تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: هدررفت ۳۰ ميليارد دلاري انرژي در نيروگاه‌ها
پنجشنبه، 11 خرداد 1402 - 12:56     کد خبر: 51134

پيام نفت:

كارشناسان معتقدند در آينده نه‌تنها نفت و گاز بلكه برق حرارتي هم كم‌كم بايد از سبد انرژي حذف شود زيرا علاوه بر آلايندگي نيروگاه‌هاي حرارتي با وجود مصرف بالاي سوخت مايع يا گاز را دارند، راندمان پاييني دارند.
هاشم اورعي استاد دانشگاه صنعتي شريف درباره افزايش سهم برق در سبد انرژي اظهار كرد: دنيا به سمت تعميق نفوذ برق در صحنه انرژي است، اكنون روندي طي مي‌شود كه تا ۳۰ ديگر يعني ۲۰۵۰ سهم برق از كل سبد انرژي جهان دو برابر امروز مي‌شود و به اين ترتيب مصرف برق زياد افزايش و مصرف نفت و گاز كم مي‌شود و انگيزه اصلي براي اين رويه نيز مباحث زيست‌محيطي و گرمايش زمين است.
وي با بيان اينكه توليد برق از تجديدپذيرها بايد جايگزين نيروگاه‌هاي حرارتي شود، افزود: توليد برق از نيروگاه‌هاي حرارتي هم آلايندگي دارد، در آينده نه‌تنها نفت و گاز بلكه برق حرارتي هم كم‌كم بايد از سبد انرژي حذف شود زيرا علاوه بر آلايندگي نيروگاه‌هاي حرارتي با وجود مصرف بالاي سوخت مايع يا گاز را دارند، راندمان پاييني دارند، بنابراين اصولا بايد از پرايمري انرژي يعني زغال‌سنگ، نفت، گاز و برق حرارتي به سمت انرژي‌هاي پاك حركت كنيم و البته راندمان را بالا ببريم. مثلا وقتي خودروي با احتراق بنزين و گازسوز راندمان ۳۰ درصد و خودروي برقي ۶۰ تا ۷۰ درصد راندمان دارد، منطقي است كه از خودروي برقي استفاده كنيم.
اين استاد دانشگاه صنعتي‌شريف با بيان اينكه با جايگزيني برق در سبد انرژي در واقع راندمان را در بسياري از حوزه‌ها بالا برده‌ايم، به ايلنا گفت: نفت و گاز هيچ دليلي براي اينكه حتما استفاده شوند، ندارند، علاوه بر اين بايد صادر شده و از آنها درآمد ارزي حاصل كنيم.
وي در ادامه به مشكل نيروگاه‌هاي حرارتي اشاره و تصريح كرد: در حال حاضر سوخت نيروگاه‌هاي حرارتي كشور با قيمت واقعي حساب نمي‌شود، وزارت نفت تقريبا سوخت نيروگاه‌هاي حرارتي را مجاني مي‌دهد، در نتيجه اين‌گونه تصور مي‌شود كه انرژي توليدي ارزش ندارد چون خرجي براي آن نشده است، بنابراين ارزان هم فروخته مي‌شود. يعني عملا ۳۰ ميليارد دلار انرژي كه به نيروگاه‌هاي برق داده مي‌شود هدر مي‌رود.
اورعي يادآور شد: اگر نفت و گاز را به جاي اينكه به خودروها و نيروگاه‌ها بدهيم به پالايشگاه‌ها داده شود، قطعا اگر اجازه ورود به صحنه بين‌الملل را دشته باشيم، مي‌توانيم اين منابع را به بهترين شكل و در جاي مناسب خود استفاده كنيم و بالاي ۱۰۰ ميلارد دلار در سال درآمد ارزي از بخش نفت، گاز و پتروشيمي داشته باشيم.
وي در ادامه گفت: تقريبا ۹۹ درصد برق توليدي كشور از منابع اوليه انرژي يعني گاز وگازوئيل و مازوت است، خيلي از كشورها صددرصد به سمت انرژي تجديدپذير مي‌روند، ما نيز بايد اين مسير را طي كنيم اما نه صددرصد. حداقل كاري كه بايد بكنيم اينكه در يك دوره پنج ساله حداقل ۲۰ درصد برق كشور از نفت و گاز مستقل شود و در پنج سال دوم ۲۰ درصد ديگر توليد برق را به سمت تجديدپذيرها ببريم، يعني در يك برنامه ۱۰ ساله ۴۰ درصد نياز الكتريكي از تجديدپذيرها تامين شود و به جاي آن نفت و گاز را در صنعت پتروشيمي مصرف كرده و خروجي آن را بفروشيم، اين استفاده بهينه از منابع انرژي است.

 


برگشت به تلکس خبرها