تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: چرايي عدم احياي روابط با مصر در دولت اصلاحات؟ آن زمان روابط به نام دولت اصلاحات تمام مي شد و تندروها مخالف بودند اما الان به نام خودشان تمام مي‌شود مثل برجام كه مي خواستند به نام خودشان تمام شود
چهارشنبه، 10 خرداد 1402 - 08:57     کد خبر: 51122

پيام نفت:
حجت الله جودكي، رايزن فرهنگي سابق ايران در مصر در گفت و گو با «انتخاب»:

 

حجت الله جودكي، رايزن فرهنگي سابق ايران در مصر درباره علت به نتيجه نرسيدن روابط با مصر در دولت اصلاحات گفت: آن زمان روابط به نام دولت اصلاحات تمام مي‌شد و تندرو‌ها مخالف بودند، اما الان روابط به نام خودشان تمام مي‌شود، مثل برجام كه نگذاشتند توسط روحاني به نتيجه برسد و خواستند به نام خودشان تمام شود. بنظر من تا مدت‌ها اين روابط پا برجا خواهد بود، چون عوامل تنش زا به حداقل رسيده‌اند. ديگر نه ما آن توان را داريم كه از اسلام گرا‌ها حمايت كنيم نه اسلام گرايي باقي مانده است كه ما بخواهيم از آن‌ها در مصر حمايت كنيم.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

روابط ايران و مصر پس از سال ها در حال برقراري است اما يكي از سوالات قابل توجه در اين زمينه اينجاست كه چرا در دولت اصلاحات كه دستگاه ديپلماسي رويكرد هاي آرام تري اتخاذ مي كرد اين روابط با وجود نشانه هاي مثبت برقرار نشد و در اين دوره كدام موانع برطرف شده‌اند؟

حجت الله جودكي، رايزن فرهنگي سابق  ايران در مصر، در آغاز درباره وضعيت فعلي از سرگيري روابط با مصر به «انتخاب» گفت: ديگر قسمت هاي آخر كار است چون پيش از اين، كار‌هاي كارشناسي انجام شده است و ماموران امنيتي ايران و مصر در بغداد مشكلات فني را مورد بحث قرار داده اند و ديگر قسمت شكلي باقي مانده است. با سفر سلطان عمان به تهران و ميانجي گري ايشان به زوي روابط ايران و مصر برقرار مي شود و موانعي هم كه پيش از اين وجود داشت ديگر نيست. يكي از موانع مهم در اين زمينه آمريكا و عربستان و تندرو‌هاي داخلي بودند كه اين سه مانع برطرف شده‌اند، به همين دليل فكر مي‌كنم كه روابط ايران و مصر از سر گرفته مي شود.

وي در ادامه نسبت به احتمال چراغ سبز آمريكا با وساطت عمان در پرونده مصر افزود: قطعا گفتگوهاي پشت پرده اي صورت گرفته است، سلطان عمان كه به ايران آمد از طرف چند جا پيام آورده بود، يكي آمريكا، يكي اروپا و ديگري مصر بود. روابط چون با آمريكا به شدت ضعيف شده است و مسئله برجام منتفي شده و اقتصاد ما نيز درگير وضعيت متزلزلي شده است؛ دشمنان نيز ما را محاصره كرده اند باعث شده است كه حاكميت به اين نتيجه برسد كه بر دوستان اش اضافه كند. امروز ديگر نه مصر تاثيرگذاري بر مخالفان ايران دارد، نه ايران تاثيري بر مخالفان در مصر دارد. اساسا جنبش اسلام گرايي انقلابي در مصر به محاق رفت و ديگر قدرتي ندارد. از طرف ديگر آن ها هم به ملي گرايان عرب ايران دلخوش كرده بودند كه آن ها هم به محاق رفته اند. نتيجتا شرايط از همه جهت آماده است و عربستان نيز از تجزيه طلبان ايراني حمايت نمي كند و به نتيجه رسيده‌اند كه با آرامش بهتر مي شود سياست ها را پيش برد. ما نيز به دليل مشكلات به اين نقطه رسيديم كه بايد چشممان را بيشتر باز كنيم.

جودكي در پايان درباره علت به نتيجه نرسيدن روابط با مصر در دولت اصلاحات گفت: آن زمان روابط به نام دولت اصلاحات تمام مي شد و تندروها مخالف بودند اما الان روابط به نام خودشان تمام مي‌شود، مثل برجام كه نگذاشتند توسط روحاني به نتيجه برسد و خواستند به نام خودشان تمام شود. بنظر من تا مدت ها اين روابط پا برجا خواهد بود چون عوامل تنش زا به حداقل رسيده‌اند. ديگر نه ما آن توان را داريم كه از اسلام گراها حمايت كنيم نه اسلام گرايي باقي مانده است كه ما بخواهيم از آن ها در مصر حمايت كنيم. صحنه بين المللي نيز صحنه تاخت و تازهاي اول انقلاب نيست كه صحبت از صدور انقلاب مي شد. انقلاب هركاري مي خواست بكند را كرده است.

 


برگشت به تلکس خبرها