تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: دبيركل اوپك:اينده صنعت انرژي درپساكروناروشن است
شنبه، 8 آذر 1399 - 18:06     کد خبر: 45925

دبيركل اوپك در پايان هفته شلوغي كه پشت سر گذاشت با تاكيد بر نياز صنعت نفت به ۱۲ تريليون و ۶۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري گفت: با وجود همه چالش‌ها، آينده روشني براي صنعت انرژي پس از همه‌گيري كرونا وجود دارد.
پيام نفت:

به گزارش شانا به نقل از دبيرخانه سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك)، محمد سانوسي باركيندو در  يكصدوسي‌وچهارمين نشست كميسيون اقتصادي اوپك (ECB) كه روز چهارشنبه (پنجم آذرماه) از طريق ويدئوكنفرانس برگزار شد، اظهار كرد: شاهد بازگشت تدريجي به سطح تقاضاي نفت پيش از همه‌گيري كرونا و پس از آن شاهد رشد قابل توجه تقاضا در اواسط اين دهه خواهيم بود.

وي با اشاره به دستاوردهاي توافقنامه همكاري در برقراري توازن بازار و عملكرد صحيح صنعت نفت و چشم‌انداز اقتصاد جهاني، افزود: همه تلاش‌هاي ما از جمله كاهش عرضه بي‌سابقه نفت منجر به شكل‌گيري بزرگ‌ترين تعهد براي ثبات در تاريخ بازار نفت ( مقدار و مدت زمان) شد.

دبيركل اوپك درباره اقتصاد جهان گفت: اوپك پيش‌بيني مي‌كند رشد اقتصاد جهاني در سال ۲۰۲۰، ۴.۳ درصد كاهش و در سال ۲۰۲۱، ۴.۴ درصد افزايش يابد.

باركيندو تأكيد كرد: براي حمايت از روند بازيابي بازار نفت از همه‌گيري كرونا و تأمين انرژي مورد نياز آينده جهان، همه انواع انرژي، از جمله نفت و گاز، نياز خواهد بود.

كاهش ۳۰ درصدي سرمايه‌گذاري در نفت

دبيركل اوپك همچنين در هشتمين كميته مشترك فني اوپك و غير اوپك كه روز جمعه (هفتم آذرماه) و از طريق ويدئوكنفرانس برگزار شد، گفت: انتظار عرضه واكسن كرونا سبب بهبود شرايط رواني بازار شده است. با اين حال، بايد همچنان موضع خود را تا زمان كاهش موارد ابتلا به ويروس كوويد-۱۹ حفظ كني زيرا هنوز در اوج اين فاجعه هستيم.

باركيندو همچنين به تأثير مخرب همه‌گيري ويروس كرونا بر اقتصاد جهان و بازار جهاني نفت اشاره و اظهار كرد: سرمايه گذاري در صنعت نفت بسيار كاهش يافته است.

دبيركل اوپك گفت: سرمايه‌گذاري در سال جاري تا ۳۰ درصد كاهش يافت، اين رقم بيشتر از زمان ركود اقتصادي در سال‌هاي ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ است. صنعت نفت حتي پيش از همه‌گيري كرونا همچنان درگير آن بود.

باركيندو افزود: صنعت نفت به ۱۲ تريليون و ۶۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد تا بتواند نوسان‌ها را كاهش دهد و از بحران احتمالي انرژي در آينده جلوگيري كند.

به تعويق افتادن نشست كميته وزارتي نظارت بر توافق اوپك پلاس

به گزارش رويترز به نقل از يك منبع آگاه، برگزاري نشست غيررسمي يكي از نشست‌هاي اوپك‌ پلاس كه قرار بود امروز (شنبه، هشتم آذرماه) برگزار شود به تعويق افتاد و قرار است فردا (يكشنبه، نهم آذرماه) برگزار شود و اشاره به دليل به تعويق افتادن اين نشست ذكر نشده است.

اوپك پلاس در حال گفت‌وگو براي به تعويق انداختن تسهيل كاهش توليد اين ائتلاف است، زيرا تقاضاي نفت همچنان در پي افزايش ابتلا به ويروس كرونا ضعيف است.

قرار است بر اساس برنامه‌ريزي مشخص‌شده در توافق كاهش عرضه نفت اوپك پلاس، كاهش توليد كنوني اين ائتلاف حدود ۲ ميليون بشكه در روز تسهيل شود.

نيجريه خواستار افزايش سهميه‌

محمدو بوهاري، رئيس‌جمهوري نيجريه پنجشنبه (ششم آذرماه) اعلام كرد كه كشورش براي حمايت از اقتصاد و ايجاد زيرساخت براي جمعيت قابل توجه خود كه بسياري از آنها فقير هستند به توليد نفت بيشتري نياز دارد.

بر اساس بيانيه دفتر بوهاري، وي از اوپك خواسته است هنگام تقسيم‌بندي سهميه كاهش توليد نفت اعضا، اين مسئله را در نظر گيرد.

نيجريه اوايل ماه جاري ميلادي، از اوپك خواسته بود كه با قرار دادن ميدان اگبامي اين كشور در طبقه‌بندي ميعانات نفتي، سهميه توليد نفت نيجريه را ارزيابي كند.

اين درخواست به معناي افزايش سهميه توليد نفت اين كشور است، زيرا ميعانات در سهميه‌بندي اوپك قرار نمي‌گيرند.

اين اقدام سبب افزايش پايبندي نيجريه مي‌شود، سه منبع از ۶ منبع ثانويه اوپك اين ميدان را در حوزه نفت خام و بقيه آن را ميعانات در نظر گرفته‌اند.

الجزاير كه اكنون رياست دوره‌اي اوپك را به‌عهده دارد در اين باره اظهار كرده بود كه هر تلاشي براي تغيير سهميه‌هاي توليد نفت اوپك مي‌تواند سبب فروپاشي بازار نفت شود.

يكصدوهشتادمين نشست وزيران اوپك و دوازدهمين نشست وزيران اوپك و غيراوپك ۳۰ نوامبر و يكم دسامبر (دهم و يازدهم آذرماه) برگزار مي شود. اين كميته با توجه به شيوع دوباره ويروس كرونا در سراسر جهان و تأثير مداوم آن بر ثبات و بهبود بازار، به بررسي بازار نفت و اقتصاد جهاني پرداخت.


برگشت به تلکس خبرها