تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: چرا با كمبود گاز مواجه خواهيم شد؟
شنبه، 25 دی 1400 - 11:49     کد خبر: 48434

پيام نفت:

چرا با كمبود گاز مواجه خواهيم شد؟

يك كارشناس ارشد حوزه انرژي درباره دلايل كمبود گاز در كشور، گفت: عدم افزايش توليد و افزايش مصرف گاز موجب ايجاد كمبود گاز شده است كه بايد براي آن راهكارهايي را در نظر گرفت.

مرتضي بهروزي فر در گفت و گو با ايسنا، با بيان اينكه حل مشكل كمبود گاز در كشور موضوعي نيست كه بتوان در كوتاه مدت براي آن راه كار ارائه كرد چراكه اين موضوع نيازمند راهكارهاي بلندمدت است، اظهار كرد: براي اين مساله بايد متناسب با ذخاير افزايش توليد صورت مي گرفت و از آن طرف نيز بايد مصرف كنترل مي شد اما متاسفانه به دليل مشكلاتي كه وجود داشت اين موضوع محقق نشد.

وي با اشاره به چالش هاي اين بخش، گفت: تحريم، نبود امكانات و تكنولوژي، عدم توسعه عمليات در پارس جنوبي، در پارس شمالي و كيش موجب شد تا افزايش توليد محقق نشود، از آن طرف نيز مصرف گاز در بخش صنعت، نيروگاه و خانگي نيز افزايش يافت، همچنين در حال خاضر ايران تقريبا جز چند كشور برتر دنيا در توسعه گازرساني است كه خود اين موضوع افزايش مصرف را به دنبال دارد.

اين كارشناس ارشد حوزه انرژي افزود: باتوجه به اقتصاد و توليد ناخالص داخلي مصرف انرژي به ويژه گاز به شدت در ايران بالا است و براي كاهش مصرف بايد اقداماتي را انجام داد، به عنوان مثال مي توانيم تجهيزات كم مصرف گاز سوز را توسعه دهيم، ساختمان ها را عايق بندي كنيم تا مصرف گاز كاهش يابد، متاسفانه در سال هاي اخير اين اتفاقات نيفتاده و افزايش مصرف در كنار عدم افزايش توليد شرايط فعلي را به وجود آورده است.

بهروزي فر با بيان اينكه ما امكان ذخيره سازي قابل توجه گاز را نداريم تا براي پيك مصرف بتوانيم از آن استفاده كنيم، اظهار كرد: مجموع اين عوامل موجب مي شود تا اگر سرماي شديدي وجود داشته باشد با افزايش مصرف بخش خانگي و تجاري دچار مشكل شويم، تنها كاري كه مي توانيم براي جلوگيري از قطع گاز انجام دهيم اين است كه صنايع و نيروگاه در اوج مصرف از سوخت مايع استفاده كنند.

وي با بيان اينكه اقدام وزير نفت در راستاي تامين سوخت مايع نيروگاه ها تنها راهي بود كه در اين شرايط مي توانستيم انجام دهيم، گفت: افزايش توليد و مديريت مصرف بايد در اولويت باشد و در اين حوزه سرمايه گذاري صورت بگيرد، با افزايش توليد و سرمايه گذاري در اين حوزه مي توانيم زمينه هاي افزايش صادرات را به وجود بياوريم و در كنار آن نيز اشتغال قابل توجهي ايجاد مي شود.

اين كارشناس ارشد حوزه انرژي با اشاره به برنامه هاي صادرات گاز  و تاثير آن در اين مساله، اظهار كرد: تعهدات صادراتي متناسب با ميانگين مصرف است، به عنوان مثال در اوج مصرف نمي توان گاز را صادر كرد، مسلما قراردادهاي صادراتي متناسب با توليد منعقد شده است و زماني كه افزايش توليد در پيك مصرف وجود نداشته باشد و امكان برداشت از ذخيره سازي را نداشته باشيم صادرات متوقف خواهد شد.

به گفته بهروزي فر براي يك كشور اين موضوع كه به تعهدات خود پايبند نباشد و بر خلاف قرارداد عمل كندكار درستي نيست و به عنوان كشوري كه مي تواند تعهدات خود را زير پا بگذارد معرفي مي شويم لذا لازم است با مديريت مصرف و توسعه توليد اين موضوع را مديريت كنيم.

به تازگي جواد اوجي - وزير نفت اعلام كرد: سال گذشته در فصل سرما روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ ميليون مترمكعب كمبود گاز وجود داشت كه با محدوديت ارسال گاز طبيعي به صنايع و بخش نيروگاهي و جايگزين كردن سوخت مايع، جبران شد. امسال باتوجه به اينكه ما در زمينه توليد گاز طبيعي رقم اضافه‌اي نخواهيم داشت و مصرف در بخش‌هاي خانگي، صنايع و نيروگاهي هم نسبت به پارسال با افزايش ۱۰ درصدي روبه‌رو مي‌شود، پيش‌بيني مي‌كنيم در فصل سرد سال (دي و بهمن‌ماه) روزانه با ۲۰۰ ميليون مترمكعب كسري گاز روبه‌رو شويم كه طبق برنامه‌ريزي‌ها براي جايگزيني با سوخت مايع، سعي مي‌كنيم هموطنان‌مان دچار مشكل نشوند.

به گفته وي مقدار كنوني ذخيره‌سازي‌هاي سوخت نيروگاهي نسبت به دوره مشابه پارسال ۳۰ درصد كمتر است، همه تلاشمان اين است ظرفيت سوخت مايع نيروگاه‌ها را بالا ببريم.


برگشت به تلکس خبرها