تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: پيش‌بيني افزايش خودروهاي برقي
جمعه، 10 تیر 1401 - 11:36     کد خبر: 49032

پيام نفت:
شركت خودروسازي فورد هم زمان با افزودن ميلياردها دلار به سرمايه گزاري پيشين در زمينه ساخت و توليد خودروهاي باتري دار و برقي، پيش بيني كرد تا ۲۰۳۰ نزديك به ۴۰ درصد فروش جهاني اش به اين گونه خودروها اختصاص يابد.
 
پيش‌بيني افزايش خودروهاي برقي
شركت خودروسازي فورد هم زمان با افزودن ميلياردها دلار به سرمايه گزاري پيشين در زمينه ساخت و توليد خودروهاي باتري دار و برقي، پيش بيني كرد تا ۲۰۳۰ نزديك به ۴۰ درصد فروش جهاني اش به اين گونه خودروها اختصاص يابد.
به گزارش عصر چهارشنبه ايرنا؛ بسياري از كشورهاي جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگي هوا و كاهش ميزان انتشار آلاينده‌ها و گازهاي گلخانه‌اي و حفظ بيشتر محيط زيست، خودروهاي تمام الكتريكي و برقي را به توليد انبوه برسانند.
دولت‌هاي بسياري همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانيا، يونان، مكزيك، چين و هند از پيشگاماني هستند كه قصد دارند به منظور جلوگيري از آلودگي هوا و حفظ محيط زيست، توليد و فروش خودروهاي بنزيني و ديزلي را تا دهه ۲۰۳۰ و نهايتاً تا دهه ۲۰۴۰ ميلادي (حدوداً دو دهه آينده) ممنوع و متوقف اعلام كنند.
اكنون بيش از ۲۰۰ برند مختلف به فروش انواع مدل هاي برقي شده در چين مشغول هستند كه از مشهورترين آنها مي توان به تسلا، ب ام و، فولكس واگن، دايملر، فورد، جنرال موتورز، نيسان و ميتسوبيشي اشاره كرد.
چين اكنون بيش از پنج ميليون و ۶۴۰ هزار دستگاه خودروي برقي و با انرژي جديد در اختيار دارد و در اين زمينه پيشروست. تلاش دولتمردان القاي اين فرهنگ به مردم است كه استفاده بيشتر از اين خودروها براي حل و فصل مشكلات اقليمي و زيست محيطي و بهبود و افزايش قابليت هاي صنعتي مفيد فايده است.
آمار انجمن خودروسازي چين نشان مي دهد در سال ۲۰۱۸ ميلادي در اين كشور يك ميليون و ۲۷۰ هزار دستگاه خودروي برقي توليد و يك ميليون و ۲۵۰ هزار دستگاه از آنها به فروش رسيده كه اين ارقام در مقايسه با يك سال قبل از آن ۶۰ درصد رشد داشته است.
در سه ماه اول سال ۲۰۱۹ ميلادي نيز بيش از ۳۰۰ هزار دستگاه از خودروهاي برقي و انرژي جديد موسوم به «ان يي وي» توليد و به همين ميزان نيز فروش به ثبت رسيده است كه اين ارقام در مقايسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۸ ميلادي رشدي ۱۰۰ درصدي نشان مي دهد.
دولت چين نيز با هدف كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي به ويژه بنزين و همچنين مبارزه با تغييرات اقليمي، توليد و استفاده گسترده از خودروهاي برقي را در دستور كار قرار داده به طوري كه شركت هاي بزرگ و معتبر خودروسازي جهان هم در حال رقابت براي كسب سهم خود از اين بازار بزرگ هستند.
يكي از اصلي ترين دغدغه هاي مردم چين اين روزها بدي آب و هوا در شهرها و استان هاي مختلف است و يكي از راهكارهاي كاربردي و موثر دولت براي متوقف كردن اين تحولات نامطلوب اقليمي توليد و استفاده گسترده تر از خودروهاي برقي است.
افزون بر اين به دليل آنكه چين بزرگترين مصرف كننده نفت و مشتقات سوختي در جهان محسوب مي شود، توليد اين خودروها مي تواند مقرون به صرف باشد و اين كشور نيز با اين اقدام قادر است بسياري از مشكلات زيست محيطي و آب و هوايي را حل كرده و جاني تازه به صنايع خودروسازي بدهد.
حمايت هاي دولت از صنايع خودروسازي براي ساخت خودروهاي جديد برقي و با منابع جديد انرژي و اطمينان دادن به مشتريان براي استفاده بيشتر از آنها باعث شده است تا صنعت خودروسازي چين با تحولاتي شگرف مواجه شود.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس؛ اين در حاليست كه تا آوريل سهم خودروهاي برقي فورد در ايالات متحده كه بزرگ ترين بازار فروش اين شركت به شمار مي رود، تنها ۱.۲ درصد كل فروش آن بوده است.
به اين ترتيب كل سرمايه گذاري فورد در اين زمينه هم زمان با آغاز همكاري با شركت نوآوري اس كي كره براي توسعه و توليد انواع باتري خودرو، به نزديك به ۲۰ ميليارد دلار خواهد رسيد.
اين شركت همچنين پيش بيني كرده تا پايان امسال نزديك به يك ميليون دستگاه خودرو داراي توانايي به روز رساني نرم افزار از طريق اينترنت توليد كند، به گونه اي كه تا ژوئيه ۲۰۲۲ (تابستان سال آينده)، شمار خودروهايش با اين توانايي از تسلا فراتر رود.
فورد اكنون تنها يك مدل خودروي تمامي برق شاسي بلند به نام "موستانك ماخ ايي اس يو وي" توليد مي كند، اما تا بهار آينده وانت تمام برقي اف - ۱۵۰ و يك ون باتري دار بزر گ بازرگاني عرضه خواهد كرد.
وانت هاي سري اف فورد، پرفروش ترين خودرو در سراسر ايالات متحده به شمار مي رود.   فورد چند روز پيش اعلام كرد كه قصد سرمايه گذاري مشترك با اس كي اينوويشين كره جنوبي براي ساخت ۲ كارخانه در شمال آمريكا براي ساخت باتري براي نزديك به ۶۰۰ هزار دستگاه خودروي برق در سال تا ميانه دهه كنوني دارد كه آغاز برنامه فورد براي ادغام بخش هاي اصلي زنجيره عرضه خودروي برقي آن به شمار مي رود.
اين ۲ شركت با وجود امضاي تفاهمنامه، هنوز جزئيات ساختار مالكيت و مكان كارخانه هايشان را مشخص و تعيين نكرده اند.
بهاي سهام فورد كه در سال ۲۰۲۱ تاكنون بيش از ۵۰ درصد افزايش يافته، تنها در معاملات امروز پيش از آغاز به كار بازار معاملات سهام نيويورك با افزايش ۲.۲ درصدي به ۱۳ دلار و ۹ صدم سنت رسيد.

 


برگشت به تلکس خبرها