تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: پزشكيان: وقتي در مورد ماده ۱۵ قانون اساسي اصرار مي‌كنيم، مي‌گويند شما پان‌تركيست يا پان‌كرديست هستيد/ خضريان: ۲۰۰ كشته اين ايام، عدد تلخي است
سه شنبه، 15 آذر 1401 - 07:13     کد خبر: 50248

پيام نفت:

مناظره سياسي با عنوان «اعتراض دارم» با موضوع «آيا در جمهوري اسلامي اعتراض قانوني داريم؟» ظهر امروز در سالن جابر بن حيان دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
 
پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايلنا: مناظره سياسي با عنوان «اعتراض دارم» با موضوع «آيا در جمهوري اسلامي اعتراض قانوني داريم؟» ظهر امروز در سالن جابر بن حيان دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.

در اين نشست مسعود پزشكيان در پاسخ به پرسشي درباره اصل ۲۷ قانون اساسي در مورد آزادي برگزاري تجمعات اعتراضي مسالمت‌آميز و اتفاقات اخير كشور گفت: بر اساس قانون هر كسي مي‌تواند اعتراض كند و بايد به اين اعتراضات مجوز داده شود تا معترضان بتوانند اعتراضات خود را بصورت قانوني برگزار كنند كه متاسفانه در جمهوري اسلامي تاكنون چنين اجازه‌اي به چنين اعتراضاتي كه خلاف نظر سياست‌گذاران بوده، داده نشده است در نتيجه نداشتن چارچوب مشخص اجراي قانون بصورت انزجاري طور ديگري خود را نشان داده است كه امروز مشاهده مي‌كنيم.

وي تاكيد كرد: آنچه كه قانون بوده، اجرا نشده و چارچوبي براي آن تعيين نشده است و به همين دليل امروز با مشكلاتي مواجه شده‌ايم. معتقدم كه قانون مشكلي ندارد و گفته كه هر كسي اعتراض دارد، اجازه دارد بيايد اعتراض كند ولي مجريان به هر كسي كه اعتراض دارد مي‌گويند كه نمي‌تواني اعتراض كني؛ همين موضوع باعث مي‌شود كه موضوع بماند تا منفجر شود.

علي خضريان نماينده مردم تهران هم در اين نشست طي سخناني ابراز داشت: ضمن موافقت با اين مسأله كه در يك مواردي مي‌توانستيم بهتر عمل كرده و اصلاحات هم داشته باشيم، مي‌خواهم يك نكته‌اي را كنار اين قضيه عرض كنم، هر كدام از ما كه در حوزه علوم سياسي تحصيل مي‌كنيم، مطلع هستيم كه ما نسبت به آنچه كه آرمان‌هاي يك‌ مردم‌سالاري ديني است، عقب هستيم و اين يك مسأله ۴۳-۴۴ ساله است.

وي ادامه داد: سوال مي‌شود كه در اين مدت آيا روند متوقف بوده است؟ خير. ما رشد داشته‌ايم و مي‌توانيم همچنان در مسير رسيدن به يك مردم‌سالاري ديني رشد و پيشرفت داشته باشيم اما فاصله داريم.

عضو كمسيون اصل ۹۰ مجلس تاكيد كرد: من هم همانند آقاي پزشكيان فكر مي‌كنم مي‌توانيم با انجام اصلاحاتي در ساختار، فضا را براي بيان و پذيرش اعتراض آماده كنيم. راهكار اين مسأله اين است كه ما بايد مشكلات را تبديل به مسأله كنيم يعني معلوم باشد كه درخصوص چه موضوعي مي‌خواهيم به چه مسأله‌اي اعتراض كنيم؛ هر كجا كه ما مسائل را پي‌گيري كرديم، توانسته‌ايم آن را به حصول نتيجه نزديك كنيم اما هرجا مسائل را تبديل به مشكل كرديم، علي‌القاعده به بن بست رسيده است.

وي اضافه كرد: در مجموع با آقاي پزشكيان موافق هستم كه در يك مواردي مي‌توانستيم بهتر عمل كنيم.

خضريان درباره اين‌كه مجلس در بحث اعتراضات مردمي چه بايد مي‌كرد و چرا كم كاري كرد، گفت: كم كاري نبوده بلكه براي تغيير يك نظام ۲۵۰۰ ساله زمان لازم است.

وي ادامه داد: اگر مسئله اعتراض را روي گشت ارشاد و نهي از منكر قرار دهيم، اين موضوع پيش از اعتراضات رويش بحث بود كه اين موضوع درست نيست و به راهكار نمي‌رسد. يا مثلا موضوع اصل حجاب را بررسي كنيم اين موضوع بخشي از نظام جمهوري اسلامي است و مجلس نمي‌تواند تصميم بگيرد.

پيشنهاد امروز

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: مسير قابل گفت‌وگو است، اما مبدأ چيز ديگري است. اصل مبدأ و مقصد در اختيارات مجلس شوراي اسلامي نيست. اما يك مسئله ديگر مثل اعتراضات، به عنوان نقاط ضعف كميسيون شوراها و امور داخلي در حال بحث بررسي است تا شرايطي را فراهم كنيم براي اينكه اعتراضات امكان برگزاري داشته باشد.

وي با بيان اين كه مجلس ريل‌گذار است، گفت: مجلس كارهاي ديگري مي‌توانست انجام دهد. بايد از سوي نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه با مردم صحبت و گفت‌وگو شود كه باب خشونت باز نشود.

خضريان افزود: شوراي امنيت كشور اعلام كرد ۲۰۰ نفر در ايامي كه گذشت جان خودشان را از دست دادند كه عدد، عدد تلخي است. البته نمي‌گويم همكاران من در حوزه‌هاي انتخابيه براي صحبت با مردم نرفتند اما مي‌شد اتفاق گونه ديگري باشد.

پزشكيان در ادامه اين جلسه و در پاسخ به اينكه آيا اقدامات مجلس در اين ايام قابل قبول بود يا خير، گفت: حضرت علي (ع) مي‌فرمايد با رعيت شفاف باش و در كنار مردم باش و به آنها احترام بگذار و روشن‌گري كن. اين كار تو را به خواسته خود مي‌رساند، مشكل مديريت ما اين بود كه بجاي شفاف‌سازي و دادن اطلاعات حرف‌هاي متفاوت مي‌زنيم و گزارش گروه كميسيون تحقيق هم شفاف نبود و كسي كه گزارش را قرائت كرد اصطلاحات پزشكي را هم نمي‌توانست درست ادا كند.

وي تاكيد كرد: كسي كه آگاهانه عمل مي‌كند صرف نظر از نتيجه بايد روش را اصلاح كند ما چهل سال است مي‌گوييم حجاب بايد باشد اما روش را اصلاح نمي‌كنيم.

نماينده مردم تبريز خاطرنشان كرد: ما در مديريت جريان به دليل عدم شفافيت بهانه به دست ديگران داديم، اگر كسي گناه كرد بايد با آن برخورد مي‌شد ولي به دليل عدم شفافيت در برخورد با آن باعث آشوب شد در مجلس هم آنچه كه تحت عنوان تحقيق بررسي بود را ديديم كه ما را مسخره كردند و در آن جلسه گفتم مشكلي كه ما داريم اين است كه با مردم صادث نيستيم، خدا در قرآن گفت ما از پيامبران پيمان گرفتيم با مردم صادق باشند، ما اگر با مردم صادقانه سخن بگوييم مردم مي‌پذيرند.

وي در با بيان اينكه مردم نسبت به صداقت ما شك دارند، تصريح كرد: ما بايد اين شك را از مردم برداريم كه كسي بي‌صلاحيت پست نگرفته و يا دروغ به آنها نمي‌گويد. ما اين را در عمل اجرا نكرديم و اين مشكلات زاييده رفتار ماست.

پزشكيان با اشاره به برخي ناكارآمدي‌ها، گفت: اگر سيستم داده‌ها و FATF داخلي را اجرا مي‌كرديم ديگر كسي در كشور اختلاس و دزدي نمي‌كرد پس ابتدا بايد در داخل قوانين را درست اجرا كنيم.

وي افزود: اگر اعتراض مورد تاييد حاكميت باشد كه اعتراض نيست. اعتراض يعني كسي كه مخالف چيزي است بيايد و اعتراض كند. ما اول انقلاب اجازه نداديم كه هر كسي اعتراض دارد بيايد و اعتراض كند امروزه اقشار مختلف اعتراض دارند و اجازه اعتراض نداديم، اين اعتراض تبديل به فرياد شده است. متاسفانه خيلي از قوانين اجرا نشده يا قانوني هم وضع نشده تا مردم اعتراض كنند و اين را به هر دولت هم مي‌گوييم.

اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: در مورد ماده ۱۵ قانون اساسي وقتي اصرار مي‌كنيم مي‌گويند شما پان‌تركيسم يا پان‌كرديسم هستيد، اگر قانون اساسي مشكل دارد بايد آن را اصلاح كنيم و حتي قانون مي‌گويد بازداشت شده‌ها را فقط مي‌توانيد ۲۴ ساعت نگهداريد بيشتر از آن جرم است، اما اعتراض كنيد شما را هم مي‌گيرند و وقتي جايي هم اعتراض مي‌كنيم برچسب به آدم‌ها مي‌زنند تمام اين اتفاقات كه موجب مي‌شود ما بهانه به دشمنان بدهيم و اجازه دهيم از اين بستر استفاده كنند.

 


برگشت به تلکس خبرها