تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: خودرو برقي با مصرف معادل ده ليتر سوخت 260 كيلومتر را طي مي كند
پنجشنبه، 11 خرداد 1402 - 14:06     کد خبر: 51136

پيام نفت:
به گزارش "برق نيوز"، سيد زمان حسيني در كنفرانس هواي پاك، خودروي برقي، منافع ملي كه صبح امروز در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام آغاز به كار كرد اظهار داشت: در ايران 32 درصد برق در بخش صنعت، 32.33 درصد در بخش خانگي و 16.86 درصد در بخش كشاورزي مصرف مي شود كه بايد هرچه بيشتر سهم مصرف را به سهم ايجاد ارزش افزوده و توليد ببريم.وي افزود: در حالي كه متوسط رشد مصرف انرژي در جهان 3 درصد است، رشد مصرف انرژي در ايران سالانه 7 درصد است، البته با اجراي قانون هدفمندي اين رقم كاهش يافت اما دوباره اكنون به رشد 7 درصدي در طول يك سال رسيده ايم كه اين 7 درصد هزينه زيادي را براي توسعه نيروگاهها و مصرف سوخت به كشور تحميل مي كند.

مديرعامل شركت برق منطقه‌اي تهران از احداث نيروگاههاي توليد پراكنده در اقصي نقاط تهران خبر داد و گفت: طبق پيش بيني هاي وزارت نيرو بايد تا سال 1400 ظرفيت نيروگاهي توليد برق كشور به بيش از 100 هزار مگاوات برسد كه در اين زمينه مذاكراتي با سرمايه گذارهاي داخلي و خارجي خواهيم داشت.

حسيني با بيان اينكه براي توليد هر كيلوات ساعت برق در ايران، 10 تا 12 سنت سوخت مصرف مي كنيم، گفت: در حال حاضر با 8 كشور دنيا مبادله برق داريم و در حالي كه پيك مصرف برق تركمنستان برخلاف ايران در زمستان است با مبادله برق با اين كشور به پيك زدايي اقدام كرده ايم.

وي افزود: در برنامه پنجم توسعه كاهش سالانه يك درصد تلفات انرژي ديده شده بود كه تاكنون اين برنامه محقق شده است.

مديرعامل شركت برق منطقه‌اي تهران با بيان اينكه ورود خودروهاي برقي به شبكه حمل و نقل كشور رويكرد موثري در كنترل مصرف سوخت فسيلي و كاهش آلايندگي هواست، گفت:‌ از ساعت 11 شب تا 8 صبح به دليل كاهش مصرف برق در كشور، 40 درصد نيروگاهها را خاموش مي كنيم و صبح دوباره روشن مي كنيم، در صورتي كه مردم از خودروي برقي استفاده كنند مي توانند بعد از 11 شب خودرويشان را به پريز برق بزنند.

وي ادامه داد: با اينكار هم هزينه مصرف سوخت خودرو كه از برق تأمين مي شود ارزان خواهد بود و هم وزارت نيرو را ياري مي كنند تا مجبور به خاموش كردن نيروگاهها نشود.

حسيني با ارائه آماري به مقايسه خودروهاي موجود با خودروهاي برقي پرداخت و گفت: خودروي سمند با مصرف هر ليتر بنزين، 12 كيلومتر در جاده حركت مي كند، خودروي تويوتاي كمري با مصرف هر ليتر بنزين، 15 كيلومتر در جاده حركت مي كند اما خودروي برقي با مصرف هر يك كيلوات ساعت (معادل كاركرد 10 ساعت يك لامپ 100 وات) 6.16 كيلومتر در جاده حركت مي كند كه با معادل سازي، از آنجا كه در ايران با مصرف هر ليتر سوخت 4 كيلوات ساعت برق توليد مي شود، خودروي برقي با مصرف هر ليتر سوخت، 26 كيلومتر در جاده حركت مي كند.

مديرعامل شركت برق منطقه‌اي تهران مشكل فراگير نشدن استفاده از خودروي برقي در ايران را هزينه نسبتا زياد باطري اين خودرو و در نتيجه قيمت خريد آن اعلام كرد و گفت: دولت بايد در اين زمينه اقدام به اتخاذ تصميماتي كند تا با حمايت از اين بخش، هزينه تأمين آن را كاهش دهد. در همين راستا با يكي از اساتيد دانشگاهي پروژه اي تعريف كرده ايم تا با استفاده از فناوري نانو به توليد باطري مناسب براي خودروهاي برقي با هزينه ارزانتر برسيم.

 
منبع: تسنيم

 


برگشت به تلکس خبرها