبوحه تنش‌هاي خاورميانه از افت نرخ شديد در روز‌هاي اخير حكايت دارد تا جايي‌كه برنت كف ۹۰ دلاري را از دست داد و تا لحظه تنظيم اين گزارش، با نزديك به يك‌درصد سقوط روزانه به نزديكي ۸۶ دلار در هر بشكه رسيد.

اين مطلب نشان مي‌دهد كه به موازات انتظار براي كاهش تنش در خاورميانه، دنيا افزايش توليد و صادرات نفت‌خام ايران را باور كرده‌است، بنابراين يك رخداد جذاب براي نفت ايران رقم خورده است. اتفاق بسيار مهمي كه نمي‌توان از كنار آن به‌سادگي گذشت، زيرا فروش نفت‌خام بسيار دشوارتر از فرآورده‌ها و ميعانات گازي است، بنابراين حامل‌هاي انرژي صادراتي ايران به شرايط مطلوبي در تقاضا و فروش دست‌يافته‌اند. اين موارد به‌معناي آن است كه اگر به هر دليل با كاهش مصرف داخلي، يا افزايش توليد بتوان عرضه صادراتي را افزايش داد، مي‌توان رقم برجسته‌اي ارزآوري را نصيب كشور كرد.

 


برگشت به تلکس خبرها