تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: تجهيزات دوارپتروشيمي كارون بومي سازي شد
شنبه، 8 آذر 1399 - 18:15     کد خبر: 45927

رئيس كميته خودكفايي پتروشيمي كارون از بومي‌سازي تجهيزات پيچيده و فناورانه دوار در اين زنجيره ايزوسيانات خبر داد و گفت: با حمايت شركت‌هاي دانش‌بنيان، تجهيزات و قطعات وارداتي پتروشيمي كارون ايراني‌سازي شده است.
پيام نفت:

به گزارش شانا به نقل از شركت پتروشيمي كارون، ميثم يوسفي در تشريح دستاوردهاي تشكيل كميته خودكفايي اين زنجيره ايزوسيانات كشور از سال ۹۵ تاكنون، گفت: بيشتر تجهيزات و ماشين‌آلات موجود در پتروشيمي كارون خاص و داراي پيچيدگي‌هاي فني و فناورانه است.

وي با اعلام اينكه با تشكيل كميته خودكفايي، طراحي و ساخت مرحله به مرحله و مطابق با برنامه زمان‌بندي و گروه‌بندي كالايي در اين شركت آغاز شد، تصريح كرد: در گام نخست بومي‌سازي تجهيزات دوار شامل انواع پمپ‌ها، توربوكمپرسور، كمپرسور، راكتورها و... در دستور كار قرار گرفت.

به گفته رئيس كميته خودكفايي پتروشيمي كارون، در شرايط كنوني با اجراي سياست‌هاي حمايتي از شركت‌هاي دانش‌بنيان و سازندگان تجهيزات صنعتي در داخل كشور حدود يك‌هزار و ۴۰۰ قطعه و تجهيز مرتبط با ماشين‌آلات دوار در پتروشيمي كارون به‌طور كامل بومي‌سازي شده است و نيازي به واردات تجهيزات از شركت‌هاي خارجي نيست.

يوسفي با اشاره به تدوين قراردادهاي حمايتي و خريد تضميني، ارائه بانك جامع اطلاعات نيازمندي‌ها، شناسايي سازندگان دست اول و حذف واسطه‌ها، برنامه‌ريزي براي نقشه‌برداري و انتقال دانش به روش مهندسي معكوس و... به‌عنوان مهم‌ترين اقدام‌ها همسو با اجراي برنامه‌هاي خودكفايي در پتروشيمي كارون افزود: هم‌اكنون حدود ۹۰ درصد كالا، تجهيزات و قطعات ماشين‌آلات دوار بومي‌سازي شده است و سالانه از خروج حدود ۳۰ ميليون يورو جلوگيري مي‌شود.

وي افزود: ورود به بومي‌سازي تجهيزات مرتبط با گروه كالايي ابزار دقيق به‌عنوان دومين مرحله اجراي اين طرح بومي‌سازي در پتروشيمي كارون در حال اجراست.

رئيس كميته خودكفايي پتروشيمي كارون اظهار كرد: با بومي‌سازي تجهيزات، هم‌اكنون ريسك توليد در اين زنجيره، ارزش محصولات ايزوسيانات در شرايط تحريم به‌شدت كاهش يافته است.


برگشت به تلکس خبرها