تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: ركوردهاي جديد توليد در پتروشيمي جم
یکشنبه، 3 اسفند 1399 - 20:32     کد خبر: 47041

مدير مجتمع پتروشيمي‏ جم گفت: با وجود مشكلاتي كه شركتهاي پتروشيمي ‏با آن مواجه هستند مانند تحريم‏ها ، مشكلات نقل و انتقال ارز،‏ چالش‏هاي تامين قطعات يدكي و ... شركت پتروشيمي‏ جم امسال توانسته به ركوردهاي جديدي در توليد محصولات خود دست پيدا كند. براي نمونه اين شركت توانسته تقريبا در همه واحدها بين ۱۰ تا ۱۵ درصد توليد را افزايش دهد و ركورد سال قبل را بشكند. در واحد پليمري بالاي ۲۵ درصد و در واحد الفين ۱۰ تا ۱۲ درصد نسبت به سال قبل افزايش توليد داشته است.
پيام نفت:

به گزارش آژانس رويدادهاي مهم نفت و انرژي"نفت ما "،    نادر كاظميان ، مدير مجتمع پتروشيمي‏ جم مي‏گويد: شرايط تحريمي‏ كشور تامين و فروش محصولات را دچار مشكل ميكند. بخش عمده اي از پلنت پتروشيمي‏ جم به ويژه واحد الفين آن مشخصات و تجهيزات منحصر به فردي در دنيا دارد. با توجه به اينكه سازندگان آن اكثرا كشورهاي اروپايي هستند براي خريد قطعات يدكي با چالش‏ هايي مواجه هستيم.
وي افزود: تحريم‏ها باعث افزايش هزينه‏ هاي ما شده و فروش محصولات ما را محدود مي‏كند. در بخش انتقال محصول براي صادرات دچار چالش‏هايي هستيم كه طبيعتا هم هزينه و هم زمان ماندگاري محصولات را در انبارها بالا مي‏برد. براي آشنايي با موانع مشكلات پيش رو و دستاوردهاي اين شركت در سال جاري با وي گفت و گو كرده‏ايم كه در ادامه مي‏خوانيد.
 

در بخش تحقيق و توسعه در مجتمع چه اقداماتي صورت گرفته است؟

خوشبختانه مركز پژوهش و فناوري پتروشيمي‌جم يكي از مراكز فعال در منطقه است و سال گذشته توانستيم نشان برتر در حوزه پژوهش و فناوري را در كل كشور دريافت كنيم. به واسطه تحريم‌ها قبل از سال ۱۳۹۰ قادر به تامين كاتاليست نبوديم و به همين واسطه يك وقفه توليد در آن سال داشتيم. خوشبختانه با مشاركت كارشناسان فني مجموعه در طول سه ماه توانستيم كاتاليست‌هاي مورد نياز را با تكنولوژي جديد توليد و جلوي توقف توليد را بگيريم. از سال ۹۰ هم براي تنوع بخشي به كاتاليست‌ها و بهبود انها اقدامات خوبي انجام شده است.  در حال حاضر با وجود اينكه در شرايط تحريم قرار داريم ولي مشكلي بابت تامين كاتاليست نداريم. بخشي از كاتاليست‌ها در داخل مجمتع ساخته و بخشي ديگر نيز توسط منابع داخلي و خارجي تامين ميشود. در اين موضوع نگاه داخلي داريم و سعي ميكنيم تا حد ممكن كاتاليست‌ها را از بازار داخلي تامين كنيم تا تحركي نيز در صنايع داخلي ايجاد شود.


در دستيابي به ساير فناوري‌ها چه موفقيت‌هايي داشته ايد؟

در زمينه توليد محصولات جديد و به ويژه ۴ تا ۵ سال گذشته توانستيم چند گريد مرغوب را طراحي و وارد بازار كنيم كه كاربرد ويژه دارند. يكي از آخرين محصولات گريد LL ۲۳۵ F۶ بود كه سال گذشته آن را به بازار معرفي كرديم و با استقبال خوبي هم مواجه شد. پروژه‌هاي متنوعي را نيز در دست اجرا داريم كه سال آينده تست صنعتي خواهند شد.


چه مواردي به عنوان پاشنه آشيل در توليد مجموعه مطرح است؟

از سال گذشته سعي كرديم از حداكثر ظرفيت واحدهاي مجتمع بهره برداري كنيم. سال گذشته مشكل خوراك داشتيم و اتان در منطقه كم بود. ولي امسال اين مشكل حل شده است.  در حال حاضر پاشنه آشيل توليد مجتمع، مصرف اتيلن است. ما اتيلن مازاد داريم و در حال حاضر تعدادي از شركت‌هاي مصرف كننده اتيلن در تغييرات اساسي هستند. بخشي از اتيلن مجتمع را بايد صادر كنيم،‌بخشي را در واحدهاي پليمري خودمان استفاده ميكنيم و بخشي را نيز بايد به واحدهاي خدماتي خط غرب برسانيم.  اخيرا مشكلي در خط غرب ايجاد شده كه قرار است  سال آينده مرتفع شود. با حل شدن اين مشكل ميتوانيم با حداكثر طرفيت توليد كنيم. خط غرب اتيلن در مالكيت شركت ملي صنايع پتروشيمي‌بوده ولي در حال حاضر بهره بردار آن شركت خط غرب متعلق به هلدينگ باختر است. همچنين حدود ۲۰۰ هزار تن در سال علاوه بر مصارف خودمان مازاد اتيلن داريم كه بايد براي آنها بازاريابي كنيم.


ساير مشكلاتي كه بر سر راه توليد وجود دارد چيست؟

شرايط تحريمي‌كشور تامين و فروش محصولات را دچار مشكل ميكند. همكاران ما نهايت تلاش خود را ميكنند تا مشكلات را مرتفع كنند ولي بخش عمده اي از واحدهاي توليدي پتروشيمي‌جم به ويژه واحد الفين آن مشخصات و تجهيزات منحصر به فردي در دنيا دارد. با توجه به اينكه سازندگان آن اكثرا كشورهاي اروپايي هستند براي خريد قطعات يدكي با چالش مواجه هستيم. به همين منظور همكاران ما در تلاش هستند بخشي از تجهيزاتي كه امكان تامين نقشه‌هاي آن وجود دارد را داخلي‌سازي كنند.  تحريم‌ها باعث افزايش هزينه‌هاي ما شده و فروش محصولات ما را محدود ميكند. در بخش انتقال محصول براي صادرات دچار چالش‌هايي هستيم كه طبيعتا هم هزينه و هم زمان ماندگاري محصولات را در انبارها بالا مي‌برد. همكاران ما در بخش فروش و بازرگاني تلاش شبانه روزي ميكنند تا به روشهاي مختلف اثرات تحريم‌ها را كم رنگ كنند.


شيوع ويروس كرونا چه مشكلات احتمالي را براي توليد مجموعه ايجاد كرده است؟

خوشبختانه با برنامه ريزي خوبي كه واحد HSE پتروشيمي‌جم انجام داده از همان بدو شيوع ويروس كرونا اقدامات خوبي انجام شده و تردد همكاران را در مجمتع محدود كرديم. همچنين تراكم را در محل‌هاي كار و استراحت به حداقل كاهش داديم. با برنامه ريزي‌هاي انجام شده به محض ابتلاي پرسنل به اين ويروس، ‌اين افراد با افراد سالم جايگزين و به اين افراد به مدت يكماه براي استراحت مي‌رفتند.
در گزارشي كه توسط شوراي بحران منطقه اعلام شد مبني بر اين بود كه پتروشيمي‌جم به نحو بسيار موثري توانسته اين موضوع را كنترل كند. به واسطه شيوع ويروس كرونا هيچ آسيبي به توليد مجموعه وارد نشد.


توليد امسال در مجموع چه تغييري نسبت به سال گذشته دارد؟

سال گذشته سال طلايي پتروشيمي‌جم بود و در همه واحدهاي توليدي توانستيم ركوردهاي سنواتي را بشكنيم و ركوردهاي جديدي را ثبت كنيم. تقريبا در همه واحدها بين ۱۰ تا ۱۵ درصد توانستيم توليد را افزايش دهيم. بر اساس برنامه ريزي كه در ابتداي سال جاري به عمل آمد، ‌خوشبختانه توانستيم ركورد سال قبل را نيز تاكنون ارتقا دهيم.  در بعضي واحدهاي پليمري بالاي ۲۵ درصد و در واحد الفين ۳ درصد نسبت به سال قبل افزايش توليد داريم. اميدواريم تا پايان سال كه زمان طلايي براي بهبود ركوردها است،‌ مشكل مصرف اتيلن را با همكاري شركت ملي صنايع پتروشيمي‌مديريت كنيم تا دچار افت توليد نشويم.


پتروشيمي‌جم چه اقداماتي در راستاي مسئوليت اجتماعي در منطقه عسلويه انجام داده است؟

شركت پتروشيمي‌جم موضوعات محيط زيستي و منطقه اي را نيز در برنامه دارد و ارتباط سازنده‌اي نيز با ارگان‌هاي موجود در منطقه  فعاليت خود دارد. اين شركت در بحث مسئوليت اجتماعي نيز با شوراي راهبردي شركت‌هاي پتروشيمي‌منطقه پارس جنوبي همكاري دارد. همچنين در اين زمينه به صورت انفرادي هم فعاليت‌هايي در زمينه محروميت‌زدايي انجام داده است. به عنوان مثال در تامين مايحتاج مردم محروم منطقه و تامين وسايل آموزشي دانش‌آموزان، تامين تجهيزات بيمارستاني انجام داده است.

منبع: دنياي اقتصاد 


برگشت به تلکس خبرها