تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: بيانيه تروئيكاي اروپايي در پي گزارش آژانس: ايران فورا اجازه دسترسي به سايت كرج را فراهم كند / طي روز‌هاي آتي به تصميم‌گيري درخصوص اقدمات مناسب مي‌پردازيم
سه شنبه، 6 مهر 1400 - 09:08     کد خبر: 47603

پيام نفت:

سه كشور اروپايي در بيانيه‌اي از ايران خواستند تا فورا اجازه دسترسي به سايت كرج را براي آژانس بين المللي انرژي اتمي فراهم كند.تروئيكاي اروپايي در بيانيه‌اي كه روز دوشنبه منتشر شده، آورده ‌اند: ما شديدا نگران اين هستيم كه ايران به طور كامل توافقي را كه در تاريخ ۱۲ سپتامبر با رافائل گروسي، مديركل آژانس به آن رسيده بود اجرا نكرده است و مديركل را مجبور ساخته تا تنها در عرض دو هفته گزارشي را درخصوص عدم پايبندي صادر كند.
 
پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايسنا: سه كشور اروپايي در بيانيه‌اي از ايران خواستند تا فورا اجازه دسترسي به سايت كرج را براي آژانس بين المللي انرژي اتمي فراهم كند.

تروئيكاي اروپايي در بيانيه‌اي كه روز دوشنبه منتشر شده، آورده ‌اند: فرانسه، آلمان و انگليس از رافائل گروسي براي گزارش روز يكشنبه ۲۶ سپتامبر به اعضاي شوراي حكام درخصوص توانايي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در رابطه با فعاليت‌هاي راستي آزمايي و نظارتي پيرامون تعهدات هسته‌اي ايران سپاسگزار هستند.

در ادامه بيانيه آمده است: ما شديدا نگران اين هستيم كه ايران به طور كامل توافقي را كه در تاريخ ۱۲ سپتامبر با رافائل گروسي، مديركل آژانس به آن رسيده بود اجرا نكرده است و مديركل را مجبور ساخته تا تنها در عرض دو هفته گزارشي را درخصوص عدم پايبندي صادر كند. اگر ايران نگذارد تا آژانس اتمي دوربين‌ها در كارگاه ساخت قطعات سانتريفيوژ كرج جايگزين كند، آژانس اتمي توانايي تثبيت مجدد تداوم اطلاعات در آينده را از دست خواهد داد. ما از ايران مي‌خواهيم كه فورا دسترسي به تاسيسات كرج را براي آژانس اتمي مهيا كند و اجازه دهد دوربين‌ها تعويض شوند.

تروئيكاي اروپايي در ادامه نوشته‌اند: توافق ۱۲ سپتامبر نشان داد كه ايران توافق كرده تا با ديدگاه حل مشكلات در رابطه با تعهدات قانوني‌اش ذيل توافق جامع پادماني، بيش از پيش به گفت‌وگوهاي سطح بالا با آژانس اتمي مشغول شود. ما از ايران مي‌خواهيم كه فورا به اين گفت‌وگوهاي سطح بالا مشغول شود و با ديدگاه حصول پيشرفت سريع و ملموس همكاري كاملي با تحقيقات داشته باشد.

در انتهاي بيانيه آمده است: اين مشكلات بر توانايي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي انجام وظايفش و ايفاي نقشي كه ذيل قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل به اين سازمان واگذار شده، تاثير مي‌گذارند. ما طي روزهاي آتي به رايزني با شركاي درخصوص گام‌هاي آتي و تصميم‌گيري درخصوص اقدمات مناسب خواهيم پرداخت.

ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل روز يك‌شنبه ادعا كرد كه ايران شروط توافق جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران را كه دو هفته پيش انجام شد، كاملا اجرا نكرده است. طبق اين توافق، قرار بود بازرسان آژانس اجازه‌ سرويس كردن تجهيزات فني نظارتي اين نهاد را در ايران پيدا بكنند.

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در بيانيه‌اي اعلام كرد: رافائل گروسي مديركل آژانس تاكيد مي‌كند كه تصميم ايران مبني بر عدم ايجاد دسترسي به كارگاه ساخت قطعات سانتريفيوژ تساي كرج برخلاف موارد توافق شده در بيانيه مشتركي است كه روز ۱۲ سپتامبر منتشر شد.

آژانس همچنين در بيانيه‌اش آورده است: ايران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر به بازرسان آژانس اجازه داد تجهيزات تعريف شده آژانس براي فعاليت‌هاي نظارتي را سرويس كرده و كارت حافظه آن‌ها را در تمامي مكان‌هاي لازم در ايران تعويض كند، به استثناي كارگاه ساخت قطعات سانتريفيوژ تساي كرج.

 
 
ارسال به تلگرام
 
 
 
 
 

 


برگشت به تلکس خبرها