تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: مشكل اصلي ايران در فروش نفت چيست؟
شنبه، 16 اسفند 1399 - 20:23     کد خبر: 47066

يك كارشناس ارشد حوزه انرژي گفت: علاوه بر تحريم كه مانع اساسي در فروش نفت ايران به حساب مي آيد، خام فرودشي نيز در اين بين تاثير زيادي در كاهش مشتريان دارد.
پيام نفت:

به گزارش آژانس رويدادهاي مهم نفت و انرژي"نفت ما "،   محمد خطيبي  در خصوص احتمال بازگشت مشتريان نفتي ايران اظهار كرد: اين مساله وابستگي زيادي به رفع تحريم ها دارد و دليل اين مساله كه مشتريان سنتي را در اين مدت از دست داده ايم و يا خريد آن ها كاهش يافته بود همين مساله تحريم است چراكه آن ها نگران بودند كه شامل جريمه شوند و معاملاتي كه با كشورهاي غربي و آمريكايي دارند را بر ما ترجيح دادند.
وي افزود: اگر بحث تحريم ها كماكان ادامه داشته باشد گشايش چنداني در فروش نفت ايران اتفاق نخواهد افتاد مگراينكه تحريم ها برداشته شود و بايد ديد كه بحث تحريم ها به كجا مي رسد آيا آمريكا تحريم ها را لغو مي كند و يا اينكه اين موضوع را در گرو موضوعاتي ديگر مي داند، بنابر اين اگر تحريم ها برداشته نشود اتفاق قابل توجهي رخ نخواهد داد.
اين كارشناس ارشد حوزه انرژي با اشاره به تلاش هاي ايران در شرايط فعلي براي فروش نفت، گفت: تحريم ها كماكان مانع اصلي اين مساله هستند مگراينكه تحريم ها برداشته شود و مشتريان ما با خيال راحت از ما نفت خريداري كنند در غير اين صورت نمي توان چندان به بهبود وضعيت بازار ايران اميدوار بود.
خطيبي با بيان اينكه با تمام كشورهايي كه خريدار نفت ما بودند به گونه اي  با آن ها روابط متقابل تجاري داشتيم، لذا بازگشت دوباره روابط به نفع هر دو كشور است چراكه اگر از ما نفت خريداري كنند ما نيز كالاهاي مورد نياز خودمان را از آن ها خريداري مي كنيم، اظهار كرد: بازگشت تجاري به نفع هر دو كشور بوده و در واقع منافع متقابل است و يك تراز تجاري خوب مي تواند نصيب هر دو كشور شود.
وي ادامه داد: براي تحقق اين مساله تحريم مانع اصلي است اما مشكلات ديگري نيز براي پس گرفتن بازارهاي ايران وجود دارد، روش هاي فروش، بازارهاي هدف و خام فروشي مسائلي است كه مي توان به آن اشاره كرد. يكي از بزرگترين مشكلات ما اين است كه نتوانستيم خام فروشي را حل كنيم،   اين در حالي است كه مي توانستيم با احداث سريع چند پالايشگالا بحث خام فروشي را از بين برد.
به گفته اين كارشناس ارشد حوزه انرژي فروش فرآورده مشكلات كمتري نسبت به نفت خام دارد و يكي از بزرگترين مشكلات ما اين است كه كماكان خام فروش هستيم و نفت خام نيز در هر جايي مشخص مي شود كه براي ايران است ولي فراورده اينگونه نيست و اگر ما فراورده فروش باشيم مشكلات كمتري داريم.
خطيبي با تاكيد بر اينكه در صادرات فراورده مشكلات جدي نداريم، تصريح كرد: مشكل اصلي ما در خام فروشي است و ارزش واقعي اجناس را ديگران تصاحب  و فراورده ها را به كالاهاي با ارزش افزوده بالا تبديل مي كنند و سود واقعي نصيب آن ها مي شود لذا خام فروشي يكي از مشكلات بزرگ ما به ويژه در حوزه نفت است.
به گفته وي حتي برخي از محصولات پتروشيمي را كه به فروش مي رسانيم جزو محصولات اوليه است و آن ها نيز به نوعي ارزش افزوده بالايي ندارند درحالي كه مي توان آن ها را به كالاهاي با ارزش تبديل كرد و سود بيشتري از آن ها برد.

منبع: ايسنا 


برگشت به تلکس خبرها