تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: سيدحسن خميني: ما «جمهوري اسلامي» هستيم؛ امارت اسلامي، خلافت اسلامي و حتي حكومت اسلامي نيستيم
چهارشنبه، 10 خرداد 1402 - 06:52     کد خبر: 51116

پيام نفت:
حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني در ديدار اعضاي ستاد مركزي بزرگداشت امام خميني(س) تأكيد كرد: ما «جمهوري اسلامي» هستيم و امارت اسلامي، خلافت اسلامي و حتي حكومت اسلامي نيستيم. نتيجه انقلاب جمهوري اسلامي است و اگر به اين نتيجه توجه نكنيد از بستر واقعي انقلاب خارج شده ايد. همان طور كه اگر كسي تصور كند با حذف دين، ارزش هاي دين، اخلاق ديني و معيارهاي ديني مي تواند جمهوري اسلامي داشته باشد، غلط است، همان اندازه اگر كسي فكر كند مي تواند بدون اقبال اكثريت و حضور جمهور جامعه اسم حكومت را «جمهوري» بگذارد، غلط است. البته امام در رابطه با اسلامي بودن هم قيد بسيار مهمي داشتند؛ اسلام فقاهتي. اما فقهي كه وامدار زمان و مكان است و در بستر زمان و مكان در او اجتهاد مي شود؛ و فقه متصلب، خشك و درجا زن نيست و قابليت اجتهاد پويا دارد.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

جماران: حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني در ديدار با اعضاي ستاد مركزي بزرگداشت حضرت امام، با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در سي و سومين سالگرد ارتحال امام خميني(س) مبني بر اينكه «امام روح و جان جمهوري اسلامي است» و همچنين جمله ديگر ايشان در خصوص اينكه «اين انقلاب بي نام خميني در هيچ جاي جهان شناخت شده نيست»، گفت: يكي از مقوله هاي پررنگ در ذهن و ضمير همه ما بحث «انقلابي بودن» و «انقلابي ماندن» است. «انقلابي بودن» در سه حيطه و بستر مختلف قابل تفسير است. اولين مورد در حيطه و بستر فردي است كه ما يك فرد انقلابي باشيم. انقلابي بودن هركدام از ما را به تنهايي فردي كند كه بتوان به او گفت اين آدم انقلابي است و سابقا بعضا از تعبير «متعهد» براي او استفاده مي كردند.

يادگار امام افزود: در بستر ملي، ثمره و نتيجه انقلاب «جمهوري اسلامي» است. در بستر و افق بين المللي نتيجه انقلابي بودن عبارت از «بيداري ديني» است؛ و الزاما اسلامي هم نيست و ممكن است احياي تفكر ديني در ميان غيرمسلمانان باشد. يعني انقلابي بودن در افق بين المللي قرار است تفكر ديني را در جان هاي همه مردم احيا كند. البته نمي خواهيم بگوييم انقلابي بودن به اين است كه مردمان در دنيا ديندار شوند؛ اين هم يك ملاك است، ولي اينكه دين به عرصه حيات بشر بازگردد و از حوزه فردي به حوزه جمعي برگردد. همه دنبال سعادت هستند، اما دينداران سعادت را در دنيايي مي جويند كه مخل به آخرت شان نباشد. اين بنيان تفكر شما را با كسي كه يا به آخرت معتقد نيست و يا اصلا كاري به آن ندارد، متفاوت مي كند.

وي تأكيد كرد: پس نتيجه انقلابي بودن در افق ملي يعني «جمهوري اسلامي» و بر آمدن نظامي كه به فرموده رهبري معظم انقلاب امام جان او است. اين جمهوري اسلامي هماني است كه امام فرموده اند «نه يك كلمه كم و نه يك كلمه بيش»؛ آن كلمه كم مي تواند حذف جمهوريت و يا اسلاميت باشد و كلمه بيش هم ممكن است هر قيد ديگري را وارد آن كنند. امام جان جمهوري اسلامي است كه اين جمهوري اسلامي اول «جمهوري» است تعبيري كه خود حضرت امام داشتند اين است كه فرمودند «مردم ايران كه جان من فداي يكايك آنها باد». يعني مالك اين كشور مردم هستند و اگر هم كسي چيزي از خودش بروز مي دهد متعلق به مردم است و نتيجه اين روند بايد به زندگي بهتر يكايك مردم روستايي و شهر و زن و مرد بيانجامد و آنها در تعيين سرنوشت خودشان دخيل هستند و نمي توانيم بخشي را از تعيين سرنوشت خارج كنيم؛ همه بايد در اين جمهوري اسلامي حضور داشته باشند.

سيد حسن خميني با اشاره به تعبير رهبري مبني بر اينكه «اگر انتخابات خداي ناكرده كمرنگ باشد كشور لطمات بسيار سنگيني مي خورد»، اظهار داشت: ما «جمهوري اسلامي» هستيم و امارت اسلامي، خلافت اسلامي و حتي حكومت اسلامي نيستيم. نتيجه انقلاب جمهوري اسلامي است و اگر به اين نتيجه توجه نكنيد از بستر واقعي انقلاب خارج شده ايد. همان طور كه اگر كسي تصور كند با حذف دين، ارزش هاي دين، اخلاق ديني و معيارهاي ديني مي تواند جمهوري اسلامي داشته باشد، غلط است، همان اندازه اگر كسي فكر كند مي تواند بدون اقبال اكثريت و حضور جمهور جامعه اسم حكومت را «جمهوري» بگذارد، غلط است. البته امام در رابطه با اسلامي بودن هم قيد بسيار مهمي داشتند؛ اسلام فقاهتي. اما فقهي كه وامدار زمان و مكان است و در بستر زمان و مكان در او اجتهاد مي شود؛ و فقه متصلب، خشك و درجا زن نيست و قابليت اجتهاد پويا دارد.

وي با بيان اينكه انقلابي بودن پنج مؤلفه دارد، تصريح كرد: يك اينكه انقلابي از ديد ما كسي است كه خداباور باشد و اگر در اين بعد ضعف داشته باشد انقلابي نيست. كسي كه خدا را دارد هيچ چيزي كم ندارد. از دل باور به وجود خدا، قدرت و توانمندي زاييده مي شود. شما در تمام زندگي امام ورق بزنيد؛ اين يكي از مهمترين نقاطي است كه ايشان در زندگي با آن سر كرده است. خدا رحمت كند مرحوم آقاي مطهري تعبير لطيفي داشتند كه من در او چهار ايمان ديدم؛ اولين آنها «ايمان به خدا» بود. آن وقت اين ايمان به خدا شما را به غرور نمي كشاند و شما را به تواضع، خدمت بيشتر و زندگي عاشقانه مي كشاند؛ آن وقت زندگي را زيبا مي بيند.

يادگار امام اظهار داشت: دومين مؤلفه مهم انقلابي بودن اين است كه غير خدا را مؤثر ندانيم. انقلابي واقعي كسي است كه بگويد خدا و بس؛ آن وقت از دل اين نفي استبداد بيرون مي آيد. چون مستبد يعني كسي كه مي خواهد خدايگان باشد. انسان زير بار حرف زور نمي رود چون انگار فرد دارد نوعي خدايي مي كند. اصل نزاع با رژيم ستمشاهي از همين زاويه بود كه تو كه هستي كه به ما دستور مي دهي و ما را مالك الرغاب مي داني؟! پذيرفتن اينكه هيچ كسي غير از خدا توان تأثير ندارد و ما نبايد مقابل غير خدا سر فرود بياوريم و هر نوع استبداد باشد منكوب است. از دل اينكه غير خدا منشأ اثر نيست و كانون قدرت يك جا است، فتح خرمشهر در مي آيد.

وي ادامه داد: اگر ما بپذيريم هيچ كس جز خدا حق تعيين سرنوشت ما را ندارد تن به استبداد نمي دهيم و آمريكا و شوروي غلط مي كند كه سياست ما را تعيين كند. آوردن رضا شاه و رفتنش با دستور سفارت هاي خارجي بوده و روزي هم كه شاه مي خواهد برود باز هم به دستور آنها است. استقلال سياسي امروز ايران در تاريخ حداقل 200 ساله ايران بي نظير است كه اصلا خارجي به خودش اجازه نمي دهد كه در سياست هاي ما دخالت كند؛ خود مسئولين ما تصميم مي گيرند و عمل مي كنند.

سيد حسن خميني گفت: از دل اينكه بدانيم غير خدا تأثيرگذار نيست، نفي استكبار در مي آيد و لذا جمهوري اسلامي از روز اول مقابل استكبار ايستاده است. پيام انقلاب ايران در ذاتش نفي در قدرت غير الهي است. شعار نه شرقي، نه غربي همزمان با استقلال، آزدي و جمهوري اسلامي وجود داشته است. ما مي توانيم و عشق به مردم زاييده خداباوري شما است.

وي با بيان اينكه سومين مؤلفه «ايثار»، تصريح كرد: انقلابي كسي است كه ايثار كند. ابوي ما نقل مي كرد كه امام يك روز سخنراني كردند و گفتند اگر كسي فكر مي كند از او بهتر هست نبايد بماند و مرحوم غفوري فرد فردا پيش نخست وزير مي رود و استعفا مي دهد. انقلابي كه خودش را ببيند، انقلابي نيست؛ دروغ مي گويد! امام به ابوي ما در مورد پذيرش مسئوليت‌هاي دولتي مي گويد كاري كه زمين مانده را انجام بده؛ شانه از زير بار مسئوليت بر ندار اما لزومي هم ندارد همه جا باشي. 

پيشنهاد امروز

وي ادامه داد: اصلا انقلابي بدون ايثار انقلابي نيست، شبه انقلابي است. دوستاني كه در دفاع مقدس بوده اند رزمندگاني را ديده اند كه پلاكشان را در مي آوردند تا جنازه شان هم شناسايي نشود. انقلابي يعني كسي كه دنبال مقام، شغل و پست نمي دود و رقابت در به دست آوردن منافع ندارد؛ والّا واژه صحيحي را دزديده است. انقلابي يعني ايثارگر و از خود گذشته؛ كسي مي تواند از خود نگذرد و انقلابي باشد؟!

يادگار امام افزود: يك موقع آدم دنبال منافع خودش است و يك موقع آخرتش را براي دنياي ديگران خراب مي كند. واي به حال كسي كه آخرت خودش را به دنياي ديگران خراب كند. حزب، گروه، دسته، رفيق و باند من، چه انقلابي است؟!

وي در خصوص مؤلفه چهارم انقلابي بودن، تأكيد كرد: انقلابي‌گري منافات و با عقلانيت ندارد. امام بعد از سقوط خرمشهر يك سخنراني مي كنند و مي گويند خرمشهر آزاد شود. البته بلافاصله براي جلوگيري از هيجانات مي گويند من نمي گويم سريع باشد، جنگ صفين 18 ماه طول كشيد؛ و دقيقا 18 ماه بعد خرمشهر آزاد شد. در جنگ صفين اميرالمؤمنين(ع) مظهر حق تام بود كه در برابر معاويه قرار گرفته بود، اما اين طور نبود كه اميرالمؤمنين(ع) بگويد بي حساب بجنگيد. عقلانيت بايد در جوهره انقلابي بودن باشد و انقلابي كسي نيست كه بي عقل باشد.

سيد حسن خميني يادآور شد: امام نگفته ما مأمور به «هدف» نيستيم؛ بلكه گفته مأمور به «نتيجه» نيستيم. اصلا وظيفه شما را هدفت تعيين مي كند و بدون هدف وظيفه معنا ندارد. يعني با تشخيص هدف وظيفه را مي بينيم و عمل مي كنيم. وظيفه بدون هدف وظيفه نيست. عقلانيت جوهره يك عمل انساني است. عقلانيت يعني ببينيد كاري كه مي كنيد بايد منافعش از هزينه اش بيشتر باشد و راه بهتري نباشد. حتما انسان بايد در مسير زندگي به عقلانيت توجه كند.

وي با تأكيد بر اينكه انقلابي بودن به فرياد بلندتر، مشت گره تر و چشم خشمناك تر نيست، گفت: آخرين بند اينكه انقلابي بودن به معناي احساسات كور نيست. انسان بي احساس نداريم اما انقلابي بودن اين نيست كه انسان خودش را هرچه بيشتر با احساسات و هيجان نشان بدهد. امام غير از سيدالشهدا(ع) براي كمتر كسي كريه كردند. در اين تعبيري كه دشمنان دستاويز كرده‌اند كه وقتي مردم براي اما جان مي دادند، او گفت هيچ احساسي ندارم، اين «هيچ» يعني هرچه هست خداست و من كاره اي نيستم. امام تا آخر مي گفتند اگر براي من كار مي كنيد نه دنيا را داريد و نه آخرت؛ اگر هم براي خدا كار مي كنيد اجرش را از خدا بگيريد.

يادگار امام در بخش پاياني سخنان خود گفت: ترويج اين بزرگوار ترويج فرد نيست و خودش هم خودش را به فرديت نخواست. اگر امام بارگاه و حرم و مراسم و سالگرد دارد به خاطر اين است كه نماد جمهوري اسلامي است و اگر اسمش بلند باشد عزت و شوكت ما است. اگر براي سيدالشهدا(ع) عزاداري مي كنيم، امام حسين(ع) به ما نياز دارد؟! ما نياز به امام حسين(ع) داريم. اگر عاشورا را گرامي مي داريم، ما نيازمند به عاشورا هستيم؛ اگر امام را گرامي مي داريم، ما نيازمند به امام هستيم، نه امام نيازمند به ما.

 


برگشت به تلکس خبرها