تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: وضعيت تاسفبار NGO ها در ايران
یکشنبه، 2 شهریور 1399 - 12:47     کد خبر: 45501

پيام نفت:

ايسنا/مركزي مديركل سازمان‌هاي مردم نهاد وزارت بهداشت سازوكار خانه سازمان‌هاي مردم نهاد استان مركزي را شاخص و قابل تعميم به ساير استان‌هاي كشور دانست.

مديركل سازمان‌هاي مردم نهاد وزارت بهداشت سازوكار خانه سازمان‌هاي مردم نهاد استان مركزي را شاخص و قابل تعميم به ساير استان‌هاي كشور دانست.

به گزارش ايسنا، مصطفي جمالي در نشست هم‌انديشي با علوم پزشكي اراك و سازمان‌هاي مردم نهاد بخش سلامت استان مركزي، بر اساس ارائه گزارش از چارچوب خانه سازمان‌هاي مردم نهاد استان مركزي در اين جلسه، گفت: اين اقدامات و اين نوع ساماندهي تقريبا در هيچ يك از استان‌هاي كشور انجام نشده است. اين قالب مورد بررسي قرار مي‌گيرد و از تجارب استان مركزي براي ساماندهي سمن‌هاي بخش سلامت ديگر استان‌ها نيز استفاده خواهد شد.

وي با بيان اينكه در كشور براي هر 10 هزار نفر يك سازمان مردم نهاد وجود دارد، افزود: تعداد سمن‌ها در هند دو ميليون، آمريكا 1.5 ميليون و در فرانسه يك ميليون است و در كل در كشورهاي پيشرفته به ازاء هر يك نفر 64 موسسه وجود دارد. اين آمار نشان مي‌دهد در كشور بايد سمن‌هاي بيشتري تشكيل شوند.

سازمان‌هاي مردم‌نهاد حلقه وصل دولت و مردم

مديركل سازمان‌هاي مردم نهاد وزارت بهداشت با بيان اينكه سازمان‌هاي مردم نهاد حلقه وصل دولت و مردم هستند، بيان كرد: اين نهادها با ارتباطي كه با مردم و از سوي ديگر با دولت دارند زمينه اعتماد مردم نسبت به دولت را فراهم مي‌كنند. اين اعتماد به دنبال آگاهي بخشي به مردم و مطالبه موثر ايجاد مي‌شود.

وي با بيان اينكه نسبت به كميت و كيفيت سازمان‌هاي مردم نهاد بخش سلامت كشور اطلاعات دقيقي نداشتيم، عنوان كرد: بر اين اساس برنامه‌ريزي‌هايي جهت تشكيل جلسه با دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور جهت جمع‌آوري اطلاعات مذكور و بررسي وضعيت سمن‌هاي بخش درمان صورت گرفت كه تاكنون اين جلسه با تعدادي از دانشگاه‌هاي كشور برگزار شده است.

مدير كل سازمان‌هاي مردم نهاد وزارت بهداشت با تاكيد بر اينكه سازمان‌هاي مردم نهاد بايد نسبت به مراحل تشكيل و روند فعاليت اين نهادها اشراف كامل داشته باشند، افزود: موفقيت و اثر بخشي سازمان‌هاي مردمي بستگي به تسلط هيات مديره بر سازوكار اين نهادها و رعايت قوانين مربوط به سازمان‌هاي مردم نهاد دارد.

جمالي تكيه بر دو اصل مهم غير انتفاعي و غير سياسي بودن را از الزامات نهادهاي مردمي دانست و عنوان كرد: سمن‌ها بايد با كار داوطلبانه مقيد به ارزش‌هاي اجتماعي باشند و هر منفعتي را براي مجموعه و در جهت اهداف تعيين شده به كار ببرند و از ادغام منافع موجود به نفع منافع شخصي اجتناب كنند.

برابري اجتماعي از الزامات توسعه پايدار

وي برابري اجتماعي را از مهم‌ترين اهداف سازمان‌هاي مردم نهاد عنوان كرد و افزود: مهم‌ترين عامل تشكيل سمن‌ها اين هدف است و تمامي فعاليت‌ها بر اين اساس تعريف مي‌شود. برابري اجتماعي يكي از الزامات توسعه پايدار در يك كشور محسوب مي‌شود.

مديركل سازمان‌هاي مردم‌نهاد وزارت بهداشت بيان كرد: در برخي كشورها وظايفي از سوي دولت به سازمان‌هاي مردم‌نهاد واگذار مي‌شود . سمن‌ها به دليل ارتباط مستقيم با مردم از نيازهاي جامعه آگاهي بيشتري دارند و با اختياري كه دولت مي‌دهد مي‌توانند در رفع نيازهاي جامعه گام‌هاي موثري بردارند.

جمالي به نقش موثر سازمان‌هاي مردم‌نهاد در مواقع تحريم اشاره و عنوان كرد: در اين مواقع سازمان‌هاي مردم نهاد با توجه به ارتباط‌هاي بين‌المللي مي‌توانند بخشي از نيازهاي كشور را وارد كنند.

وي افراد داوطلب فعال در بخش سازمان‌هاي مردم‌نهاد را افرادي نوع‌دوست توصيف و بيان كرد: اين افراد با فعاليت‌هايي كه انجام مي‌دهند در كنار پرورش اين خصلت انساني در درون خود، آنرا در جامعه نيز تعميم مي‌دهند.

ارزش‌ها، چشم‌انداز و ماموريت سمن‌ها بايد مشخص شود

مديركل سازمان‌هاي مردم‌نهاد وزارت بهداشت تعيين ارزش‌ها، چشم‌انداز و ماموريت را سه اصل مهم براي ساختار سمن‌ها دانست و افزود: مسائل مالي سازمان‌هاي مردم نهاد بايد كاملا شفاف بوده و در اين رابطه در برابر اذهان عمومي پاسخ‌گو باشند.

جمالي ادامه داد: سمن‌ها بايد برنامه مشخص و تعريف شده‌اي داشته و و ايده‌آل‌هاي خود را در قالب برنامه استراتژيك سه تا پنج سال تعيين كنند و بر اين اساس ماموريت و نحوه اجرا برنامه‌ها را ترسيم كرده و طبق برنامه‌ريزي پيش روند.

وي بيان كرد: هيات مديره بايد تركيبي از متخصصين در بخش‌هاي مختلف باشند و نظارت دقيق بر حسن اجراي پروژه‌ها صورت گيرد.

مدير كل سازمان‌هاي مردم نهاد وزارت بهداشت تاكيد كرد: سمن‌ها بايد بنگاه‌هاي اقتصادي را بر اساس وظايف اجتماعي كه دارند در اجراي برنامه‌ها به نفع جامعه هدف دخيل كنند، اما بايد دقت داشت كه به هيچ عنوان پول شبهه‌برانگيز نبايد به سمن‌ها ورود پيدا كند و همه موارد در نهايت شفافيت انجام شود.

جمالي با بيان اينكه يكي از مسئوليت‌هاي مهم سمن‌ها آگاهي بخشي به جامعه است، افزود: سمن‌ها بايد در مقابل جامعه پاسخگو باشند و با تلاش‌هايي كه انجام مي‌دهند به عنوان نمونه در بخش سلامت با آگاهي بخشي به جامعه بستر كاهش ابتلا به يك سري از بيماري‌ها و در كل كاهش نرخ شيوع را ايجاد كنند.

وي با تاكيد بر اينكه جلسه‌هاي مشترك دانشگاه علوم پزشكي با سمن‌هاي بخش سلامت بايد به صورت مستمر برگزار شود، عنوان كرد: دانشگاه‌ علوم پزشكي با دعوت از دستگاه‌ها و ايجاد بستر جهت رفع مسائل مرتبط سمن‌ها با نهادهاي دولتي مي‌تواند گام موثري در جهت كاهش مشكلات بردارد.

به گزارش ايسنا، بر اساس ارائه گزارش عملكرد سازمان‌هاي مردم‌نهاد استان مركزي در قالب خانه سازمان‌هاي مردم نهاد، سازوكار مذكور در استان مركزي از نظر مديركل سازمان‌هاي مردم نهاد وزارت بهداشت شاخص عنوان شد.

بر اين اساس مقرر شد خانه سازمان‌هاي مردم‌نهاد گزارشي مكتوب از سازوكار اين مجموعه به بخش سازمان‌هاي مردم نهاد وزارت بهداشت ارائه كند تا در سمن‌هاي بخش سلامت ديگر استان‌ها اين برنامه‌ها اجرا شود.


برگشت به تلکس خبرها