تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: از فرصت‌هاي اقتصادي دريانوردي بايد استفاده كرد
یکشنبه، 13 آذر 1401 - 14:01     کد خبر: 50226

پيام نفت:

رييس هيات مديره انجمن صنفي دريانوردان:

جهان بيگلري، رييس هيات مديره انجمن صنفي دريانوردان با تاكيد بر لزوم شناسايي فرصت‌هاي اقتصادي دريا در كشور، گفت: نيازمند ايجاد جذابيت‌هاي مالي، رفاهي در شهرهاي ساحلي هستيم.

به گزارش بازار، آرمان جهان بيگلري رييس هيات مديره انجمن صنفي دريانوردان با اشاره به اينكه كشور ما در شمال و جنوب از ۵۸۰۰ كيلومتر نوار ساحلي برخوردار است و بايد بتوانيم به بهترين شكل از ظرفيت‌هاي دريايي و بندري كشور در نوار ساحلي خود استفاده كنيم، اظهار داشت: بايد با برنامه‌ريزي مناسب و طرح‌هاي توجيهي اقتصادي شرايطي را رقم بزنيم كه حمل‌ونقل دريايي كشور متحول شود.

وي ادامه داد: خوشبختانه از نظر ظرفيت دريايي و بندري كمبودي نداريم و از اسكله‌هاي مناسبي برخوردار هستيم، اما بايد بتوانيم با ايجاد زيرساخت‌هاي لازم و توسعه پسكرانه بنادر شرايط فعاليت در حوزه دريايي و بندري را تغيير دهيم.

رئيس هيأت مديره انجمن صنفي دريانوردان با تاكيد بر اينكه متأسفانه مردم ما دريا و ظرفيت‌هاي دريايي كشور را به خوبي نمي‌شناسند، عنوان كرد: بايد با فرهنگ‌سازي عمومي نسبت به فعاليت‌هاي دريايي و مشاغل مرتبط با دريا شناخت مردم از اين ظرفيت خدادادي كشور را ارتقا بخشيم.

كاپيتان بيگلري با بيان اينكه كشورهاي توسعه يافته، توسعه شهرهاي ساحلي را در دستوركار خود قرار داده‌اند و جمعيت اصلي اين كشورها در شهرهاي ساحلي و بندري متمركز شده است، اظهار داشت: بايد در شهرهاي ساحلي كشور براي مردم جذابيت ايجاد كنيم تا شاهد مهاجرت آن‌ها از شهرهاي مركزي به نوار ساحلي باشيم؛ متأسفانه شرايط در كشور ما به گونه‌اي رقم خورده است كه به دليل وجود امكانات در شهرها و استان‌هاي مركزي و نيز محروميت و نبود امكانات در نوار ساحلي، شاهد مهاجرت معكوس مردم هستيم.

وي با تاكيد بر اينكه بايد فرصت‌هاي اقتصادي دريا، شناسايي شود، گفت: بايد با الگو برداري از كشورهاي توسعه يافته و بومي سازي در برخي موارد، بهبود وضعيت اقتصادي دريا و بندر را براي كشور رقم بزنيم و شاهد رونق اقتصاد كشور از طريق حمل‌ونقل دريايي باشيم.

رئيس هيأت مديره انجمن صنفي دريانوردان با تاكيد بر اينكه نقطه قوت كشور نسبت به همسايگان و بسياري از كشورهاي دنيا، نيروي انساني جوان و متخصص است، اظهار داشت: بايد بتوانيم از نيروي جوانان ايراني در حوزه دريايي و بندري به بهترين شكل بهره ببريم و بتوانيم با امضاي تفاهم‌نامه با كشورهاي همسايه حتي شاهد اشتغال جوانان ايراني در خارج از كشور در حوزه دريايي باشيم.

به گفته كاپيتان بيگلري؛ علاوه بر نيروي انساني كشور ما از ظرفيت ترانزيتي فوق‌العاده‌اي برخوردار است و با توجه به جنگ روسيه و اوكراين و شرايطي كه در منطقه در حال وقوع است مي‌توانيم به عنوان پل ترانزيتي عمل كنيم تا به بهترين شكل از ظرفيت‌هاي دريايي و بندري خود در كريدور شمال جنوب و شرق غرب استفاده كنيم.

 


برگشت به تلکس خبرها