تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: آشنايي با انواع سايز لوله‌هاي پلي‌اتيلن و كاربرد آن‌ها
سه شنبه، 6 مهر 1400 - 08:45     کد خبر: 47597

پيام نفت:

سايز لوله‌هاي پلي‌اتيلن

لوله‌هاي پلي‌اتيلن از پركاربردترين محصولات پليمري هستند كه با سايز و اندازه‌هاي متفاوت كمتر از يك تا ۲۴ اينچ (۱۶ تا ۶۳۰ ميلي‌متر) توليد مي‌شوند.

معيار سايزبندي طبق استاندارد بين‌المللي و استاندارد INSO 14427، برحسب ميلي‌متر است، اما ازآنجايي‌كه برخي اندازه لوله پلي‌اتيلن را به اينچ مي‌شناسند، در ادامه با شركت توسن صنعت آپادانا در توليد و ارائه انواع لوله هاي پلي اتيلن ، لوله آبياري ، نوار آبياري و لوله دريپردار همراه باشيد تا انواع اندازه لوله پلي‌اتيلن برحسب اينچ و كاربرد هركدام از آن‌ها آشنا شويد‌‌.

سايز لوله‌هاي پلي‌اتيلن برحسب اينچ و كاربرد آن‌ها

لوله‌هاي پلي‌اتيلن بر اساس اندازه به ۲۵ نوع تقسيم مي‌شوند كه هر يك در مكان و جاهاي خاصي استفاده مي‌شود.

 

۱. لوله پلي‌اتيلن ۳/۸ اينچ

كوچك‌ترين سايز در لوله پلي‌اتيلن بوده داراي سايز ۱۶ ميلي‌متري است. لوله پلي‌اتيلن ۳/۸ اينچي كاربرد گسترده‌اي در صنعت كشاورزي دارد و در سيستم‌هاي آبياري قطره‌اي، محصولات گلخانه‌ايي و اتصالات قطره‌چكان استفاده مي‌شود و  در برابر شرايط محيطي از دوام و ماندگاري بالايي برخوردار است‌.

 

 ۲. لوله پلي‌اتيلن ۱/۲ اينچ

لوله پلي‌اتيلن نيم اينچ يا ۲۰ ميلي‌متري نيز در كشاورزي و سيستم‌هاي آبياري به‌كاررفته و به لوله تك جداره نيز معروف است. در هنگام انتخاب و خريد لوله ۱/۲ اينچي بايد به ميزان فشار آب مزرعه توجه كرده و بر اساس آن يكي از مدل‌هاي لوله با فشار ۶، ۱۰، ۱۶ و ۲۰ بار را برگزيد.

سايز لوله‌هاي پلي‌اتيلن

۳. لوله پلي‌اتيلن ۳/۴ اينچ

لوله پلي‌اتيلن با سايز ۲۵ ميلي‌متر كه با كلاف‌هاي  ۱۰۰ و ۱۵۰ متري ساخته مي‌شوند، به دليل مقاومت زياد و قدرت آب‌بندي بالا در باغ‌ها و سيالات كم حجم كاربرد فراواني دارند. لوله پلي‌اتيلن ۳/۸ اينچي داراي دو نوع فشار كاري ۱۶ و ۱۰ بار و  اتصال آن‌ها  به يكديگر بيشتر از  نوع رابط‌هاي پلي‌اتيلني است.

 

۴. لوله پلي‌اتيلن ۱ اينچ

اين سايز لوله ۳۲ ميلي‌متري با تحمل فشار مختلف از ۶ تا ۳۲ بار در كلاف‌هاي ۱۰۰ تا ۱۵۰ متري توليد و عرضه مي‌شود. لوله پلي‌اتيلن ۱ اينچي در كشاورزي و سيالات با دبي كم‌كاربرد داشته وسيعي دارد.

 

۵. لوله پلي‌اتيلن ۱۱/۴ اينچ

اين نوع سايز لوله پلي‌اتيلني در كشاورزي و براي انتقال آب به كار مي‌رود و با فشار كاري ۶ تا ۳۲ ساخته مي‌شوند. لوله پلي‌اتيلن ۴۰ ميلي‌متري با شاخه‌ها و كلاف‌هاي متنوعي مانند كلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ متري و يا شاخه ۶ متري در بازار موجود است.

 

۶. لوله پلي‌اتيلن ۱۱/۲ اينچ

يكي ديگر از لوله‌هاي دبي كم پرمصرف در زمينه كشاورزي و سيستم آبياري لوله پلي‌اتيلن ۵۰ ميلي‌متري يا ۱۱/۲ اينچي است كه برحسب فشار بار  داراي انواع ۵ تا ۳۲ هستند.

 

۷. لوله پلي‌اتيلن ۲ اينچ

لوله پلي‌اتيلن ۶۳ ميلي‌متر يا ۲ اينچي را بايد اصلي‌ترين لوله در صنايع و پروژه‌هاي مختلف دانست كه با فشارهاي متنوع ۵ تا ۳۲ بار ساخته مي‌شود. همچنين اين لوله  با شاخه ۶ متري و كلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ متري در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌گيرد.

 

۸. لوله پلي‌اتيلن ۲۱/۲ اينچ

اين سايز لوله كه به لوله پلي‌اتيلن ۷۵ ميلي‌متري نيز مشهور است، در كشاورزي و صنايع آب‌رساني استفاده‌شده و بر اساس فشار شامل ۵ تا ۲۵ بار و اندازه‌ كلاف ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر است.

 

۹. لوله پلي‌اتيلن ۳ اينچ

لوله پلي‌اتيلن ۹۰ ميلي‌متر را با انواع فشار ۵ تا ۲۵ ميلي‌متري توليد مي‌كنند كه توجه به محل مصرف يكي از آن‌ها انتخاب مي‌شود. سايز لوله ۲ اينچي در صنايع مختلف به‌منظور انتقال آب و گاز به كار مي‌رود.

 

۱۰. لوله پلي‌اتيلن ۴ اينچ

لوله پلي‌اتيلن ۱۱۰ ميلي‌متري يا ۴ اينچي را با پلي‌اتيلن سخت با فشارهاي مختلف مي‌سازند كه در حوزه كشاورزي و آب‌رساني كاربرد فراواني دارد.

 

۱۱. لوله پلي‌اتيلن ۵ اينچ

سايز  ۱۲۵ ميلي‌متري لوله براي سيالات با دبي متوسط مناسب است و در كشاورزي و انتقال آب شب كاربرد دارد. لوله پلي‌اتيلن ۵ اينچي را با فشارهاي ۵ تا ۲۵ و اندازه كلاف ۵۰ و ۱۰۰ متري روانه بازار مي‌كنند.

 

 ۱۲. لوله پلي‌اتيلن ۵/۶ اينچ

اين نوع لوله ۱۴۰ ميلي‌متري داراي كمترين ميزان بار مصرف در ميان انواع لوله‌هاي پلي‌اتيلني است كه با فشار ۶ تا ۲۵ اتمسفر موجود است لوله ۵/۶ اينچي را با متراژ ۶ و ۱۲ متري ساخته مي‌شوند و در انتقال سيالات متوسط مورداستفاده قرار مي‌گيرد.

 

سايز لوله‌هاي پلي‌اتيلن

 

 

۱۳. لوله پلي‌اتيلن ۶ اينچ

لوله‌اي ۱۶۰ ميلي‌متري از نوع دبي تقريباً متوسط كه براي انتقال سيالات مايع استفاده مي‌شود. لوله پلي‌اتيلن ۶ اينچي از نظر فشار داراي انواع ۵ تا ۲۵ اتمسفري بوده كه با اندازه‌هاي مختلف ۶ و ۱۲ متري توليد مي‌شود.

 

۱۴. لوله پلي‌اتيلن ۷/۲ اينچ

لوله پلي‌اتيلن ۷/۲ اينچي كه معادل ۱۸۰ ميلي‌متري است يكي از انواع كم‌مصرف در بين انواع لوله‌هاي پلي‌اتيلن است كه با فشار‌هاي متفاوت ۵ تا ۲۵ اتمسفري با متراژ شاخه ۶ و ۱۲ متري توليد مي‌شود.

 

۱۵. لوله پلي‌اتيلن ۸ اينچ

اين لوله پلي‌اتيلن ۲۰۰ ميلي‌متري با انعطاف‌پذيري بالا در سيستم‌هاي توسعه‌يافته و مدرن صنايع آبياري مورداستفاده قرار مي‌گيرد. لوله پلي‌اتيلن ۸ اينچ نيز داراي فشار متفاوت ۵ تا ۲۵ بار است.

 

۱۶. لوله پلي‌اتيلن ۹ اينچ

در حوزه آب‌رساني لوله پلي‌اتيلن ۲۲۵ ميلي‌متري كاربرد دارد كه با متراژ‌هاي ۶ و ۱۲ متري در بازار وجود دارد. لوله پلي‌اتيلن ۹ اينچي بسته به نياز مشتري و مكان مصرف با انواع فشارهاي مختلف ۵ تا ۲۵ اتمسفري ساخته مي‌گردد.

 

۱۷. لوله پلي‌اتيلن ۱۰ اينچ

اين نوع سايز لوله پلي‌اتيلن ۲۵۰ ميلي‌متري از موارد پركاربرد در صنايع براي انتقال آب و سيالات غير اسيدي هست كه با فشارهاي مختلف از ۵ تا ۲۵ اتمسفري با متراژ ۶ و ۱۲ متر ساخته مي‌شود.

 

۱۸. لوله پلي‌اتيلن ۱۱ اينچ

اين نوع لوله ۱۱ اينچي كه به لوله پلي‌اتيلن ۲۸۰ ميلي‌متري نيز شناخته مي‌شود در موارد خاص و بنا به درخواست مشتري ساخته مي‌شود و از انواع كم‌مصرف لوله پلي‌اتيلن كه در اندازه‌هاي ۶ و ۱۲ متري و فشار ۵ تا ۲۵ بار قابل تهيه است.

 

 ۱۹. لوله پلي‌اتيلن ۱۲ اينچ

از انواع لوله پلي‌اتيلن دبي بالا است كه با فشارهاي ۵ تا ۲۵ اتمسفر توليد مي‌شود. لوله پلي‌اتيلن ۱۲ اينچ يا ۳۱۵ ميلي‌متري با متراژهاي ۶ و ۱۲ متري بوده كه براي انتقال سيالات به كار مي‌رود.

 

 ۲۰. لوله پلي‌اتيلن ۱۴ اينچ

اين سايز پلي‌اتيلن از انواع كم‌مصرف لوله است كه زياد استفاده نمي‌شود. لوله ۱۴ اينچ (۳۵۵ ميلي‌متري) با شاخه‌هاي ۶ و ۱۲ متري و فشارهاي ۵ تا ۲۵ باري براي انتقال مايعات غير اسيدي ساخته مي‌شود.

سايز لوله‌هاي پلي‌اتيلن

۲۱.  لوله پلي‌اتيلن ۱۶ اينچ

اين لوله پلي‌اتيلن ۴۰۰ ميلي‌متري را بايد يكي از پرمصرف‌ترين لوله‌هاي انتقال مايعات دانست كه در سيستم‌هاي آب‌رساني شهري و فاضلاب‌ها كاربرد زيادي دارد. لوله پلي‌اتيلن ۱۶ اينچي را از جنس پلي‌اتيلن سخت و با فشارهاي ۶، ۱۰ و ۱۶ اتمسفري مي‌سازند.

 

۲۲. لوله پلي‌اتيلن ۱۸ اينچ

لوله‌اي معادل ۴۵۰ ميلي‌متر كه با فشارهاي ۵ تا ۲۵ و شاخه‌هاي ۶ و ۱۲ متري موجود است. لوله پلي‌اتيلن ۱۸ اينچي از نوع دبي بالا بوده و در انتقال مايعات به كار مي‌رود.

 

۲۳. لوله پلي‌اتيلن ۲۰ اينچ

سايز ۲۰ اينچي (۵۰۰ ميلي‌متري) پرمصرف‌ترين و مهم‌ترين لوله پلي‌اتيلن است كه  با فشارهاي ۵ تا ۲۰ باري و متراژ ۶ و ۱۲ متري براي عمليات انتقال آب و مايعات غير اسيدي مورداستفاده قرار مي‌گيرد.

 

۲۴. لوله پلي‌اتيلن ۲۲ اينچ

لوله ۲۲ اينچي از انواع لوله پلي‌اتيلن تك جداره براي انتقال آب است كه با فشار ۵ تا ۲۰ و اندازه ۶ و ۱۲ متر توليد و در بازار موجود است.

 

۲۵. لوله پلي‌اتيلن ۲۴ اينچ

بزرگ‌ترين لوله پلي‌اتيلن در حوزه آب‌رساني و انتقال ديگر سيالات است كه براي حجم‌هاي بسيار بالا و در سيستم‌هاي زيرزميني مورد كاربرد دارد. لوله پلي‌اتيلن ۲۴ اينچي يا ۶۳۰ ميلي‌متري با طول ۱۲ متر و فشار بار زياد ساخته‌شده و جهت اتصال آن‌ها به يكديگر از جوش يا الكتروفيوژن استفاده مي‌شود.

 

سخن آخر

در انتها بايد يادآور شد كه انواع لوله پلي‌اتيلن، محدود به اين موارد گفته‌شده در بالا نبوده و كارخانه‌هاي مختلف انواع ديگري از لوله پلي‌اتيلن با سايز‌ها با فشارهاي متفاوت توليد مي‌كنند كه در كشاورزي و صنايع وابسته و سيستم‌هاي آب‌رساني شهري و تخليه فاضلاب به‌طور گسترده استفاده مي‌گردند.

 

منبع

 

 

 


برگشت به تلکس خبرها