تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: پايان عصر اتومبيل‌هاي بنزيني؛ تا ۱۰ سال آينده
شنبه، 25 دی 1400 - 17:14     کد خبر: 48353

رئيس اتحاديه انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير ايران گفت: اكنون خودروساز بايد در بخش تحقيق و توسعه سرمايه‌گذاري كند اما به جاي اين كار خرج سياسي مي‌كند تا حمايت نمايندگان را براي خودش بخرد.
پيام نفت:
به گزارش پايگاه خبري «عصر خودرو» به نقل از ايلنا، هاشم اورعي درباره استفاده از خودروي برقي در كشور و زيرساخت‌هاي تامين سوخت اظهار داشت: تا سال 2050 تقاضاي انرژي در جهان روند كاهشي پيدا مي‌كند، يعني تا 2030 تا حدي افزايش و تا 2050 كاهش خواهد يافت و اين تعجب‌آور است زيرا انتظار اين است كه تا 30 سال آينده هم جمعيت جهان زياد مي‌شود و هم اينكه GDP جهان با شيب زيادي افزايش خواهد يافت، بنابراين وقتي هم جمعيت افزايش پيدا مي‌كند و هم مردم جهان پولدار مي‌شوند، بايد تقاضاي انرژي افزايش يابد اما شاهديم كه روند كاهشي است زيرا تكنولوژي به كمك انرژي مي‌آيد نتيجه اينكه عليرغم افزايش جمعيت و مصرف با توجه به اينكه راندمان مصرف انرژي هم بيشتر مي‌شود تقاضاي انرژي كاهش پيدا مي‌كند، اما وقتي عميق‌تر نگاه مي‌كنيم بزرگترين دليل اينكه مصرف انرژي در 30 سال آينده كاهش پيدا مي‌كند اين است كه جهان به شدت به سمت برقي شدن مي‌رود يعني در 30 سال آينده عليرغم اينكه تقاضا انرژي كاهش مي‌يابد، تقاضاي نفت، گاز زغالسنگ و انرژي هسته‌اي كاهش پيدا مي‌كند بر خلاف آنها تقاضا براي برق دو برابر و در واقع عمق نفوذ اين انرژي افزايش پيدا مي‌كند.
 
وي افزود: تا نيمه قرن  سيستم انرژي جهان برقي مي‌شود و بزرگترين دليل آن حمل و نقل جاده‌اي است يعني در 30 آينده خودروهاي سواري و تجاري از بنزيني و گازوئيلي به سمت برقي شدن مي‌روند، در نتيجه تقاضاي سوخت فسيلي كم و برق زياد مي‌شود، اما مهمترين دليل اينكه جهان به سمت برقي شدن مي‌رود اين است كه خودروهاي برقي صحنه را به خود متعلق مي‌كنند.
 
تا 10 سال بعد ماشين بنزيني نداريم
 
استاد دانشگاه صنعتي شريف تصريح كرد: تقريبا در تمام اروپا قانون شده كه تا 2030 اجازه فروش خودروي برقي و ديزلي را نخواهند داد يعني عمر خودروي ديزلي تا پايان اين دهه است حتي نروژ پايان عصر خودروي بنزيني را سال 2025 اعلام كرده است، يعني تا 10 سال بعد چيزي به نام خودروي غيربرقي نخواهيم داشت.
 
عوامل بازدارنده توسعه خودروي برقي حذف شد
 
به گفته وي؛ تاكنون مهمترين عامل بازدارنده در توسعه سريع خودروي برقي؛ باتري بود چون باتري تا چند سال پيش نيمي از قيمت يك خودروي برقي بود و محدوديت اصلي نيز تكنولوژي باتري بود، تحقيقات گسترده‌اي انجام شد و در همين سال اخير تحولات بسيار بزرگي در فناوري باتري انجام شد و ذخيره انرژي در دنيا نتيجه داد به طوري كه باتري‌ها كوچك و ارزان مي‌شوند، قيمت باتري خودروي برقي كه تا چند سال پيش 50 درصد بود اكنون يك‌سوم شده و به شدت پايين‌تر خواهد آمد.
 
اورعي خاطرنشان كرد: شركت امريكايي تسلا با همكاري يك شركت كره‌اي و جنرال‌موتورز سرمايه‌گذاري ميليارد دلاري كردند تا در كمتر از يك سال آينده باتري‌هاي جديدي به بازار ارائه مي‌دهند كه هم سبك و هم ارزان است و به اين دليل ما شاهد تحول بسيار سريع در توسعه خودروي برقي در جهان هستيم و جايگزين خودروهاي بنزيني و فسيلي خواهند شد.
 
بسته حمايتي براي خريد 10 هزار خودروي خاك‌خورده در پاركينگ
 
وي گفت: اما آيا در ايران مي‌توانيم انتظار داشته باشيم صنعت خودروسازي ما همگام با تحولات جهاني پيش برود؟ پاسخ خير است، زيرا ما با فساد و رانت به ميزاني از صنعت خودرو حمايت كرديم كه اجازه نداديم با كسي رقابت كند ما در صنعت خودروسازي وقتي درِ كشور را مي‌بنديم و تعرفه 200 درصدي اعمال مي‌كنيم، پيشرفتي رخ نمي‌دهد. وقتي 10 هزار خودروي خودروسازان در پاركينگ دپو مي‌شود و دولت بسته حمايتي ارائه و بانك مركزي به مردم وام داد تا خودرو بخرند، اين رويه حمايت از صنعت نبود در واقع رانت براي اين صنعت بود در نتيجه ما چه داخل و چه صحنه بين‌الملل به حدي حمايت بيجا كرده‌ايم كه امروز اين صنعت نه توان رقابت با تحولات جهاني داد و نه نيازي به رقابت مي‌بيند.
 
چرا خودروي ايراني رقابت نمي‌كند؟
 
رئيس اتحاديه انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير ايران بيان داشت: اكنون خودروساز بايد در بخش تحقيق و توسعه سرمايه‌گذاري كند اما به جاي اين كار خرج سياسي مي‌كند تا حمايت نمايندگان را براي خودش بخرد.  در نتيجه اينكه جداي خودروي برقي؛ در صنعت خودروي بنزيني ايران كه 3 برابر تويوتاي ژاپن بفروش مي‌رسد، 3 برابر تويوتا هم مصرف بنزين دارد،  پيشرفتي حاصل نمي‌شود. خودروي ايراني از هر زاويه قدرت، اطمينان و عمر مفيد، راحتي و تجهيزات قابليت رقابت ندارد اما قيمت آن سه برابر خارجي است، زيرا در طول چند دهه ما حمايت كرديم و اين خودروسازان فقط خورده و چاق شده‌اند و ديگر نمي‌توانند رقابت كنند.
 
آدرس غلط ندهيم
 
وي تاكيد كرد: در اين شرايط صحبت خودروي برقي آدرس غلط  و نمايشي است چون شرايط لازم فراهم نيست، اولين گام براي اينكه خودروي برقي را در كشور راه‌اندازي كنيم ايجاد رقابت در اين صنعت و كوتاه كردن دست دولت و جلوگيري از رانت است، ما شرايط رقابت، تحقيق و توسعه را از خودروسازان گرفته‌ايم، بنابراين شرايط حداقلي براي صحبت از تكنولوژي روز را نداريم، راه اين است كه صنعت رها شود اگر قرار است حمايت شود در راستاي جلوگيري از رقابت نباشد بلكه تشويق در ازاي تحقيق بيشتر صورت بگيرد.
 
مشكل تامين سوخت نداريم
 
اورعي درباره تامين سوخت خودروي برقي گفت: استفاده از اين خودروها باري روي شبكه برق كشور اضافه نمي‌كند چه بسا در گام اول شرايط را بهتر هم مي‌كند، اين خودروها سيم برق كه به شبكه متصل شوند، ندارند باتري‌ها شب تا صبح شارژ مي‌شوند، به اين ترتيب كه اگر تعرفه‌بندي اصلاح شود و نرخ برق مصرفي در شب و روز متفاوت باشد نگراني بابت تامين برق خودروي برقي نداريم، ضمن اينكه در گام دوم به صنعت برق كشور كمك هم مي‌كند.
 
وي يادآور شد: در دنيا براي اين موضوع برنامه‌ريزي مي‌شود وقتي خودروي برقي زياد شود براي شبكه برق مديريت اعمال مي‌شود يعني در طول شب برق را در باتري ذخيره مي‌كنند و در طول روز در صورتي كه با كمبود مواجه شويم برق ذخيره شده را به شبكه تحويل مي‌دهند، بعبارت ديگر تا پايان دهه جاري خودروي برقي نه تنها باري اضافي بر شبكه برق ايجاد نمي‌كند بلكه مي‌تواند به مديريت مصرف كمك كند.

برگشت به تلکس خبرها